Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 23:14

DeLange schreef:Toch vraag ik me af of God jullie dan heeft samen gebracht, als hij zo tegen God in gaat. Maar de tijd zal het leren. Bijbels gezien mag je hem laten gaan, als hij van jou wil scheiden.


De discipelen waren ook op Jezus' woord het Meer op gegaan, waar ze even later vreesden om te komen. En Jezus kwam precies op tijd om hen te verlossen uit het gevaar. Zo is Hij nog.
Hij heeft er ook voor gezorgd dat ik telkens toch nèt niet over mijn grenzen ging, omdat ik steeds weer zoveel troost en kracht vond in Gods Woord.

En nu het alweer enige tijd geleden is, heb ik nog wel die diepe, sterke band met God. Die zou ik waarschijnlijk niet hebben gehad als mijn huwelijk een zonnetje was geweest. Als ik dan moet kiezen, kan ik zelfs dankbaar zijn voor wat het huiselijk geweld en de veroordelingen door hen die mij lief zijn, mij hebben gebracht. God was goed, Hij is goed en Zijn goedheid duurt in eeuwigheid!
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 23:25

naamloos schreef:Tja, als je weggegaan was zou je ook kunnen zeggen dat God je de kracht gaf te vertrekken en je daarvoor rijk gezegend heeft.


Het gaat erom dat je weet dat je doet wat God van je wilt, Naamloos. Dan zal Hij je op die plek zegenen.
Dus toen Hij mij liet zien dat ik kon gaan, gaf Hij mij ook de kracht om alles achter te laten en ergens anders opnieuw te beginnen. En daarbij gaf hij mij ook nog ongedachte zegeningen.

Ik kan het iedereen aanraden om Zijn wil te vragen en Zijn kracht om ook naar die wil te handelen.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2020 23:30

Vera888 schreef:De discipelen waren ook op Jezus' woord het Meer op gegaan, waar ze even later vreesden om te komen. En Jezus kwam precies op tijd om hen te verlossen uit het gevaar. Zo is Hij nog.
Hij heeft er ook voor gezorgd dat ik telkens toch nèt niet over mijn grenzen ging, omdat ik steeds weer zoveel troost en kracht vond in Gods Woord.

En nu het alweer enige tijd geleden is, heb ik nog wel die diepe, sterke band met God. Die zou ik waarschijnlijk niet hebben gehad als mijn huwelijk een zonnetje was geweest. Als ik dan moet kiezen, kan ik zelfs dankbaar zijn voor wat het huiselijk geweld en de veroordelingen door hen die mij lief zijn, mij hebben gebracht. God was goed, Hij is goed en Zijn goedheid duurt in eeuwigheid!


Ik wilde dit lied al gaan delen Vera en nu schrijf je zelf de woorden....
Met alles wat je mee hebt moeten maken en hebt gemaakt, dat je hebt mogen ervaren dat God altijd met jou is geweest en nog altijd is en blijft....Hij is goed, altijd en eeuwig... laten we Hem loven!

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor lekkerbek » 18 jan 2020 23:51

Lieve Vera888, wat ontzettend heftig allemaal!
Ik zit met tranen in mijn ogen te lezen wat je allemaal moest meemaken!
Je bent uit en doorgeholpen, ik vind het echt een wonder dat je de Heere niet hebt losgelaten. Maar misschien is het andersom: de Heere heeft jou nooit losgelaten. Sterker, Hij heeft je alleen maar dichter naar Zich toegetrokken!
Wat goed van je dat je voor de veiligheid van je kinderen en jezelf hebt gekozen zonder je man te laten vallen. Je hebt gevoeld dat de Heere voor je zorgde. Dat is het allerbelangrijkste!
Dan kan de hele wereld tegen je zijn, wat absoluut heel erg is, maar beter iedereen tegen je maar je hebt de Heere mee dan andersom. Ik ben niet jaloers op je verleden, absoluut niet, dit wens ik niemand toe!
Maar ik ben wel jaloers op je volgzaamheid, je kunt Hem volgen, je laat je door Hem leiden. Achter Hem aanlopen, dát is de beste weg. Maar o wat vind ik dát moeilijk. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Ik heb nog nooit iemand een digitale knuffel gefeven, vond dat altijd zo goedkoop staan, maar hierbij een echte gemeende knuffel, Gods nabijheid in álles toegewenst!

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 23:52

lekkerbek schreef:Vera888, ik neen het écht als ik zeg dat ik blij ben voor jou dat het zo gegaan is! Wat een wonder!
Maar je legt nu (onbedoeld) de eer bij jou neer, dat jij bleef bidden, hopen, etc etc.en dat de Heere daarom hielp.
Ik ken ook iemand die al 20 jaar bidt of het huwelijk weer mag worden zoals het was, ze is nog steeds bij haar man, maar waar het echt een vreselijke toestand is waar ik niet over uit kan weiden. Bidt zij niet genoeg?
Ik denk niet dat de Heere iedereen geeft waar hij of zij om vraagt. Soms gaat de Heere andere wegen. Maar het punt is hoe gaan we daarmee om! De Heere wil wél overal om gebeden worden!
Maar Hij ziet ons leven van een hele andere dimensie.
Zoals in dit gedicht van Corrie ten Boom staat:

Mijn leven is een weefsel
Tussen God en mij
Niet ik kies de kleuren,
Nee, heel doelbewust kiest Hij
Soms weeft Hij er verdriet in, en ik, door onverstand,
Vergeet: Hij ziet de boven-, en ik de onderkant!

Als het weefgetouw zal rusten,
En de spoel schiet niet meer om,
Zal God ontvouwen elk waarom!
Hoe nódig donk're draden zijn in des Wever's hand,
Naast goud- en zilverdraden, zó komt Zijn plan tot stand!


Nu pas lees ik je eerdere reactie, Lekkerbek.
Zoals je uit wat ik verder schreef zult begrijpen, onderschrijf ik ook van harte het mooie gedicht van Corrie ten Boom.

Maar ik hoop ook dat je begrijpt dat er geen sprake is van 'eer zoeken' door mij.
Lange tijd heeft diezelfde gedachte, die je benoemt, me ervan weerhouden om, als ik iets vertelde over Gods wonderen in mijn leven, erbij te zeggen: "ik had God erom gebeden."
En ik heb ingezien dat dat niet goed is. Jezus zegt ook: "Bid en het zal je gegeven worden." Dat moeten anderen weten, dat God het gebed verhoort.

Je schrijft over iemand die al 20 jaar bidt voor haar huwelijk, maar er verandert niets. Dat is inderdaad heel erg.
En je schrijft ook, dat God soms andere wegen gaat dan wij willen. Ja, dat is zeker zo. Maar dat wil Hij ons vaak wel duidelijk maken door Zijn Woord en Geest.
Ik ben op een gegeven moment opgehouden te bidden of ons huwelijk weer goed mocht worden, omdat ik in de geschiedenissen van David zag hoe het afliep met hem en met Saul, die hem naar het leven stond, terwijl David dat niet verdiende.
En ook heeft het mij heel erg geholpen, dat er staat, wijzend op Jezus: "Die, als Hij gescholden werd, niet weder schold, en als Hij leed, niet dreigde, maar gaf het over aan Hem die rechtvaardig oordeelt."
Daarom bad ik de laatste jaren thuis: "Ik geef het in Uw handen, HERE (en dan noemde ik bij name wat er weer gezegd of gepijnigd was). Wilt U rechtvaardig oordelen."
Ik hoop zo dat de vrouw over wie je schrijft, zo ook Gods plan zal leren kennen. Dan heb je ook geen onverhoorde gebeden meer (wel vaak een poosje onverhoord, maar niet voor altijd).
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 23:57

lekkerbek schreef:Lieve Vera888, wat ontzettend heftig allemaal!
Ik zit met tranen in mijn ogen te lezen wat je allemaal moest meemaken!
Je bent uit en doorgeholpen, ik vind het echt een wonder dat je de Heere niet hebt losgelaten. Maar misschien is het andersom: de Heere heeft jou nooit losgelaten. Sterker, Hij heeft je alleen maar dichter naar Zich toegetrokken!
Wat goed van je dat je voor de veiligheid van je kinderen en jezelf hebt gekozen zonder je man te laten vallen. Je hebt gevoeld dat de Heere voor je zorgde. Dat is het allerbelangrijkste!
Dan kan de hele wereld tegen je zijn, wat absoluut heel erg is, maar beter iedereen tegen je maar je hebt de Heere mee dan andersom. Ik ben niet jaloers op je verleden, absoluut niet, dit wens ik niemand toe!
Maar ik ben wel jaloers op je volgzaamheid, je kunt Hem volgen, je laat je door Hem leiden. Achter Hem aanlopen, dát is de beste weg. Maar o wat vind ik dát moeilijk. Maar goed, dat is een ander onderwerp.
Ik heb nog nooit iemand een digitale knuffel gefeven, vond dat altijd zo goedkoop staan, maar hierbij een echte gemeende knuffel, Gods nabijheid in álles toegewenst!


We zaten tegelijk naar elkaar te schrijven, Lekkerbek, en ik zit nu ook met tranen in mijn ogen. Alsof je hier naast me zit.
Dank je, lieverd, dat je me niet afschrijft. Dank voor je lieve woorden!
En het is absoluut waar: de HERE heeft mij niet losgelaten, anders was ik er niet meer geweest.
Hij houdt ook van jou, hoor.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 19 jan 2020 00:00

MoesTuin schreef:Ik wilde dit lied al gaan delen Vera en nu schrijf je zelf de woorden....
Met alles wat je mee hebt moeten maken en hebt gemaakt, dat je hebt mogen ervaren dat God altijd met jou is geweest en nog altijd is en blijft....Hij is goed, altijd en eeuwig... laten we Hem loven!



Amen, Moestuin! Dank je wel!

Ik heb Psalm 36 vanmorgen nog helemaal zitten lezen en dacht: het staat er niet één keer teveel.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 19 jan 2020 08:40

Vera888 schreef:Het troost me echt dat je niet zoiets zegt als: "Waar twee vechten hebben twee schuld" (dat zei mijn moeder), maar dat je gelooft wat ik schrijf. Dat is bijna nog nooit gebeurd. En toch is het de waarheid.

Inmiddels weet ik wel wat situaties waarin het echt aan één persoon lag. Bij mijn schoonouders, was de moeder een narsist, waar hij totaal aan onder door ging en ook wel lange tijd de zwarte piet kreeg toe gewezen. Op zijn sterfbed werd pas de relatie met zijn oudste zoon herstelt, als gevolg hier van.
Om maar een voorbeeld te noemen.

Mijn man werd helemaal een tiran toen hij ergens geen werk had gekregen en ik dat moest ontgelden. Daarvóór zijn we best enige tijd gelukkig geweest.
En nadat hij van mij was gescheiden werd hij ziek en is overleden. Ook mijn moeder leeft niet meer en met de meesten van mijn broers en zussen, èn met mijn kinderen, heb ik nu, Goddank, een goed contact.

Ik schrijf dit om anderen, die in eenzelfde vreselijke situatie zitten, moed in te spreken.

Fijn dat uiteindelijk deze contacten zijn hersteld. Het zal je wel zwaar gevallen zijn, dat het niet met je moeder goed kwam. Mijn vrouw heeft haar Narsistische moeder tot haar dood niet gezien. Toen ze overleden was (paar dagen later gevonden), had ze het er heel moeilijk mee.

Twee maanden later ontmoette ze mij, en moest ik met haar kwetsbaarheid enorm rekening houden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 19 jan 2020 09:30

DeLange schreef:Toch vraag ik me af of God jullie dan heeft samen gebracht, als hij zo tegen God in gaat. Maar de tijd zal het leren. Bijbels gezien mag je hem laten gaan, als hij van jou wil scheiden.


Het is mijn mening dat je zelf overal beslissingen over moet nemen, zo ook met partnerkeuze.
Sommige keuzes zijn goed voorzover je op dat moment kunt overzien, maar situaties kunnen vernanderen en dan blijkt na verloop van tijd dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt of dat de situatie zo is veranderd dat je besluit van destijds voor jezelf en voor anderen om je heen niet meer te handhaven is.

Toch is het niet dat je de partner dan maar mag laten gaan, omdat juist de partner een control freak is wanneer de geschetse soort situatie zich voordoet. Het is voor de partner dan juist naar de buitenwereld mooi weer spelen en de ander onder druk zetten dat die ook mooi weer blijft spelen, want anders......

De enigste manier om dat patroon te kunnen doorbreken is plotseling ineens gewoon weg zijn met de spullen en de kids, of alles in 1 keer in de openheid gooien.
Als het aan de mishandelende partner liggen zal blijft de situatie altijd het zelfde en hij zal daar alles aan doen om zijn machtspositie te proberen te handhaven.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 19 jan 2020 11:49

DeLange schreef:Inmiddels weet ik wel wat situaties waarin het echt aan één persoon lag. Bij mijn schoonouders, was de moeder een narsist, waar hij totaal aan onder door ging en ook wel lange tijd de zwarte piet kreeg toe gewezen. Op zijn sterfbed werd pas de relatie met zijn oudste zoon herstelt, als gevolg hier van.
Om maar een voorbeeld te noemen.


Fijn dat uiteindelijk deze contacten zijn hersteld. Het zal je wel zwaar gevallen zijn, dat het niet met je moeder goed kwam. Mijn vrouw heeft haar Narsistische moeder tot haar dood niet gezien. Toen ze overleden was (paar dagen later gevonden), had ze het er heel moeilijk mee.

Twee maanden later ontmoette ze mij, en moest ik met haar kwetsbaarheid enorm rekening houden.


Het doet me goed dat je schrijft dat jij ook situaties kent, waarbij het echt aan één persoon lag. Dat is voor het eerst dat iemand dat tegen mij zegt.

Mijn moeder heeft mij altijd gehaat, weerde mij af en 'vervloekte' mij meerdere keren. Pas toen ze gestorven was, kon ik even mijn hand op haar koude hand leggen en over haar haar strijken, zonder dat ze me afschudde. Dat was een dierbaar moment voor mij, omdat ik toch mijn leven lang van haar gehouden heb.

Wat een zegen voor je vrouw dat ze direct na de dood van haar moeder jou heeft ontmoet. Al zal het voor jou heel moeilijk zijn geweest. Maar je weet zo goed te luisteren en de juiste woorden te vinden. Fijn, DeLange, dat je haar trouw was en blijft. Dat wordt altijd door God gezegend!
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 19 jan 2020 11:55

Veendam schreef:Het is mijn mening dat je zelf overal beslissingen over moet nemen, zo ook met partnerkeuze.
Sommige keuzes zijn goed voorzover je op dat moment kunt overzien, maar situaties kunnen vernanderen en dan blijkt na verloop van tijd dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt of dat de situatie zo is veranderd dat je besluit van destijds voor jezelf en voor anderen om je heen niet meer te handhaven is.

Toch is het niet dat je de partner dan maar mag laten gaan, omdat juist de partner een control freak is wanneer de geschetse soort situatie zich voordoet. Het is voor de partner dan juist naar de buitenwereld mooi weer spelen en de ander onder druk zetten dat die ook mooi weer blijft spelen, want anders......

De enigste manier om dat patroon te kunnen doorbreken is plotseling ineens gewoon weg zijn met de spullen en de kids, of alles in 1 keer in de openheid gooien.
Als het aan de mishandelende partner liggen zal blijft de situatie altijd het zelfde en hij zal daar alles aan doen om zijn machtspositie te proberen te handhaven.


Zeker moet je zelf beslissingen nemen, maar die kunnen dus verkeerd uitvallen, zoals je schrijft.
Daarom vind ik het het veiligst om God voor elke keuze te raadplegen. Als je in Zijn spoor gaat, kan je altijd, wàt er ook gebeurt, op Hem terugvallen en zeggen: "Het was Uw wil dat ik dit deed. Help mij!"

En het is zeker ook zo, dat je het beste 'op stel en sprong' kunt vertrekken. Ik had één dag om te pakken wat ik mee wilde nemen en tussen de middag werd ik nog bijna dood gegooid, als God de dominee niet had gestuurd.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 19 jan 2020 18:30

Veendam schreef:Het is mijn mening dat je zelf overal beslissingen over moet nemen, zo ook met partnerkeuze.
Sommige keuzes zijn goed voorzover je op dat moment kunt overzien, maar situaties kunnen vernanderen en dan blijkt na verloop van tijd dat je een verkeerde inschatting hebt gemaakt of dat de situatie zo is veranderd dat je besluit van destijds voor jezelf en voor anderen om je heen niet meer te handhaven is.

Toch is het niet dat je de partner dan maar mag laten gaan, omdat juist de partner een control freak is wanneer de geschetse soort situatie zich voordoet. Het is voor de partner dan juist naar de buitenwereld mooi weer spelen en de ander onder druk zetten dat die ook mooi weer blijft spelen, want anders......

De enigste manier om dat patroon te kunnen doorbreken is plotseling ineens gewoon weg zijn met de spullen en de kids, of alles in 1 keer in de openheid gooien.
Als het aan de mishandelende partner liggen zal blijft de situatie altijd het zelfde en hij zal daar alles aan doen om zijn machtspositie te proberen te handhaven.

We moeten wat dit betreft ook af gaan op de woorden van Jezus en Paulus die er over uit wijde. Paulus benoemde de situatie die onder bekeerlingen plaats vond, maar wiens partner niet mee bekeerde. Als die partner bij hem of haar bleef, dan moest het huwelijk stand gehouden worden en kon de gelovige de niet gelovige ermee redden. Wilde de niet gelovige scheiden, dan kon de gelovige hem of haar laten gaan om daarna in dienst van de Heer naar Paulus' "mening" het beste alleen kon blijven (mocht satan er geen misbruik van maken tot te hoog oplopende brandende begeerten die niet te weerstaan zijn). Het gevaar beschreef Paulus ook dat de niet gelovige de gelovige tot afvalligheid kon brengen.

Het leven valt niet door ons zelf te controleren. In de partnerkeuze heb ik gemerkt, zijn we erg afhankelijk van Gods hulp. Want aan de buitenkant herken je niet altijd Gods keuze voor jou, maar God kan jou wel op de juiste wegen laten gaan, wanneer we ook dit alles in Zijn handen leggen. Wil niet zeggen dat Gods keuze altijd een gemakkelijke is. Ruwe diamanten kunnen samengebracht worden, opdat ze al schurende geslepen worden in het huwelijk tot Gods meesterwerk.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 19 jan 2020 18:35

Vera888 schreef:Zeker moet je zelf beslissingen nemen, maar die kunnen dus verkeerd uitvallen, zoals je schrijft.
Daarom vind ik het het veiligst om God voor elke keuze te raadplegen. Als je in Zijn spoor gaat, kan je altijd, wàt er ook gebeurt, op Hem terugvallen en zeggen: "Het was Uw wil dat ik dit deed. Help mij!"

En het is zeker ook zo, dat je het beste 'op stel en sprong' kunt vertrekken. Ik had één dag om te pakken wat ik mee wilde nemen en tussen de middag werd ik nog bijna dood gegooid, als God de dominee niet had gestuurd.

Oef, de kerk heeft dus wel enorm geholpen. :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 19 jan 2020 18:40

Vera888 schreef:Het doet me goed dat je schrijft dat jij ook situaties kent, waarbij het echt aan één persoon lag. Dat is voor het eerst dat iemand dat tegen mij zegt.

Mijn moeder heeft mij altijd gehaat, weerde mij af en 'vervloekte' mij meerdere keren. Pas toen ze gestorven was, kon ik even mijn hand op haar koude hand leggen en over haar haar strijken, zonder dat ze me afschudde. Dat was een dierbaar moment voor mij, omdat ik toch mijn leven lang van haar gehouden heb.

Wat een zegen voor je vrouw dat ze direct na de dood van haar moeder jou heeft ontmoet. Al zal het voor jou heel moeilijk zijn geweest. Maar je weet zo goed te luisteren en de juiste woorden te vinden. Fijn, DeLange, dat je haar trouw was en blijft. Dat wordt altijd door God gezegend!

Dank je. :D Nou moet gezegd, ik deed het in de relatietijd het een stuk beter, dan in het begin van ons huwelijk. Wij maken allemaal fouten en trauma's maakt ons ook enigzins ruwe beschadigde mensen die te impulsief, te direct en te agressief op elkaar reageerden en we zijn de relatietherapie samen ingegaan. Soms heb je als mens gewoon hulp van buiten nodig, maar met succes :D
Heb je ook hulp gehad?
Het moet je veel gedaan hebben, dat je gehaat werd door je moeder.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor MoesTuin » 19 jan 2020 18:53

Dank je voor je openheid Vera en wat is het onmenselijk veel wat jij hebt moeten doorstaan, door God hier doorheen gedragen....

Psalm 42 heeft mij zelf door vele moeilijke periodes door geholpen, hieronder een bijzonder mooie bewerking waarbij vanaf minuut 04:19 zo duidelijk de troost begint en de verlossing......

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten