Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 18:55

Vera888 schreef:Zoals je in mijn antwoord aan Lekkerbek kunt lezen, is mijn huwelijk dus niet hersteld. Maar ik ben erg blij te lezen dat dat bij jou en je vrouw wel is gebeurd. Daarvoor moet je, zoals je in je andere reactie schreef allebei van goede wil zijn. Ik heb zoveel geprobeerd, maar ik was de enige die het goed wilde hebben en dan lukt het nooit.

Nu lees ik het, dat is heftig zeg. Heeft jouw familie jou ook laten vallen?
Laatst gewijzigd door DeLange op 18 jan 2020 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 18 jan 2020 18:59

Vera888 schreef:Zoals je in mijn antwoord aan Lekkerbek kunt lezen, is mijn huwelijk dus niet hersteld. Maar ik ben erg blij te lezen dat dat bij jou en je vrouw wel is gebeurd. Daarvoor moet je, zoals je in je andere reactie schreef allebei van goede wil zijn. Ik heb zoveel geprobeerd, maar ik was de enige die het goed wilde hebben en dan lukt het nooit.


Snap niet dat je bij iemand blijft als je wordt mishandeld. Sorry, dat snap ik echt niet, ondanks welke bijbel teksten er bij worden gehaald.
Blij voor je dat je van hem af bent. En ik wens je veel geluk met een lieve man.
Vandaag is het gisteren van morgen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 19:02

K80 schreef:Snap niet dat je bij iemand blijft als je wordt mishandeld. Sorry, dat snap ik echt niet, ondanks welke bijbel teksten er bij worden gehaald.
Blij voor je dat je van hem af bent. En ik wens je veel geluk met een lieve man.

Ik snap er wel iets meer van. Vaak heeft de gene die een ander mishandeld ook een groot psychisch probleem. Kan zelf mishandeld zijn en zich geen raad weten met negatieve ervaringen in relaties, waardoor hij of zij het met agressie er uit gooit. Vaak begint dat met non verbale agressie. Hadden wij trouwens in het huwelijk last van, veel non verbale agressie. Therapie kan enorm helpen, maar of daarmee een huwelijk te redden is, is vers 2.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 18 jan 2020 19:07

DeLange schreef:Ik snap er wel iets meer van. Vaak heeft de gene die een ander mishandeld ook een groot psychisch probleem. Kan zelf mishandeld zijn en zich geen raad weten met negatieve ervaringen in relaties, waardoor hij of zij het met agressie er uit gooit. Vaak begint dat met non verbale agressie. Hadden wij trouwens in het huwelijk last van, veel non verbale agressie. Therapie kan enorm helpen, maar of daarmee een huwelijk te redden is, is vers 2.


Het ging me er meer om dat je er bij blijft omdat de kerk zegt dat je niet van elkaar af mag ondanks dat je mishandeld wordt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 19:15

K80 schreef:Het ging me er meer om dat je er bij blijft omdat de kerk zegt dat je niet van elkaar af mag ondanks dat je mishandeld wordt.

Een trieste realiteit, als de situatie blijft zoals het is. Minstens zo erg vind ik het, als de vrouw door de kerk ook van zonde beticht, wanneer ze bij hem weg gaat. Niet aan het avondmaal mag en wat nog wel niet meer.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 18 jan 2020 19:17

DeLange schreef:Een trieste realiteit, als de situatie blijft zoals het is. Minstens zo erg vind ik het, als de vrouw door de kerk ook van zonde beticht, wanneer ze bij hem weg gaat. Niet aan het avondmaal mag en wat nog wel niet meer.


Vind ik inderdaad schrijnend, voorbeelden te over in de vragenrubriek rubriek.
Als je mensen wilt wegjagen van de kerk is dit een goede manier.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 18 jan 2020 19:50

Vera888 schreef:Voor mij telt ook alleen wat met Gods Woord te onderbouwen is.

Het zevende gebod zegt: Gij zult niet echtbreken.
En in Psalm 15 staat, dat je, als je dicht bij God leeft, niet verandert als je gezworen hebt tot je schade.
Je belofte bij de huwelijkssluiting, om de ander lief te hebben en trouw te blijven, is als een eed. Als blijkt dat je huwelijk je tot schade is, omdat je partner zich niet aan zijn of haar belofte houdt en je daarbij ook nog mishandelt, verander je toch zelf je belofte niet, maar vraag je God om je te helpen in de ellende die je moet doorstaan.

Drie dingen zijn er die wèl een scheiding (kunnen) betekenen: de dood van je partner, overspel van je partner en afwijzing (d.i. 'geestelijke verlating') door je partner vanwege je geloof.

Ik kan getuigen dat God mij rijk gezegend heeft, doordat ik Hem in pijn, eenzaamheid en verdriet, gehoorzaam bleef en, ondanks alles, voor uitredding, kracht en toekomst op Hem alleen bleef hopen!


Met enige voorzichtigheid probeer ik iets te zeggen. Als ik kijk wat je belofte is wanneer je die geeft dan is het dat jij trouw zult zijn en alles zult doen van jouw kant om de relatie goed te hebben en te houden.
Maar als van de andere kant mishandeling en dergelijke komt, dan verander je inderdaad zelf je belofte niet.
Dan mag je God vragen om een uitweg en om geduld en genade, maar dit betekend niet dat je altijd het maar moet verduren.
Je mag dan gewoon bij hem weg gaan, maar wel met in je achterhoofd het idee dat JIJ wel herstel wilt en daar aan wilt werken.
Soms is het goed om tijdelijk uit elkaar te gaan, en dan pas dringt het bij sommige mannen door in hun hoofd wat er eigenlijk aan de hand is.

Dat je in dat geval dan zelf je belofte niet breekt betekend voor mij dat je dan niet zelf vreemd gaat of zo.
Wellicht zou het bij sommige kerken beter gaan wanneer mensen aangeven dat ze tijdelijk uit elkaar gaan omdat er grote problemen zijn maar het wel de bedoeling is om samen te werken aan herstel. Misschien gaan ze dan niet gelijk zwartepieten en schuld toeschuiven en tuchtmaatregelen uitvoeren.

Zelf weet ik van iemand die haar man ging vreemd maar die man was geen gelovige, maar de vrouw was wel tot geloof gekomen.
Deze vrouw wilde niet scheiden, maar woonde wel appart.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 22:28

DeLange schreef:Nu lees ik het, dat is heftig zeg. Heeft jouw familie jou ook laten vallen?


Ja, mijn man had twee gezichten en wist precies hoe hij het 'spelen' moest.
Toen ik mijn huis uitgevlucht was, zei hij dat ik hem verlaten had om 'mezelf te kunnen ontplooien', enz. Ik had geen zin om mezelf te verdedigen en was God dankbaar dat ik eindelijk rust had.
Maar mijn familie geloofde hem. Op onze familiedag was hij erbij en ik niet.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 22:33

K80 schreef:Snap niet dat je bij iemand blijft als je wordt mishandeld. Sorry, dat snap ik echt niet, ondanks welke bijbel teksten er bij worden gehaald.
Blij voor je dat je van hem af bent. En ik wens je veel geluk met een lieve man.


Dank je, K80. Lief van je!
Weet je, ik had veel aan de psalmen van David. Hij werd ook onrechtvaardig behandeld, hoewel hij telkens weer aardig was tegen Saul. En hij liet het aan God over wanneer hij van Saul verlost zou zijn.
Zo heeft God me ook van de één op de andere dag een huis gegeven, waar ik heen kon. En daar begon toch ook een nieuw leven voor mij, met heel veel zegeningen.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 22:36

DeLange schreef:Ik snap er wel iets meer van. Vaak heeft de gene die een ander mishandeld ook een groot psychisch probleem. Kan zelf mishandeld zijn en zich geen raad weten met negatieve ervaringen in relaties, waardoor hij of zij het met agressie er uit gooit. Vaak begint dat met non verbale agressie. Hadden wij trouwens in het huwelijk last van, veel non verbale agressie. Therapie kan enorm helpen, maar of daarmee een huwelijk te redden is, is vers 2.


Je moet dus wel eerst in willen zien dat je gedrag abnormaal is en dat je hulp nodig hebt.
En voor mij was het weten dat hij een moeilijke jeugd had gehad een extra drijfveer om hem niet los te laten.
Er is maar één waarheid. :roll:

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 22:45

Veendam schreef:Met enige voorzichtigheid probeer ik iets te zeggen. Als ik kijk wat je belofte is wanneer je die geeft dan is het dat jij trouw zult zijn en alles zult doen van jouw kant om de relatie goed te hebben en te houden.
Maar als van de andere kant mishandeling en dergelijke komt, dan verander je inderdaad zelf je belofte niet.
Dan mag je God vragen om een uitweg en om geduld en genade, maar dit betekend niet dat je altijd het maar moet verduren.
Je mag dan gewoon bij hem weg gaan, maar wel met in je achterhoofd het idee dat JIJ wel herstel wilt en daar aan wilt werken.
Soms is het goed om tijdelijk uit elkaar te gaan, en dan pas dringt het bij sommige mannen door in hun hoofd wat er eigenlijk aan de hand is.

Dat je in dat geval dan zelf je belofte niet breekt betekend voor mij dat je dan niet zelf vreemd gaat of zo.
Wellicht zou het bij sommige kerken beter gaan wanneer mensen aangeven dat ze tijdelijk uit elkaar gaan omdat er grote problemen zijn maar het wel de bedoeling is om samen te werken aan herstel. Misschien gaan ze dan niet gelijk zwartepieten en schuld toeschuiven en tuchtmaatregelen uitvoeren.

Zelf weet ik van iemand die haar man ging vreemd maar die man was geen gelovige, maar de vrouw was wel tot geloof gekomen.
Deze vrouw wilde niet scheiden, maar woonde wel appart.


Zo denk ik er ook over, Veendam.
Mijn man bedierf ook onze fijne zondagen en stond met een gezicht als een onweerswolk mij en de kinderen bij de achterdeur op te wachten als we uit de kerk kwamen.
Hij at op zijn studeerkamer en precies als ik na het eten uit de Bijbel ging lezen bommerde hij over de houten trap naar beneden.
Toen dacht ik: "Ik heb ook beloofd mijn kinderen godzalig op te voeden, maar dat kan zo niet meer. En ze zijn hier in huis zo ongelukkig." En toen heb ik de belofte aan hem ondergeschikt gemaakt aan mijn belofte aan God en ben ik gaan bidden of God mij een ander huis wilde geven, waar ik 'van tafel en bed gescheiden' met mijn twee jongste kinderen kon wonen.
Er is maar één waarheid. :roll:

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 22:46

Vera888 schreef:Ja, mijn man had twee gezichten en wist precies hoe hij het 'spelen' moest.
Toen ik mijn huis uitgevlucht was, zei hij dat ik hem verlaten had om 'mezelf te kunnen ontplooien', enz. Ik had geen zin om mezelf te verdedigen en was God dankbaar dat ik eindelijk rust had.
Maar mijn familie geloofde hem. Op onze familiedag was hij erbij en ik niet.

Ongelofelijk. Je kan er niet als nog met je familie over hebben? Wat een vent zeg. Dan heeft hij jou ook "als persoon" naar jou toe anders voorgedaan, dan dat hij is, al die jaren. Anders was je vast niet met het getrouwd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 22:50

Vera888 schreef:Je moet dus wel eerst in willen zien dat je gedrag abnormaal is en dat je hulp nodig hebt.
En voor mij was het weten dat hij een moeilijke jeugd had gehad een extra drijfveer om hem niet los te laten.

Tot dat je er achter komt, dat je over je eigen grenzen heen gegaan bent.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor DeLange » 18 jan 2020 22:56

Vera888 schreef:Zo denk ik er ook over, Veendam.
Mijn man bedierf ook onze fijne zondagen en stond met een gezicht als een onweerswolk mij en de kinderen bij de achterdeur op te wachten als we uit de kerk kwamen.
Hij at op zijn studeerkamer en precies als ik na het eten uit de Bijbel ging lezen bommerde hij over de houten trap naar beneden.
Toen dacht ik: "Ik heb ook beloofd mijn kinderen godzalig op te voeden, maar dat kan zo niet meer. En ze zijn hier in huis zo ongelukkig." En toen heb ik de belofte aan hem ondergeschikt gemaakt aan mijn belofte aan God en ben ik gaan bidden of God mij een ander huis wilde geven, waar ik 'van tafel en bed gescheiden' met mijn twee jongste kinderen kon wonen.


Toch vraag ik me af of God jullie dan heeft samen gebracht, als hij zo tegen God in gaat. Maar de tijd zal het leren. Bijbels gezien mag je hem laten gaan, als hij van jou wil scheiden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Vera888 » 18 jan 2020 23:02

DeLange schreef:Ongelofelijk. Je kan er niet als nog met je familie over hebben? Wat een vent zeg. Dan heeft hij jou ook "als persoon" naar jou toe anders voorgedaan, dan dat hij is, al die jaren. Anders was je vast niet met het getrouwd.


Het troost me echt dat je niet zoiets zegt als: "Waar twee vechten hebben twee schuld" (dat zei mijn moeder), maar dat je gelooft wat ik schrijf. Dat is bijna nog nooit gebeurd. En toch is het de waarheid.

Mijn man werd helemaal een tiran toen hij ergens geen werk had gekregen en ik dat moest ontgelden. Daarvóór zijn we best enige tijd gelukkig geweest.
En nadat hij van mij was gescheiden werd hij ziek en is overleden. Ook mijn moeder leeft niet meer en met de meesten van mijn broers en zussen, èn met mijn kinderen, heb ik nu, Goddank, een goed contact.

Ik schrijf dit om anderen, die in eenzelfde vreselijke situatie zitten, moed in te spreken.
Er is maar één waarheid. :roll:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten