Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2019 10:19

Mortlach schreef:Ik meen ooit te hebben gelezen dat Jezus uberhaupt tegen scheiding, zonder uitzonderingen. Het was Paulus die de 'alleen bij overspel'-regel heeft geïntroduceerd.


Niet helemaal correct, Mozes introduceerde dat al.

Zie Mattheus 19 waar je ook op doelt:

Toen kwamen er Farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: 'Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?' Hij zei: 'Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?' En hij vervolgde: 'Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.' Toen vroegen ze hem: 'Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?' Hij antwoordde: 'Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.

Vraag is dus nog steeds: wat is een ongeoorloofde verbintenis. Dit wordt wel eens uitgelegd als “scheiden mag helemaal niet want wat God heeft verbonden mag een mens niet scheiden” maar volgens mij doet dat geen recht aan de woorden van Jezus. Zo is het huwelijk bedoeld maar de praktijk is sinds de zondeval anders, dat harteloosheid en koppigheid van mensen ervoor zorgt dat huwelijken soms beeindigd worden en er voor zorgt dat een verbintenis niet (meer) geoorloofd is. God verbindt mensen in liefde en trouw omdat Hij zelf ook liefde en trouw is. Maar als liefde en trouw ontbreken is het sterk de vraag of God daar dan ook verbindt en of zo’n verbintenis dan nog wel geoorloofd is. Het is niet naar Gods beeld terwijl een huwelijk dat wel moet zijn. Scheiden is dan geen zonde maar wel een gevolg van de zonde, omdat mensen afdwalen van het beeld van God waar ze naar geschapen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2019 11:34

Om dit vraagstuk helder te kunnen bekijken moeten we wel zien wat de context was toen hierover gesproken werd.

Vroeger had je geen sociale dienst zoals nu, dus als een vrouw verstoten werd stond ze er helemaal alleen voor en kon ze niet hertrouwen.
Omdat het leven in een gezin met man en kinderen het ultieme was voor ook de sociale kant was het dus beter dat de vrouw wel zou kunnen hertrouwen.

Vroeger hadden ze regels gemaakt dat je zelfs als de vrouw bijvoorbeeld het eten liet aanbranden deze weggestuurd werd.
Dit moest dat wel in de scheidbrief vermeld worden dat dit de reden was van het wegzenden.
Als jij dan deze vrouw tegen kwam en het maakte jou niks uit dat ze het eten zou laten aanbranden dan was er dus voor jou geen enkel beletsel om het haar te trouwen.

Er staat dus bij deze kwestie niet centraal of iemand mag scheiden of hertrouwen, maar dat de vrouw niet zomaar voor elk wissewasje weggestuurd kon worden. De echtgenoot zou echt een flater slaan als er bekend werd gemaakt op de scheidbrief dat hij haar weggezonden had omdat ze een keer het eten had laten aanbranden. Daarom was de verwachting dat de man niet " zomaar " de vrouw zou wegzenden.

Kerken zouden de nadruk meer moeten leggen op de reden van het scheiden en niet op het aanvragen van de scheiding zelf.

Ook wordt de indruk gewekt dat de vrouw als deze weggezonden werd, niet kon hertrouwen omdat diegene die dan met haar zou trouwen echtbreuk zou plegen (bijvoorbeeld in de NBG in Lucas 16 vers 18) maar dit is echt verkeerd vertaald. Een correcte vertaling zou zijn dat indien iemand een vrouw wil gaat trouwen die zelf is weggegaan zonder een geldige reden echtbreuk pleegt.

In de 1e Corinthe brief lees je dat als er toch een scheiding heeft plaatsgevonden ze zich moeten verzoenen, dus dat wijst op een ruziesfeer. Ja als je dat kunt bijleggen dan moet dat, maar als er bijvoorbeeld mishandeling aan haar is gedaan dan is er geen daad van verzoening nodig van de kant van de vrouw om terug te moeten gaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2019 12:03

K80 schreef:Als er zo omgegaan wordt vraag je je wel af of dit de bedoeling van Jezus is geweest met zijn regel.
Ik denk het niet.

Ik denk het ook niet.
Dan maar de gramschap van predikant en k.r. over me heen, maar in geval van incest zou man er diezelfde dag nog uitgaan.
Dat is ver de grens over.
Ik zou mijn kinderen ten allen tijde beschermen. of de kerk dit nu bijbels vindt of niet.
Veendam schreef:Vroeger hadden ze regels gemaakt dat je zelfs als de vrouw bijvoorbeeld het eten liet aanbranden deze weggestuurd werd.

Het kwam er eigenlijk op neer dat de schuld vrijwel altijd bij de vrouw werd gelegd.
Zij behoorde hem immers ook te gehoorzamen.
Mortlach schreef:Niet scheiden hoor, want denk toch aan de kinderen! Is scheiden leuk voor de kinderen? Nee, natuurlijk niet. Maar wat zeg je tegen je kind als het 20 jaar later vraagt waarom je hem/haar nooit tegen de andere ouder hebt beschermd?

Ja precies. Maar pappa had ook zn goede momenten hoor. :roll:

Je ziet nu jonge ouders scheiden die toevallig een leukere meneer of mevrouw tegenkwamen.
Of na 5 jaar zeggen: de koek is op, het boek is uit.
Dan denk ik, kom op zeg, je hebt toch voor elkaar gekozen en elkaar trouw beloofd?
Dat betekent dan niet dat je levenslang op een roze wolk verkeert, maar dat het soms knokken is. En kunnen incasseren.
Ik zie weinig stellen die volledig 50/50 in balans zijn. Soms levert de man 70 en de vrouw 30% en soms is het andersom.
Dat zie je bijv. bij autismeproblematiek. Dat betekent dat de NTer (de partner) soms wel 80 of 90% voor zijn/haar rekening moet nemen.

Scheiden moet je alleen doen als het echt echt noodzakelijk is en er geen andere mogelijkheid meer is.
Ik denk ook dat je er een biddende zaak van moet maken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 08 aug 2019 12:38

Er wordt vind ik echt te makkelijk gescheiden door niet kerkelijke mensen. Lijkt wel of ze geen moeite willen doen voor hun huwelijk. Als de prik van de cola is gaan ze al uit elkaar.
Maar als er echt 0,0 liefde meer is heeft een huwelijk ook geen zin meer.

Stond een paar maanden terug een vraag in de rubriek van een vrouw over sexuele voorlichting geven. Dit vond ze moeilijk omdat ze al jaren niet meer intiem was met haar man, dus ook nooit meer elkaar omhelzen of een kus geven. Lijkt me ook slecht voor kinderen om te zien dat er helemaal geen liefde meer is tussen de ouders.

Mijn zus is ook gescheiden, ze is niet gelovig en haar ex ook niet. Reden dat ze ging scheiden is omdat haar ex al een paar jaar geen seks meer wilde.
Mijn gelovige moeder die twee keer per zondag in de kerk zit, vond dat reden genoeg om te scheiden.
Je zal vanaf je 33ste geen seks meer hebben zeg omdat je niet mag scheiden.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2019 12:47

K80 schreef:Er wordt vind ik echt te makkelijk gescheiden door niet kerkelijke mensen. Lijkt wel of ze geen moeite willen doen voor hun huwelijk. Als de prik van de cola is gaan ze al uit elkaar.
Maar als er echt 0,0 liefde meer is heeft een huwelijk ook geen zin meer.


Dat eerste herken ik echt niet. Natuurlijk zijn er altijd wel dat soort gevallen, maar het vormt toch eerder de uitzondering dan de regel, in mijn beleving. Wat ik zie is vaak een duurzame ontwrichting en geestelijke of lichamelijke mishandeling. En soms duurt het een aantal jaar voordat iemand tegen zichzelf kan toegeven dat ze destijds 'gewoon' een verkeerde keuze hebben gemaakt.

Mijn zus is ook gescheiden, ze is niet gelovig en haar ex ook niet. Reden dat ze ging scheiden is omdat haar ex al een paar jaar geen seks meer wilde.
Mijn gelovige moeder die twee keer per zondag in de kerk zit, vond dat reden genoeg om te scheiden.
Je zal vanaf je 33ste geen seks meer hebben zeg omdat je niet mag scheiden.


Ik ga er in dat soort gevallen altijd optimistisch van uit dat alle andere opties zijn onderzocht; dat er therapie is geweest en medisch onderzoek naar de oorzaak van dit soort problemen. Of niet, maar dan is het weigeren de situatie te proberen op te lossen deel van het probleem. Soms lijkt het alsof mensen denken dat scheiden de eerste stap is, terwijl er vaak al jaren aan ellende aan vooraf is gegaan. Alleen blijft die ellende vaak privé (en dat is prima!) dus weet niemand er van af totdat de bom uiteindelijk barst.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2019 13:05

K80 schreef:Er wordt vind ik echt te makkelijk gescheiden door niet kerkelijke mensen. Lijkt wel of ze geen moeite willen doen voor hun huwelijk. Als de prik van de cola is gaan ze al uit elkaar.
Maar als er echt 0,0 liefde meer is heeft een huwelijk ook geen zin meer.

Dat is een hedendaags standpunt. Er waren vroeger liefdeloze huwelijken die levenslang stand hielden.
Denk daarbij eens aan koninklijke mensen, of gedwongen huwelijken, of uitgehuwelijkt vanwege adel, of financiele reden.
Laatst kwam naar buiten vanwege de vlucht van een Arabische prinses, dat het binnen zoveel paleismuren soms eenzaam en zeer verdrietig is.
Zij vatte de moed, een andere die al dagen op de vlucht was met een boot, werd letterlijk met haar haren teruggesleept.
Scheiden is in veel culturen not done.
De jonge vrouw van nu is economisch zelfstandig geworden en dat is wat dat betreft dus een stuk makkelijker.
Als je vanaf de schoolbanken getrouwd bent en geen eigen inkomsten hebt, kun je dus eigenlijk niet scheiden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 08 aug 2019 13:39

Ik ga er in dat soort gevallen altijd optimistisch van uit dat alle andere opties zijn onderzocht; dat er therapie is geweest en medisch onderzoek naar de oorzaak van dit soort problemen. Of niet, maar dan is het weigeren de situatie te proberen op te lossen deel van het probleem. Soms lijkt het alsof mensen denken dat scheiden de eerste stap is, terwijl er vaak al jaren aan ellende aan vooraf is gegaan. Alleen blijft die ellende vaak privé (en dat is prima!) dus weet niemand er van af totdat de bom uiteindelijk barst.[/quote]


Daar is heel veel therapie aan vooraf gegaan, zeker. Maar op een gegeven moment wilde hij daar niet meer aan mee werken. Het was hoe het was en dat vond hij prima. Mijn zus moest er maar mee leren leven volgens hem.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 08 aug 2019 13:42

Chaya schreef:Dat is een hedendaags standpunt. Er waren vroeger liefdeloze huwelijken die levenslang stand hielden.
Denk daarbij eens aan koninklijke mensen, of gedwongen huwelijken, of uitgehuwelijkt vanwege adel, of financiele reden.
Laatst kwam naar buiten vanwege de vlucht van een Arabische prinses, dat het binnen zoveel paleismuren soms eenzaam en zeer verdrietig is.
Zij vatte de moed, een andere die al dagen op de vlucht was met een boot, werd letterlijk met haar haren teruggesleept.
Scheiden is in veel culturen not done.
De jonge vrouw van nu is economisch zelfstandig geworden en dat is wat dat betreft dus een stuk makkelijker.
Als je vanaf de schoolbanken getrouwd bent en geen eigen inkomsten hebt, kun je dus eigenlijk niet scheiden.


Het klopt dat scheiden financieel voor een hoop vrouwen niet haalbaar was.
En dat er politieke liefdeloze huwelijken zijn gesloten klopt ook.
Maar ik neem aan dat jij je kinderen toch wel een liefdevol huwelijk wenst. Of vind jij als er geen liefde is dat je toch maar altijd bij elkaar moet blijven hoe ongelukkig je ook bent?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2019 14:56

Als er geen liefde meer is, maar beiden zijn daar op een bepaalde manier tevreden mee, zou ik het zo laten. Niet iedereen behoeft een "spetterende" relatie. :wink:
Door mijn werk kom ik veel in contact met ouderen en dementerenden.
En als één van hen in het schemergebied terecht komt, zie je pas goed hoe hecht of hoe slecht de relatie was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Origenes » 08 aug 2019 17:45

Chaya schreef:Er is geen enkele kerkenraad die een huwelijk in stand zal houden als blijkt dat de vrouw wordt geterroriseerd en/of de kinderen ernstig gevaar lopen.

Bij de GG(iN) is echtscheiding op andere gronden dan overspel niet toegestaan.

Ik weet van een situatie waarin een vrouw gedurende tientallen jaren zwaar mishandeld werd door haar man. Uiteindelijk vroeg ze echtscheiding aan. Het gezin maakte deel uit van de GGiN.
De scheiding heeft er toe geleid dat de vrouw, samen met haar kinderen (volwassen en niet volwassen) als lid zijn geschrapt.
Het zal er wel aan gelegen hebben dat de kinderen haar steunden.

Haar ex-man kreeg een attestatie mee i.v.m. zijn verhuizing naar een andere plaats.
De kerkenraad wist af van de schrijnende situatie.

Hoe zo'n handelwijze van een kerkverband in overeenstemming te brengen is met Gods Woord ontgaat me volkomen.
(dergelijke beslissingen worden in de GGiN centraal genomen, destijds door de dominee van Barneveld.)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2019 18:05

Origenes schreef:Bij de GG(iN) is echtscheiding op andere gronden dan overspel niet toegestaan.

Ik weet van een situatie waarin een vrouw gedurende tientallen jaren zwaar mishandeld werd door haar man. Uiteindelijk vroeg ze echtscheiding aan. Het gezin maakte deel uit van de GGiN.
De scheiding heeft er toe geleid dat de vrouw, samen met haar kinderen (volwassen en niet volwassen) als lid zijn geschrapt.
Het zal er wel aan gelegen hebben dat de kinderen haar steunden.


Ik vind het dus bizar dat je je partner wél bij de politie mag aangeven wegens mishandeling, dat je wél tegen hem mag getuigen in de rechtzaak, dat je wél mag helpen bij het jaren- of zelfs levenslang opsluiten van je huwelijkspartner, maar dat je dan alsnog niet zou mogen scheiden.

Even hypothetisch: je partner vermoordt je beide minderjarige kinderen en probeert jou ook te doden. Jij weet te ontsnappen en gaat naar de politie. Rechtzaak, uitspraak, man levenslang de bak in, of minstens 20-25 jaar. Jij naar de kerk: mag ik nou scheiden? Antwoord: "Is hij vreemd gegaan? Nee? Dan mag je niet scheiden en is het zelfs je plicht hem in de gevangenis te bezoeken." Zou jij in die kerk willen blijven dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 08 aug 2019 18:14

Origenes schreef:Bij de GG(iN) is echtscheiding op andere gronden dan overspel niet toegestaan.

Ik weet van een situatie waarin een vrouw gedurende tientallen jaren zwaar mishandeld werd door haar man. Uiteindelijk vroeg ze echtscheiding aan. Het gezin maakte deel uit van de GGiN.
De scheiding heeft er toe geleid dat de vrouw, samen met haar kinderen (volwassen en niet volwassen) als lid zijn geschrapt.
Het zal er wel aan gelegen hebben dat de kinderen haar steunden.

Haar ex-man kreeg een attestatie mee i.v.m. zijn verhuizing naar een andere plaats.
De kerkenraad wist af van de schrijnende situatie.

Hoe zo'n handelwijze van een kerkverband in overeenstemming te brengen is met Gods Woord ontgaat me volkomen.
(dergelijke beslissingen worden in de GGiN centraal genomen, destijds door de dominee van Barneveld.)


Wat vreselijk triest zeg. Ik zou gelijk hard wegrennen.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Cicero » 08 aug 2019 19:58

Mortlach schreef:Ik vind het dus bizar dat je je partner wél bij de politie mag aangeven wegens mishandeling, dat je wél tegen hem mag getuigen in de rechtzaak, dat je wél mag helpen bij het jaren- of zelfs levenslang opsluiten van je huwelijkspartner, maar dat je dan alsnog niet zou mogen scheiden.

Even hypothetisch: je partner vermoordt je beide minderjarige kinderen en probeert jou ook te doden. Jij weet te ontsnappen en gaat naar de politie. Rechtzaak, uitspraak, man levenslang de bak in, of minstens 20-25 jaar. Jij naar de kerk: mag ik nou scheiden? Antwoord: "Is hij vreemd gegaan? Nee? Dan mag je niet scheiden en is het zelfs je plicht hem in de gevangenis te bezoeken." Zou jij in die kerk willen blijven dan?


Een andere optie is nog dat de mishandelende partner ongelovig wordt/is en wil scheiden. Overigens is de ruimere gereformeerde opvatting dat je een mishandelende echtgenoot mag zien als een ongelovige die jou als het ware verlaat door de huwelijksplicht te verzaken.

Ik herinner me overigens vaag een geval waarin een knettergekke kerel zijn familie mishandelde. De kerkenraad heeft toen ingegrepen en vrouw en kinderen elders ondergebracht. Vervolgens werd de politie erbij gehaald omdat de kerkenraad hen ontvoerd zou hebben. :lol: De (niet zo snuggere) vrouw ging enige tijd later maar weer terug naar haar lieve mannetje, en men kon daar weinig aan doen. Manlief werd vervolgens wel onder de tucht gezet en heeft toen dacht ik die gemeente verlaten.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Origenes » 08 aug 2019 20:21

Mortlach schreef:Even hypothetisch: je partner vermoordt je beide minderjarige kinderen en probeert jou ook te doden. Jij weet te ontsnappen en gaat naar de politie. Rechtzaak, uitspraak, man levenslang de bak in, of minstens 20-25 jaar. Jij naar de kerk: mag ik nou scheiden? Antwoord: "Is hij vreemd gegaan? Nee? Dan mag je niet scheiden en is het zelfs je plicht hem in de gevangenis te bezoeken." Zou jij in die kerk willen blijven dan?

De paradox is dat het slachtoffer zo vergroeid kan zijn met betreffende kerk dat aansluiting bij een andere kerk geen optie is. Voelt zich alleen thuis in kerk waaruit ze is weggetrapt. Heel triest.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 09 aug 2019 00:26

.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten