Alleen bij overspel scheiden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Prisma23 » 07 aug 2019 11:13

Stel dat de ander binnen je huwelijk aan drank oid verslaafd is waardoor de verslaving je leven en dus je relatief beheerst. Ook is het door de drank veroorzaakte gedrag een gevaar voor jou en de kinderen. Is dat dan een reden om te scheiden? Puur bijbels gezien niet omdat er geen sprake is van overspel. Maar toch....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2019 12:02

Prisma23 schreef:Dit onderwerp heb ik op advies van Henkie gemaakt.
Stel dat de ander binnen je huwelijk aan drank oid verslaafd is waardoor de verslaving je leven en dus je relatief beheerst. Ook is het door de drank veroorzaakte gedrag een gevaar voor jou en de kinderen. Is dat dan een reden om te scheiden? Puur bijbels gezien niet omdat er geen sprake is van overspel. Maar toch....


Het blijkt dat in dit geval een pseudoscheiding - scheiding van tafel en bed - wordt geopperd als optie. Ik heb moeite dit anders te zien dan dat het sacrament blijkbaar belangrijker is dan de personen die er deel van uitmaken. Is de mens er dan stiekem toch voor de sabbat of de andere religieuze instellingen? In hoeverre wordt het doel van het huwelijk bereikt wanneer het huwelijk wordt ervaren als gevangenis of als levensbedreigend. Aangezien de betekenis van zonde 'het doel missen' is, in hoeverre is een geweldshuwelijk koste wat kost in stand houden dan juist niet zelf zondig?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2019 12:14

In de afgelopen twee jaar heb ik verschillende scheidingen gezien, in de (uiterst) rechterflank, die volkomen legitiem werden geacht.
Scheiding omdat man aangaf homo te zijn.
Scheiding omdat man een narcist was.
Scheiding omdat man drank- en drugsverslaafd was.
Scheiding omdat man na het huwelijk een seksuele afwijking bleek te hebben, waardoor het voor de vrouw onmogelijk bleek om een liefdevolle relatie te onderhouden.

En opmerkelijk was ook wel dat de achterblijvende partner mocht hertrouwen. Dat is weleens anders geweest.
Er is geen enkele kerkenraad die een huwelijk in stand zal houden als blijkt dat de vrouw wordt geterroriseerd en/of de kinderen ernstig gevaar lopen.
Ik denk wel dat er langer geprobeerd zal worden om het huwelijk in stand te houden, al dan niet met behulp van therapie en hulpverlening.
Dus een zgn. flitsscheiding zul je niet of nauwelijks zien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2019 12:54

Chaya schreef:Dus een zgn. flitsscheiding zul je niet of nauwelijks zien.


Nee, maar dat is ook niemands bedoeling. Hier in Ierland is recent de grondwet aangepast, omdat daarin was opgenomen dat een echtpaar verplicht 4 jaar van tafel en bed gescheiden moest zijn geweest om echt te kunnen scheiden. Mijn vrouw was slachtoffer van die regel.

Maar goed, een argument dat je wel eens hoorde was dat men niet wilde dat mensen 'prethuwelijken' zouden gaan sluiten. Je weet wel, op zaterdag trouwen, groot feest, etc, en dan op maandag alweer scheiden. Want dat is blijkbaar zo'n groot probleem hier dat er wetten tegen moeten worden geschreven. ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2019 13:20

Chaya schreef:En opmerkelijk was ook wel dat de achterblijvende partner mocht hertrouwen. Dat is weleens anders geweest.
Er is geen enkele kerkenraad die een huwelijk in stand zal houden als blijkt dat de vrouw wordt geterroriseerd en/of de kinderen ernstig gevaar lopen.
Ik denk wel dat er langer geprobeerd zal worden om het huwelijk in stand te houden, al dan niet met behulp van therapie en hulpverlening.
Dus een zgn. flitsscheiding zul je niet of nauwelijks zien.


De ervaring van mijn vrouw dus. Die was in een vorig leven evangelisch en getrouwd met een hork. Eén van de problemen was dat ze gewoon niet werd geloofd, want meneer kon zich voorbeeldig gedragen in het openbaar. Dat hij thuis zo dronken was dat hij de baby een keer liet vallen, dat kon gewoon niet waar zijn.

En scheiden, nee, dat kon echt niet, ook al wilden beide partners niet meer getrouwd zijn. Het was aan mijn vrouw om het huwelijk bij elkaar te houden. Op een gegeven moment gaat het dus gewoon niet meer om jou, maar om de gemeente. Een scheiding in de gemeente is een schande voor de gemeente. Dan kun je immers niet meer net doen alsof het in JOUW gemeente allemaal zo goed gaat. Dat is dus ook een overweging die mee moet spelen: in hoeverre dwingt de kerkleiding je getrouwd te blijven in het belang van het imago van de kerk?!

De manier waarop ze destijds werd behandeld, en de manier waarop ze door iedereen werd uitgekotst, waren belangrijke redenen voor mijn vrouw om het geloof voorgoed de rug toe te keren. En niet dat tegenwoordig altijd alles perfect verloopt, maar die molensteen hoeven we in ieder geval niet meer mee te slepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor rotterdam » 07 aug 2019 13:25

Mortlach schreef: Ik heb moeite dit anders te zien dan dat het sacrament blijkbaar belangrijker is dan de personen die er deel van uitmaken.


In de protestante traditie is het huwelijk geen sacrament.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 07 aug 2019 13:41

Excuses, 'religieuze instelling' is dan beter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Cicero » 07 aug 2019 15:21

Even wat achtergronden.

Bij protestanten is het huwelijk geen sacrament. Scheiden is minstens mogelijk in geval van overspel.

Daarbij komt volgens gereformeerden 'kwaadwillige verlating' (n.a.v. 1 Kor. 7:15). Dit werd en wordt door sommigen ruim opgevat, door anderen nauw, en weer anderen laten het over aan het geweten.

Bij de nauwe opvatting valt alleen kwaadwillige verlating om religieuze redenen (man/vrouw breekt met kerk of is daar niet van en wil scheiden) onder de definitie. Bij de ruimere opvatting valt hier ook geweld, psychische mishandeling en dergelijke onder. In de Chr.Ger.Kerken laat men het over aan het geweten, in de Ger.Gem. is men van de nauwe opvatting. In de 'gewone' Protestantse Kerk in Nederland is scheiden vrij normaal tegenwoordig.

Bij de nauwe opvatting geldt volgens bijv het kerkrecht van de Ger. Gem. nog een praktische regel. Want stel dat een van de partners vrolijk plots ergens anders gaat leven en laat niks meer van zich horen. Dan veroordeelt die partner de ander praktisch tot het weduw(naar)schap. Dan mag je een termijn stellen: als de weggelopen partner niet binnen zoveel tijd van zich laat horen, geldt dat in feite alsof deze als ongelovige de scheiding aanvraagt.

Hertrouwen mag in de Ger.Gem. alleen als de eerste partner is overleden, overspel heeft gepleegd, of je 'kwaadwillig heeft verlaten' omwille van het geloof. Als je ongeoorloofd bent gescheiden maar de eerste partner is hertrouwd of overleden, kun je ook hertrouwen, maar de vraag is dan maar of je een kerkelijke bevestiging krijgt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 07 aug 2019 16:20

Mortlach schreef:De ervaring van mijn vrouw dus. Die was in een vorig leven evangelisch en getrouwd met een hork. Eén van de problemen was dat ze gewoon niet werd geloofd, want meneer kon zich voorbeeldig gedragen in het openbaar. Dat hij thuis zo dronken was dat hij de baby een keer liet vallen, dat kon gewoon niet waar zijn.

En scheiden, nee, dat kon echt niet, ook al wilden beide partners niet meer getrouwd zijn. Het was aan mijn vrouw om het huwelijk bij elkaar te houden. Op een gegeven moment gaat het dus gewoon niet meer om jou, maar om de gemeente. Een scheiding in de gemeente is een schande voor de gemeente. Dan kun je immers niet meer net doen alsof het in JOUW gemeente allemaal zo goed gaat. Dat is dus ook een overweging die mee moet spelen: in hoeverre dwingt de kerkleiding je getrouwd te blijven in het belang van het imago van de kerk?!

De manier waarop ze destijds werd behandeld, en de manier waarop ze door iedereen werd uitgekotst, waren belangrijke redenen voor mijn vrouw om het geloof voorgoed de rug toe te keren. En niet dat tegenwoordig altijd alles perfect verloopt, maar die molensteen hoeven we in ieder geval niet meer mee te slepen.

Verschrikkelijk.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 07 aug 2019 16:31

Mijn opa zat aan de drank. Hij had in Vught gezeten omdat ze Joden hadden opgevangen en na de oorlog ging ie drinken om ermee om te kunnen gaan. Hij had best wel uitbarstingen zei m'n ma en dan was iedereen bang, maar moest zij de boel sussen als liefste kleinste dochtertje. Ze kon nooit kwaad worden. Altijd overal sussen en de lieve vrede bewaren. Toch wel liefde van die oma dat ze hem niet heeft gedumpt, maar tegenwoordig zouden dan haar kinderen haar afgenomen worden en heb je eigenlijk weinig keus.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 07 aug 2019 19:47


K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor K80 » 08 aug 2019 06:23

Verschillende keren hebben dominees in de vragenrubriek gezegd dat Jezus gezegd heeft dat er alleen gescheiden mag worden bij overspel. Dit omdat eerst heel makkelijk de vrouw weg werd gestuurd. Oftewel de regel alleen bij overspel is om de vrouw te beschermen, dat ze niet zo maar bij het vuil wordt gezet.

Nu gebruiken sommige kerken die regel zo zwaar dat vrouwen helemaal niet beschermt worden! Heb ff door het archief gekeken, maar er komen nog wat vragen voor van vrouwen die mishandeld worden met een noodkreet of ze echt niet kan scheiden. Nee, zegt de GG deskundige. Dat mag niet.
Incest, mag je ook niet scheiden, tenzij dat vaders met zijn "peep" er in heeft gezeten, want is het weer ove spel.
En wordt er na alle ellende van een huwelijk met geweld toch een scheiding aangevraagd, staat de kerk niet met liefde klaar om zo'n vrouw op te vangen. Nee, ze krijgt zelfs nog eens een trap na, censuur voor die grote zondaar.
En je mag natuurlijk niet meer trouwen.

Als er zo omgegaan wordt vraag je je wel af of dit de bedoeling van Jezus is geweest met zijn regel.
Ik denk het niet.
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor coby6 » 08 aug 2019 08:36

K80 schreef:Verschillende keren hebben dominees in de vragenrubriek gezegd dat Jezus gezegd heeft dat er alleen gescheiden mag worden bij overspel. Dit omdat eerst heel makkelijk de vrouw weg werd gestuurd. Oftewel de regel alleen bij overspel is om de vrouw te beschermen, dat ze niet zo maar bij het vuil wordt gezet.

Nu gebruiken sommige kerken die regel zo zwaar dat vrouwen helemaal niet beschermt worden! Heb ff door het archief gekeken, maar er komen nog wat vragen voor van vrouwen die mishandeld worden met een noodkreet of ze echt niet kan scheiden. Nee, zegt de GG deskundige. Dat mag niet.
Incest, mag je ook niet scheiden, tenzij dat vaders met zijn "peep" er in heeft gezeten, want is het weer ove spel.
En wordt er na alle ellende van een huwelijk met geweld toch een scheiding aangevraagd, staat de kerk niet met liefde klaar om zo'n vrouw op te vangen. Nee, ze krijgt zelfs nog eens een trap na, censuur voor die grote zondaar.
En je mag natuurlijk niet meer trouwen.

Als er zo omgegaan wordt vraag je je wel af of dit de bedoeling van Jezus is geweest met zijn regel.
Ik denk het niet.

Is dat echt zo? En is dat niet strafbaar? Dan werk je toch mee aan incest. We hadden ooit ook een man in een kerk die zijn dochter van 16 verkrachtte. Mijn ex had daar geen functie in die kerk, maar hij zei het tegen hem en hij gooide er een zootje demonen uit en het stopte en zij is nu volwassen, heeft een leuke vriend en is dol op d'r vader, die nog steeds met haar moeder is getrouwd. Ik zei dat eens tegen iemand en die zei: Jullie hadden de politie moeten bellen. Geen moment aan gedacht. Als je dan gaat verbieden om te scheiden, ben je volgens mij medeplichtig en strafbaar.
Ik had ooit hulp in een kerk in Toronto en in hun papieren stond dat als je ze in vertrouwen een strafbaar feit vertelde, ze verplicht waren om het aan de politie door te geven. Ook onhandig, want als je die dader al hebt vergeven, zeg je dan dus niks tegen hen en kunnen ze je ook niet helpen.

Er waren gewoon wetten in het O.T. dat slavinnen een scheiding aan konden vragen als die man niet voldeed aan het minimum en die heeft Jezus nooit weerlegd.

Zulk soort huwelijken kunnen gered worden bij T.B. Joshua, als diegene zich bekeert en open staat voor bevrijdingsgebed. Ik zag een vrouw die zo bezeten was, dat ze haar man in elkaar ramde en al zijn zaken kapot liet gaan. Marriage from hell heette het. Het kwam wel weer goed. Ze moest knielen voor 'm. Maar ja, dat zie je in het Westen niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2019 10:09

K80 schreef:Als er zo omgegaan wordt vraag je je wel af of dit de bedoeling van Jezus is geweest met zijn regel.
Ik denk het niet.


Ik meen ooit te hebben gelezen dat Jezus uberhaupt tegen scheiding, zonder uitzonderingen. Het was Paulus die de 'alleen bij overspel'-regel heeft geïntroduceerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Alleen bij overspel scheiden

Berichtdoor Mortlach » 08 aug 2019 10:15

K80 schreef:Incest, mag je ook niet scheiden, tenzij dat vaders met zijn "peep" er in heeft gezeten, want is het weer ove spel.


Die herinner ik me ook nog ja. Niet scheiden hoor, want denk toch aan de kinderen! Is scheiden leuk voor de kinderen? Nee, natuurlijk niet. Maar wat zeg je tegen je kind als het 20 jaar later vraagt waarom je hem/haar nooit tegen de andere ouder hebt beschermd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten