Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 08 aug 2019 23:00

Voor mij zijn moslim- en christen-extremisten één pot nat. En wel om het feit dat beiden de inhoud van hun godsdienst op onacceptabele manier hebben verdraaid. Door zaken weg te laten of juist door nieuwe dingen te verzinnen. Alles vanwege eigenbelang.

Ze hullen zich ten onrechte in de mantel van hun godsdienst en willen de gelovigen overhalen om de inhoud van hun godsdienst in te ruilen voor het extremistische namaak-verhaal. Om hun aanhang te vergroten

In de grond van de zaak hebben moslim en christen-extremisten dit met elkaar gemeen : ze zijn helemaal geen moslim of christen. Ze gebruiken die titel alleen maar voor hun wervingsactie ten bate van hun eigen zelfverzonnen ideeën.

Moslims en christenen zouden dit harder en duidelijker moeten zeggen: ze zijn geen moslim, ze zijn geen christenen. Ze zijn surrogaat, nep, gevaarlijk en horen niet bij onze godsdienst.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 09 aug 2019 08:37

Extremisme ontstaat als er binnen een religie mensen opstaan die zeggen: wij gaan het geloof zuiveren, wij zijn de ware gelovigen. Is dat misschien van toepassing gravo

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 09 aug 2019 09:08

gravo schreef:Moslims en christenen zouden dit harder en duidelijker moeten zeggen: ze zijn geen moslim, ze zijn geen christenen. Ze zijn surrogaat, nep, gevaarlijk en horen niet bij onze godsdienst.

Dat vind ik een lastige. Enerzijds kan ik me erin vinden anderzijds denk ik dat het een No true Scotsman is. https://nl.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman

Ik denk eigenlijk dat het wel christenen zijn en dat ze tot de orde moeten worden geroepen door hun geloofsgenoten.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2019 09:45

Yoshi schreef: dat ze tot de orde moeten worden geroepen door hun geloofsgenoten.


en dat werkt dus niet, de loopgraven zijn al gegraven voor er ook maar één woord tegen ze in gaat, want er is maar één waarheid, de hunne, er zijn zoals gewoonlijk weer genoeg voorbeelden in deze draad alleen om dat te zien, OP startte er al mee.

Voor mij zijn bijna alle sektarische opvattingen van deze tijd idd geen geloofsgenoten, van welke wereldgodsdienst dan ook.
Het komt veelal voor bij protestanten, maar ook de RK heeft zo'n groepje, het begon met radicale keuzes voor de oude liturgie, maar is ontaard in een extremistische houding, bijzaken tot hoofdzaken gemaakt en volledig ontspoord in een web van zelfgemaakte wetten.
Belangrijk kenmerk, men heeft zich in bijna al deze groepen heeft zich losgemaakt van de apostolische successie/ Apostolische Successie, varende op eigen inzichten en koers zonder correctie van ontaardingen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2019 09:59

Prisma23 schreef:De kerk van Christus kent diverse lijnen, de RK (de oudste) en twee hoofd- aftakkingen, het protestantisme (evangelisch, luthers, refo is hier weer een subgroepje van) en de Oosters orthodoxe kerk.

De RK blijft historisch gezien de moederkerk.


Hier maak ik kerkhistorisch en theologisch toch bezwaar tegen. Het schisma van 1054 is ontstaan op grond van de eindeloze discussie over het Filioque en op grond van de vraag of de patriarch van Rome (de paus) een leidende positie had ten opzichte van de andere vier patriarchen (Constantinopel, Alexandrië, Antiochië en Jeruzalem) of dat de "pentarchie" (de vijf patriarchen) onderling een gelijke positie ten opzichte van elkaar zouden hebben. Daarnaast waren er talloze andere redenen voor dit conflict.

De eeuwenlange strijd tussen (vooral) Rome en Constantinopel (de laatste gesteund door de drie andere patriarchen) eindigde in een wederzijdse banvloek. Hierdoor brak de kerk in twee delen uit elkaar: Rome en de Orthodoxie. Er is dus absoluut geen sprake van dat de ene kerk uit de andere is voortgekomen. De moederkerk is in twee delen uit elkaar gevallen.

In hoeverre eenzelfde situatie ten tijde van de Reformatie waar te nemen valt, is een interessante vraag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 09 aug 2019 10:02

hans0166 schreef:en dat werkt dus niet, de loopgraven zijn al gegraven voor er ook maar één woord tegen ze in gaat, want er is maar één waarheid, de hunne, er zijn zoals gewoonlijk weer genoeg voorbeelden in deze draad alleen om dat te zien, OP startte er al mee.

Klopt, maar door gesprek en door empathie kunnen mensen hun standpunten bijstellen. Het beste is dat de nieuwe gematigde informatie dan uit eigen kringen komt. Zoals we hier ook gezien hebben. Een zaak van de lange adem. Het alternatief is dat wij als christenen onze broeders en zusters in Christus verstoten en als dood beschouwen zoals het WTG haar leden voorschrijft.
Voor mij zijn bijna alle sektarische opvattingen van deze tijd idd geen geloofsgenoten, van welke wereldgodsdienst dan ook.
Het komt veelal voor bij protestanten, maar ook de RK heeft zo'n groepje, het begon met radicale keuzes voor de oude liturgie, maar is ontaard in een extremistische houding, bijzaken tot hoofdzaken gemaakt en volledig ontspoord in een web van zelfgemaakte wetten.
Belangrijk kenmerk, men heeft zich in bijna al deze groepen heeft zich losgemaakt van de apostolische successie/ Apostolische Successie, varende op eigen inzichten en koers zonder correctie van ontaardingen.

Als je ze afstoot komt er zeker geen correctie op de ontaarding van de realiteit. Het beste is om ze juist dan naar je toe te trekken zoals bij het Pius X genootschap is gebeurd, na verloop van tijd en de nodige terechtwijzingen en correcties zullen ze hun beelden matigen en niet verder afdrijven.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 09 aug 2019 10:06

benefietdiner schreef:Extremisme ontstaat als er binnen een religie mensen opstaan die zeggen: wij gaan het geloof zuiveren, wij zijn de ware gelovigen. Is dat misschien van toepassing gravo

Wat bedoel je benefietdiner? Spreek vrijuit vriend!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2019 10:07

Yoshi schreef:Klopt, maar door gesprek en door empathie kunnen mensen hun standpunten bijstellen. Het beste is dat de nieuwe gematigde informatie dan uit eigen kringen komt. Zoals we hier ook gezien hebben. Een zaak van de lange adem. Het alternatief is dat wij als christenen onze broeders en zusters in Christus verstoten en als dood beschouwen zoals het WTG haar leden voorschrijft.

Als je ze afstoot komt er zeker geen correctie op de ontaarding van de realiteit. Het beste is om ze juist dan naar je toe te trekken zoals bij het Pius X genootschap is gebeurd, na verloop van tijd en de nodige terechtwijzingen en correcties zullen ze hun beelden matigen en niet verder afdrijven.


WTG?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 09 aug 2019 10:12

Optimatus schreef:WTG?

Wachttoren genootschap; https://nl.wikipedia.org/wiki/Wachttore ... enootschap

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 09 aug 2019 10:18

Ah, dank je.

Ik heb dit topic met enige verbazing zitten lezen. Ik krijg de indruk dat polemiek het doel van de topicstarter is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor mona » 09 aug 2019 12:30

Optimatus schreef:Ik heb dit topic met enige verbazing zitten lezen. Ik krijg de indruk dat polemiek het doel van de topicstarter is.


Of dit het doel zou zijn, betwijfel ik.
Wel vind ik dat dit een topic is met buitensporige gefrustreerde reacties.

Ik heb twee zaken ingebracht, waar jullie het niet mee eens zijn,
en ik heb NUL informatie gehad over hoe het dan wel zit volgens jullie.
Maar wel -tig pagina's met zieligheid...
Kom gewoon met een goede (kerk) historische onderbouwing om aan te tonen waar ik mis heb gezeten,
maar er komt niets, waardoor je jezelf erg ongeloofwaardig maakt.

Wat een gemiste kans voor een volwassen discussie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 09 aug 2019 13:42

mona schreef:Of dit het doel zou zijn, betwijfel ik.

Dat jij dat in twijfel wil trekken geloof ik graag. Past prima in jouw straatje van papenhaat. Het staat me bij dat je in het verleden vaak genoeg inhoudelijke antwoorden hebt gekregen maar elke keer de grammofoonplaat opnieuw opzet alsof het nooit gebeurd is. Dit toneelspel zijn de mensen wel een keer beu.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 09 aug 2019 16:09

mona schreef:Of dit het doel zou zijn, betwijfel ik.
Wel vind ik dat dit een topic is met buitensporige gefrustreerde reacties.

Ik heb twee zaken ingebracht, waar jullie het niet mee eens zijn,
en ik heb NUL informatie gehad over hoe het dan wel zit volgens jullie.
Maar wel -tig pagina's met zieligheid...
Kom gewoon met een goede (kerk) historische onderbouwing om aan te tonen waar ik mis heb gezeten,
maar er komt niets, waardoor je jezelf erg ongeloofwaardig maakt.

Wat een gemiste kans voor een volwassen discussie.



Heb je uberhaupt wel gelezen wat er is geschreven?? Daar staan de antwoorden gewoon in hoor, dus je had het kunnen weten. Dat jij dat niet accepteert, dat is een andere discussie. Ik heb niet echt veel zin meer om antwoorden te geven als er elke keer zo gekat wordt. Ga zelf maar googlen.


Een gemiste kans voor een goede discussie, indeed. Hoe jammer.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2019 18:51

mona schreef:O
Ik heb twee zaken ingebracht, waar jullie het niet mee eens zijn,

Wat een gemiste kans voor een volwassen discussie.


omdat het NIET GAAT over wat JIJ vindt maar wat de RK gelooft, jouw gebash kent geen grenzen.
Inderdaad mede door jou en benefiet en nog een paar, een gemiste kans.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 10 aug 2019 09:37

Optimatus schreef:Hier maak ik kerkhistorisch en theologisch toch bezwaar tegen. Het schisma van 1054 is ontstaan op grond van de eindeloze discussie over het Filioque en op grond van de vraag of de patriarch van Rome (de paus) een leidende positie had ten opzichte van de andere vier patriarchen (Constantinopel, Alexandrië, Antiochië en Jeruzalem) of dat de "pentarchie" (de vijf patriarchen) onderling een gelijke positie ten opzichte van elkaar zouden hebben. Daarnaast waren er talloze andere redenen voor dit conflict.

De eeuwenlange strijd tussen (vooral) Rome en Constantinopel (de laatste gesteund door de drie andere patriarchen) eindigde in een wederzijdse banvloek. Hierdoor brak de kerk in twee delen uit elkaar: Rome en de Orthodoxie. Er is dus absoluut geen sprake van dat de ene kerk uit de andere is voortgekomen. De moederkerk is in twee delen uit elkaar gevallen.

In hoeverre eenzelfde situatie ten tijde van de Reformatie waar te nemen valt, is een interessante vraag.


Helemaal eens Optimatus. Mijn reactie was wat kort door de bocht. Maar mijn doel was aan te geven dat de kerk wel wat meer is dat de refo-bubble. Hier op dit forum krijg ik wel eens de indruk dat men oprecht denkt dat Abraham en David (om maar eens twee namen te noemen) ook refo's waren


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten