Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Lydia63 » 23 jun 2021 16:41

hans0166 schreef:ik snap het niet helemaal, leg eens uit?.. de link Triniteit en Maria ontgaat me totaal.


Als jij eerst even leert om begrijpend te lezen! ik heb die link niet gelegd, maar 'n ander in deze discussie.
Ik heb enkel maar gezegd dat Maria niet de moeder van God is, waarna ik verwijzingen kreeg naar diverse concilies.

Haaibaai schreef:De titel Moeder Gods vastgesteld in de eerste 7 Concillies van de ongedeelde Kerk is erkend door zowel Catholica; Reformatie,Orthodoxie.


Waarop ik antwoorden dat dat niet zoveel zegt

en ik dat tekst gedeelte posten, in voorgaand bericht.

Niet om te evangeliseren zoals jij suggereert.

hans0166 schreef:als jij respect wil houden voor jouw standpunten, zou ik even nadenken voor je zo'n lap tekst ergens vandaan plukt ( zonder bron) als je gaat ageren tegen anderen moet je ook kunnen incasseren.. ik neig te denken dat je daar niet zo goed in bent.
Als je wilt evangeliseren ... stop er maar mee, we hebben ze zien komen en vertrekken.



maar voor discussie!
Of ligt dat te gevoelig?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 16:45

Lydia63 schreef:Als jij eerst even leert om begrijpend te lezen! ik heb die link niet gelegd, maar 'n ander in deze discussie.
Ik heb enkel maar gezegd dat Maria niet de moeder van God is, waarna ik verwijzingen kreeg naar diverse concilies.



Waarop ik antwoorden dat dat niet zoveel zegt

en ik dat tekst gedeelte posten, in voorgaand bericht.

Niet om te evangeliseren zoals jij suggereert.




maar voor discussie!
Of ligt dat te gevoelig?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weesgegroet

Wat voor discussie wil je dan voeren het welles nietes,heeft geen enkele zin.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2021 22:55

Haaibaai schreef:Als dat geen acte van haat is.

Iedereen die zich aan de forumregels houdt gaat niet verdwijnen alleen bij ernstige overtreding.

Maar goed terug naar het onderwerp maar weer, o ja en wie gelijk heeft krijgt bij ons gelijk.

Waar ging het over. Wat Katholieken geloven.


Dat is geen acte van haat. Dit forum is er om met elkaar te
dicussieren, van elkaar te leren, naar elkaar te luisteren. Als jij telkens aangeeft dat je daar geen enkele behoefte aan hebt en niet naar anderen wil luisteren, op hun argumenten wil ingaan etcetera heb je op zo’n forum niets te zoeken. Je voegt niets toe, wekt alleen ergernis op met je houding. Dan kan je beter wat anders gaan doen. Niet omdat we een hekel aan je zouden hebben maar omdat je op een plek bent gekomen waar je weinig te zoeken hebt. Omdat je dat niet wil. Je wil namelijk niet zoeken, niet luisteren… want je weet alles al.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 23:40

Yoshi schreef:Een mooi onderdeel van de katholieke Mis is het Confiteor, oftewel de schuldbelijdenis;

Allen:
Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten
door mijn schuld, door mijn schuld,
door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.

Priester:
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.

Allen:
Amen.

En zo staat er toch weer een opbouwend inhoudelijk stukje in dit topic. :)


En voor 1965, en het komt gelukkig weer terug het Asperges me.

Waar de gemeenschap met wijwater wordt besprenkeld en Psalm 51 wordt gezongen,dit allen nog voor het Confiteor uit. En dan kan men pas recht staan voor Zijn Heilige Aangezicht.





Psalm 51.
Asperges me, Domine, hysoppo et mundabor
Lavabis me, et super nivem dealbabor
Miserere mei, Deus
secundam magnam misericordiam tuam.
Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto
Sicut erat in principio et nunc et simper
et in saecula saeculorum. Amen
Asperges me, Domine, hysoppo et mundabor
Lavabis me, et super nivem dealbabor
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 23:44

K80 schreef:Pas nog naar een RK doop geweest, zoontje van mijn maat.
Heb daar heel veel Jezus en God gehoord. En maar weinig Maria.
Merk dat vaak mensen op de bibblebelt maar een vreemde voorstelling van de RK hebben. Dat krijg je met een zuil waar je nooit uitkomt.
RK mensen zijn normaal hoor, geloven ook in Jezus als zoon van God en dat hij opgestaan is na de kruisiging.
Met het verschil dat de RK kerk eeuwen oud is en in protestant/reformatorisch Nederland om de paar jaar weer een nieuwe kerk begint op afsplitst omdat men het ergens weer niet mee eens is. En al die kerken hebben het echte geloof en de rest gaat verloren.
Schijnbaar gaan er maar een paar Nederlanders naard de Hemel en de rest van de mensheid gaat verloren.
Daar kan ik dus niet bij bij die gedachtes.


Het heeft te maken met ontwetendheid,jammer genoeg.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 00:17

Bartje schreef:dus eigenlijk zeg we hebben de kerk en de roomse kerk :D


Wat de Oud Katholieke kerk van de Oud bisschoppelijke Cleresie is gewoon de Kerk van Rome dat ze zelfstandig zijn komt door een kerkrechtelijk geschil.De Oud Katholieke Bisschoppen van de Unie van Utrecht zijn een paar jaar geleden nog op Ad limina apostolorum bezoek geweest bij Paus Franciscus.En men staat in de A[postolische Successie.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 00:29

Hoewel er forse verschillen zijn en blijven tussen de moederkerk en de protestantse denominaties, is er altijd herkenning en samenwerking geweest



Men zou inderdaad is moeten kijken wat men met elkaar verbindt en dat is veel en veel meer dan wordt gedacht.
Op dat zij allen een zijn. :!:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 24 jun 2021 08:02

Haaibaai schreef:Men zou inderdaad is moeten kijken wat men met elkaar verbindt en dat is veel en veel meer dan wordt gedacht.
Op dat zij allen een zijn. :!:

Het verschil tussen protestanten en katholieken.

Hoewel ze beide onder het christendom vallen, verschillen het protestantisme en het katholicisme op belangrijke punten van elkaar.
Het protestantisme ontstond toen Maarten Luther in 1517 de confrontatie aanging met de katholieke kerk, die volgens hem te ver van de christelijke, Bijbelse principes was afgedwaald.

Kerken en bevolkingen in een groot deel van Noord-Europa keerden zich de 50 jaar daarna af van de paus en het katholieke geloof.

Maar niet iedereen stond achter Luthers versie van het ware christelijke geloof, want hij was pas de eerste van een reeks hervormers die elk de Bijbel op hun eigen wijze uitlegden.

Zo kwamen er naast lutheranen calvinisten, wederdopers en allerlei andere protestantse stromingen.

In Engeland raakte koning Hendrik VIII in onmin met de paus en begon zijn eigen protestantse kerk, de anglicaanse kerk.

Protestanten:
-Gods wil staat beschreven in de Bijbel. d:)b
-Alleen het geloof kan de ziel verlossen. d:)b
-De kerk is werelds en valt onder de staat. d:)b

Katholieken:
-De kerk is Gods stem op aarde. [-X
-Priesters kunnen zonden vergeven. [-X
-De paus is Gods plaatsvervanger en de leider van alle christenen. [-X

Ondanks grote interne verschillen hadden de protestanten hun afkeer van het katholicisme gemeen.

Ze waren het niet eens met de visie dat de kerk God vertegenwoordigt en tussen God en de gewone gelovige staat.

Volgens de protestanten staat elk mens rechtstreeks in contact met God.
Bron: https://historianet.nl/maatschappij/god ... atholieken

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 09:12

benefietdiner schreef:Het verschil tussen protestanten en katholieken.
... veel aannames en foute feiten...wazige bron website


ik zou zeggen doe eens een feitencheck op wat je allemaal quote, er zitten nogal wat losse draadjes en foute aannames in... onder andere onderstaand ( maar niet alleen dat, ook het plaatje van de reformatie klopt niet)

benefietdiner schreef:Katholieken:
-De kerk is Gods stem op aarde. [-X
-Priesters kunnen zonden vergeven. [-X
-De paus is Gods plaatsvervanger en de leider van alle christenen.


ad 1 Ja .. de Kerk is dat
ad 2 fout
ad 3 fout

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 09:26

Lydia63 schreef:ik heb die link niet gelegd, maar 'n ander in deze discussie.
Ik heb enkel maar gezegd dat Maria niet de moeder van God is, waarna ik verwijzingen kreeg naar diverse concilies.


je zegt wel degelijk ... Dit komt door.... zonder verwijzing naar een andere opmerking.

Lydia63 schreef:het zijn niet alleen de katholieken die Maria zien als de moeder van God.
Dit komt door de wijdverbreiden drie-eenheid leer in zowat alle christelijke stromingen.
Maar Jezus is niet gelijk aan God.


Overigens heb je volgens mij nog niet volledig gereageerd ... ik mis nog een stukje mbt de laatste zin .. Jezus niet gelijk aan God? Wat wil je daarmee zeggen? ( ik weet wel wat ik erin lees, maar dat is geen gangbare algemene opvatting in mijn of meeste andere mainstream kerken)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 09:41

hans0166 schreef:ik zou zeggen doe eens een feitencheck op wat je allemaal quote, er zitten nogal wat losse draadjes en foute aannames in... onder andere onderstaand ( maar niet alleen dat, ook het plaatje van de reformatie klopt niet)



ad 1 Ja .. de Kerk is dat
ad 2 fout
ad 3 fout


Inderdaad @hans0166 en foute aannames heel grote foute aannames, en dat soort mensen doen dat bewust , en dan denken wij laat maar lekker gaan.

Wij heten elke jaar mensen welkom(de dag van de nieuwe Katholieken) die komen uit het protestantisme jong en hoog opgeleid die dan zeggen......... zo dat is thuis komen.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 24 jun 2021 11:41

Haaibaai schreef:Inderdaad @hans0166 en foute aannames heel grote foute aannames, en dat soort mensen doen dat bewust , en dan denken wij laat maar lekker gaan.

Wij heten elke jaar mensen welkom(de dag van de nieuwe Katholieken) die komen uit het protestantisme jong en hoog opgeleid die dan zeggen......... zo dat is thuis komen.

De paus draagt nog altijd de titel ‘Plaatsbekleder van Jezus Christus’ op Aarde, de opvolger van Petrus.
Tevens wordt ook nog altijd door de Paus ‘de sleutels van het Koninkrijk’ gehanteerd.
Twee groten dwalingen in de RKK overeenkomstig de protestanten.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 12:06

RK mensen zijn normaal hoor, geloven ook in Jezus als zoon van God en dat hij opgestaan is na de kruisiging.
Met het verschil dat de RK kerk eeuwen oud is en in protestant/reformatorisch Nederland om de paar jaar weer een nieuwe kerk begint op afsplitst omdat men het ergens weer niet mee eens is. En al die kerken hebben het echte geloof en de rest gaat verloren.
Schijnbaar gaan er maar een paar Nederlanders naard de Hemel en de rest van de mensheid gaat verloren.
Daar kan ik dus niet bij bij die gedachtes.



Dat heb je als men zijn eigen weg gaat en het beter denk te weten dan de Heilige Kerk Zijn Heilige Lichaam van alle tijden en plaatsen.

De Romana houdt het Heilig Geloof zuiver en is geen zondagchristendon van een keer per week is even naar de kerk,maar elke dag naar de Kerk 24 uur Christendom Hem na volgen en met Hem leven 24 uur lang een heel leven lang tot in eeuwigheid.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Lydia63 » 24 jun 2021 12:32

hans0166 schreef:je zegt wel degelijk ... Dit komt door.... zonder verwijzing naar een andere opmerking.



Overigens heb je volgens mij nog niet volledig gereageerd ... ik mis nog een stukje mbt de laatste zin .. Jezus niet gelijk aan God? Wat wil je daarmee zeggen? ( ik weet wel wat ik erin lees, maar dat is geen gangbare algemene opvatting in mijn of meeste andere mainstream kerken)


Ik heb gezegd dat Maria niet de moeder van God is.
En dat ik zeg dat Jezus niet gelijk aan God is, lijkt me 'n duidelijke uitspraak.
En er zijn trouwens echt wel meer christenen uit diverse protestanten stromingen die dit zo geloven.
Waarom zouden we niet af mogen wijken in onze overtuiging van de algemene mainstream opvattingen van kerken?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 13:36

benefietdiner schreef:De paus draagt nog altijd de titel ‘Plaatsbekleder van Jezus Christus’ op Aarde, de opvolger van Petrus.
Tevens wordt ook nog altijd door de Paus ‘de sleutels van het Koninkrijk’ gehanteerd.
Twee groten dwalingen in de RKK overeenkomstig de protestanten.


Ten eerste is dit weer iets heel anders dan je eerst zei, ten tweede, de Kerk heeft de sleutels (dit is ook zo in reformatorische kerken, die hebben ook de macht en formulier om mensen in de ban te doen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 26 gasten