Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 13:45

Lydia63 schreef:Ik heb gezegd dat Maria niet de moeder van God is.

En dat ik zeg dat Jezus niet gelijk aan God is, lijkt me 'n duidelijke uitspraak.

En er zijn trouwens echt wel meer christenen uit diverse protestanten stromingen die dit zo geloven.


ik denk dat je met "protestantse stromingen" niet hetzelfde bedoeld als wat hier gebruikelijk is. Het klinkt namelijk alsof je uit een afsplitsing komt die niet gelieerd is aan een protestantse/gereformeerde kerk.
Daar is op zich niets mis mee, maar weten waar je vanuit spreekt plaatst reacties wel in begrijpelijkere kaders.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Lydia63 » 24 jun 2021 14:21

hans0166 schreef:ik denk dat je met "protestantse stromingen" niet hetzelfde bedoeld als wat hier gebruikelijk is.


Dat is goed mogelijk.
Maar wat is het probleem?



hans0166 schreef: Het klinkt namelijk alsof je uit een afsplitsing komt die niet gelieerd is aan een protestantse/gereformeerde kerk.
Daar is op zich niets mis mee, maar weten waar je vanuit spreekt plaatst reacties wel in begrijpelijkere kaders.


Ik heb contact met diverse christenen uit diverse protestante stromingen als achtergrond.
Maar waarom zouden deze gelieerd moeten zijn?

Ik laat het hier verder bij Hans, je komt mij nogal dogmatisch over, wat nu niet echt uitnodigend is voor 'n vrije discussie.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 15:02

Lydia63 schreef:Dat is goed mogelijk.
Maar wat is het probleem?





Ik heb contact met diverse christenen uit diverse protestante stromingen als achtergrond.
Maar waarom zouden deze gelieerd moeten zijn?

Ik laat het hier verder bij Hans, je komt mij nogal dogmatisch over, wat nu niet echt uitnodigend is voor 'n vrije discussie.

@hans komt helemaal niet dogmatisch over alleen jij krijg geen gelijk van hem en hij stelt gewoon vragen aan jou waar jij niet uit komt tja......
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 16:38

Lydia63 schreef: je komt mij nogal dogmatisch over, wat nu niet echt uitnodigend is voor 'n vrije discussie.


van de Katholieken hier ben ik vermoedelijk nog wel eentje van de minste dogmatieke, maar je koppelt dogmatiek aan vrije discussie, dat is in iedere kerk een onmogelijkheid. Dogma's zijn in zichzelf niet discusieerbaar.

Het enige wat ik je vroeg is kleur bekennen tot welke groepering je jezelf rekent.

Vind het best jammer dat je in een topic waar het over "mijn" richting gaat je me afserveert, terwijl ik toch echt, zeker voor mijn normale doen, erg open stel voor een gesprek. Als je met onware opmerkingen en beweringen komt, krijg je commentaar, lijkt mij erg voor de hand liggend ( dat zie je goed terug bij die andere recente poster..hoort ergens iets en kwak het neer, zonder verder onderzoek.
Als je iets niet weet, vraag het dan.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 20:09

van de Katholieken hier ben ik vermoedelijk nog wel eentje van de minste dogmatieke, maar je koppelt dogmatiek aan vrije discussie, dat is in iedere kerk een onmogelijkheid. Dogma's zijn in zichzelf niet discusieerbaar.



Nou @Hans dat deken wij ook.Want wij zijn ultramontaans.Voorts in een vrije discussie moet men dan ook nooit en nooit beginnen over dogmatiek.

En dat afserveren wat een bepaald soort protestanten doen is gewoon en gevolg van jaloersheid en minderwaardigheidscomplex en haat, en haat daar heeft men alleen zich zelf mee.Diep in hun hart zouden ze graag Katholiek zijn.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 24 jun 2021 20:41

Haaibaai schreef:En dat afserveren wat een bepaald soort protestanten doen is gewoon en gevolg van jaloersheid en minderwaardigheidscomplex en haat, en haat daar heeft men alleen zich zelf mee.Diep in hun hart zouden ze graag Katholiek zijn.



Nou nou, dit vind ik ook wel een nogal wat boude stelling. Ik ken een hoop protestanten die prima gelukkig zijn in hun geloof hoor. Hoeven ze heul geen katholiek voor te zijn.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 20:49

irmo schreef:Nou nou, dit vind ik ook wel een nogal wat boude stelling. Ik ken een hoop protestanten die prima gelukkig zijn in hun geloof hoor. Hoeven ze heul geen katholiek voor te zijn.



Goed lezen wat wij schrijven waarde@irmo.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 24 jun 2021 20:54

Ik heb je prima gelezen. Ik vind het nogal wat om te zeggen dat iedereen diep in zijn hartje toch wel zou willen wat jij wilt.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 20:56

irmo schreef:Ik heb je prima gelezen. Ik vind het nogal wat om te zeggen dat iedereen diep in zijn hartje toch wel zou willen wat jij wilt.

Wij willen niets even voor de duidelijkheid,zou ook niet kunnen en het kan niet.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 24 jun 2021 21:33

Haaibaai schreef: wij zijn ultramontaans.V


ik ben meer een gematigde Gallicaan :) of gematigde Ultramontaan ..denk dat een balans tussen de twee vruchtbaarder kan zijn in deze tijd.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 24 jun 2021 21:36

hans0166 schreef:ik ben meer een gematigde Gallicaan :) of gematigde Ultramontaan ..denk dat een balans tussen de twee vruchtbaarder kan zijn in deze tijd.



Daar kan je wel is helemaal gelijk in hebben. :D
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 13 sep 2021 10:44

Over de Katholieke kerk gesproken, IRS (InDeRechteStraat) heeft op dit moment een enquête lopen onder de titel "Rome-Reformatie". Ik ben benieuwd naar de resultaten als deze in oktober komen.

https://www.irs.nu/enquete/

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 20 sep 2021 16:50

DeLange schreef:Ja, dat wel, maar een echte katholiek stemt toch in met de leer toch?

De Katholiek stemt is met de Leer gegrondvest op de Heilige Traditie en de Heilige Schrift,daar de Heilige Schrift is geworden uit de heilige Traditie.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 09:17

Prisma23 schreef:Over de Katholieke kerk gesproken, IRS (InDeRechteStraat) heeft op dit moment een enquête lopen onder de titel "Rome-Reformatie". Ik ben benieuwd naar de resultaten als deze in oktober komen.

https://www.irs.nu/enquete/

ik lees dit nu pas: ik heb m ingevuld.
Vond het overigens niet zo'n sterke vragenlijst.
De vragen gingen namelijk alleen over Rome, en niet over de kerken uit de Reformatie.

Zal dus wel niet zo'n heel representatief beeld gaan geven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor elburger » 26 dec 2021 15:29

Lees dit boek maar eens van Arnold Huijgen: Maria icoon van genade.

Of een ieder het ermee eens is is iets anders, maar dan zeg ik maar zo: eerst lezen en dan (als je wil) oordelen.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten