Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2019 17:51

Als de vraag wel serieus bedoeld is, kan mij niet voorstellen maar ik snap ook niet alles, lees dan eens hier:

http://stucom.nl/document/0336.pdf

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 19:25

irmo schreef:Teus, heb je nog een antwoord op mijn vragen? En heb je mijn links al bekeken?

Ik wil je best een antwoord geven op je vragen hoor, net als Yoshi. Als je oprecht geïnteresseerd bent, want daar lijkt het nu niet op.


Zoals ik al zei ben ik oprecht geïnteresseerd want ik heb er direct mee te maken.
Wanneer het nodig is hoor je van me.
Bedankt voor het aanbod.

Ik heb je links bekeken en nog vele andere.
Als je deze vragen bedoelt:


irmo schreef:Wat vind je er zo gevaarlijk aan?

Ik vind het gevaarlijk omdat b.v. de biecht misleidend is.
Het aanbidden van Maria terwijl Jezus alle eer toekomt.
Jezus” unieke persoonlijkheid komt in het gedrang want Hij is de Enige die zonder zonden is en niet Maria ook.


irmo schreef:Dat geloof ik allemaal. En toch ben ik katholiek. En nu? Wat ga je doen om me te overtuigen naar jouw kant te komen?


Nee hoor, maar ik vraag me af of je je dan echt katholiek kunt noemen.

irmo schreef:Bedoel je me te vragen of ik een levend geloof heb? Ja, dat heb ik. Dusja, wat wil je dat ik doe?

Prijs de Heere!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 04 aug 2019 19:33

zinloos, TS zat al in de loopgraven voor hij op de knop drukte om de eerste post te plaatsen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 19:37

Yoshi schreef:Helaas heb je je aantoonbare foute beweringen nog niet teruggenomen en krijg ik de indruk dat je er enkel in volhard ondanks alle feiten die je tegen spreken. Wellicht heb ik wat gemist, maar tot op heden krijg ik helaas niet de indruk dat je er wat wijzer van geworden bent.
Als jij mij mijn foute beweringen kenbaar maakt zal ik ze terug nemen.

Yoshi schreef:Gods Woord = Jezus Christus. Dat jij het sola scriptura aanhangt begrijp ik inmiddels (en wel een wat doorgeschoten variant ervan lijkt het), dat is echter geen dogma of leerstelling die zelf grondslag heeft in de bijbel. Ik zie dan ook geen enkele reden om de door jou gestelde kaders over te nemen. Desalniettemin kan ik er respect voor opbrengen, kan jij dat ook voor christenen die het sola scriptura niet als uitgangspunt nemen? En kan je erin meegaan dat de bijbel voor vele interpretaties vatbaar is?

Er zijn geen kaders van mij bij, ik blijf binnen de kaders van de Bijbel. Ik heb geen begrip dat anderen uitgangspunten nemen buiten dit kader.
Er zijn verschillende interpretaties en vind het meestal prettig, het brengt je dichter bij God.
Als de Bijbel niet erkent wordt zoals hij is kan ik niet verder, dan gaat hetgeen wat we zelf denken met onszelf op de loop.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 19:45

K80 schreef:Ok. Dus de RK kerk tolereren LHBTers? Op de manier hoe jij het zegt vind jij het een slechte zaak.
Dus Teus, tolereer jij LHBTers?

Jazeker!
De mensen maar niet hun gedrag.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 04 aug 2019 19:58

Teus schreef:Als je deze vragen bedoelt:

Ik vind het gevaarlijk omdat b.v. de biecht misleidend is.
Het aanbidden van Maria terwijl Jezus alle eer toekomt.
Jezus” unieke persoonlijkheid komt in het gedrang want Hij is de Enige die zonder zonden is en niet Maria ook.


En hier ga je dus al behoorlijk mis, zoals meerdere mensen je duidelijk hebben proberen te maken. Begrijp je dat nou echt niet?
Bovendien, het bekendste gebed van Maria, het Weesgegroet, komt rechtstreeks uit de bijbel hoor. Dus daar mis je al heel wat aan.

Teus schreef:Nee hoor, maar ik vraag me af of je je dan echt katholiek kunt noemen.


Waarom niet?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor benefietdiner » 04 aug 2019 20:44

Teus schreef:Wat geloven de Katholieken nu eigenlijk?
Ze geloven dat Jezus de Verlosser is maar niet dat Hij is opgestaan.
Waarom bidden ze tot Maria terwijl ze weten dat Jezus de Verlosser is?

Het verschil tussen protestanten en katholieken?
Het verschil is Maarten Luther!
lees hier: https://historianet.nl/maatschappij/god ... atholieken

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 04 aug 2019 20:57



dat is niet "met grote stappen snel thuis".. maar met zevenmijlslaarzen, en ondanks de korte tekst, toch wel wat wat typisch hardnekkige protestantse foutjes ..

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2019 20:58

benefietdiner schreef:Het verschil tussen protestanten en katholieken?
Het verschil is Maarten Luther!
lees hier: https://historianet.nl/maatschappij/god ... atholieken

Wat gekleurd en kort door de bocht.
Leuk ook dat als je vandaag de dag het gros van de protestantse stromingen tegen Luthers of Calvijns visie houdt je op vele afwijkingen komt. Niet erg natuurlijk aangezien religie zich doorontwikkeld maar wel iets om bij stil te staan.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2019 21:03

Teus schreef:Als jij mij mijn foute beweringen kenbaar maakt zal ik ze terug nemen.

Laten we dan bij het begin beginnen. Je deed de volgende uitspraak "Ze geloven dat Jezus de Verlosser is maar niet dat Hij is opgestaan." Inmiddels heb je uit alle antwoorden het tegendeel gehoord. Neem je die uitspraak terug?
Er zijn geen kaders van mij bij, ik blijf binnen de kaders van de Bijbel. Ik heb geen begrip dat anderen uitgangspunten nemen buiten dit kader.

Als dat werkelijk is wat je gelooft dan weet ik niet of verdere communicatie ook maar enigszins zinvol is. Ik vind het grenzen aan extremisme en bovendien een gebrek aan zelfreflectie op het eigen geloof. Je dogma/leerstelling is namelijk een van buiten de bijbel en dus intern tegenstrijdig.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 21:09

irmo schreef:En hier ga je dus al behoorlijk mis, zoals meerdere mensen je duidelijk hebben proberen te maken. Begrijp je dat nou echt niet?
Bovendien, het bekendste gebed van Maria, het Weesgegroet, komt rechtstreeks uit de bijbel hoor. Dus daar mis je al heel wat aan.
Waarom niet?

Nog niemand heeft mij iets specefiek aangetoond.
Laat jij mij maar zien waar het wees gegroet in de bijbel staat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 21:36

Teus schreef:Er zijn geen kaders van mij bij, ik blijf binnen de kaders van de Bijbel.


Maar dat is dus een kader van jou en van de reformatie.

Ik heb geen begrip dat anderen uitgangspunten nemen buiten dit kader.
Er zijn verschillende interpretaties en vind het meestal prettig, het brengt je dichter bij God.
Als de Bijbel niet erkent wordt zoals hij is kan ik niet verder, dan gaat hetgeen wat we zelf denken met onszelf op de loop.


Ik heb er wel wat moeite mee dat je blijkbaar meent dat de eerste 1500(!) jaar van het christendom de Bijbel niet erkend werd zoals hij is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 04 aug 2019 21:49

Teus schreef:Nog niemand heeft mij iets specefiek aangetoond.
Laat jij mij maar zien waar het wees gegroet in de bijbel staat.


Lukas 1 vers 28
en
Lukas 1 vers 42

Ik neem aan dat je zelf een bijbel bij de hand hebt en het kan opzoeken ;)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 22:08

Mortlach schreef:Maar dat is dus een kader van jou en van de reformatie.

Jij mag weten hoe je het noemt, ik probeer me binnen het kader van Gods Woord te blijven


Mortlach schreef: Ik heb er wel wat moeite mee dat je blijkbaar meent dat de eerste 1500(!) jaar van het christendom de Bijbel niet erkend werd zoals hij is.

Sorry.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 22:20

irmo schreef:Lukas 1 vers 28
en
Lukas 1 vers 42

Ik neem aan dat je zelf een bijbel bij de hand hebt en het kan opzoeken ;)

In Mattheus wordt omschreven dat er veel meer zaligen zijn. dat wil nog niet zeggen dat ze aanbeden moeten worden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten