Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Jesaja40 » 05 sep 2019 13:38

hans0166:

dat heeft nou werkelijk ieder kerkgenootschap dat ik ken... stemmingsmakerij noemt men dit soort opmerkingen ook wel eens.
Je maakt mij niet wijs dat een afvallige Jood níet met de nek aangeken wordt.


Het gaat mij niet om stemmingsmakerij. Hier wordt heel gewoon ingebracht een stukje hooghartigheid. Daar heb ik op gereageerd maar blijkbaar mag dat niet en worden er zaken bij gehaald die ver buiten dit onderwerp passen.

Wat geloven de Katholieken is de inhoudelijke vraag. Niet hoe staan wij tegenover elkaar of zoek de verschillen.

Kunnen de Katholieken dit duidelijk benoemen of is het gewoon een test om elkaar uit de tent te lokken?

Graag bij de les blijven zal uiteindelijk ook een waardering kunnen zijn voor elkaar. Wij mogen het altijd (hartelijk) met elkaar oneens zijn. Verschillen zullen er altijd zijn, dat komt gewoon voort uit de cultuur waarin men is opgegroeid.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 05 sep 2019 17:41

......na veel bla bla bla.....

Wat geloven de Katholieken nu?

Na de samenvatting kan dit topic wellicht op slot :idea:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 05 sep 2019 18:07

Terus schreef:Ik kom uit de refowereld en elke zondag komen mensen uit deze richting voor mijn huis langs lopen. Met grote regelmaat heb ik God gevraagd mij deze mensen op mijn pad te brengen omdat het aan mijn hart lag deze mensen helpen daar te brengen waar God ze wil hebben.
God weet dat ik moeilijk zomaar op iemand toe stap en heeft het gedaan.


Chaya schreef: Ik heb dikgemaakt wat mij verschrikkelijk stoort. Daar zit een stuk hoogmoed in, waar ik het koud van krijg.
Jij bepaalt voor die mensen dat zij naar een valse kerk gaan, een reformatorische.
Daar heb jij zo'n haat tegen ontwikkeld.


De Bijbel bepaalt dat, ik spreek vanuit de Bijbel.
Je zegt hoogmoed....waarom zou God daarin mee gaan dan?
Ik heb je ooit eens gevraagd om een geval mede te delen, weet je nog? Je wilde het niet eens aanhoren.

Chaya schreef: Daar zitten er hier meer van op het forum. Ik vind dat verschrikkelijk. Ik zou stellen, blijf dan weg hier. Als ik jarenlang piano gespeeld heb maar nu tot het orgel ben bekeerd, ga ik niet de piano afkraken op het pianistenforum.
Nee, dan zeg ik: dag lieve mede-pianisten, ik vertrek naar het organistenforum, omdat ik nu veel liever op een orgel speel.
En sluit ik mijn account af.

Er zit geen verkeerd verschil tussen een piano en een orgel, alleen een persoonlijke voorkeur.
In verschillende geloven kunnen we ook een voorkeur hebben maar ze zijn niet allemaal volgens de Bijbel, dat is het verschil.

Chaya schreef:Ik ben niet van de alverzoening, dat weet je.
Ik weet zeker dat God Zijn volk overal vandaan en uit zal halen, ook al zitten ze onder een valse of dwaalleer.
Dat staat de Heere niet in de weg. Maar dan zal Hij hen zelf leiden daaruit.


Hier krijg ik het koud van, inderdaad, voor God is alles mogelijk maar het is niet in de eerste plaats Zijn doel. Hij heeft Zijn Zoon Jezus geven, om de weg voor alle mensen vrij ter maken zodat door de Genade van God en het werk van Jezus aan het kruis iedereen tot Hem kan en mag komen. Meer dan 100 x staat in de Bijbel dat WIJ ons moeten bekeren. Het is een keuze, Jezus zegt “kies dan heden wie gij dienen zult”, terwijl Hij staat te wachten. Maar wat gebeurt er, men gaat zitten wachten totdat God ze bekeerd. men zegt “nee God, het is niet waar”, U moet ons bekeren..............


Chaya schreef: Teus, met al je goede bedoelingen kan jij een grote sta-in-de-weg zijn voor de Heere, besef je dat?


…............wie staat God nu in de weg?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2019 18:23

Je reactie komt op mij haast over als blasfemie.
Je eigen bijbel interpretatie gelijkstellen met Gods mening en God krampachtig gevangen houden in de 66 boeken van jouw bijbel.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 05 sep 2019 18:30

Yoshi schreef:Je reactie komt op mij haast over als blasfemie.
Je eigen bijbel interpretatie gelijkstellen met Gods mening en God krampachtig gevangen houden in de 66 boeken van jouw bijbel.


O, je had nog niet begrepen dat de Bijbel Gods Woord is?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2019 18:42

Teus schreef:O, je had nog niet begrepen dat de Bijbel Gods Woord is?

Je hebt als volwassene nog niet begrepen dat in bijbel welliswaar Gods Woord te vinden is maar dat er 1001 interpretaties mogelijk zijn? Je eigen interpretatie 1 op 1 gelijk zetten met de mening van God, en die anderen door de strot duwen, is op zijn zachtst gezegd nogal extremistisch.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 05 sep 2019 18:55

Dat je uberhaupt nog reageert Yoshi. Ik heb het allang opgegeven. Met zo'n walgelijke manier van reageren verneuk je toch elke discussie.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 09:30

Teus schreef:De Bijbel bepaalt dat, ik spreek vanuit de Bijbel.
Je zegt hoogmoed....waarom zou God daarin mee gaan dan?
Ik heb je ooit eens gevraagd om een geval mede te delen, weet je nog? Je wilde het niet eens aanhoren.



Je spreekt vanuit jouw interpretatie van de Bijbel. Dat betekent niet dat jij de waarheid in pracht hebt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 06 sep 2019 09:40

Optimatus schreef:Je spreekt vanuit jouw interpretatie van de Bijbel. Dat betekent niet dat jij de waarheid in pracht hebt.

Je leest het citaat niet goed en je weet ook niet waar het over gaat.
Over interpretaties, er is maar een antwoord op. Vraag het aan God en volhardt in een antwoord.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 09:51

Teus schreef:Je leest het citaat niet goed en je weet ook niet waar het over gaat.
Over interpretaties, er is maar een antwoord op. Vraag het aan God en volhardt in een antwoord.


Ik volg deze discussie al enige tijd en ik weet uitstekend waar dit over gaat.
Vraag het aan God en overweeg het antwoord, want het zou zomaar kunnen zijn dat je het in eerste instantie verkeerd zag. Geloof is een proces, geen statisch gegeven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 06 sep 2019 10:01

Optimatus schreef:Ik volg deze discussie al enige tijd en ik weet uitstekend waar dit over gaat.
Vraag het aan God en overweeg het antwoord, want het zou zomaar kunnen zijn dat je het in eerste instantie verkeerd zag. Geloof is een proces, geen statisch gegeven.

Het gaat om het citaat en wat er bij hoort, dat heb je niet begrepen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 06 sep 2019 11:06

irmo schreef:Dat je uberhaupt nog reageert Yoshi. Ik heb het allang opgegeven. Met zo'n walgelijke manier van reageren verneuk je toch elke discussie.

Dat klopt. Teus is overduidelijk ook niet uit op discussie. Hij tracht hier slechts uiteen te zetten waarom hij zich niet kan vinden in het katholicisme. Die uiteenzetting doet hij volgens binnen zijn eigen kaders. Zo'n uiteenzetting heeft natuurlijk geen enkele zin behalve voor hemzelf en wellicht gelijkgestemden. Dat recht heeft hij, waarom hij dit medium (refoweb) gebruikt begrijp ik niet helemaal maar goed.

Ik vind het extremistische gedrag wat hij hier tentoonspreid echter wel interresant om te observeren.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2019 12:21

Ik heb een soortgelijke discussie wel eens gehad met Jehova's getuigen. Heeft tot geen enkel nieuw inzicht geleid, behalve dat deze mensen erg van hun eigen gelijk uitgaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 06 sep 2019 13:35

Optimatus schreef:Ik heb een soortgelijke discussie wel eens gehad met Jehova's getuigen. Heeft tot geen enkel nieuw inzicht geleid, behalve dat deze mensen erg van hun eigen gelijk uitgaan.

Het is ook vrij doelloos. Teus gaat hier helemaal niemand overtuigen die dat toch al niet was en niemand gaat Teus op een ander standpunt brengen.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marloes1g » 06 sep 2019 13:54

Na 18 bladzijden haat, nijd, vijandschap, vechten voor eigen gelijk wordt het tijd voor het enige gebedje dat mij is bijgebleven na mijn roomse opvoeding ten tijde van het rijke roomse leven:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten