Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 06 sep 2019 14:00

Marloes1g schreef:Na 18 bladzijden haat, nijd, vijandschap, vechten voor eigen gelijk wordt het tijd voor het enige gebedje dat mij is bijgebleven na mijn roomse opvoeding ten tijde van het rijke roomse leven:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.


het gebed komt pas na de schuldbelijdenis, breng die protestantjes nou niet nog meer in verwarring svp.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 06 sep 2019 14:01

Marloes1g schreef:Na 18 bladzijden haat, nijd, vijandschap, vechten voor eigen gelijk wordt het tijd voor het enige gebedje dat mij is bijgebleven na mijn roomse opvoeding ten tijde van het rijke roomse leven:
Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Een mooi onderdeel van de katholieke Mis is het Confiteor, oftewel de schuldbelijdenis;

Allen:
Ik belijd voor de almachtige God,
en voor u allen,
dat ik gezondigd heb
in woord en gedachte,
in doen en laten
door mijn schuld, door mijn schuld,
door mijn grote schuld.
Daarom smeek ik de heilige Maria,
altijd maagd,
alle engelen en heiligen,
en u, broeders en zusters,
voor mij te bidden tot de Heer, onze God.

Priester:
Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,
onze zonden vergeven,
en ons geleiden tot het eeuwig leven.

Allen:
Amen.

En zo staat er toch weer een opbouwend inhoudelijk stukje in dit topic. :)

Acts17

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Acts17 » 23 okt 2019 17:07

Denk dat we toch tot de conclusie mogen komen dat er door de kerk geschiedenis heen vele tradities zijn toegevoegd aan de leer.
Binnen de katholieke kerk zijn hier vele voorbeelden van te vinden!

Exodus 20:1-4
1 TOEN sprak God al deze woorden, zeggende:
2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.

WE horen geen beelden te aanbidden dit komt alleen de Heere toe, wanneer wij de katholieke kerken inzien gebeurt dit vaak wel. Teus heeft volkomen gelijk dat er onderscheid gemaakt dient te worden want er zijn hele grote verschillen! Tussen het christendom en wat de katholieke kerk propagandeert.

De tijds geest van de maatschappij hedendaags is , iedereen moet maar geloven wat zij/hij goed vind en eventueel zoveel mogelijk samen optrekken indien dit mogelijk is.
Daar geloven wij als christenen totaal niet in , islam/boeddhisme ect allemaal afgoden en daar werken we ook niet mee samen. Wat heeft licht met duisternis gemeen?
Wij moeten onze naasten liefhebben als onszelf, maar qua normen en waarden hebben we niet met iedereen de zelfde basis die gegrond dient te zijn in Gods Woord als christen.
We dienen te staan op de bijbel als onze fundament, het is Gods Heilige Woord waar we onze normen en waarden op dienen te baseren.

Wanneer je echt op onderzoek gaat dan zul je idd zien dat de katholieke stroming een ander Woord verkondigd op vele gebieden.

Voor de gene die wat verder willen onderzoeken een link (wel in het engels) om de verschillen eens benoemd te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=33IqqgyEKGQ

Gods Zegen in ieders onderzoek.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2019 18:23

Acts17 schreef:Denk dat we toch tot de conclusie mogen komen dat er door de kerk geschiedenis heen vele tradities zijn toegevoegd aan de leer.
Binnen de katholieke kerk zijn hier vele voorbeelden van te vinden!


Ik denk eerder dat er leer is toegevoegd aan de tradities.

WE horen geen beelden te aanbidden dit komt alleen de Heere toe, wanneer wij de katholieke kerken inzien gebeurt dit vaak wel. Teus heeft volkomen gelijk dat er onderscheid gemaakt dient te worden want er zijn hele grote verschillen! Tussen het christendom en wat de katholieke kerk propagandeert.


Ik ken geen katholiek die beelden aanbidt.

De tijds geest van de maatschappij hedendaags is , iedereen moet maar geloven wat zij/hij goed vind en eventueel zoveel mogelijk samen optrekken indien dit mogelijk is.
Daar geloven wij als christenen totaal niet in


Dan ga je toch lekker in je eentje in een hutje op de hei zitten. Heeft verder niemand last van en dan regelen wij verder die maatschappij wel onderling.

, islam/boeddhisme ect allemaal afgoden en daar werken we ook niet mee samen.


Prima hoor. Ik heb ook niet het idee dat er veel vruchtbare samenwerking mogelijk is met die houding, dus net zo goed dat je het niet eens probeert.

Het zou verder prettig zijn als je je eens zou informeren in het verschil tussen aanbidden en eren. Mijn Boeddhabeeld heeft er 2,5 maanden over gedaan om per transportcontainer de Atlantische oceaan over te steken (met nog wat andere spulletjes). En straks krijgt het een mooi plaatsje in huis. En het zal wellicht helpen met bezinnen. Maar op geen enkel moment aanbid ik dat beeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Pcrtje » 23 okt 2019 18:54

Hallo Apostelgeschichte17, welkom op het forum.

Acts17 schreef:WE horen geen beelden te aanbidden dit komt alleen de Heere toe, wanneer wij de katholieke kerken inzien gebeurt dit vaak wel.
Ik denk dat dat meevalt. Ten eerste aanbidden Katholieken die beelden niet, want het beeld is slechts een representatie van de afgebeeldene. Ten tweede maken Katholieken een voor protestanten onbekend onderscheid in aanbiddingsgradatiën. Alleen God kan aanbeden worden, heiligen kunnen slechts vereerd worden. Ten derde, er staat in de tien geboden dat andere goden niet aanbeden dienen te worden, maar aangezien de afgebeelde mensen geen goden zijn worden er door katholieken dientengevolge geen andere goden aanbeden.

Acts17 schreef:De tijds geest van de maatschappij hedendaags is , iedereen moet maar geloven wat zij/hij goed vind en eventueel zoveel mogelijk samen optrekken indien dit mogelijk is.
En de tijdsgeest onder hedendaagse, zwaar onder fundamentalisch Amerikaans gedachtegoed staande christenen is dat iedereen maar moet geloven zoals die tunnelvisie-bezittende, alles afkrakende, inlevingsvermogenontbrekende Amerikanen. Ik heb daar niets mee op.

Acts17 schreef:We dienen te staan op de bijbel als onze fundament, het is Gods Heilige Woord waar we onze normen en waarden op dienen te baseren.
Dat geloven je Katholieke broeders en zusters met jou.

Acts17 schreef:Voor de gene die wat verder willen onderzoeken een link (wel in het engels) om de verschillen eens benoemd te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=33IqqgyEKGQ
Voor jou, die blijkbaar ook van onderzoeken houdt, heb ik ook een link (wel in het Duits) om eens argumenten van des discussiepartners zijde te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=EfjQ7sZSFOA
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 23 okt 2019 19:05

Acts17 schreef:Denk dat we toch tot de conclusie mogen komen dat er door de kerk geschiedenis heen vele tradities zijn toegevoegd aan de leer.
Binnen de katholieke kerk zijn hier vele voorbeelden van te vinden!

En ook binnen jouw kerk mocht je überhaupt lid zijn van een geloofsgemeenschap.
Het christendom is een levend geloof in een levende God. Dat ontwikkeld zich door. De laatste grote doorontwikkeling van de katholieke Kerk kan je zien in het Tweede Vaticaans Concilie (Vaticanum II van 1962 tot 1965). Moch je er interesse in hebben dan kan je op deze site heel veel documenten erover vinden; https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... =650&dos=4
Exodus 20:1-4
1 TOEN sprak God al deze woorden, zeggende:
2 Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
3 Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen dat boven in den hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is, noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is.

5Gij zult u voor hen niet ter aarde buigen en hun geen goddelijke eer bewijzen; want Ik, Jahwe uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot het derde en vierde geslacht,
WE horen geen beelden te aanbidden dit komt alleen de Heere toe, wanneer wij de katholieke kerken inzien gebeurt dit vaak wel. Teus heeft volkomen gelijk dat er onderscheid gemaakt dient te worden want er zijn hele grote verschillen! Tussen het christendom en wat de katholieke kerk propagandeert.

Aanbidding behoort enkel de drie-enige God toe. Dat is dan ook wat er in de katholieke Kerk gebeurd.
Teun zal geoordeeld worden zoals hij anderen oordeelt, en zo zullen jij en ik ook geoordeeld worden.

Tijdens een vakantie in het mooie Noorwegen kwam ik ook nog even in de Lutherse hoofdkerk van Noorwegen te Oslo.
Afbeelding

Maar ook in ons eigen landje in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) te Delft

Afbeelding

Worden deze beelden aanbeden? Welnee, zelfs niet vereerd.
Indien God (De Vader, Jezus of de heilige Geest) wordt afgebeeld dan wordt degene die afgebeeld is aanbeden. Is het een ander persoon dan wordt degene die afgebeeld is vereerd. Aanbidden en vereren zijn twee verschillende zaken.
De tijds geest van de maatschappij hedendaags is , iedereen moet maar geloven wat zij/hij goed vind en eventueel zoveel mogelijk samen optrekken indien dit mogelijk is.

Ik vind het heerlijk om een wereldkerk te zitten met vele sub-stromingen (broederschappen, kloosterorden, prelaturen enz) die met elkaar samenwerken en elkaar verschillende inzichten en verschillende vormen van spiritualiteit gunnen.
Daar geloven wij als christenen totaal niet in , islam/boeddhisme ect allemaal afgoden en daar werken we ook niet mee samen. Wat heeft licht met duisternis gemeen?

Waarom zo angstig voor mensen die anders denken? En met wie bedoel je met 'wij'?
Wat wij allen gemeen hebben is dat we samen deze aarde delen en hier in vrede willen samenleven. Althans de meeste van ons, de mensen van goede wil. Jammer dat jij je daar niet bij schaart maar evengoed een eigen keuze.
Wij moeten onze naasten liefhebben als onszelf, maar qua normen en waarden hebben we niet met iedereen de zelfde basis die gegrond dient te zijn in Gods Woord als christen.
We dienen te staan op de bijbel als onze fundament, het is Gods Heilige Woord waar we onze normen en waarden op dienen te baseren.

Dat we dienen te staan op de bijbel als fundament is nou typisch zo'n traditie waar je het in het begin over had die later is toegevoegd. De eerste paar honderd jaar christendom kende geen bijbel.
Wanneer je echt op onderzoek gaat dan zul je idd zien dat de katholieke stroming een ander Woord verkondigd op vele gebieden.

Vanuit mijn katholieke perspectief met de inachtneming hoe de kopten en de oosters-orthodoxen geloven (samen met de katholieken hebben die wel hun wortels in het vroege christendom) zie ik eigenlijk dat de duizenden verschillende substromingen binnen het protestantisme op vele gebieden anders geloven. En dat is niet erg.
Voor de gene die wat verder willen onderzoeken een link (wel in het engels) om de verschillen eens benoemd te horen.
https://www.youtube.com/watch?v=33IqqgyEKGQ

Op een forum kom je te praten met mensen met je eigen woorden, niet met het plaatsen van video's. Net zoals het protestantisme is het katholicisme gewoon onderdeel van de groep christendom.
Gods Zegen in ieders onderzoek.

Succes met je onderzoek. Ik hoop dat je wat kon met mijn antwoord. Mocht je nog oprechte vragen hebben laat het dan gerust weten.
Maar bovenal wens ik je de Vrede van Christus waarin je ook innerlijke rust vindt zonder je tegen je medemens te keren. En welkom op dit forum.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 12:28

Ik ben reuze benieuwd naar de reactie van @Acts17 op de 3 antwoorden die hij/zij ontvangen heeft.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 24 okt 2019 16:12

Neem dan gelijk de vragenrubriek ff mee. Daar snappen ze het ook nog niet helemaal schijnbaar….

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27203/vragen/

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 16:37

irmo schreef:Neem dan gelijk de vragenrubriek ff mee. Daar snappen ze het ook nog niet helemaal schijnbaar….

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27203/vragen/

Weinig verrassend. Schijnbaar kan een enkeling nog niet op eigen benen staan en moet dus blijven leunen op het geloof van anderen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 24 okt 2019 16:51

Yoshi schreef:Weinig verrassend. Schijnbaar kan een enkeling nog niet op eigen benen staan en moet dus blijven leunen op het geloof van anderen.


Achja. Het is ook heel eng om een kerk binnen te lopen, dat snap ik best. Stel je voor, er zijn allemaal mensen die een andere mening hebben dan jij, weet je hoe eng :D Stel je voor zeg, dat je daarmee moet gaan praten, neejoh dat kan echt niet :shock:

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 24 okt 2019 16:56

irmo schreef:Achja. Het is ook heel eng om een kerk binnen te lopen, dat snap ik best. Stel je voor, er zijn allemaal mensen die een andere mening hebben dan jij, weet je hoe eng :D Stel je voor zeg, dat je daarmee moet gaan praten, neejoh dat kan echt niet :shock:

Zo heel eng is dat niet. Vooral in een gemiddelde katholieke parochie hoef je niet de illusie te hebben dat men uit zichzelf naar je toekomt. Je kan dus gewoon gaan zitten en alles rustig bekijken en aanhoren.

Wat wel vervelend is dat er in het antwoord gewoon apennootjes zitten. Klinkklare onzin wat de katholieke kerk niet leert wordt als katholieke leer verkocht. Hoe sneu is dat. Niet voor niets is de reageer mogelijkheid in dat onderdeel uitgeschakeld. Ze verkondigen er aan de lopende band onzin over van alles en nog wat.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 24 okt 2019 17:28

Ze hebben niet voor niets de vragenrubriekkritiek onderwerp gesloten hier op het forum. Blijkbaar is het nog steeds heel moeilijk om te aanvaarden dat mensen die in een andere kerk zitten en een andere mening hebben over sommige onderwerpen, ook gewoon nog christenen zijn. Laat staan in gesprek gaan met alle andere geloven, dat is dan al helemaal te moeilijk. Eigenlijk best wel sneu,zo kleindenkend.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 26 okt 2019 13:13

Yoshi schreef:Weinig verrassend. Schijnbaar kan een enkeling nog niet op eigen benen staan en moet dus blijven leunen op het geloof van anderen.


Niet verrassend, maar wel heel triest. Blijkbaar iemand die onder een steen leeft en nog nooit een broeder of zuster uit de katholieke kerk heeft gesproken.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 26 okt 2019 20:00

Yoshi schreef:Zo heel eng is dat niet. Vooral in een gemiddelde katholieke parochie hoef je niet de illusie te hebben dat men uit zichzelf naar je toekomt. Je kan dus gewoon gaan zitten en alles rustig bekijken en aanhoren.



In een gemiddelde protestantse gemeente ook niet hoor. Of je moet er zo uitzien als ik, dan wel. Hebben ze iets om te staren.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 15:22

Yoshi schreef:Weinig verrassend. Schijnbaar kan een enkeling nog niet op eigen benen staan en moet dus blijven leunen op het geloof van anderen.

Dat beeld heb ik van ieder christen die het geloof van zijn voorganger klakkeloos aan neemt, zoals het katholieke geloof :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten