Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 18 aug 2019 22:58

Teus schreef:Niet een echt christelijk gedrag, wel?
Iemand veroordelen op je eigen duistere gedachten? En iemand niet mogen is evenmin christelijk.
Je hebt het niet makkelijk hé?
Ik heb medelijden met je, je bent niet vrij en zit vol wrok. Je zult nu wellicht denken dat het aan mij ligt maar je hebt totaal geen grond om mij te veroordelen terwijl ik gewoon kan lezen waaruit ik mijn conclusie trek. Het zal mede komen zoals het doet lijken, wat ik jammer voor je vind, dat ik niet vertel waarvoor ik meer van het katholicisme wilde weten, je kunt het eigenlijk niet zo goed hebben.
Een tikkeltje onmacht waar je niet mee om kan gaan, schat ik zo in. Net zoals 3parels zei “Wat een bijtende toon heb je toch.”
Het wil niet zeggen dat als je iemand niet mag het altijd aan die persoon ligt. Vaak is het goed jezelf af te vragen “zou het ook niet aan mij kunnen liggen” Of wellicht God vragen hoe je moet reageren als je die persoon wil benaderen. Dat is ook wat God van ons verwacht.

k' Zal voor je bidden.



Wat een volstrekt waardeloze reactie. Blij dat ik jou niet hoef tegen te komen in het dagelijks leven.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 19 aug 2019 18:29

Yoshi schreef:Fijn dat je het ook zelf inziet.
Ow, je doelt op mijn gedrag. Dat is slechts een spiegel van jouw gedrag.
Laat dat schijnheilige maar achterwege hoor. Je slinkse doortraptheid is in dit topic door velen echt wel doorzien.

Jezus zei:
“Uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond”.
Het betekend dat je uit waar je vol van bent.
Je zit vol haat en afkeer, hoe komt het, laat je je intimideren door een ander?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 19 aug 2019 18:54

Teus schreef:Jezus zei:
“Uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond”.
Het betekend dat je uit waar je vol van bent.
Je zit vol haat en afkeer


laten we het erop houden dat hieruit jouw liefde voor de ander blijkt.

Een slotje op de wandaad van het openen van deze draad zou welkom zijn.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 19 aug 2019 19:00

hans0166 schreef:laten we het erop houden dat hieruit jouw liefde voor de ander blijkt.

Een slotje op de wandaad van het openen van deze draad zou welkom zijn.

Wat mij betreft houden we het open. Ter leering ende vermaeck. En wellicht kunnen we de kwade intenties van dit topic nog ten goede keren. Een algemene vragen topic dus waar mensen oprechte vragen kunnen stellen en daarop antwoorden krijgen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 01 sep 2019 14:42

Ter lering dan:

Een kleine greep uit de Katholieke leer.

De aflaat:
Volgens de Katholieke leer moet elke zondaar namelijk een straf ondergaan voor zijn zonden, om de ziel te zuiveren en de morele orde en de eer van God te herstellen.

Dit doet afbreuk van de Genade van God en het werk van Jezus aan het kruis.
Kennelijk heeft Jezus niet genoeg gedaan.
Wij hebben buiten ons te bekeren tot God geen enkele invloed op onze zaligheid.

Door het geloof in de verbondenheid van de gelovigen in Jezus, wordt het door de kerk ook mogelijk geacht dat een ander deze straf voldoet. De aflaat houdt in dat de kerk in naam van de goede daden van Jezus en de heiligen deze straf laat opheffen.

Niemand kan in de Naam van Jezus zonden opheffen. Helemaal niet door andere z.g. heiligen.


Maria:
Maria, voorspreekster tussen Jezus en de mens.

Jezus is De Voorspreker tussen mens en God.
Maria, moeder van de kerk.
Maria is geen moeder van de kerk want de Bijbel spreekt niet over de kerk als instituut. De kerk in de Bijbel wordt het volk Israël mee bedoeld en de gelovigen de Gemeente.
Maria brengt licht.
Maria breng geen licht, Jezus IS het Licht.
Men vraagt Maria om hulp bescherming.
Dit is afgoderij.

Ik groet U, Maria, Dochter van God de Vader. Wees gegroet... Door Uw onbevlekte ontvangenis, o Maria, zuiver mijn lichaam en heilig mijn ziel.
Maria is niet specifiek de moeder van God en zuivert geen lichamen en heiligt geen zielen. Maria wordt aanbeden, ook afgoderij.

Ik groet U, Maria, Moeder van God de Zoon. Wees gegroet... Door Uw onbevlekte ontvangenis, o Maria, zuiver mijn lichaam en heilig mijn ziel.
Maria is niet meer specifiek de moeder van Jezus.

Ik groet U, Maria, Bruid van God de Heilige Geest. Wees gegroet... Door Uw onbevlekte ontvangenis, o Maria, zuiver mijn lichaam en heilig mijn ziel.
Maria is niet de bruid van de Heilige Geest, De Gemeente is de bruid van Jezus.

Hij schenkt u door het dienstwerk van de Kerk vrijspraak en vrede.
Dit is ook wel heftig. Geen Genade maar goede werken.
God en Jezus niet belangrijk?

De Paus wordt de heilige vader genoemd.
Matt 23:9. En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.


De Rooms-katholieke kerk leert niet slechts in “bijzaken” iets anders, maar in de fundamentele waarheden van de Schrift: de Persoon van de Here Jezus Christus, zijn Offer, het Evangelie en de Weg tot Verlossing.

In 1547, tijdens het concilie van Trente, werden er 33 stellingen (canones) aangenomen tegen de leer van de Reformatie b.v.:
Stelling 12: Indien iemand beweert dat het geloof, waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan een vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid die ons de zonde vergeeft om-wille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt.

Uitspraken van het concilie over de sacramenten, zijn b.v. de volgende:
Indien iemand beweert dat de sacramenten alleen zijn ingesteld om het geloof te voeden, die zij vervloekt.

Indien iemand beweert dat de genade niet wordt medegedeeld door de sacramenten van de nieuwe bedeling krachtens eigen werkzaamheid (ex opere operato), en dat daartegenover slechts het geloof in de goddelijke belofte voldoende is voor het verkrijgen van de genade, die zij vervloekt.

Moeten we deze leer respecteren? Moeten we kerkmuren weghalen en samen gaan? Wie zei dat Maria niet aanbeden werd?

Kortom:
Dit strookt niet met Gods Woord en is gelijk aan alle andere niet christelijke geloven. Het gaat van beneden naar boven.
Het oprecht christelijk geloof komt van boven naar beneden.


Zeer opvallend is Mattheus 23.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 01 sep 2019 14:53

Teus schreef:Ter lering dan:




leerde je er maar iets van, maar nee, je wordt achterbaks van en schijnheilig, met een totale verachting voor andere interpretaties, je zou vriendje moeten worden met eureaneo.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2019 15:16

Teus schreef: (.....)

Moeten we kerkmuren weghalen en samen gaan?

(.......)
Zeer opvallend is Mattheus 23.


Als je de rest weglaat en dit in de post laat staan.

Dan is het antwoord ja, haal de kerkmuren weg en ga in Christus samen verder.....


Mattheus 23 wordt dan waarheid..... op basis van gelijkwaardigheid in Hem.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 01 sep 2019 15:24

hans0166 schreef:leerde je er maar iets van, maar nee, je wordt achterbaks van en schijnheilig, met een totale verachting voor andere interpretaties, je zou vriendje moeten worden met eureaneo.

Ik heb heel veel geleerd maar de waarheid is hard, Hans.
Jij mag er van vinden wat je wilt.
Laat mij maar achterbaks zijn maar ik wil niet heulen met de tegenstander.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 01 sep 2019 15:51

Wat Teus van de katholieke leer vindt was reeds duidelijk. Beetje overbodig om nog eens een uiteenzetting te doen en wederom je eigen kaders als maatstaf te nemen. Het zal wel een of andere verwrongen vorm van zelfbevrediging zijn.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor naamloos » 01 sep 2019 17:11

Teus schreef:Ik heb heel veel geleerd ....
1. Je bent duidelijk nog langgggg niet volleerd.
2. En nou ook nog heel veel dingen afleren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 01 sep 2019 18:39

@Teus,
Hou eens op met je stemmingmakerij. Ga eerst maar eens een kop koffie drinken met mijnheer pastoor bij jou in het dorp en kom dan maar eens hier terug.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marloes1g » 02 sep 2019 15:23

Pastoor drinkt geen koffie met ketters :-({|=

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor de passant » 02 sep 2019 15:39

Marloes1g schreef:Pastoor drinkt geen koffie met ketters :-({|=

Misschien drinken ze samen geen koffie , maar ze spelen wel samen gitaar! links de protestant, rechts de katholiek. voor wie het nog niet duidelijk was.
https://www.youtube.com/watch?v=yQXiLOLw5-o

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 02 sep 2019 16:53

Marloes1g schreef:Pastoor drinkt geen koffie met ketters :-({|=



Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 03 sep 2019 19:10

Als iemand dicht bij God leeft of probeert te leven en zich bewust maakt van feiten die tegen Hem zijn krijgt pijn in zijn hart omdat God oneer aangedaan wordt.
Als je mag beseffen Wie Hij voor je is kun je niet verdragen wat tegen Hem is. Het raakt je, omdat je in Hem bent.
Wanneer er iemand is die kenbaar maakt wat er in deze wereld gebeurt en daarmee aangeeft dat het tegen God is, alles wat niet uit God is komt van de tegenstander, is het lastig als je je er nooit over gebogen hebt doordat de Heilige Geest niet aanwezig is en niet weet wat er gaande is.
Je kunt het je afvragen en bij God brengen. Maar je kunt ook tegen werken of boos worden.
Op zich is boos worden niet fout, het geeft je grenzen aan maar wanneer je je boosheid de vrije loop laat en God niet om hulp vraagt en je laat leiden door de tegenstander ga je bedenken hoe je je boosheid gestalte kunt geven.
Het feit dat je het tegenstaat of boos wordt en het uit of er zelfs vermaak in hebt, geeft aan dat je er achter staat. Het geeft aan dat het je niets doet dat God ermee gelasterd wordt.
Irritaties of belachelijk maken over de waarheid is nooit uit God, inmiddels weet je waar het wel vandaan komt en waardoor je je laat leiden.
Mij maakt het niet meer uit, heb het al lang bij God gebracht maar alles wat we gezegd hebben en alles waarin we ons hebben laten leiden door de leugen zullen we verantwoording af moeten leggen.
Maar we hebben een liefhebbende God die wil vergeven, Hij staat zelfs te wachten om het te doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten