Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2019 18:52

Marnix schreef:Dat kan kloppen. Maar het kan mij wel wat schelen wat bijbels gezien juist is en wat niet.

En dat is prima, het is immers belangrijk onderdeel van jouw geloof. Maar mijn geloof hoeft zich niet naar jouw kaders te schikken en andersom natuurlijk ook niet.
Voor de heiligverklaringen en een aantal andere zaken vind ik weinig bijbelse gronden en dus heb ik daar wat moeite mee. Wat niet inhoudt dat ik de katholieke stroming niet als christelijke stroming zou accepteren. Of katholieken niet als broers en zussen.

Prima dat jij er moeite mee hebt en dat jij er weinig bijbelse gronden in vindt. Het zal mijn geloof echter niet veranderen. Het onderwerp hier is wat katholieken geloven. Niet "wat vinden wij van het katholieke geloof".
Klopt, ik had het vooral over Nederland. En ik weet dat je bijvoorbeeld ook oud-katholieken hebt die niet zoveel met de paus hebben. En ook gewone katholieken die de Paus wel zien als de "hoogste baas" van de kerk maar niet als plaatsvervanger van Christus op aarde.

Ongetwijfeld en je hebt nog veel meer marginale groepjes die zich katholiek noemen en van alles net iets anders geloven. De vrij-katholieken zijn ook zo'n interresant marginaal groepje met een wel heel bijzonder geloof.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 12 aug 2019 20:49

Ik heb ff in het archief geneusd en we hadden al zon topic een tijdje geleden:

viewtopic.php?f=33&t=17181&hilit=loket&start=15

Toen vlogen we elkaar ook al zo leuk in de haren over Maria :P Veel vragen die worden gesteld in dit topic staan daar al, als iemand interesse heft.....

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Origenes » 12 aug 2019 21:11

Yoshi schreef:Ongetwijfeld en je hebt nog veel meer marginale groepjes die zich katholiek noemen en van alles net iets anders geloven. De vrij-katholieken zijn ook zo'n interresant marginaal groepje met een wel heel bijzonder geloof.

De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland is ook behoorlijk aan het marginaliseren.
Ik werk wekelijks samen - als niet-roomskatholiek - met roomskatholieken in een dito vrijwilligersorganisatie.
Wat ik bemerk is weinig tot geen binding met het instituut RKK. Er wordt vooral de draak mee gestoken.
De drijfveer is dat we het goed met elkaar kunnen vinden.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 12 aug 2019 21:26

Origenes schreef:De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland is ook behoorlijk aan het marginaliseren.

Zonder meer. Net zoals het gehele christendom in Nederland. Hoge bomen vangen meer wind en vallen een stuk harder qua absolute aantallen.
Ik werk wekelijks samen - als niet-roomskatholiek - met roomskatholieken in een dito vrijwilligersorganisatie.
Wat ik bemerk is weinig tot geen binding met het instituut RKK. Er wordt vooral de draak mee gestoken.
De drijfveer is dat we het goed met elkaar kunnen vinden.

Juist dat er grappen en grollen over gemaakt worden is een teken van affectie. De binding is veelal groter dan mensen beseffen of willen toegeven. Zo ook mijn ouders die nooit meer in de kerk komen voor een viering maar in vele kerken komen (oa tijdens vele lange vakanties) om een kaarsje te branden of om tot rust te komen. God werkt op vele manieren. Loop eens in Den Bosch de kathedraal in op een willekeurig moment en je zal zien dat vele mensen nog gelovig zijn. Ze identificeren zich enkel in mindere mate zo en zullen nog zelden in de Mis zitten maar zijn in wezen nog die gelovig.

De drijfveer is altijd oa intermenselijk contact.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Bartje » 13 aug 2019 07:48

rotterdam schreef:interessant - heb je ook een mening over Mattheus 18 - 18 ?

Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in den hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.


Ja dat heb ik :D . Ik probeer ook de tekst in haar contekst te laten staan, en niet zomaar er aan te sleutelen, daarmee zie ik de paus niet als opvolger van Petrus. Daarbaast is het Christus die zegt zalig zijn zij die..... (de bergrede)
Sterker nog is Petrus meer dan Bartelomeus of Johannes of Lukas nee ze zijn gelijk aan elkaar en de ene is nooit verheven geweest boven de ander.
Alle ware kinderen van God dien Jezus Christus geloven en bezield zijn met Zijn Heilige geest is toch de gemeentschap der heilige en zijn toch alreeds zalig?
Kunnen wij dan als "gewone" gelovige niets binden of ontbinden?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2019 09:37

Yoshi schreef:En dat is prima, het is immers belangrijk onderdeel van jouw geloof. Maar mijn geloof hoeft zich niet naar jouw kaders te schikken en andersom natuurlijk ook niet.


Klopt. Dat geldt voor alle religies. En dan is het wel belangrijk om te kunnen onderscheiden wat van God komt en wat niet. Als mensen dingen roepen die totaal geen bijbelse fundering hebben kan je dat natuurlijk voor waar aannemen omdat mensen dat zeggen en je daar waarde aan hecht.

Prima dat jij er moeite mee hebt en dat jij er weinig bijbelse gronden in vindt. Het zal mijn geloof echter niet veranderen. Het onderwerp hier is wat katholieken geloven. Niet "wat vinden wij van het katholieke geloof".


Tja, op een christelijk discussieforum moet je niet raar staan te kijken als in een topic waarin een bepaalde stroming wordt besproken, men op een gegeven moment ook gaat kijken hoe zich dat verhoudt met wat de Bijbel zegt. Dat protestanten wat meer de neiging hebben om alles te toetsen aan wat God zegt in de Bijbel vind ik wel belangrijk.... en die neiging is juist ontstaan omdat mensen zelf allerlei dingen gingen bedenken om er zelf beter van te worden. Denk bijvoorbeeld aan aflaten, het "God wil het" bij de kruistochten. Meer geld en meer macht toe-eigenen en daar je gezag voor misbruiken. Zo ongezond is het dan niet om dingen aan Gods woord te toetsen. Of jij het ook belangrijk vindt is aan jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2019 09:54

mona schreef: (....) en zeg tegen jullie: wees gegroet! :?


Maar nu haal je toch een gebed aan gericht aan de moeder van de Heer Jezus..
Cynisch of niet?

Als het het laatste is vind ik het wel weer een mooie toenadering in dit topic.

Wees gegroet Maria,
vol van genade,
de Heer is met U,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus de Vrucht van uw schoot.
Heilige Maria,
Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood.
Amen.



Hier boven een prachtige bijdrage waarin uitgelegd wordt de rol van Maria.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2019 12:12

Prisma23 schreef:Helemaal eens Optimatus. Mijn reactie was wat kort door de bocht. Maar mijn doel was aan te geven dat de kerk wel wat meer is dat de refo-bubble. Hier op dit forum krijg ik wel eens de indruk dat men oprecht denkt dat Abraham en David (om maar eens twee namen te noemen) ook refo's waren


Tja... ik heb ook begrepen dat moslims zeggen dat Ibrahim en Dawoed moslims avant-la-lettre waren. Ik kan daar weinig mee. Volgens mij was Abraham iemand uit Mesopotamië en David een Israëliet.

Wat betreft "de katholieken": het is van zeer groot belang, onderscheid te maken tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de diverse andere kerkgemeenschappen die zich katholiek noemen: Oud-Katholiek, maar ook Anglicaanse kerk. (om er maar een paar te noemen).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2019 12:12

Excuses! Dubbele posting.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Bartje » 13 aug 2019 21:04

Optimatus schreef:Wat betreft "de katholieken": het is van zeer groot belang, onderscheid te maken tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de diverse andere kerkgemeenschappen die zich katholiek noemen: Oud-Katholiek, maar ook Anglicaanse kerk. (om er maar een paar te noemen).


dus eigenlijk zeg we hebben de kerk en de roomse kerk :D
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 14 aug 2019 12:13

Bartje schreef:dus eigenlijk zeg we hebben de kerk en de roomse kerk :D


nee, want ondanks dat die term graag gebruikt door buitenstaanders ... de roomse kerk bestaat niet.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 14 aug 2019 12:21

Origenes schreef:Wat ik bemerk is weinig tot geen binding met het instituut RKK. Er wordt vooral de draak mee gestoken.
De drijfveer is dat we het goed met elkaar kunnen vinden.


In tegenstelling to Yoshi, is het mijn mening dat deze mensen niet echt meer tot de RKK behoren, je kan het instituut bij de RKK niet los zien van de geloofsgemeenschap. Een betere catechese zou heel wat inzicht geven in wat het behoren tot een Kerk inhoud. Wat dat betreft kunnen "we" nog veel leren van de behoudende protestanten, die "staan" voor hun gemeente.
Het doe maar goed en wees lief voor elkaar is welliswaar onderdeel van een werkend geloof, maar geen doel op zich. Dit verschijnsel is ook erg aanwezig in vele progressiever protestantse gemeentes/kerken.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Origenes » 14 aug 2019 14:57

hans0166 schreef:In tegenstelling to Yoshi, is het mijn mening dat deze mensen niet echt meer tot de RKK behoren, je kan het instituut bij de RKK niet los zien van de geloofsgemeenschap.

Nog wel lid maar zeker niet betrokken.

hans0166 schreef:Een betere catechese zou heel wat inzicht geven in wat het behoren tot een Kerk inhoud. Wat dat betreft kunnen "we" nog veel leren van de behoudende protestanten, die "staan" voor hun gemeente.

Een goede catechese is inderdaad heel belangrijk. Op die manier functioneren behoudende protestantse gemeenten nog bovengemiddeld. Hoewel ook daar sprake is van erosie.

hans0166 schreef:Het doe maar goed en wees lief voor elkaar is welliswaar onderdeel van een werkend geloof, maar geen doel op zich. Dit verschijnsel is ook erg aanwezig in vele progressiever protestantse gemeentes/kerken.

Gemoedelijkheid is een typerende positieve eigenschap van katholieken. Daar zouden protestanten nog veel van kunnen leren.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2019 17:52

Marnix schreef:Klopt. Dat geldt voor alle religies. En dan is het wel belangrijk om te kunnen onderscheiden wat van God komt en wat niet. Als mensen dingen roepen die totaal geen bijbelse fundering hebben kan je dat natuurlijk voor waar aannemen omdat mensen dat zeggen en je daar waarde aan hecht.

Klopt, net zoals anderen het bijbelisme aannemen omdat anderen ze verteld hebben dat alles in de bijbel moet staan. Het ene vind je terug bij alle kerken die hun wortels in het vroege christendom hebben en het andere is ergens in de 16e eeuw of later verzonnen.

Tja, op een christelijk discussieforum moet je niet raar staan te kijken als in een topic waarin een bepaalde stroming wordt besproken, men op een gegeven moment ook gaat kijken hoe zich dat verhoudt met wat de Bijbel zegt. Dat protestanten wat meer de neiging hebben om alles te toetsen aan wat God zegt in de Bijbel vind ik wel belangrijk.... en die neiging is juist ontstaan omdat mensen zelf allerlei dingen gingen bedenken om er zelf beter van te worden. Denk bijvoorbeeld aan aflaten, het "God wil het" bij de kruistochten. Meer geld en meer macht toe-eigenen en daar je gezag voor misbruiken. Zo ongezond is het dan niet om dingen aan Gods woord te toetsen. Of jij het ook belangrijk vindt is aan jou.

Ik vind het vrij vreemd dat een topic waarin gevraagd wordt wat katholieken geloven mensen aantrekt die vooral als niet-katholiek willen zenden wat zij van het katholieke geloof vinden.

En als men dan bijbelisme toepast dan moet men in een interreligieuze dialoog niet vreemd opkijken als men dat bijbelisme ter discussie stelt. Zeker als dat een zeer selectieve vorm van bijbelisme is waarbij al het onwelvallige wordt genegeerd of eerdere generaties de onwelvallige bijbelboeken er gewoon uitgescheurd hebben. Vreemd ook dat dat bijbelisme de christenen die het toepasten niet weerhouden heeft van zaken die niet aan de bijbel zijn te toetsen.

Zoals je ziet is de hier ingeslagen weg polarisatie precies wat Teus gewenst heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2019 20:45

Yoshi schreef:Klopt, net zoals anderen het bijbelisme aannemen omdat anderen ze verteld hebben dat alles in de bijbel moet staan. Het ene vind je terug bij alle kerken die hun wortels in het vroege christendom hebben en het andere is ergens in de 16e eeuw of later verzonnen.


Ik vind het vrij vreemd dat een topic waarin gevraagd wordt wat katholieken geloven mensen aantrekt die vooral als niet-katholiek willen zenden wat zij van het katholieke geloof vinden.

En als men dan bijbelisme toepast dan moet men in een interreligieuze dialoog niet vreemd opkijken als men dat bijbelisme ter discussie stelt. Zeker als dat een zeer selectieve vorm van bijbelisme is waarbij al het onwelvallige wordt genegeerd of eerdere generaties de onwelvallige bijbelboeken er gewoon uitgescheurd hebben. Vreemd ook dat dat bijbelisme de christenen die het toepasten niet weerhouden heeft van zaken die niet aan de bijbel zijn te toetsen.

Zoals je ziet is de hier ingeslagen weg polarisatie precies wat Teus gewenst heeft.


Tja en op een protestants forum moet je niet raar opkijken als het op een gegeven moment van “wat geloven katholieken” overgaat op “waarom geloven ze dat” en “waarom kijken wij daar wat anders tegenaan”. En dat het op een gegeven moment ook om bijbelisme gaat. Dat hoeft niet polariserend te zijn, ik heb bij bepaalde zaken we vraagtekens maar beschouw (gelovige) katholieken net zo goed als christenen en broers en zussen. Daarom vind ik de discussie overigens niet interreligieus want het gaat om dezelfde religie, het christendom...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten