Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 22 nov 2019 16:28

hans0166 schreef:dat doet Zondag 30 ook niet bij RK, OKK, de Orthodoxe kerken, groot deel Anglicanen en Episcopalen, en zelfs Lutheranen .. en vele meer.

In dit soort discussies is het vaak veiliger om over Reformatorische Protestanten te spreken.. er zijn zoveel soorten en liggingen. Zo rekenen ze heel graag de anglicanen tot de protestanten, terwijl die geunieerd zijn met onder meer de OKK en ook wel pastores uitwisselen. Met name in de high church zal een katholiek/OKK zich gewoon thuis kunnen voelen.

Op dit forum is dat inderdaad wel handig dan.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 22 jun 2021 11:51

Tja wij hebben is voor het grootste gedeelte deze draad is door genomen; ten eerste @Teus ach laat maar; ten tweede wellicht ten eerste wij allen zijn broerders en zusters in de Heer die Verrezen is. En het is en blijf een verdrietige zaak dat de Heilige Kerk onze Moeder gescheurd is de twee grote eerst 1054 en dan de tweede dan de Westerse Kerk nog is scheurde in 1517. Wat niet de bedoeling was het was de bedoeling om de misstanden en de misverstanden uit de Kerk te verwijderen zodat het zich op het Levendschenkend Kruis en Zijn Verrijzenis helder blijft.De reformatie een protestbeweging die jammer genoeg vergeten is zich zelf op te heffen.Ze hebben wel hun zin gekregen in de Concillie van Trente maar ja toen was het te laat.Terwijl het toch een Bijbels gebod is ==== Op dat zij allen een zijn====

Voorts er is geen enkele Katholiek die een beeld aanbidt vergeet het maar.

Dan Maria de Moeder Gods(afgezien van de doorgeschoten Mariaverering) is het een Bijbels gebod dat Zij zalig geprezen moet worden,zie het Magnificat wat elke avond in de Vespers gezongen wordt.

Een Katholiek die ernst maakt met zijn/haar Geloof gaat al zo elke dag ter Kerk heeft een persoonlijke relatie met God door Jezus de Christus en weet ook dat door Genade hij /zij in de Hemel zal komen onverdiend maar alleen door Jezus de Christus alleen en zal elke dag bidden om dagelijkse bekering.

En in de Kerk ingericht als Heiligedom waar het beste nog niet goed genoeg is voor Hem ,schoonheid en luister, een rijke Liturgie waar Hij God door Jezus de Christus verheerlijk wordt.

Christus Vincit Christus Regnat Christus Imperat.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Lydia63 » 22 jun 2021 13:09

Haaibaai schreef:
Dan Maria de Moeder Gods(afgezien van de doorgeschoten Mariaverering) is het een Bijbels gebod dat Zij zalig geprezen moet worden,zie het Magnificat wat elke avond in de Vespers gezongen wordt.



Ik heb als kind 'n katholieke achtergrond en ken het "Wees gegroet Maria" gebed.
het zijn niet alleen de katholieken die Maria zien als de moeder van God.
Dit komt door de wijdverbreiden drie-eenheid leer in zowat alle christelijke stromingen.
Maar Jezus is niet gelijk aan God.
dus de pot verwijt de ketel zeg maar. :)
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 22 jun 2021 13:31

Lydia63 schreef:Ik heb als kind 'n katholieke achtergrond en ken het "Wees gegroet Maria" gebed.
het zijn niet alleen de katholieken die Maria zien als de moeder van God.
Dit komt door de wijdverbreiden drie-eenheid leer in zowat alle christelijke stromingen.
Maar Jezus is niet gelijk aan God.
dus de pot verwijt de ketel zeg maar. :)



De titel Moeder Gods vastgesteld in de eerste 7 Concillies van de ongedeelde Kerk is erkend door zowel Catholica; Reformatie,Orthodoxie.


En Maria is ook de Moeder des Heren.Zij is ook de Eerste onder de Gelovigen.


https://www.youtube.com/watch?v=66zUY8U ... 3iwjMgiMhI



https://www.youtube.com/watch?v=fEzkj8v0fhQ



https://www.youtube.com/watch?v=LSMXn0VktRc
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Lydia63 » 22 jun 2021 14:00

Haaibaai schreef:De titel Moeder Gods vastgesteld in de eerste 7 Concillies van de ongedeelde Kerk is erkend door zowel Catholica; Reformatie,Orthodoxie.




Klopt, maar dat wil niks zeggen. :roll: :roll:

Hoe sloop dit dogma het christendom binnen?
De roomse leer en het Concilie van Nicea.
De geschiedenis leert ons dat Egypte rond het begin van onze jaartelling was ingelijfd in het Romeinse rijk. Uit de gegevens die bekend zijn over de cultuur en de religies van de Romeinen in de eerste vier eeuwen van onze jaartelling weten we dat in dit Romeinse rijk een aantal religies wedijverden om de gunst van het volk. Dit waren o.a. het christendom en de uit Egypte geïmporteerde Osiris-Isis-Horus mythe. Door keizer Caligula werd in het jaar 38 in Rome een Isis-tempel geopend. Daarmee werd de verering van de Egyptische godin Isis in het Romeinse rijk een feit. Toen in de vierde eeuw keizer Constantijn zich tot het christendom “bekeerde” maakte hij het christendom tot staatsgodsdienst waardoor de andere religies van het toneel werden verdrongen. Tenminste, zo leek het. In werkelijkheid werden er diverse elementen uit deze heidense religies, die in die tijd het Romeinse leven beheersten, geruisloos overgenomen door het opkomende rooms Katholicisme en ingelijfd in de roomse leer.

Tijdens het Concilie van Nicea in het jaar 325 werd de basis gelegd voor de drie-eenheid zoals deze in het christendom gestalte zou krijgen. Dit Concilie van Nicea werd bijeengeroepen door de al genoemde keizer Constantijn die zich, naar men beweert, tot het “christendom” zou hebben bekeerd terwijl hij (zoals wordt aangenomen) tot zijn dood gelijktijdig (hoge)priester van een heidense religie bleef. Zijn bedoeling was om kerk en staat tot een eenheid te maken om op die manier de kerk als een instrument te kunnen gebruiken voor het bereiken van de eenheid binnen het Romeinse keizerrijk. Om zodoende zijn eigen macht als keizer zeker te kunnen stellen. Tijdens dit Concilie werd de twee-eenheid vastgelegd en werd eveneens de Jodenhaat aangewakkerd. In zo'n klimaat worden maar al te gauw besluiten genomen die voor God een gruwel zijn. Door dit feit alleen al wordt de religieuze waarde van een dergelijke bijeenkomst zeer twijfelachtig!! Op het Concilie van Constantinopel in het jaar 381 werd deze twee-eenheid uitgebreid naar de drie-eenheid doordat de Heilige Geest er aan werd toegevoegd. En zo werd het trio Vader-Zoon-Heilige Geest compleet. Een trio dat naast het al genoemde trio Nimrod-Semiramis-Tammuz zijn plaats had gekregen in de roomse leer, terwijl dit laatste trio nu bekend is onder de namen Heilige Geest-Maria-Jezus. Er is dus geen sprake van één maar van twee drie-eenheden.

Zo rond de tijd van keizer Constantijn had het christendom de andere religies in het Romeinse rijk verdrongen, of misschien beter gezegd: ingelijfd. Op dit punt aangekomen moeten we vaststellen dat er fanatiek werd gerommeld en gesleuteld aan het evangelie van Jezus, dat daardoor uiteindelijk absoluut niet meer overeen kwam met het evangelie dat Jezus ooit aan Zijn discipelen leerde. De aangepaste religie die ervoor in de plaats kwam werd in elkaar geschroefd door mensen die zich voornamelijk druk maakten om hun eigen machtspositie en dat terwijl Jezus toch aan Zijn discipelen duidelijk maakte dat wie onder hen de eerste wilde zijn, bereid moest zijn om te dienen. Dat vinden we in Matth. 20:25-27: “Doch Jezus riep hen tot Zich en zeide: Gij weet, dat de regeerders der volken heerschappij over hen voeren en de rijksgroten oefenen macht over hen. Zo is het onder u niet. Maar wie onder u groot wil worden, zal uw dienaar zijn, en wie onder u de eerste wil zijn, zal uw slaaf zijn”. Dat laatste kan van ene keizer Constantijn beslist niet gezegd worden. Men zou zich daarom terecht kunnen buigen over de vraag of:

het “christendom” door toedoen van keizer Constatijn een deel van het Romeinse staatsbestel werd of dat...
de heidense Romeinse staat bij het “christendom” werd ingelijfd. Als een wolf in schapenvacht.
Dit laatste is namelijk het geval, met alle rampzalige gevolgen van dien. In feite hebben we dus te maken met de romeins katholieke kerk! De realiteit is echter dat deze romeins katholieke leer voor honderd procent heidendom is, dat een “christelijk” masker heeft gekregen. Het is een mix van het evangelie en heidense elementen en deze elementen worden in de bijbel aangeduid als leringen van boze geesten. Dit werd overigens nog eens bevestigd toen ik eens zat te kijken naar een documentaire over het Vaticaan, met de titel: “Kijk het Vaticaan”. De roomse presentator zei namelijk letterlijk: “De Romeinen hebben het christelijk geloof zo'n 2000 jaar geleden in hun hart gesloten en doorspekt met hun eigen tradities en folklore”. Deze misleide man zal zeer waarschijnlijk de strekking van zijn eigen woorden niet beseft hebben maar hiermee ontmaskerde hij wel degelijk de roomse leer als een vals, heidens en corrupt “evangelie”!!
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 22 jun 2021 17:04

Lydia63 schreef:Klopt, maar dat wil niks zeggen. :roll: :roll:
....


als jij respect wil houden voor jouw standpunten, zou ik even nadenken voor je zo'n lap tekst ergens vandaan plukt ( zonder bron) als je gaat ageren tegen anderen moet je ook kunnen incasseren.. ik neig te denken dat je daar niet zo goed in bent.
Als je wilt evangeliseren ... stop er maar mee, we hebben ze zien komen en vertrekken.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 22 jun 2021 17:12

Lydia63 schreef:Ik heb als kind 'n katholieke achtergrond en ken het "Wees gegroet Maria" gebed.
het zijn niet alleen de katholieken die Maria zien als de moeder van God.
Dit komt door de wijdverbreiden drie-eenheid leer in zowat alle christelijke stromingen.
Maar Jezus is niet gelijk aan God.


ik snap het niet helemaal, leg eens uit?.. de link Triniteit en Maria ontgaat me totaal.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 22 jun 2021 18:35

hans0166 schreef:als jij respect wil houden voor jouw standpunten, zou ik even nadenken voor je zo'n lap tekst ergens vandaan plukt ( zonder bron) als je gaat ageren tegen anderen moet je ook kunnen incasseren.. ik neig te denken dat je daar niet zo goed in bent.
Als je wilt evangeliseren ... stop er maar mee, we hebben ze zien komen en vertrekken.



Ach @hans0166 wij gaan er nog geen eens op in dat soort discussies zijn wij allang vergeten,wij denken dan laat maar lekker verder sudderen.Maar je hebt gelijk, en lappen tekst dan weet je al genoeg dus ja....... :-oo :-oo
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor StillAwake » 23 jun 2021 07:01

Haaibaai schreef:Ach @hans0166 wij gaan er nog geen eens op in dat soort discussies zijn wij allang vergeten,wij denken dan laat maar lekker verder sudderen.Maar je hebt gelijk, en lappen tekst dan weet je al genoeg dus ja....... :-oo :-oo

Met deze wijze van antwoorden impliceer je dat er ook zaken zijn waar je wél op in gaat.
die heb ik ook nog niet ontdekt, dus wat dat betreft is dit wel een beetje een pot-ketel verhaal!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Katlheen » 23 jun 2021 07:31

Volgens mij komt de lap tekst van de volgende website:

https://www.gelovendoenweallemaal.nl/drie-eenheid.htm
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 08:28

Katlheen schreef:Volgens mij komt de lap tekst van de volgende website:

https://www.gelovendoenweallemaal.nl/drie-eenheid.htm


Tja
Inderdaad,behoorlijk obscuur.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 08:30

StillAwake schreef:Met deze wijze van antwoorden impliceer je dat er ook zaken zijn waar je wél op in gaat.
die heb ik ook nog niet ontdekt, dus wat dat betreft is dit wel een beetje een pot-ketel verhaal!


Je hoeft niet steeds te laten zien dat je ons haat,dat mag jij ,het maak ons niet uit , en als je het beter weet,wij zouden zeggen .......vertel :-k
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2021 08:42

Haaibaai schreef:Je hoeft niet steeds te laten zien dat je ons haat,dat mag jij ,het maak ons niet uit , en als je het beter weet,wij zouden zeggen .......vertel :-k


Dat je je gedraagt als een betweter die wel praat masr nurt luistert wil niet zeggen dat we je haten hoor :-) Jezus heeft ook ons geleerd om onze naasten lief te hebben, ook als ze zich zo opstellen als jij doet :-) maar iemand liedhebben is wat anders dan iemand altijd maar gelijk geven als wat hij zegt niet klopt :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor StillAwake » 23 jun 2021 09:33

Haaibaai schreef:Je hoeft niet steeds te laten zien dat je ons haat,dat mag jij ,het maak ons niet uit , en als je het beter weet,wij zouden zeggen .......vertel :-k

er is niemand hier die jou haat, ikzelf in elk geval niet.
Wel erger ik me aan het gegeven dat je ten stelligste ontkent hebt katholiek te zijn, maar in al je uitingen wél die lijn volgt.
Wel erger ik me aan het feit dat je in een soort misplaatst majesteitsmeervoud blijft roeptoeteren, zonder datje op opmerkingen daarover in wilt gaan.
Wel erger ik me aan het feit dat je, als je tegengesproken wordt, alleen maar gaat gillen over betweterigheid, zonder ook maar 1 argument in de strijd te gooien.
Wel erger ik me aan het feit dat je nergens ingaat op welke vraag je ook maar gesteld wordt, maar het overal beter weet (lees: denkt te weten).
Wel erger ik me aan de toon die je in vrijwel al je reacties bezigt.

Ik haat jou (of jullie, als je je werkelijk zo schizofreen wilt opstellen) niet, maar zou het fijn vinden als je je wat meer als gesprekspartner zou opstellen in plaats van als roeptoeter langs de zijlijn.
Discussieren is het scherpen van de geest, en kan tot gevolg hebben dat je je mening herziet.
Zoals jij je echter opstelt is het voornamelijk een methode om domheid uit te wisselen.

Nogmaals, ik haat je niet, maar zou het waarderen als je je constructiever zilt op[stellen, of anders van het forum verdwijnt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Haaibaai » 23 jun 2021 10:32

of anders van het forum verdwijnt.


Als dat geen acte van haat is.

Iedereen die zich aan de forumregels houdt gaat niet verdwijnen alleen bij ernstige overtreding.

Maar goed terug naar het onderwerp maar weer, o ja en wie gelijk heeft krijgt bij ons gelijk.

Waar ging het over. Wat Katholieken geloven.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten