Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 28 okt 2019 15:50

DeLange schreef:Dat beeld heb ik van ieder christen die het geloof van zijn voorganger klakkeloos aan neemt, zoals het katholieke geloof :)


dat beeld is onjuist, een katholiek mag het volledig oneens zijn met een voorganger en zelfs de paus, als het goed gevormde geweten tot een andere opvatting komt en het geen dogmatisch onderwerp betreft.

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 28 okt 2019 16:59

hans0166 schreef:dat beeld is onjuist, een katholiek mag het volledig oneens zijn met een voorganger en zelfs de paus, als het goed gevormde geweten tot een andere opvatting komt en het geen dogmatisch onderwerp betreft.


Daarnaast bedoelde ik het overduidelijk anders.
Ik bedoelde het als volgt; dat bepaalde stromingen(dan wel relatief veel aanhangers van die stroming) maar blijven verkondigen dat wat de ander gelooft fout is. Niet op eigen benen staan. Wij geloven x omdat anderen y geloven en dat fout is. Een beetje cru gezegd; parasiteren op een ander geloof/stroming. Dat zien we dus ook zo nu en dan terug in de vragenrubriek maar ook op bepaalde artikelen op protestantse sites en protestantse filmpjes op youtube. Schijnbaar kan het geloof dan niet op eigen benen staan of van eigen positieve kracht uitgaan.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 17:24

hans0166 schreef:dat beeld is onjuist, een katholiek mag het volledig oneens zijn met een voorganger en zelfs de paus, als het goed gevormde geweten tot een andere opvatting komt en het geen dogmatisch onderwerp betreft.

Ja, dat wel, maar een echte katholiek stemt toch in met de leer toch?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 17:26

Yoshi schreef:Daarnaast bedoelde ik het overduidelijk anders.
Ik bedoelde het als volgt; dat bepaalde stromingen(dan wel relatief veel aanhangers van die stroming) maar blijven verkondigen dat wat de ander gelooft fout is. Niet op eigen benen staan. Wij geloven x omdat anderen y geloven en dat fout is. Een beetje cru gezegd; parasiteren op een ander geloof/stroming. Dat zien we dus ook zo nu en dan terug in de vragenrubriek maar ook op bepaalde artikelen op protestantse sites en protestantse filmpjes op youtube. Schijnbaar kan het geloof dan niet op eigen benen staan of van eigen positieve kracht uitgaan.

O zo bedoel je het. Bedankt voor de verduidelijking :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 28 okt 2019 17:35

DeLange schreef:Ja, dat wel, maar een echte katholiek stemt toch in met de leer toch?

De leer kan je zien als lantaarnpalen die je pad verlichten. Je klampt je enkel aan een lantaarnpaal vast als je dronken bent of bijna ten val komt.
De katholieke Kerk bied je behoorlijk ruime kaders, vandaar ook dat er binnen het katholicisme zoveel sub-stromingen zijn en dat allemaal in 1 kerk.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 18:54

Yoshi schreef:De leer kan je zien als lantaarnpalen die je pad verlichten. Je klampt je enkel aan een lantaarnpaal vast als je dronken bent of bijna ten val komt.
De katholieke Kerk bied je behoorlijk ruime kaders, vandaar ook dat er binnen het katholicisme zoveel sub-stromingen zijn en dat allemaal in 1 kerk.

Mooi verwoord :D . Toch zijn er ook katholieken die niet in alles van de leer mee gaan. Ook priesters. Ze verzetten zich ook vaak tegen maatregelen die vanuit bisdommen bijvoorbeeld genomen wordt. Ik sprak zo een Hellendoornse pastoor die met de parochie oecumenische vieringen samen met de PKN hield, maar teruggefloten werd door de bisschop. Hij was daar nogal ontevreden over. Een leuke man om mee te praten. Ook een ondeugende man, want hij gaat nog steeds voor in oecumenische vieringen. Wat vind jij daar van?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 28 okt 2019 19:31

DeLange schreef: Ik sprak zo een Hellendoornse pastoor die met de parochie oecumenische vieringen samen met de PKN hield, maar teruggefloten werd door de bisschop. Hij was daar nogal ontevreden over. Een leuke man om mee te praten. Ook een ondeugende man, want hij gaat nog steeds voor in oecumenische vieringen. Wat vind jij daar van?

De Oecumenische viering zal de oorzaak niet zijn, maar de inhoud daarvan. en die weten we niet, dus kunnen er niet zoveel van vinden.

Over het algemeen zal een gebedsdienst geen bezwaren meebrengen, intercommunie diensten echter of vieringen die de ambten inwisselbaar maken kunnen vaak officieel niet omdat er geen sacramentele overeenstemming is.
Een vaak gebruikt iets: als de bisschop er geen uitspraak over moet doen, moet je het hem niet vragen, dan hóeft hij ook geen uitspraak te doen, zodra hij het weet kan hij niet anders.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 28 okt 2019 19:37

hans0166 schreef:De Oecumenische viering zal de oorzaak niet zijn, maar de inhoud daarvan. en die weten we niet, dus kunnen er niet zoveel van vinden.

Over het algemeen zal een gebedsdienst geen bezwaren meebrengen, intercommunie diensten echter of vieringen die de ambten inwisselbaar maken kunnen vaak officieel niet omdat er geen sacramentele overeenstemming is.
Een vaak gebruikt iets: als de bisschop er geen uitspraak over moet doen, moet je het hem niet vragen, dan hóeft hij ook geen uitspraak te doen, zodra hij het weet kan hij niet anders.

:D Aah, er is dus een maas in de wet :P
Zo zal wellicht de pastoor het hebben opgelost.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 12 nov 2019 19:21

Maar als we het dan toch over Maria hebben, ik ken iemand die belijdend protestant was, had nog niet zo heel lang voor zijn visioen belijdenis gedaan. Bij een ernstige ziekte kreeg hij een visioen van Maria. Ging hiermee naar zijn dominee. Die gaf al vrij snel aan dat daar geen plaats voor was binnen zijn geloof. Niet veel later wandelde die de plaatselijke katholieke Kerk in op zoek naar antwoorden. Die heeft hij gevonden en nu kan hij in alle vrijheid Maria vereren. Heeft zich ook aangesloten/ingewijd bij de derde orde van de Karmelieten.

Een ander verhaal van een klein kind waarvan ik de moeder kende. Zij waren protestant. Het kind had een Maria devotie (oorsprong onbekend bij moeder) en min of meer stiekem ging men zo nu en dan naar een katholieke Kerk om een kaarsje te branden bij Maria. Waarom kan en mag zo'n kind geen plaats hebben binnen het protestantisme met zijn/haar geloofsbeleving?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 13 nov 2019 21:57

Yoshi schreef:Maar als we het dan toch over Maria hebben, ik ken iemand die belijdend protestant was, had nog niet zo heel lang voor zijn visioen belijdenis gedaan. Bij een ernstige ziekte kreeg hij een visioen van Maria. Ging hiermee naar zijn dominee. Die gaf al vrij snel aan dat daar geen plaats voor was binnen zijn geloof. Niet veel later wandelde die de plaatselijke katholieke Kerk in op zoek naar antwoorden. Die heeft hij gevonden en nu kan hij in alle vrijheid Maria vereren. Heeft zich ook aangesloten/ingewijd bij de derde orde van de Karmelieten.

Een ander verhaal van een klein kind waarvan ik de moeder kende. Zij waren protestant. Het kind had een Maria devotie (oorsprong onbekend bij moeder) en min of meer stiekem ging men zo nu en dan naar een katholieke Kerk om een kaarsje te branden bij Maria. Waarom kan en mag zo'n kind geen plaats hebben binnen het protestantisme met zijn/haar geloofsbeleving?


Er zou een tussenweg moeten zijn. Er zijn ook protestanten die overledenen zien, zowel hier op aarde, als zij die in de hemel zijn. Maar inderdaad, is het protestantisme (ook evangelische hoek) daar huiverig voor. Echter Maria als bemiddelaar tussen Jezus en ons past gewoon niet in het protestantse denken. Maar dat neemt niet weg dat deze heiligen in het hiernamaals in "Engelenfuncties" kunnen verschijnen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 13 nov 2019 22:08

DeLange schreef:Er zou een tussenweg moeten zijn. Er zijn ook protestanten die overledenen zien, zowel hier op aarde, als zij die in de hemel zijn. Maar inderdaad, is het protestantisme (ook evangelische hoek) daar huiverig voor. Echter Maria als bemiddelaar tussen Jezus en ons past gewoon niet in het protestantse denken. Maar dat neemt niet weg dat deze heiligen in het hiernamaals in "Engelenfuncties" kunnen verschijnen.



Maria is nooit een bemiddelaar geweest, ook niet in het katholicisme.
Overledenen zien is in het algeheel geen onderdeel van het protestantisme of het Christendom. Dan kom je meer mijn kant op, maar dat is niet iets voor in dit onderwerp. Sowieso niet voor dit forum, dan krijgt Henkie een hartaanval. :P

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 14 nov 2019 09:45

Maria is de moeder van de Heer Jezus en daarmee heeft ze absoluut een bijzondere en waardevolle plek gekregen voor vele Gelovigen en terecht.
Zeker als vrouw, gewoon meisje, maagd.

Het kaarsjes branden vind ik zelf prachtig.
Als ik in een katholieke kerk ben, altijd even naar de kaarsjes, een kaarsje branden, het licht, verwijzing voor mij naar hét Licht.
Jezus die zelf heeft gezegd, "Ik ben het Licht in en voor deze wereld"
Teken van hoop, in herinnering allen die ons voor zijn gegaan in de Hoop van het Licht en het eeuwige Leven.
De duisternis en het donker winnen het nooit van het Licht.
Jezus, als Hij als Licht in jou duisternis komt staan naast jou, zie je jezelf staan in Zijn licht en Zijn schaduw is over jou als teken van bescherming troost en nabijheid.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 14 nov 2019 10:16

DeLange schreef:Nee? Hmmm. Als jij het zegt :-k


Catechismus zegt ons ( niet de Heidelberger natuurlijk :-oo )

Ieder geslacht prijst mij zalig" (Lc. 1, 48)
De heilige Maagd "geniet terecht van de kant van de Kerk een bijzondere verering. .... reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt...

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor DeLange » 14 nov 2019 18:31

hans0166 schreef:Catechismus zegt ons ( niet de Heidelberger natuurlijk :-oo )

Ieder geslacht prijst mij zalig" (Lc. 1, 48)
De heilige Maagd "geniet terecht van de kant van de Kerk een bijzondere verering. .... reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt...

Ja, dat is inderdaad niet helemaal het zelfde en valt ook bij protestanten niet echt in goede aarde.. :-k
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 14 nov 2019 20:12

DeLange schreef:Ja, dat is inderdaad niet helemaal het zelfde en valt ook bij protestanten niet echt in goede aarde.. :-k


dat doet Zondag 30 ook niet bij RK, OKK, de Orthodoxe kerken, groot deel Anglicanen en Episcopalen, en zelfs Lutheranen .. en vele meer.

In dit soort discussies is het vaak veiliger om over Reformatorische Protestanten te spreken.. er zijn zoveel soorten en liggingen. Zo rekenen ze heel graag de anglicanen tot de protestanten, terwijl die geunieerd zijn met onder meer de OKK en ook wel pastores uitwisselen. Met name in de high church zal een katholiek/OKK zich gewoon thuis kunnen voelen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten