Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 26 dec 2021 17:43

elburger schreef:Lees dit boek maar eens van Arnold Huijgen: Maria icoon van genade.

Of een ieder het ermee eens is is iets anders, maar dan zeg ik maar zo: eerst lezen en dan (als je wil) oordelen.


Ik ben er net in begonnen, zal je op de hoogte houden.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Erik1960 » 12 jan 2022 20:55

Prisma23 schreef:Ik ben er net in begonnen, zal je op de hoogte houden.

Kun je er al wat over zeggen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 19 jan 2022 22:48

Erik1960 schreef:Kun je er al wat over zeggen?


Boek (Maria, icoon van genade, Arnold Huijgen) heb ik gelezen.
Het is een zeer leerzaam boek dat breed ingaat op Bijbelse en vroeg-kerkelijke informatie over Maria.
Ik gaat het hele boek niet bespreken maar wel een paar opmerkingen.
Het geeft een breed van Maria zonder dat er veel wordt ingegaan op de traditionele verschillen tussen de katholieke en protestantse tradities. Deze verschillen t.a.v. van het beeld van Maria zijn overigens sinds het Tweede Vaticaans Concilie lang niet zo groot als soms wel eens gesuggereerd wordt.
Huijgen neemt de lofzang van Maria als uitgangspunt waardoor hij Maria direct in de realiteit zet.
Zeer aardig is zijn oproep aan de protestanten om 25 maart, Maria Boodschap of Aankondiging van de Heer ('Annuntiationis Domini'), te vieren. Dit is negen maanden voor 25 december. Ik zie eigenlijk geen argumenten om dit niet te doen. Er hier meer argumenten voor dan voor de "tweede feestdagen" zoals wij deze in het algemeen vieren....

Twee citaten die het boek aardig kenschetsen:
Maria staat in een lange rij van krachtige vrouwen die laten zien dat de kerk niet zonder de vrouwelijke stem kan.

Maria is de vrouw in het midden: tussen individu en gemeenschap, tussen Israël en de kerk, tussen Vader en geïncarneerde Logos, tussen armoede en rijkdom, tussen zwakheid en kracht, tussen Jezus' leven (dat zij geeft) en dood (die zij ervaart).

Of dit boek het theologische boek van het jaar 2021 moet zijn weet ik ook niet. Misschien als tegenwicht tegen rabiate antipapisten... (zie https://www.rd.nl/artikel/933105-moet-m ... of-huijgen )

Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron