Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 03 sep 2019 21:43

Teus schreef:Als iemand dicht bij God leeft of probeert te leven en zich bewust maakt van feiten die tegen Hem zijn krijgt pijn in zijn hart omdat God oneer aangedaan wordt.
Als je mag beseffen Wie Hij voor je is kun je niet verdragen wat tegen Hem is. Het raakt je, omdat je in Hem bent.
Wanneer er iemand is die kenbaar maakt wat er in deze wereld gebeurt en daarmee aangeeft dat het tegen God is, alles wat niet uit God is komt van de tegenstander, is het lastig als je je er nooit over gebogen hebt doordat de Heilige Geest niet aanwezig is en niet weet wat er gaande is.
Je kunt het je afvragen en bij God brengen. Maar je kunt ook tegen werken of boos worden.
Op zich is boos worden niet fout, het geeft je grenzen aan maar wanneer je je boosheid de vrije loop laat en God niet om hulp vraagt en je laat leiden door de tegenstander ga je bedenken hoe je je boosheid gestalte kunt geven.
Het feit dat je het tegenstaat of boos wordt en het uit of er zelfs vermaak in hebt, geeft aan dat je er achter staat. Het geeft aan dat het je niets doet dat God ermee gelasterd wordt.
Irritaties of belachelijk maken over de waarheid is nooit uit God, inmiddels weet je waar het wel vandaan komt en waardoor je je laat leiden.
Mij maakt het niet meer uit, heb het al lang bij God gebracht maar alles wat we gezegd hebben en alles waarin we ons hebben laten leiden door de leugen zullen we verantwoording af moeten leggen.
Maar we hebben een liefhebbende God die wil vergeven, Hij staat zelfs te wachten om het te doen.

Zegt het woord empathie je iets?

"Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen. Het woord empathie is afgeleid van het Griekse woord ἐμπάθεια (empatheia), of invoelen."

Als katholiek zo ik eigenlijk de door jouw hierboven geschreven tekst 1 op 1 kunnen overnemen en op jou toe kunnen passen. Het is namelijk een vrij generiek uit de hoogte en ik heb toch gelijk, God is met mij en tegen jou verhaal. Eigenlijk kan elke gelovige van welke religie dan ook hier vrij simpel een variant op maken om tegen de ander te gebruiken. Wat schieten we daar nou helemaal mee op?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 04 sep 2019 10:51

@Teus, heb je al eens of meerdere keren een dienst bijgewoond bij onze Katholieke broeders en zusters?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2019 11:29

Ik denk niet dat het veel uit zal maken, als je bevooroordeeld bent zie je alles door een gekleurde bril.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Chaya » 04 sep 2019 13:53

Teus schreef:Als iemand dicht bij God leeft of probeert te leven en zich bewust maakt van feiten die tegen Hem zijn krijgt pijn in zijn hart omdat God oneer aangedaan wordt.
Als je mag beseffen Wie Hij voor je is kun je niet verdragen wat tegen Hem is. Het raakt je, omdat je in Hem bent.
Wanneer er iemand is die kenbaar maakt wat er in deze wereld gebeurt en daarmee aangeeft dat het tegen God is, alles wat niet uit God is komt van de tegenstander, is het lastig als je je er nooit over gebogen hebt doordat de Heilige Geest niet aanwezig is en niet weet wat er gaande is.

God verbiedt toch niet om met andersdenkenden om te gaan?
Je kunt toch ook vriendelijk blijven jegens rooms katholieken en hen niet meteen wegzetten als vijanden van God?

Het vervelende is dat jouw vijandschap zich verder uitstrekt, nl. ook tot de reformatorische kerken.
M.a.w. het lijkt er dus op dat alleen jij de waarheid in pacht hebt.
En is dat dan een vrucht?

Jij brengt heel gemakkelijk iets bij God en dan ben je er kennelijk van af. Maar zo werkt het niet altijd Teus. Want ook jij kunt fout zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 sep 2019 20:41

Chaya schreef:God verbiedt toch niet om met andersdenkenden om te gaan?
Je kunt toch ook vriendelijk blijven jegens rooms katholieken en hen niet meteen wegzetten als vijanden van God?

Dank je voor je reactie Chaya, ik meen het.
Er is nog niemand met de vraag gekomen van “maar God houdt toch ook van die mensen” of iets in die zin. Nee, de haat jegens mij is sterker en van daaruit wordt gereageerd, dat zie je wel.
Ik heb niets tegen mensen, als dat ergens opgemaakt kan worden wil ik mij excuus daar voor aanbieden en zal het dan zeker ook belijden voor God.
Het is nooit mijn doel om tegen mensen te zijn, ik weet heel goed dat God van ze houdt.
Het gaat om de leer en het leven wat niet strookt volgens Gods Woord. Heb ik al eerder gezegd maar toen kreeg ik het antwoord "je hoeft niet altijd binnen de kaders van de Bijbel te blijven”.
Ik heb niets van haat of iets dergelijks tegen andere mensen, niet een, God helpt daarbij. Ik denk dat op dit forum meer mensen zijn die mij haten, die wellicht inwendig niet zo vriendelijk regeren “als ze mijn naam in de email zien staan van een nieuw bericht”


Chaya schreef:Het vervelende is dat jouw vijandschap zich verder uitstrekt, nl. ook tot de reformatorische kerken.

Nogmaals ik heb niets tegen mensen maar ben een tegenstander van alles wat tegen Gods is en wat dat is kun je lezen in Zijn Woord. Ik heb meer met God dan met kerken.

Wij zijn dik bevriend geweest met een Katholiek echtpaar, door verhuizen is het verwaterd,
we konden heel goed met elkaar en hun kinderen speelden met onze kinderen.
Ik kom uit de refowereld en elke zondag komen mensen uit deze richting voor mijn huis langs lopen. Met grote regelmaat heb ik God gevraagd mij deze mensen op mijn pad te brengen omdat het aan mijn hart lag deze mensen helpen daar te brengen waar God ze wil hebben.
God weet dat ik moeilijk zomaar op iemand toe stap en heeft het gedaan.

Chaya schreef:M.a.w. het lijkt er dus op dat alleen jij de waarheid in pacht hebt.
En is dat dan een vrucht?


Jezus heeft alle wijsheid in pacht. Ik heb absoluut niets geschreven wat ik zelf bedacht heb.
Nogmaals, de Bijbel is onze leidraad.

Chaya schreef:Jij brengt heel gemakkelijk iets bij God en dan ben je er kennelijk van af. Maar zo werkt het niet altijd Teus. Want ook jij kunt fout zijn.


Het is heel makkelijk Chaya, het is mogelijk gemaakt door Gods Genade en het werk van Jezus aan het kruis. Er zijn genoeg Bijbelteksten die dat bevestigen. Als een kind van God alles wat hem of haar dwars zit oprecht bij God brengt is het absoluut weg, niet alleen omdat Hij het beloofd heeft maar het is “gewoon”weg, sterker nog, er komt vreugde voor in de plaats. Wel eens ervaren?
Jazeker kan ik ook fout zijn, ik breng meer fouten van mijzelf bij God dan dat anderen mij aan doen hoor. Voor allebei vraag ik om vergeving.

Maar... kennelijk staat iedereen hier achter het Katholieke geloof.

Maar goed, ik ben vrij en kan voor mijzelf vrijuit spreken en heb geen nickname nodig, mooi toch?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 04 sep 2019 21:57

Ik kom uit de refowereld en elke zondag komen mensen uit deze richting voor mijn huis langs lopen. Met grote regelmaat heb ik God gevraagd mij deze mensen op mijn pad te brengen omdat het aan mijn hart lag deze mensen helpen daar te brengen waar God ze wil hebben.

Hiermee geef je prima weer hoe hooghartig je erin staat. Schijnbaar komt het niet in je op de God deze katholieken in de Katholieke Kerk wil hebben.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Jesaja40 » 04 sep 2019 22:14

Yoshi:
Hiermee geef je prima weer hoe hooghartig je erin staat. Schijnbaar komt het niet in je op de God deze katholieken in de Katholieke Kerk wil hebben.


Over hooghartigheid gesproken: zij noemen zich nog steeds de moederkerk maar wie zich onttrekt is een afvallige.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 sep 2019 22:16

Teus schreef:Ik kom uit de refowereld en elke zondag komen mensen uit deze richting voor mijn huis langs lopen. Met grote regelmaat heb ik God gevraagd mij deze mensen op mijn pad te brengen omdat het aan mijn hart lag deze mensen helpen daar te brengen waar God ze wil hebben.
God weet dat ik moeilijk zomaar op iemand toe stap en heeft het gedaan.


Wat is tie goed hè, die Teus!

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2019 06:38

Jesaja40 schreef:Yoshi:


Over hooghartigheid gesproken: zij noemen zich nog steeds de moederkerk maar wie zich onttrekt is een afvallige.

Wat vind jij van de door mij geciteerde tekst?

Ik kom de term moederkerk eigenlijk zelden of nooit tegen. Maar aangezien het calvinisme en andere protestantse stromingen er uit zijn voortgekomen zou je het in sommige gevallen zo kunnen noemen.

En wat ontrekken betreft herinner je mij dat ik One of Us nog op Netflix moet gaan kijken.
https://youtu.be/uBPn5oQNutI
Thx.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 05 sep 2019 07:19

De meeste GGers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste GGiNers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste HHKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste PKNers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meest CGKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste RKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn.


Hoe vaak komt het in de vragen rubriek niet te sprake dat iemand van kerkverband wil veranderen. Steeds wordt daar geantwoord dat je eigenlijk moet blijven in de kerk waar je geplaatst bent.
Zou dat dan ook niet voor RKK gelden of zijn alleen reformatorische kerken goed?
Dan hebben het gros van de christenen op de aarde een probleem.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 05 sep 2019 09:51

K80 schreef:De meeste GGers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste GGiNers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste HHKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste PKNers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meest CGKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn
De meeste RKers zijn dat omdat ze zo opgevoed zijn.




@K80, voor wat betreft de HHK zit je er een beetje naast. De HHK bestaat nog maar net 15 jaar.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor hans0166 » 05 sep 2019 10:04

Jesaja40 schreef:Yoshi:


Over hooghartigheid gesproken: zij noemen zich nog steeds de moederkerk maar wie zich onttrekt is een afvallige.


dat heeft nou werkelijk ieder kerkgenootschap dat ik ken... stemmingsmakerij noemt men dit soort opmerkingen ook wel eens.
Je maakt mij niet wijs dat een afvallige Jood níet met de nek aangeken wordt.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 05 sep 2019 12:18

Prisma23 schreef:@K80, voor wat betreft de HHK zit je er een beetje naast. De HHK bestaat nog maar net 15 jaar.


Stimmt ja. Maar je begrijpt mijn punt wel. ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 05 sep 2019 12:19

hans0166 schreef:dat heeft nou werkelijk ieder kerkgenootschap dat ik ken... stemmingsmakerij noemt men dit soort opmerkingen ook wel eens.
Je maakt mij niet wijs dat een afvallige Jood níet met de nek aangeken wordt.


Precies ja.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Chaya » 05 sep 2019 13:23

Teus schreef:Dank je voor je reactie Chaya, ik meen het.
Er is nog niemand met de vraag gekomen van “maar God houdt toch ook van die mensen” of iets in die zin. Nee, de haat jegens mij is sterker en van daaruit wordt gereageerd, dat zie je wel.

Ik ben niet van de alverzoening, dat weet je.
Ik weet zeker dat God Zijn volk overal vandaan en uit zal halen, ook al zitten ze onder een valse of dwaalleer.
Dat staat de Heere niet in de weg. Maar dan zal Hij hen zelf leiden daaruit.
Teus schreef:Het gaat om de leer en het leven wat niet strookt volgens Gods Woord. Heb ik al eerder gezegd maar toen kreeg ik het antwoord "je hoeft niet altijd binnen de kaders van de Bijbel te blijven”.
Ik heb niets van haat of iets dergelijks tegen andere mensen, niet een, God helpt daarbij. Ik denk dat op dit forum meer mensen zijn die mij haten, die wellicht inwendig niet zo vriendelijk regeren “als ze mijn naam in de email zien staan van een nieuw bericht”

Ik ben het volstrekt met je eens dat het over de leer moet gaan en of die overeenkomt met Gods Woord.
En we moeten wel zeker binnen de kaders van de Bijbel blijven!

Ach, men kan hooguit je nickname haten denk ik altijd maar, als iemand naar of hatelijk tegen mij is.
Ze kennen je maar ten dele.
Teus schreef:Ik kom uit de refowereld en elke zondag komen mensen uit deze richting voor mijn huis langs lopen. Met grote regelmaat heb ik God gevraagd mij deze mensen op mijn pad te brengen omdat het aan mijn hart lag deze mensen helpen daar te brengen waar God ze wil hebben.
God weet dat ik moeilijk zomaar op iemand toe stap en heeft het gedaan.

Ik heb dikgemaakt wat mij verschrikkelijk stoort. Daar zit een stuk hoogmoed in, waar ik het koud van krijg.
Jij bepaalt voor die mensen dat zij naar een valse kerk gaan, een reformatorische.
Daar heb jij zo'n haat tegen ontwikkeld.

Daar zitten er hier meer van op het forum. Ik vind dat verschrikkelijk. Ik zou stellen, blijf dan weg hier. Als ik jarenlang piano gespeeld heb maar nu tot het orgel ben bekeerd, ga ik niet de piano afkraken op het pianistenforum.
Nee, dan zeg ik: dag lieve mede-pianisten, ik vertrek naar het organistenforum, omdat ik nu veel liever op een orgel speel.
En sluit ik mijn account af.

Wat jij en anderen doen is, de pianisten continu bombarderen met bladmuziek voor (kerk)orgel en maar zeuren dat jij er bent om hen te laten zien dat de piano goddeloos is, of slecht.

Teus, met al je goede bedoelingen kan jij een grote sta-in-de-weg zijn voor de Heere, besef je dat?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten