Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 22:26

Nu stel je dat de RK allemaal eigen regels en verzinsels als waarheden aan neemt, zal ook best zo zijn.
Kunnen de reformatorische kerken ook wat van hoor.
BV als een vrouw een broek draagt, want alleen met een rok kan ze echt bekeerd zijn.
Oorbellen, make up, zondagbesteding, achteruit zingen, twee of drie diensten per zondag, etc etc.
Allemaal bepaald door mensen en aangenomen als de enige waarheid.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 22:28

Oh en in Evangelische kerken ook. En gereformeerde ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 04 aug 2019 22:39

Teus schreef:In Mattheus wordt omschreven dat er veel meer zaligen zijn. dat wil nog niet zeggen dat ze aanbeden moeten worden.


Ongetwijfeld. Maar jij kan niet zomaar zeggen dat alle gebeden en praktijken van de RKK onbijbels zijn. Dan heb je op zn best een slecht begrip van je eigen geloof, en op zn slechtst maak je een ander zwart met laster.
Jij wou toch weten waar het in de bijbel staat? Nou, daar staat het. Waarom zou dat dan niet gezegd mogen worden?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 23:02

Yoshi schreef:Wat gekleurd en kort door de bocht.
Leuk ook dat als je vandaag de dag het gros van de protestantse stromingen tegen Luthers of Calvijns visie houdt je op vele afwijkingen komt. Niet erg natuurlijk aangezien religie zich doorontwikkeld maar wel iets om bij stil te staan.


Het idee dat religie zich uberhaupt ontwikkelt is al omstreden voor sommigen. "God is eeuwig en onveranderlijk, dus mijn geloof is dat ook!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 23:05

irmo schreef:Ongetwijfeld. Maar jij kan niet zomaar zeggen dat alle gebeden en praktijken van de RKK onbijbels zijn. Dan heb je op zn best een slecht begrip van je eigen geloof, en op zn slechtst maak je een ander zwart met laster.
Jij wou toch weten waar het in de bijbel staat? Nou, daar staat het. Waarom zou dat dan niet gezegd mogen worden?


En volgens mij is er ook nog een belangrijk verschil tussen eren en aanbidden. Maria wordt voor zover ik weet geëerd in de RK, maar niet aanbeden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 04 aug 2019 23:31

Mortlach schreef:En volgens mij is er ook nog een belangrijk verschil tussen eren en aanbidden. Maria wordt voor zover ik weet geëerd in de RK, maar niet aanbeden.



Ook dat, ja. Waarom weet jij als atheist de antwoorden beter dan wij? :P :roll:

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 05 aug 2019 06:40

Teus, ik zie dat je door alle berichten de mijne over het hoofd hebt gezien; viewtopic.php?f=2&t=31787&start=60#p2100778
Zou je die nog kunnen beantwoorden? Bedankt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 05 aug 2019 06:48

Teus schreef:Ik ben niet geweest omdat ik er niet wijzer van wordt.


Teus, jou antwoord nav mijn oproep aan jou om eens naar de Mis te gaan, naar een Katholieke Kerk.... (al je afleidende woorden er omheen maar even verwijderd omdat dit de kern is)

Je hebt dus blijkens je antwoord niet eens de intentie om een Mis of Dienst van de Katholieke Kerk te bezoeken en met de Katholieke broers en zussen in gesprek te gaan.
Omdat je bij voorbaat dit niet wilt.
Hoogmoed ten top!
De Heer Jezus ging niemand voorbij en zocht vele verschillende mensen op en ontmoette ze en ging met ze in gesprek.
Waarom is dit voor jou te min?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 05 aug 2019 06:52

Teus schreef:Nog niemand heeft mij iets specefiek aangetoond.
Laat jij mij maar zien waar het wees gegroet in de bijbel staat.


Sinds wanneer mogen we elkaar niet meer groeten?
Lees maar eens beter de bijbel en tel eens op hoeveel keer je de groeten van Paulus krijgt.....

Verder denk ik dat we je niets kunnen aantonen omdat je bij voorbaat zelf niet eens actief er op uit wilt gaan om in real LIFE je Katholieke broers en zussen te ontmoeten....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 05 aug 2019 07:04

Yoshi schreef:Laten we dan bij het begin beginnen. Je deed de volgende uitspraak "Ze geloven dat Jezus de Verlosser is maar niet dat Hij is opgestaan." Inmiddels heb je uit alle antwoorden het tegendeel gehoord. Neem je die uitspraak terug?


Ja hoor, bij deze.

Yoshi schreef:Als dat werkelijk is wat je gelooft dan weet ik niet of verdere communicatie ook maar enigszins zinvol is. Ik vind het grenzen aan extremisme en bovendien een gebrek aan zelfreflectie op het eigen geloof. Je dogma/leerstelling is namelijk een van buiten de bijbel en dus intern tegenstrijdig.

Als jij niet binnen de kaders van de Bijbel kan of wil blijven denk ik dat we klaar zijn. Ik weet niet wat je bedoelt met "Je dogma/leerstelling.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 05 aug 2019 07:06

K80 schreef:Nu stel je dat de RK allemaal eigen regels en verzinsels als waarheden aan neemt, zal ook best zo zijn.
Kunnen de reformatorische kerken ook wat van hoor.
BV als een vrouw een broek draagt, want alleen met een rok kan ze echt bekeerd zijn.
Oorbellen, make up, zondagbesteding, achteruit zingen, twee of drie diensten per zondag, etc etc.
Allemaal bepaald door mensen en aangenomen als de enige waarheid.

Ben ik het ook absoluut niet mee eens, het is ongeveer hetzelfde.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 05 aug 2019 07:08

irmo schreef:Ongetwijfeld. Maar jij kan niet zomaar zeggen dat alle gebeden en praktijken van de RKK onbijbels zijn. Dan heb je op zn best een slecht begrip van je eigen geloof, en op zn slechtst maak je een ander zwart met laster.
Jij wou toch weten waar het in de bijbel staat? Nou, daar staat het. Waarom zou dat dan niet gezegd mogen worden?

Omdat God wil dat we alleen Hem en Zijn Zoon aanbidden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 05 aug 2019 10:08

irmo schreef:Ook dat, ja. Waarom weet jij als atheist de antwoorden beter dan wij? :P :roll:


Algemene ontwikkeling? Hoewel dit inderdaad wel weer behoorlijk specifiek is. Weet je wat het grote voordeel is van niet-geloven? Je wordt niet beperkt in de informatie die je tot je kunt nemen en de boeken die je kunt lezen. Je kunt over elk onderwerp boeken lezen geschreven door mensen in dat gebied zelf en niet slechts boeken hoe 'onze zuil' er tegen aankijkt. En dan wordt je vanzelf een generalist, van heel veel een klein beetje afweten. Ik doe het meestal dan ook best goed op quizavonden, tenzij de vragen over sport gaan :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 05 aug 2019 11:58

Teus schreef:Omdat God wil dat we alleen Hem en Zijn Zoon aanbidden.


Dat zal best. Dat is nog geen antwoord op mijn vraag.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 05 aug 2019 12:00

Mortlach schreef:Algemene ontwikkeling? Hoewel dit inderdaad wel weer behoorlijk specifiek is. Weet je wat het grote voordeel is van niet-geloven? Je wordt niet beperkt in de informatie die je tot je kunt nemen en de boeken die je kunt lezen. Je kunt over elk onderwerp boeken lezen geschreven door mensen in dat gebied zelf en niet slechts boeken hoe 'onze zuil' er tegen aankijkt. En dan wordt je vanzelf een generalist, van heel veel een klein beetje afweten. Ik doe het meestal dan ook best goed op quizavonden, tenzij de vragen over sport gaan :-)



Nou, die algemene ontwikkeling heb ik ook hoor, en ik geloof nog steeds. En ik lees alles wat los en vast zit, daarin verschillen we niet zoveel denk ik.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten