Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 13:40

Pas nog naar een RK doop geweest, zoontje van mijn maat.
Heb daar heel veel Jezus en God gehoord. En maar weinig Maria.
Merk dat vaak mensen op de bibblebelt maar een vreemde voorstelling van de RK hebben. Dat krijg je met een zuil waar je nooit uitkomt.
RK mensen zijn normaal hoor, geloven ook in Jezus als zoon van God en dat hij opgestaan is na de kruisiging.
Met het verschil dat de RK kerk eeuwen oud is en in protestant/reformatorisch Nederland om de paar jaar weer een nieuwe kerk begint op afsplitst omdat men het ergens weer niet mee eens is. En al die kerken hebben het echte geloof en de rest gaat verloren.
Schijnbaar gaan er maar een paar Nederlanders naard de Hemel en de rest van de mensheid gaat verloren.
Daar kan ik dus niet bij bij die gedachtes.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 14:19

Mortlach schreef:Dat is bijzonder, want volgens mij zegt de RK dat in zijn geheel niet. Enkel dat Maria onbevlekt ontvangen is (vrij van de last van de erfzonde); en dat moet ook wel, omdat ze anders de erfzonde aan Jezus had doorgegeven.

Nee dat moet niet. Haar maagdelijkheid was voldoende om aan te geven dat Jezus geen zonden door Maria kan hebben.
Rom 3
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11. Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Hier zegt de rk dat dus wel.

Toewijding van mijzelf en mijn naasten aan Maria 
Lieve Moeder Maria, ik wijd U al mijn zorgen toe, opdat U ze in Uw Hart kunt begraven. 
Ik wijd U al mijn verdriet toe, opdat U mij met Uw glimlach kunt troosten. 
Ik wijd U al mijn lasten toe, opdat Uw liefde ze mij kan helpen dragen. 
Ik wijd U al mijn werken toe, opdat Uw handen de mijne kunnen leiden. 
Ik wijd U mijzelf toe en ieder die mij dierbaar is, opdat U voor ons kunt zorgen, elk ogenblik van de dag en de nacht, tot in ons laatste levensuur. 
Ik wijd U alles toe wat ons toebehoort, opdat het ook Uw eigendom zou worden, want op alles wat in Uw armen gesloten wordt, rust de hemelse zegen. 
Ik wijd U alle mensen toe die hun tijd met ons willen delen, opdat al onze relaties vruchtbaar mogen zijn en bezield worden door de ware hemelse vrede. 
Wil U ontfermen over alles wat ons pad betreedt, O hemelse Moeder, opdat ons leven gezuiverd wordt, en wij ons altijd mogen verheugen in de zaligheid van Uw tegenwoordigheid.

O Maria zonder zonden. 
O Maria, zonder zonden ontvangen, bid voor ons die onze toevlucht tot U nemen; 
bid voor al Uw kinderen, O heilige Moeder van God, vooral dat ze niet verloren zullen gaan.
De Vlam van Liefde van de Heilige Maria (Info) 
Moeder van God, dompel de gehele mensheid onder in de genadevolle werking van Uw Vlam van Liefde, nu en in het uur van onze dood.  Amen.
Bron: Gebedensite

Aan Eva wordt de belofte gedaan dat zij de moeder zal zijn
van alle levenden, niet Maria(Genesis 3, 20).
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2019 14:54

Teus schreef:...
11. Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.


...


Dus ook Teus niet.

Lijkt mij een mooie afsluitende conclusie voor deze onzin. Ik denk dat "oude schrijvers" in refoland een hogere status hebben dan Maria in de RK kerk.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 14:55

MoesTuin schreef:Teus, ik had je in een eerdere reactie geadviseerd om naar een RK mis te gaan. :wink:
Hoe was het?
Nog iemand gesproken?

Ook in de Rooms Katholieke Kerk zijn er kinderen van de Heer Jezus te vinden....en is er geloof, Geloof in Hem....

Samen Één in Hem, kerkmuren en naambordjes op kerken vallen weg in Hem....verbindendt!


Is dit een serieuze reactie?
Ik ben niet geweest omdat ik er niet wijzer van wordt. Jou trekt wellicht de mooie dingen, mij gaat het om de eer van God.
Kerkmuren weg ja, 1 in christus maar niet via Maria, en haar beeldjes. Niet via vergeving van de Priester en ook niet via het tolereren van LHBT.
Verblindend? Ja ik denk dat je er blind voor bent.
Ik moet ineens denken aan een keer op een camperplaats waar wij stonden. Er kwamen een paar mensen aanlopen met een daarvan een stok met rook aan de punt. Zij kwamen om onze camper te zegenen en liep met die stok te zwaaien bij de camper en ik zei nee nee doe dat maar niet. Ze keken me verontwaardigd aan en gingen verder.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 15:03

Prisma23 schreef:Dus ook Teus niet.

Vreemde reactie, maar Inderdaad, maar ook Maria niet, daar ging het toch om?

Prisma23 schreef:Lijkt mij een mooie afsluitende conclusie voor deze onzin. Ik denk dat "oude schrijvers" in refoland een hogere status hebben dan Maria in de RK kerk.



Excellent hoor, Nu er feiten komen is het ineens onzin, Jammer.
Met oude schrijvers is ongeveer het zelfde of erger ja.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 15:19

Marnix schreef:
Ps. Je schreef in je eerste bericht dat katholieken niet geloven dat Jezus is opgestaan. Wat op iedere link wordt ontkracht. En iedere echte katholiek zal je vertellen dat Jezus is opgestaan.

O sorry hoor, ik had even moeten vermelden dat ik het gevonden had en jullie bedanken?

Het waren gewoon vragen maar jij wil m.i. het stempeltje gebruiken dat je iemand al gegeven hebt, niet echt een christelijk gedrag vind ik dat. Oude wroeging, wrok of ergernis die steeds weer terug komt is een wortel die leidt een handlanger van de tegenstander te worden. Of ben ik nu weer aan het vooroordelen?
Ik waarschuw je alleen maar.


Marnix schreef: En ja, er zijn best wel dingen in de katholieke kerk waar je vraagtekens bij kan zetten. Dat klopt.

Oh gelukkig, toch nog bijval.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2019 15:29

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 15:43

Teus schreef:... en ook niet via het tolereren van LHBT.


Waar komt dat ineens vandaan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2019 15:48

Teun, mocht je oprechte vragen hebben om het katholicisme beter te begrijpen dan wil ik ze best proberen te beantwoorden.

Maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid. Het kan niet zo zijn dat alles wat niet overeenkomt met je eigen geloof automatisch afgeschreven wordt. Dan kan een katholiek namelijk het omgekeerde doen, met evenzo sterke papieren.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 04 aug 2019 16:14

Teus, heb je nog een antwoord op mijn vragen? En heb je mijn links al bekeken?

Ik wil je best een antwoord geven op je vragen hoor, net als Yoshi. Als je oprecht geinteresseerd bent, want daar lijkt het nu niet op.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 16:20

Ok. Dus de RK kerk tolereren LHBTers? Op de manier hoe jij het zegt vind jij het een slechte zaak.
Dus Teus, tolereer jij LHBTers?
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 16:43

gravo schreef:Teus, je klachten interesseren me niet. Je kiest er zelf voor om de intrigant te spelen. Als je de grootste christelijke kerk op een christelijk forum zo ongenadig afbrandt en daar het grote gevaar in ziet in plaats van in de wereld, de duivel en ons eigen hart, dan krijg je de bal teruggekaatst.
Hoewel er forse verschillen zijn en blijven tussen de moederkerk en de protestantse denominaties, is er altijd herkenning en samenwerking geweest. Op theologisch niveau zijn er zelfs toenaderingen. Je kunt daar natuurlijk buiten blijven staan en daar niets van willen weten, maar we moeten dat standpunt wel in de juiste proporties zien: het is een zeer extreem standpunt, gehuldigd door een kleine minderheid in het christendom en daarom qua waarheid en betekenis te verwaarlozen.
Veel geschreeuw, weinig wol. Dat is de reden dat je langzaam naar de uitgang wordt begeleid. Niets zo makkelijk dan herrie schoppen. Snap ik. Maar helaas, er is ook niets zo doorzichtig als provoceren. Dat hebben we zo door.
Gezegende zondag.

gravo


Je hoort mij niet klagen, het zijn maar constateringen. Dat ze je niet interesseren interesseert mij weer niet.
Je kunt je bewoording net zo brengen als je wilt. Dat iets de grootste christelijke kerk is maakt niet dat het allemaal goed is en dingen door de vingers te zien t.a.v. de Bijbel.
Je begint het te begrijpen, het gaat juist om de wereld, het gevaar zit over de hele wereld. En het gaat juist om de duivel want hij zit hier ook achter. Het gaat ook juist om ons hart, alles wat ook maar enigszins niet in ons hart hoort, bezoedeld de relatie met God. Dat er toenadering is tussen de rk en de pk weet ik heel goed en heb er direct mee te maken, daarom wil ik er van alles van weten.
De verschillen bepalen juist de waarheid. De Bijbel is bepalen en die wordt ontkracht.
Alle eer komt Jezus toe, dat is voor God het belangrijkste. Niet Maria, geen beelden, geen relikwieën en geen biecht aan priesters. Wat me opvalt, in je posts gaat het over allerlei dingen maar nooit om de eer van God.

Jij ook zegen. Niet alleen vandaag, is al een poosje gaande maar totdat Jezus komt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 16:53

Yoshi schreef:Teun, mocht je oprechte vragen hebben om het katholicisme beter te begrijpen dan wil ik ze best proberen te beantwoorden.

Maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid. Het kan niet zo zijn dat alles wat niet overeenkomt met je eigen geloof automatisch afgeschreven wordt. Dan kan een katholiek namelijk het omgekeerde doen, met evenzo sterke papieren.


Ik had oprechte vragen Yoshi, ik heb er heel veel belang bij om bepaalde dingen te weten omdat ik er persoonlijk mee te maken krijg. Ik heb al veel links gevolgd vanuit dit topic en ben veel wijzer geworden.

Het gaat absoluut niet om mij of jou, of wat wij er van vinden, het gaat om Gods Woord. Dat zou het vergelijkingsmateriaal moeten zijn.
Ik heb veel gelezen en moet het allemaal nog eens nazien. Mocht ik antwoorden niet kunnen vinden dan weet ik je te vinden.
Bedankt!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2019 17:02

Teus schreef:Ik had oprechte vragen Yoshi, ik heb er heel veel belang bij om bepaalde dingen te weten omdat ik er persoonlijk mee te maken krijg. Ik heb al veel links gevolgd vanuit dit topic en ben veel wijzer geworden.

Helaas heb je je aantoonbare foute beweringen nog niet teruggenomen en krijg ik de indruk dat je er enkel in volhard ondanks alle feiten die je tegen spreken. Wellicht heb ik wat gemist, maar tot op heden krijg ik helaas niet de indruk dat je er wat wijzer van geworden bent.

Het gaat absoluut niet om mij of jou, of wat wij er van vinden, het gaat om Gods Woord. Dat zou het vergelijkingsmateriaal moeten zijn.

Gods Woord = Jezus Christus. Dat jij het sola scriptura aanhangt begrijp ik inmiddels (en wel een wat doorgeschoten variant ervan lijkt het), dat is echter geen dogma of leerstelling die zelf grondslag heeft in de bijbel. Ik zie dan ook geen enkele reden om de door jou gestelde kaders over te nemen. Desalniettemin kan ik er respect voor opbrengen, kan jij dat ook voor christenen die het sola scriptura niet als uitgangspunt nemen? En kan je erin meegaan dat de bijbel voor vele interpretaties vatbaar is?


Ik heb veel gelezen en moet het allemaal nog eens nazien. Mocht ik antwoorden niet kunnen vinden dan weet ik je te vinden.
Bedankt!

Graag gedaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 17:19

Teus schreef:Ik had oprechte vragen Yoshi, ik heb er heel veel belang bij om bepaalde dingen te weten omdat ik er persoonlijk mee te maken krijg. Ik heb al veel links gevolgd vanuit dit topic en ben veel wijzer geworden.

Het gaat absoluut niet om mij of jou, of wat wij er van vinden, het gaat om Gods Woord. Dat zou het vergelijkingsmateriaal moeten zijn.


edit: Ik zie dat Yoshi eenzelfde insteek aandraagt.

Waarmee je de discussie dus in het "Sola Scriptura" probeert te verankeren, maar niet iedere christelijke stroming gaat in dezelfde mate van dat principe uit, maar dat betekent niet dat ze daarmee fout zijn. De katholieke kerk legt inderdaad andere nadrukken op traditie en rituelen, dat klopt, en blijkbaar is dat voor katholieken dus waardevol en een aanvulling op hun geloofsleven of een manier om nader tot God te komen of te leven zoals ze Gods bedoelingen zien.

Je kunt een gesprek als dit simpelweg niet productief voeren als je uitgangspunt is "we vergelijken het jouwe met het mijne en alles wat verschilt, doe jij dus verkeerd"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten