Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2019 19:05

Teus schreef:Ben er mee bezig, wat ik nu al wel weet is dat het een gevaarlijke religie is, ik wist niet dat het zo erg was.


Het gevoel bekruipt me dat je de reformatie nog eens dunnetjes wilt overdoen. Als je naar Rooms-Katholicisme kijkt enkel met de bedoeling de verschillen met je eigen geloof te zoeken (en elk afwijking van jouw specifieke variant van het protestantisme maakt het gevaarlijker), dan vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Is katholicisme exact hetzelfde als protestantisme? Nee, uiteraard niet, dat is een open deur. Is het daarom meteen 'gevaarlijk'? Dat lijkt me ook weer wat overdreven, tenzij je dus vanuit het kader werkt dat ik hierboven heb aangegeven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 03 aug 2019 19:58

Teus schreef:Ben er mee bezig, wat ik nu al wel weet is dat het een gevaarlijke religie is, ik wist niet dat het zo erg was.


Wat vind je er zo gevaarlijk aan?

Teus schreef:Dit historisch besef rust op leugens en doet vele kwaad. Wellicht is het goed dat je je er ook eens in verdiept.


Misschien moet jij nog eens grondig verdiepen in wat het katholicisme inhoudt, voordat je zo'n oordeel velt.

Teus schreef:Een relatie met Jezus hebben is Hem ervaren als Middelpunt van je leven. Een oprechte in vertrouwen wandel met Hem.
Het oprechte besef dat Hij betaald heeft om de weg tot Vader vrij te maken en daarom alleen te roemen in Hem.
Hem volledig vertrouwen op alles wat Hij doet, ook al gaat het tegen onze natuur in.
Het verlangen hebben Zijn wil te doen en er om vragen.
En bovenal, het ultieme kenmerk, het verlangen naar Zijn komst, liever vandaag dan morgen.
Wie verlangt er niet naar om zijn of haar Liefste te ontmoeten ????


Dat geloof ik allemaal. En toch ben ik katholiek. En nu? Wat ga je doen om me te overtuigen naar jouw kant te komen?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 03 aug 2019 20:29

Mortlach schreef:Het gevoel bekruipt me dat je de reformatie nog eens dunnetjes wilt overdoen. Als je naar Rooms-Katholicisme kijkt enkel met de bedoeling de verschillen met je eigen geloof te zoeken (en elk afwijking van jouw specifieke variant van het protestantisme maakt het gevaarlijker), dan vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Is katholicisme exact hetzelfde als protestantisme? Nee, uiteraard niet, dat is een open deur. Is het daarom meteen 'gevaarlijk'? Dat lijkt me ook weer wat overdreven, tenzij je dus vanuit het kader werkt dat ik hierboven heb aangegeven.

Beste Mortlach,

ik hanteer uitsluitend de Bijbel.
Jezus zegt in Zijn Woord “blijf in mij, dan blijf ik in u”
Hoe kan dat wanneer Maria je voorbidder is? Zij zonden vergeeft en zegent?De Bijbel zegt ons niet te mogen liegen, de Bijbel zegt ons ook dat alleen Jezus, in Zijn mens zijn, zonder zonden is. De RK zegt dat maria zonder zonden is, het is een leugen omdat Gods Woord het anders zegt.
Maria is niet heilig zoals gezegd wordt, er is niemand heilig buiten Vader, Zoon en de Heilige Geeest. Het is afgoderij haar te aanbidden en te vragen om zegeningen, hulp en bescherming.
Laten we het dan maar niet hebben over zaligverklaren van dode mensen.
De zg aflaat, de kwijtschelding van zonden waarvoor volgens de RK ieder mens moet worden gestraft Hiermee verachten ze het werk van Jezus aan het kruis, Hij heeft voor alle mensen betaald, er staat niets meer in de weg.
De biecht, de zonden vergeven door een priester, heeft Jezus niet genoeg gedaan?
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Mensen worden misleid, misleiding en verleiding komen van de tegenstander. Mortlach, het is levensgevaarlijk.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor de passant » 03 aug 2019 20:58

Ik gooi er nog maar eentje tegen aan!
https://www.youtube.com/watch?v=EcxOkht8w7c

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 03 aug 2019 20:59

irmo schreef:Wat vind je er zo gevaarlijk aan?

Zie mijn post aan Mortlach
irmo schreef:Misschien moet jij nog eens grondig verdiepen in wat het katholicisme inhoudt, voordat je zo'n oordeel velt.

Het onstaat door feiten die mij onder ogen zijn gekomen, je kunt het oordelen noemen maar als ik het vergelijk met Gods Woord kan ik het dan alleen maar gevaarlijk noemen.

Teus schreef:Een relatie met Jezus hebben is Hem ervaren als Middelpunt van je leven. Een oprechte in vertrouwen wandel met Hem.
Het oprechte besef dat Hij betaald heeft om de weg tot Vader vrij te maken en daarom alleen te roemen in Hem.
Hem volledig vertrouwen op alles wat Hij doet, ook al gaat het tegen onze natuur in.
Het verlangen hebben Zijn wil te doen en er om vragen.
En bovenal, het ultieme kenmerk, het verlangen naar Zijn komst, liever vandaag dan morgen.
Wie verlangt er niet naar om zijn of haar Liefste te ontmoeten ????



irmo schreef:Dat geloof ik allemaal. En toch ben ik katholiek. En nu? Wat ga je doen om me te overtuigen naar
jouw kant te komen?


Dus als morgen iemand voor de deur staat om je hoofd af te hakken zeg je “hak maar aan”.

Het gaat er niet om of dat je het geloofd, het gaat er om of het ook zo bij je leeft.
Het gaat niet om mijn kant, het gaat om Gods wil en dat kun je in Zijn Woord lezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 03 aug 2019 22:13

Teus schreef:
Het onstaat door feiten die mij onder ogen zijn gekomen, je kunt het oordelen noemen maar als ik het vergelijk met Gods Woord kan ik het dan alleen maar gevaarlijk noemen.



Die "feiten" zoals jij dat noemt, die kloppen niet. Dat hebben meer mensen nu al tegen je gezegd. Vandaar dat ik zei, kijk nog eens verder.
Ook die Mariaverering en de kwijtschelding van zonden zitten niet zo in elkaar als dat jij nu zegt.

Teus schreef:Dus als morgen iemand voor de deur staat om je hoofd af te hakken zeg je “hak maar aan”.

Het gaat er niet om of dat je het geloofd, het gaat er om of het ook zo bij je leeft.
Het gaat niet om mijn kant, het gaat om Gods wil en dat kun je in Zijn Woord lezen lezen.


Dit begrijp ik niet, wat je nu zegt.
Bedoel je me te vragen of ik een levend geloof heb? Ja, dat heb ik. Dusja, wat wil je dat ik doe?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 08:12

Teus, je hebt weer eens gedaan waar je erg goed in bent: een topic openen met een zogenaamd geinteresseerde vraag. Hoe zit het met...? Maar helaas, als snel wordt weer duidelijk dat je helemaal niet geinteresseerd bent in de antwoorden van mensen. Jij wil je mening kwijt en je gebruikt zo’n openingspost met een zogenaamd geinteresseerde vraag alleen maar als een voorzetje voor jezelf, om hem vervolgens zelf in te koppen. Dus als je nou de volgende keer gewoon direct begint met je mening te geven kunnen we gewoon kijken of we daarop willen reageren of niet. Onze mening geven kunnen we dan sowieso overslaan want je hebt meestal toch je conclusies al zelf getrokken :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 09:18

gravo schreef:De post van Teus is alleen te verklaren uit de onwetendheid die altijd gepaard gaat met hardnekkige vooroordelen (in dit geval het vooroordeel van protestanten over de RKK) of uit een bewuste provocatie om bestaande (wél bekende) conflicten te doen oplaaien.

Over vooroordelen gesproken?

Het zijn van die geniepige bewoordingen om iemand te kleineren of te shockeren.
Maar goed, Je hebt je doel in ieder geval niet bereikt want Ik ben vrij in Christus.

gravo schreef:
Als je echt iets wilt weten over het geloofsgoed van de RKK dan kan ik je het best verwijzen naar de katholieke uitvinding die catechismus heet.

Er zijn ook vast wel wat goede boeken over geschreven (de Universiteitsbibliotheek van de UU in Utrecht had in mijn tijd de gehele 6e verdieping van het immense gebouw gereserveerd voor godsdienstwetenschappenlijke publikaties).

Misschien heeft de RKK ook nog ergens een website.
Bijvoorbeeld: http://www.vatican.va. (met informatie over de laatste 2000 jaar en een overzicht van de vele, vele archieven).

Ergens moet je een credo kunnen vinden. Het zou leuk zijn als je er een vond die katholieken en protestanten gemeenschappelijk hebben.

Veel leesplezier.

gravo


Hiermee maak je je niet echt betrouwbaar, eerst vindt je mijn vraag prietpraat en adviseer je me het weg te halen en nu kom je met het bovenstaande.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 04 aug 2019 09:26

Marnix schreef:Teus, je hebt weer eens gedaan waar je erg goed in bent: een topic openen met een zogenaamd geinteresseerde vraag. Hoe zit het met...? Maar helaas, als snel wordt weer duidelijk dat je helemaal niet geinteresseerd bent in de antwoorden van mensen. Jij wil je mening kwijt en je gebruikt zo’n openingspost met een zogenaamd geinteresseerde vraag alleen maar als een voorzetje voor jezelf, om hem vervolgens zelf in te koppen. Dus als je nou de volgende keer gewoon direct begint met je mening te geven kunnen we gewoon kijken of we daarop willen reageren of niet. Onze mening geven kunnen we dan sowieso overslaan want je hebt meestal toch je conclusies al zelf getrokken :-)


Marnix, wil je ook even vooroordelen?
Ik zou graag zien dat je dit bericht verwijderd.
Alles wat ik schrijf heb ik gevonden door links van mensen op dit topic.
Er is nog helemaal niets gecorrigeerd van hetgeen ik geschreven, gelezen door links van dit topic, heb.
Er zijn mensen die zeggen dat ik het mis heb en nog eens moet bestuderen maar er is niemand die ergens mee komt.

Dus graag deze leugen verwijderen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 04 aug 2019 09:55

Teus, je klachten interesseren me niet. Je kiest er zelf voor om de intrigant te spelen. Als je de grootste christelijke kerk op een christelijk forum zo ongenadig afbrandt en daar het grote gevaar in ziet in plaats van in de wereld, de duivel en ons eigen hart, dan krijg je de bal teruggekaatst.
Hoewel er forse verschillen zijn en blijven tussen de moederkerk en de protestantse denominaties, is er altijd herkenning en samenwerking geweest. Op theologisch niveau zijn er zelfs toenaderingen. Je kunt daar natuurlijk buiten blijven staan en daar niets van willen weten, maar we moeten dat standpunt wel in de juiste proporties zien: het is een zeer extreem standpunt, gehuldigd door een kleine minderheid in het christendom en daarom qua waarheid en betekenis te verwaarlozen.
Veel geschreeuw, weinig wol. Dat is de reden dat je langzaam naar de uitgang wordt begeleid. Niets zo makkelijk dan herrie schoppen. Snap ik. Maar helaas, er is ook niets zo doorzichtig als provoceren. Dat hebben we zo door.
Gezegende zondag.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 04 aug 2019 10:01

Teus schreef:(...) maar er is niemand die ergens mee komt.


Teus, ik had je in een eerdere reactie geadviseerd om naar een RK mis te gaan. :wink:
Hoe was het?
Nog iemand gesproken?

Ook in de Rooms Katholieke Kerk zijn er kinderen van de Heer Jezus te vinden....en is er geloof, Geloof in Hem....

Samen Één in Hem, kerkmuren en naambordjes op kerken vallen weg in Hem....verbindendt!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2019 10:07

Teus schreef:Beste Mortlach,

ik hanteer uitsluitend de Bijbel.
Jezus zegt in Zijn Woord “blijf in mij, dan blijf ik in u”
Hoe kan dat wanneer Maria je voorbidder is? Zij zonden vergeeft en zegent?De Bijbel zegt ons niet te mogen liegen, de Bijbel zegt ons ook dat alleen Jezus, in Zijn mens zijn, zonder zonden is. De RK zegt dat maria zonder zonden is, het is een leugen omdat Gods Woord het anders zegt.


Dat is bijzonder, want volgens mij zegt de RK dat in zijn geheel niet. Enkel dat Maria onbevlekt ontvangen is (vrij van de last van de erfzonde); en dat moet ook wel, omdat ze anders de erfzonde aan Jezus had doorgegeven.

Maria is niet heilig zoals gezegd wordt, er is niemand heilig buiten Vader, Zoon en de Heilige Geeest. Het is afgoderij haar te aanbidden en te vragen om zegeningen, hulp en bescherming.
Laten we het dan maar niet hebben over zaligverklaren van dode mensen.
De zg aflaat, de kwijtschelding van zonden waarvoor volgens de RK ieder mens moet worden gestraft Hiermee verachten ze het werk van Jezus aan het kruis, Hij heeft voor alle mensen betaald, er staat niets meer in de weg.
De biecht, de zonden vergeven door een priester, heeft Jezus niet genoeg gedaan?
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Mensen worden misleid, misleiding en verleiding komen van de tegenstander. Mortlach, het is levensgevaarlijk.


Kijk, dat bedoel ik dus. De reformatie wordt 500 jaar na dato nog eens dunnetjes overgedaan. Heilig betekent toch gewoon 'apart gezet'? Volgens mij kun je best beargumenteren dat Maria behoorlijk apart is gezet als moeder van Jezus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 11:21

Teus schreef:Marnix, wil je ook even vooroordelen?
Ik zou graag zien dat je dit bericht verwijderd.
Alles wat ik schrijf heb ik gevonden door links van mensen op dit topic.
Er is nog helemaal niets gecorrigeerd van hetgeen ik geschreven, gelezen door links van dit topic, heb.
Er zijn mensen die zeggen dat ik het mis heb en nog eens moet bestuderen maar er is niemand die ergens mee komt.

Dus graag deze leugen verwijderen.


Nee, want voor je het topic maakte had je al lang je mening gevormd.

Ps. Je schreef in je eerste bericht dat katholieken niet geloven dat Jezus is opgestaan. Wat op iedere link wordt ontkracht. En iedere echte katholiek zal je vertellen dat Jezus is opgestaan.

En ja, er zijn best wel dingen in de katholieke kerk waar je vraagtekens bij kan zetten. Dat klopt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2019 12:07

Wat een rare discussie. Nooit een RK-broeder of zuster gesproken, nooit iets over RK gelezen, nooit in een RK kerk geweest? Zeer wereldvreemd.
De kerk van Christus kent diverse lijnen, de RK (de oudste) en twee hoofd- aftakkingen, het protestantisme (evangelisch, luthers, refo is hier weer een subgroepje van) en de Oosters orthodoxe kerk.

De RK blijft historisch gezien de moederkerk.

In dit verband is het aardig om te lezen van prof. dr. Bram van der Beek, zeer geliefd binnen de GB van de PKN (refo dus) hier over zegt:

Onder meer omdat hij daarin ervoor pleit dat protestanten weer terugkeren naar de 'moederkerk', de katholieke kerk onder het gezag van de bisschop van Rome.

zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Bram_van_de_Beek

Kortom, lees eens een boek van Tomas Halik of Erik Borgman (allebei RK) of praat eens met de pastoor in je dorp.
Kom dat eens terug om het hier eens over de RK kerk te hebben...

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Prisma23 » 04 aug 2019 12:11

Teus schreef:Wat geloven de Katholieken nu eigenlijk?
Ze geloven dat Jezus de Verlosser is maar niet dat Hij is opgestaan.
Waarom bidden ze tot Maria terwijl ze weten dat Jezus de Verlosser is?


Ga eens met Pasen naar een RK kerk, het mooiste is de Paaswake. Daar kunnen wij protestanten nog veel van leren!

https://www.youtube.com/watch?v=FKfmjnZzNlI

laat je niet afleiden door wat je ziet, maar luister eens naar wat er gezegd wordt!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten