Wat geloven de Katholieken?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2019 20:11

Cathy schreef:Ik geloof één heilige, algemene (=Katholieke) Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;

Volgens mij erkennen gelovigen van alle tijden en plaatsen dit.
Natuurlijk geloven Rooms-Katholieken ook in de opstanding. En waarom ze tot Maria bidden? Omdat zij het dichtst bij Jezus staat. Zij is zijn moeder en een voorbeeld in haar liefde en overgave aan de wil van God.
In de kerk vragen we aan de dominee of hij voorbede doet voor verschillende mensen. Waarom zouden we dat ook niet aan Maria kunnen vragen?
Maria is toch niet dood? God is een God van levenden en niet van doden.


Nou inderdaad, zo heb ik het nooit bekeken....
Mooi!
Kathleen is volgens mij lid van de Oud Katholieke Kerk....
Als ik een katholieke kerk binnen stapt altijd even een kaarsje branden... prachtig :8>
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 02 aug 2019 20:41

Cathy schreef:Ik geloof één heilige, algemene (=Katholieke) Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;

Volgens mij erkennen gelovigen van alle tijden en plaatsen dit.
Natuurlijk geloven Rooms-Katholieken ook in de opstanding. En waarom ze tot Maria bidden? Omdat zij het dichtst bij Jezus staat. Zij is zijn moeder en een voorbeeld in haar liefde en overgave aan de wil van God.
In de kerk vragen we aan de dominee of hij voorbede doet voor verschillende mensen. Waarom zouden we dat ook niet aan Maria kunnen vragen?
Maria is toch niet dood? God is een God van levenden en niet van doden.


Bedankt Cathy,

Het lijkt er niet op dat ze in de opstanding geloven, Jezus hangt nog steeds aan het kruis.
Waarom ze tot Maria bidden wordt van alles gezegd.
Omdat zij dicht bij Jezus staat? Waarom niet naar Jezus zelf? Als je een levende relatie met Hem hebt, praat, bidt en dank je Hem toch? Ben je veel met Hem in gesprek? Dan wil je toch niet anders?
De een zegt dat Jezus te Heilig is voor hun om te aanbidden en doen dat via Maria. ( Dan kun je nooit een relatie met Jezus hebben.)
Ook wordt Maria om zegen en bescherming gevraagd. (Afgoderij?)
Men noemt haar genadevolle maagd (Dat is ze al honderden jaren al niet meer.)
Men zegt ook dat ze getrouwd is met de Heilige Geest. (Dan heb je het nog niet helemaal begrepen denk ik.)

Maar goed, nog weet ik niet wat waar is.
Of het is allemaal waar, dan is het levensgevaarlijk.

Ik geloof niet dat Maria dichter bij Jezus is dan Mozes, Noach, Paulus of noem maar op. Vele in de Bijbel hebben zich met liefde overgegeven aan de wil van God. Overigens ken ik nu mensen hier ook die dat doen of gedaan hebben.
Maria was geheiligd (apart gezet) onder de vrouwen meer niet, Jezus heeft b.v. nooit “moeder” tegen haar gezegd maar mensen doen het volop terwijl ze dat nooit voor hun geweest is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor irmo » 02 aug 2019 21:16

Teus schreef:Bedankt Cathy,

Het lijkt er niet op dat ze in de opstanding geloven, Jezus hangt nog steeds aan het kruis.
Waarom ze tot Maria bidden wordt van alles gezegd.
Omdat zij dicht bij Jezus staat? Waarom niet naar Jezus zelf? Als je een levende relatie met Hem hebt, praat, bidt en dank je Hem toch? Ben je veel met Hem in gesprek? Dan wil je toch niet anders?
De een zegt dat Jezus te Heilig is voor hun om te aanbidden en doen dat via Maria. ( Dan kun je nooit een relatie met Jezus hebben.)
Ook wordt Maria om zegen en bescherming gevraagd. (Afgoderij?)
Men noemt haar genadevolle maagd (Dat is ze al honderden jaren al niet meer.)
Men zegt ook dat ze getrouwd is met de Heilige Geest. (Dan heb je het nog niet helemaal begrepen denk ik.)

Maar goed, nog weet ik niet wat waar is.
Of het is allemaal waar, dan is het levensgevaarlijk.

Ik geloof niet dat Maria dichter bij Jezus is dan Mozes, Noach, Paulus of noem maar op. Vele in de Bijbel hebben zich met liefde overgegeven aan de wil van God. Overigens ken ik nu mensen hier ook die dat doen of gedaan hebben.
Maria was geheiligd (apart gezet) onder de vrouwen meer niet, Jezus heeft b.v. nooit “moeder” tegen haar gezegd maar mensen doen het volop terwijl ze dat nooit voor hun geweest is.



Ik denk dat je een beginnerscursus "Wat geloven katholieken" nodig hebt.
Hier kun je beginnen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rooms-Katholieke_Kerk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_(moeder_van_Jezus)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Catechism ... lieke_Kerk

Krijg je ook gelijk een antwoord op al je vragen over Maria ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2019 21:29

Teus schreef:Bedankt Cathy,

Het lijkt er niet op dat ze in de opstanding geloven, Jezus hangt nog steeds aan het kruis.


Dat lijkt me een nogal magere basis om die conclusie op te baseren, als ik heel eerlijk ben. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat protestanten het kruis zelf aanbidden, want Jezus is nergens te bekennen. Dat klopt ook niet, dus waarom zou je denkbeeld bij de katholieken dan wel kloppen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2019 23:13

Teus schreef:
Het lijkt er niet op dat ze in de opstanding geloven, Jezus hangt nog steeds aan het kruis


Wat een absurde redenering. Dat dat zo lijkt komt door je eigen vreemde redenering. Met de crucifix willen ze het offer van Jezus Christus aan het kruis gedenken, het offer waar Hij onze zonden draagt.

Beweren dat als Jezus aan een kruis hangt, je niet in de opstanding gelooft is net zo kortzichtig als stellen dat bij mensen die de voorkeur geven aan een leeg kruis, die mensen niet geloven dat Jezus niet aan een kruis gestorven is.

Het slaat nergens op. Jezus is aan het kruis geweest en er weer opgestaan. Dus beiden zijn juist en het ligt er maar aan wat je ergens benadrukt. Meestal zie je in een katholieke kerk Jezus ook ergens hoog boven het altaar, daarmee willen ze aangeven dat Hij leeft en vanuit de hemel regeert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor gravo » 03 aug 2019 06:31

De post van Teus is alleen te verklaren uit de onwetendheid die altijd gepaard gaat met hardnekkige vooroordelen (in dit geval het vooroordeel van protestanten over de RKK) of uit een bewuste provocatie om bestaande (wél bekende) conflicten te doen oplaaien.

Als je echt iets wilt weten over het geloofsgoed van de RKK dan kan ik je het best verwijzen naar de katholieke uitvinding die catechismus heet.

Er zijn ook vast wel wat goede boeken over geschreven (de Universiteitsbibliotheek van de UU in Utrecht had in mijn tijd de gehele 6e verdieping van het immense gebouw gereserveerd voor godsdienstwetenschappenlijke publikaties).

Misschien heeft de RKK ook nog ergens een website.
Bijvoorbeeld: http://www.vatican.va. (met informatie over de laatste 2000 jaar en een overzicht van de vele, vele archieven).

Ergens moet je een credo kunnen vinden. Het zou leuk zijn als je er een vond die katholieken en protestanten gemeenschappelijk hebben.

Veel leesplezier.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2019 08:21

Of ga naar de zaterdagavond Mis vanavond :wink:

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2019 08:51

Marnix schreef:Wat een absurde redenering. Dat dat zo lijkt komt door je eigen vreemde redenering. Met de crucifix willen ze het offer van Jezus Christus aan het kruis gedenken, het offer waar Hij onze zonden draagt.

Beweren dat als Jezus aan een kruis hangt, je niet in de opstanding gelooft is net zo kortzichtig als stellen dat bij mensen die de voorkeur geven aan een leeg kruis, die mensen niet geloven dat Jezus niet aan een kruis gestorven is.

Het slaat nergens op. Jezus is aan het kruis geweest en er weer opgestaan. Dus beiden zijn juist en het ligt er maar aan wat je ergens benadrukt. Meestal zie je in een katholieke kerk Jezus ook ergens hoog boven het altaar, daarmee willen ze aangeven dat Hij leeft en vanuit de hemel regeert.


Het is wel grappig dat er een historische ontwikkeling is geweest in de afbeelding van Jezus aan het kruis. In vroegere afbeeldingen staat Jezus fier, als koning en overwinnaar (van de dood), maar in de loop der tijd is dat veranderd in een hangende, gebroken Jezus, waarschijnlijk om het offer dat hij bracht sterker te accentueren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2019 12:31

Klopt, de focus werd verlegd van Jezus als Overwinnaar naar Jezus als lam die zich opoffert voor de zonde van de wereld. En omdat men de crucifixen zelf ook aanbaden en er daardoor een aversie tegen beelden kwam bij sommigen ging de protestantse tegenbeweging juist weer een kruis zonder Jezus eraan als symbool gebruiken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Cathy » 03 aug 2019 13:07

Teus schreef:Het lijkt er niet op dat ze in de opstanding geloven, Jezus hangt nog steeds aan het kruis.

Dit is een heel flauwe opmerking.
Waarom ze tot Maria bidden wordt van alles gezegd.
Misschien moet je je inderdaad eens verdiepen in de officiële leer van de RKK en niet je oor laten hangen naar wat 'men' ervan vindt.
Misschien kun je je ook eens verdiepen in de geschiedenis van de 'Maria- verering'. Wat historisch besef doet niemand kwaad.

Maar goed, nog weet ik niet wat waar is.
Of het is allemaal waar, dan is het levensgevaarlijk..

Wat is waarheid. Ja, dat blijft altijd een spannende vraag. Nu kun je zeggen dat God Waarheid is en dan ben ik het met je eens maar in de praktijk ligt dat toch gecompliceerder.
Kijk maar eens naar de verschillende manieren van Bijbellezen. En wat is dat precies: 'een relatie hebben met Jezus'?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Cathy » 03 aug 2019 13:18

Marnix schreef:Klopt, de focus werd verlegd van Jezus als Overwinnaar naar Jezus als lam die zich opoffert voor de zonde van de wereld. En omdat men de crucifixen zelf ook aanbaden en er daardoor een aversie tegen beelden kwam bij sommigen ging de protestantse tegenbeweging juist weer een kruis zonder Jezus eraan als symbool gebruiken.

Nu zie je weer een tendens van het terug verleggen van de focus. Van het opofferende lam naar een Christus- Victor benadering.
Zie de boeken van Reinier Sonneveld ('Het vergeten evangelie' uit 2018) wat voorkomt (denk ik) uit de boeken van Tom Wright ('Goede Vrijdag' uit 2016) en Rowan Williams ('God met ons' uit 2017)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2019 13:29

Cathy schreef:Nu zie je weer een tendens van het terug verleggen van de focus. Van het opofferende lam naar een Christus- Victor benadering.
Zie de boeken van Reinier Sonneveld ('Het vergeten evangelie' uit 2018) wat voorkomt (denk ik) uit de boeken van Tom Wright ('Goede Vrijdag' uit 2016) en Rowan Williams ('God met ons' uit 2017)


Klopt. Maar beiden zijn volgens mij juist. Ik hou er niet van als mensen het ene als juist en het andere als onjuist bestempelen. Net als bij crucifix vs leeg kruis of met een lijdens Jezus of Jezus als overwinnaar is het een niet goed en het ander fout. Ze zijn allemaal juist en het is daarom denk ik ook goed dat dat alles een bepaalde mate van aandacht krijgt. Net als dat we Goede Vrijdag vieren en Pasen. En zonder het een heeft het ander niet zoveel inhoud.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Cathy » 03 aug 2019 13:33

Marnix schreef:Klopt. Maar beiden zijn volgens mij juist. Ik hou er niet van als mensen het ene als juist en het andere als onjuist bestempelen.
Ben ik met je eens. Het is zelden of/of. Veel vaker en/en. Maar soms moet de focus weer even naar een andere kant wanneer die dreigt onder te sneeuwen. Gewoon, voor het evenwicht.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor Teus » 03 aug 2019 18:12

Cathy schreef:
Misschien moet je je inderdaad eens verdiepen in de officiële leer van de RKK en niet je oor laten hangen naar wat 'men' ervan vindt.


Ben er mee bezig, wat ik nu al wel weet is dat het een gevaarlijke religie is, ik wist niet dat het zo erg was.

Cathy schreef:Misschien kun je je ook eens verdiepen in de geschiedenis van de 'Maria- verering'. Wat historisch besef doet niemand kwaad.

Dit historisch besef rust op leugens en doet vele kwaad. Wellicht is het goed dat je je er ook eens in verdiept.

Cathy schreef: En wat is dat precies: 'een relatie hebben met Jezus'?

Een relatie met Jezus hebben is Hem ervaren als Middelpunt van je leven. Een oprechte in vertrouwen wandel met Hem.
Het oprechte besef dat Hij betaald heeft om de weg tot Vader vrij te maken en daarom alleen te roemen in Hem.
Hem volledig vertrouwen op alles wat Hij doet, ook al gaat het tegen onze natuur in.
Het verlangen hebben Zijn wil te doen en er om vragen.
En bovenal, het ultieme kenmerk, het verlangen naar Zijn komst, liever vandaag dan morgen.
Wie verlangt er niet naar om zijn of haar Liefste te ontmoeten ????
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Wat geloven de Katholieken?

Berichtdoor de passant » 03 aug 2019 18:57

Teus schreef:Ben er mee bezig, wat ik nu al wel weet is dat het een gevaarlijke religie is, ik wist niet dat het zo erg was.

Pas op, levensgevaarlijk, als ik jou was dan zou ik er maar niet naar kijken! https://www.youtube.com/watch?v=yQXiLOLw5-o


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten