Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 30 jun 2019 10:45

En hoe zit het dan met een "ex" verslaafde? Weet dat die vrij is maar zodra het gene zich weer aanbied valt hij soms wel soms niet.
Is die nu vrij van zonde of nou niet?
En telkens maar zeggen dat blijdschap een taak is van uit de Bijbel is........... ik heb mij twijfels daar bij. Ik weet dat het een druif is van de tros. Als zonde kennis afwezig is hoe weet je dan wat wel en niet kan en God wel of niet behaagd?
En dit is geschreven door een ex verslaafde die elke dag strijd tegen zijn oude natuur. Dat ben ik zelf!
Hoe wist Paulus wat zonden was? Door de wet verwerpt hij de wet? Nee, ondanks dat hij vrij is zo een ieder die van en in Christus is, hij gebruikt hem iedere dag omdat de huisregels zijn van onze Vader in de hemel.

Niemand is vrij van zonden ook een christen hier op deze aarde niet, en wie dat wel beweerd is geen christen. Als je denkt dat ik nu een onbijbels stand punt in neem, die gene kent de dan God en Zijn Woord niet.
Haast u langzaam.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Johan100 » 30 jun 2019 10:49

de passant schreef:De discussie doet mij denken aan het volgende verhaal:"De blinde mannen en de olifant"

Er was eens, lang geleden, een wijze man met een olifant. Op doorreis belandde hij in een dorp met enkel blinden.

Van verre hoorden de blinden de olifant al aankomen. Het was de eerste keer dat een olifant het dorp bezocht en iedereen was nieuwsgierig naar hoe hij er uit zag.

De eerste man die de olifant betastte, omschreef de slurf. “Een olifant is zacht, soepel en harig”, riep hij.

De tweede man had de staart. “Een olifant is niet zacht, hij voelt als touw met een zacht pluizig kwastje”.

Een derde man had een poot te pakken. “Een olifant is net de paal van een veranda. Stevig en rond”.

Een vierde man aaide de buik. “Een olifant is een hele grote hangmat”, riep hij stellig, zijn armen hoog in de lucht.

“Jullie hebben allemaal een beetje gelijk”, zei de wijze man. En als jullie jullie ervaringen met elkaar delen, zal de hele werkelijkheid voor jullie duidelijk worden”.

zo is het ook een beetje met het evangelie , we hebben allemaal met het zelfde evangelie te maken, maar omdat we mensen zijn die niet volmaakt zijn (de blinden in het verhaal), is onze mening bepaald door onze ervaringen , en die zijn voor iedereen. verschillend.

'Grappig' verhaal, beste passant, maar het klopt niet. Het sust elkaar in slaap zulke verhalen.
je kunt ook niet van de ervaringen van blinde mensen één werkelijkheid maken. De Waarheid staat in het Woord.
En dat is onder meer dat de natuurlijke mens van zijn blindheid verlost moet worden.



Er staat in de Bijbel:
Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn; Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus
1 Korinthe 2:12-16

Er kan veel verstandelijke kennis zijn, maar het verschil tussen een gerechtvaardigde en een ongerechtvaardigde is enorm.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Johan100 » 30 jun 2019 11:02

Aan wie en vanwaar je vraag, Bartje?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 30 jun 2019 13:28

Johan100 schreef:Aan wie en vanwaar je vraag, Bartje?

In het algemeen, want ik erger mij al een tijd aan het lichtvoetige van een vrolijk christendom. Hoe kan het zijn als iemand littekens heeft daar geen last meer van heeft?
Tot 7 jaar kan je er last van houden lichamelijk. Geestelijk gezien mogelijk wel veel langer.
Haast u langzaam.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 30 jun 2019 15:42

Bartje schreef:En hoe zit het dan met een "ex" verslaafde? Weet dat die vrij is maar zodra het gene zich weer aanbied valt hij soms wel soms niet.
Is die nu vrij van zonde of nou niet?
En telkens maar zeggen dat blijdschap een taak is van uit de Bijbel is........... ik heb mij twijfels daar bij. Ik weet dat het een druif is van de tros. Als zonde kennis afwezig is hoe weet je dan wat wel en niet kan en God wel of niet behaagd?
En dit is geschreven door een ex verslaafde die elke dag strijd tegen zijn oude natuur. Dat ben ik zelf!
Hoe wist Paulus wat zonden was? Door de wet verwerpt hij de wet? Nee, ondanks dat hij vrij is zo een ieder die van en in Christus is, hij gebruikt hem iedere dag omdat de huisregels zijn van onze Vader in de hemel.

Niemand is vrij van zonden ook een christen hier op deze aarde niet, en wie dat wel beweerd is geen christen. Als je denkt dat ik nu een onbijbels stand punt in neem, die gene kent de dan God en Zijn Woord niet.


Dan was Jezus ook geen Christen denk ik, omdat er in Gods Woord staat: Gelijk Hij (Jezus) is zo zijn ook wij in deze wereld.
Ik denk dat je het niet zo zien moet dat je verslaafd bent aan de zonde in het geval van een ex verslaafde.
Jezus heeft je zonden voldaan en zonde betreft je daden en je denken.
Verslaving daarvan moet je bevrijd worden omdat je als slaaf bent voor die meester die bijvoorbeeld heroine heet (als voorbeeld)
Als je verslaafd bent aan de heroine dan ben je niet persé verslaafd aan de zonde.
Verslaving en zonde zijn dus twee verschillende zaken.
(Natuurlijk is het wel zo dat een verslaving n9et goed voor je is en dat God niet wil dat je dingen doet die slecht zijn voor jezelf en zonde zijn ook zaken die slecht zijn voor jezelf)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor coby6 » 30 jun 2019 19:28

Veendam schreef:Filippenzen 3 vers 6 daar staat het gewoon dat Paulus van zichzelf zegt dat hij naar de gerechtigheid van de wet onberispelijk was.
En ja hij vervolgde ook christenen maar dat was naar zijn ijver.
Ondanks dat zie je dat Paulus dus gewoon van zichzelf kon zeggen en van zich zelf zei dat hij nauwgezet de hele wet hield en daar onberispelijk in was in het houden daarvan.

Ja hij deed het vanuit onwetendheid en ongeloof, dus werd het hem vergeven. Maar dan was niet zijn enige zonde niet in Jezus geloven. Toen Hij wel Jezus had aangenomen, zei hij dat hij de volmaaktheid nog niet had bereikt, maar hij jaagde ernaar.

12Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft, 13hoewel ik vroeger een godslasteraar en een vervolger en een geweldenaar was. Maar mij is ontferming bewezen, omdat ik het in mijn onwetendheid, uit ongeloof, gedaan heb, 14 en zeer overvloedig is de genade van onze Here geweest, met het geloof en de liefde in Christus Jezus. 15Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.

Hij zou niet zeggen dat hij de eerste plaats innam, als het alleen om niet geloven in Jezus ging, want dat deden/ doen er wel meer.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 30 jun 2019 20:05

coby6 schreef:Ja hij deed het vanuit onwetendheid en ongeloof, dus werd het hem vergeven. Maar dan was niet zijn enige zonde niet in Jezus geloven. Toen Hij wel Jezus had aangenomen, zei hij dat hij de volmaaktheid nog niet had bereikt, maar hij jaagde ernaar.

12Ik breng dank aan Hem, die mij kracht gegeven heeft, Christus Jezus, onze Here, dat Hij mij getrouw geacht heeft, daar Hij mij in de bediening gesteld heeft, 13hoewel ik vroeger een godslasteraar en een vervolger en een geweldenaar was. Maar mij is ontferming bewezen, omdat ik het in mijn onwetendheid, uit ongeloof, gedaan heb, 14 en zeer overvloedig is de genade van onze Here geweest, met het geloof en de liefde in Christus Jezus. 15Dit is een getrouw woord en alle aanneming waard, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te behouden, onder welke ik een eerste plaats inneem.

Hij zou niet zeggen dat hij de eerste plaats innam, als het alleen om niet geloven in Jezus ging, want dat deden/ doen er wel meer.


De volmaaktheid bereiken van uit de mens gezien is dat je perfect een afspiegeling bent van de Here Jezus.
De volmaaktheid bereiken vanuit God gezien is dat Hij je aanziet in Christus, en dat Hij je daarom ook ziet als perfect omdat je aangenomen bent als Zijn kind.

Over het houden van de wet valt wel het een en ander te zeggen en dat doet Jezus ook. Het gaat niet om het houden van de regeltjes zelf, die je makkelijk kunt houden zonder enig probleem, maar het gaat om de houding van het hart bij alles wat je doet en laat.
Dat wordt door de Here Jezus aangestipt door bijvoorbeeld te zeggen dat het al overspel is wanneer iemand een vrouw aanziet om haar te begeren.
Dus de regeltjes naar de letter daar gaat het niet om.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2019 21:29

Bartje schreef:En hoe zit het dan met een "ex" verslaafde? Weet dat die vrij is maar zodra het gene zich weer aanbied valt hij soms wel soms niet.
Is die nu vrij van zonde of nou niet?
En telkens maar zeggen dat blijdschap een taak is van uit de Bijbel is........... ik heb mij twijfels daar bij. Ik weet dat het een druif is van de tros. Als zonde kennis afwezig is hoe weet je dan wat wel en niet kan en God wel of niet behaagd?
En dit is geschreven door een ex verslaafde die elke dag strijd tegen zijn oude natuur. Dat ben ik zelf!
Hoe wist Paulus wat zonden was? Door de wet verwerpt hij de wet? Nee, ondanks dat hij vrij is zo een ieder die van en in Christus is, hij gebruikt hem iedere dag omdat de huisregels zijn van onze Vader in de hemel.

Niemand is vrij van zonden ook een christen hier op deze aarde niet, en wie dat wel beweerd is geen christen. Als je denkt dat ik nu een onbijbels stand punt in neem, die gene kent de dan God en Zijn Woord niet.


Je bent niet vrij van zonden in de zin dat je nooit meer zonde zal doen, je er niet meer vatbaar voor bent. Je verandert wel, breekt met bepaalde zonden maar wie zegt dat je nooit meer zondigt liegt. Maar je bent als je gelooft wel kind van God en dus zijn je zonden vergeven en iedere keer dat je zwak bent mag je weer naar Zijn troon en daar genade vinden want je bent Zijn kind dokr het offer van Jezus Christus. En dat geeft blijdschap. Niet omdat je geen zonde meer zou kennen maar omdat je je Verlosser kent. En daarom kunnen mensen die zwak zijn, nog steeds gevoelig zijn voor verslaving en daarvoor moeten oppassen etc toch die blijdschap kennen waar de Bijbel over spreekt en waar mensen hier ook over spreken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 01 jul 2019 15:43

Bartje schreef:En hoe zit het dan met een "ex" verslaafde? Weet dat die vrij is maar zodra het gene zich weer aanbied valt hij soms wel soms niet.
Is die nu vrij van zonde of nou niet?
En telkens maar zeggen dat blijdschap een taak is van uit de Bijbel is........... ik heb mij twijfels daar bij. Ik weet dat het een druif is van de tros is

Laat je vooral geen kunstmatige vreugde aanpraten Bartje.
Ook als je weet dat bepaalde zonden vergeven mogen zijn, kun je daar smart over voelen, omdat je God bedroefd hebt.
Als je als kind stout bent geweest en je hebt straf gehad, en je ziet de verdrietige ogen van je moeder of je voelt de zachte hand van je vader op je hoofd, kan het zeer doen van binnen.
Dan ben je blij dat ze niet boos meer op je zijn, maar toch voelt het niet helemaal goed van binnen.
Bartje schreef:En dit is geschreven door een ex verslaafde die elke dag strijd tegen zijn oude natuur. Dat ben ik zelf!

En dat is bijbels!
Want ook na ontvangen genade moeten we blijven strijden tegen onze zonden. Dat hoeft niet in eigen kracht, maar je wordt ontdekt dat je als mens nooit die zonden de baas kunt.

Een vriend was ons is jarenlang verslaafd geweest aan alcohol. Hij is afgekickt en mag echt een ander leven kennen.
Toch viel hij na een aantal jaren terug en kwam ik hem weleens tegen. Ik ging op weg naar de kerk en hij kwam de kroeg uit.
Wat schaamde hij zich als hij me zag.
Maar ik zocht hem op en bad met hem. Je hoeft je niet te schamen voor mij, zei ik.
Hij zat wederom gevangen in de klauwen van satan die hem op zn zwakste plek had getroffen.
Maar inmiddels is hij alweer enkele jaren clean.
Maar hij jubelt niet hoor. Hij is in diepe verwondering dat de Heere zoveel geduld heeft met hem, terwijl hij het verbeurde en verzondigde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2019 08:17

Chaya schreef:Laat je vooral geen kunstmatige vreugde aanpraten Bartje.
Ook als je weet dat bepaalde zonden vergeven mogen zijn, kun je daar smart over voelen, omdat je God bedroefd hebt.
Als je als kind stout bent geweest en je hebt straf gehad, en je ziet de verdrietige ogen van je moeder of je voelt de zachte hand van je vader op je hoofd, kan het zeer doen van binnen.
Dan ben je blij dat ze niet boos meer op je zijn, maar toch voelt het niet helemaal goed van binnen.

En dat is bijbels!
Want ook na ontvangen genade moeten we blijven strijden tegen onze zonden. Dat hoeft niet in eigen kracht, maar je wordt ontdekt dat je als mens nooit die zonden de baas kunt.

Een vriend was ons is jarenlang verslaafd geweest aan alcohol. Hij is afgekickt en mag echt een ander leven kennen.
Toch viel hij na een aantal jaren terug en kwam ik hem weleens tegen. Ik ging op weg naar de kerk en hij kwam de kroeg uit.
Wat schaamde hij zich als hij me zag.
Maar ik zocht hem op en bad met hem. Je hoeft je niet te schamen voor mij, zei ik.
Hij zat wederom gevangen in de klauwen van satan die hem op zn zwakste plek had getroffen.
Maar inmiddels is hij alweer enkele jaren clean.
Maar hij jubelt niet hoor. Hij is in diepe verwondering dat de Heere zoveel geduld heeft met hem, terwijl hij het verbeurde en verzondigde.


Mooi getuigenis. Zonder daar verder iets aan af te willen doen wil ik toch even een paar aanvullingen doen:

- Als je als kind stout bent geweest en straf hebt gehad komt er als het goed is ook een moment dat het weer goed is. Of blijf je als kind de verdrietige blik van je ouders zien als je naar ze kijkt? Dat zou niet goed zijn. God gaat nog verder. Waar bij ons dingen die ons zijn aangedaan in ons achterhoofd kunnen blijven rondzingen gaat Hij nog veel verder. Hij doet de zonden helemaal weg en denkt er niet meer aan. Hij wast ons schoon. Als je dan naar jezelf kijkt zie je dat je schoon bent. Niet in jezelf. Als je naar jezelf blijft kijken en wat jij doet ga je dat nooit ziet. Je gaat dat zien als je naar Jezus Christus kijkt. Ons nieuwe leven is er in Hem. Juist als het geen eigen verdienste is maar Zijn verdienste mag je dat ontdekken. En dat geeft die grote blijdschap.

- "Hij jubelt niet hoor" klinkt alsof dat heel goed en is dat hij dat niet doet. Maar dan kan je natuurlijk met de Bijbel in de hand niet volhouden. Mensen verschillen en de ene gelovige is anders dan de andere, dat zit voor een deel in karakter maar voor een deel ook in onze cultuur. Maar als hij zou juichen zou dat niet fout zijn, sterker nog, het zou heel erg in de lijn van de bijbel zijn. Je ziet daar tal van voorbeelden van mensen in ellende, die daar door God uit worden gehaald en hun reactie: Blijdschap, juichen, jubelen. Juist omdat God hen uit die ellende verloste en ze in Hem een nieuw leven mogen krijgen. Is wat jij noemt toch niet een bepaalde terughoudensheid omdat de schuld niet echt weg is en er een stuk schuldgevoel achterwege is gebleven? Dat het soms zelfs als een deugd wordt gezien om je schuldig te blijven voelen? Hoe verhoudt dat zich tot de Bijbelse boodschap dat God onze schuld wegneemt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 02 jul 2019 09:00

Chaya schreef:Laat je vooral geen kunstmatige vreugde aanpraten Bartje.
Ook als je weet dat bepaalde zonden vergeven mogen zijn, kun je daar smart over voelen, omdat je God bedroefd hebt.
Even belangrijk is het om je geen kunstmatige smart aan te laten praten. (alsof je anders niet nederig genoeg zou zijn, geen échte zondenkennis zou hebben enzo)
Veel vaker spreekt de Bijbel over je verheugen en blij- en goedsmoeds te zijn.
Oprecht ben je daarin als je je eigen gevoelens niet faked. Wel kun je je afvragen waar ze vandaan komen en of er grond voor is.
Chaya schreef:En dat is bijbels!
Want ook na ontvangen genade moeten we blijven strijden tegen onze zonden. Dat hoeft niet in eigen kracht, maar je wordt ontdekt dat je als mens nooit die zonden de baas kunt.

Een vriend was ons is jarenlang verslaafd geweest aan alcohol. Hij is afgekickt en mag echt een ander leven kennen.
Toch viel hij na een aantal jaren terug en kwam ik hem weleens tegen. Ik ging op weg naar de kerk en hij kwam de kroeg uit.
Wat schaamde hij zich als hij me zag.
Maar ik zocht hem op en bad met hem. Je hoeft je niet te schamen voor mij, zei ik.
Hij zat wederom gevangen in de klauwen van satan die hem op zn zwakste plek had getroffen.
Maar inmiddels is hij alweer enkele jaren clean.
Maar hij jubelt niet hoor. Hij is in diepe verwondering dat de Heere zoveel geduld heeft met hem, terwijl hij het verbeurde en verzondigde.
Het lijkt me dat schaamte komt wanneer je het van jezelf verwacht, dan ben je teleurgesteld in je zelf.
Of als je het deels van jezelf verwacht zal het een dubbel gevoel opleveren.
God kun je niet teleur stellen want hij weet precies wat hij van kan maaksel kan verwachten.
Gelukkig ziet God ons aan in Jezus Christus, en dat is dan weer reden om je te verheugen en je, ondanks jezelf, te blijven verblijden.
En dat, beste Chaya, is ook Bijbels. Gevoelens kun je niet afdwingen, je kunt ze wel beïnvloeden door wat je denkt, waar je je focus op hebt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2019 13:22

naamloos schreef:Even belangrijk is het om je geen kunstmatige smart aan te laten praten. (alsof je anders niet nederig genoeg zou zijn, geen échte zondenkennis zou hebben enzo)

Zeg ik dat dan?
naamloos schreef:Veel vaker spreekt de Bijbel over je verheugen en blij- en goedsmoeds te zijn.

Gelukkig zegt de Bijbel ook dit:

Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
En dat mag tot troost en bemoediging zijn, dan kun je van mij die huppelblijdschap houden hoor.
naamloos schreef: Gevoelens kun je niet afdwingen, je kunt ze wel beïnvloeden door wat je denkt, waar je je focus op hebt.

Blijkbaar begrijp je er nog steeds niets van, want ook dat heb ik nooit beweerd.
Het verdriet komt van binnenuit, net zoals de blijdschap die alle verstand te boven gaat.
Maar dan praat je er anders over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2019 14:35

Chaya schreef:Zeg ik dat dan?

Gelukkig zegt de Bijbel ook dit:

Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.
En dat mag tot troost en bemoediging zijn, dan kun je van mij die huppelblijdschap houden hoor.

Blijkbaar begrijp je er nog steeds niets van, want ook dat heb ik nooit beweerd.
Het verdriet komt van binnenuit, net zoals de blijdschap die alle verstand te boven gaat.
Maar dan praat je er anders over.


Niemand had het over huppelblijdschap. Wel over jubelen en juichen. Naast dat de Bijbel zegt dat wie treuren vertroost zullen worden (wat trouwens het tegenovergestelde is van blijven treuren) zegt de Bijbel ook dat de rechtvaardigen zullen juichen als ze verlost zijn en mensen die door God gered worden jubelen. Dat staat zwart op wit en de Bijbel, in de Psalmen waar je zo van houdt bijvoorbeeld. Maar als die inhoud je wat minder uitkomt moet je het niet opeens verdraaien tot wat anders (huppelblijdschap versus innerlijke blijdschap) en er zo denigrerend over gaan praten. Alsof jubelen en juichen alleen voor kortzichtige nepchristenen is die de echte innerlijke blijdschap nog nooit hebben ervaren.
Laatst gewijzigd door Marnix op 02 jul 2019 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 02 jul 2019 14:42

Marnix schreef:Niemand had her over huppelblijdschap. Wel over jubelen en juichen.

Heb jij iemand weleens stokstijf zien staan, terwijl hij jubelde en juichte?
Marnix schreef:Naast dat de Bijbel zegt dat wie treuren vertroost zullen worden (wat trouwens het tegenovergestelde is van blijven treuren) zegt de Bijbel

Het gaat er om dat jullie dit overslaan.
Steevast wordt de nadruk gelegd op jubelen en juichen, maar dat is pas NADAT er getreurd is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2019 15:30

Ik sla dat niet over. Dat heb ik duidelijk genoemd. Maar jij kwam in je verhaal niet verder dan “maar hij jubelt niet hoor, hij is alleen diep verwonderd”. Wat iets anders is dan WEL jubelen na ellende.

En de oproep om je te verheugen en blij te zijn hoeft niet constant gepaard te gaan met de toevoeging "maar wel nadat je eerst je ellende onder ogen hebt gezien en daar vervolgens pas van verlost bent". Paulus roept ook gewoon om om je te verblijden onder alle omstandigheden. Dat dat alleen kan omdat je bent verlost van ellende wordt uit de context wel duidelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten