Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2019 17:45

Chaya schreef:Lees dit dan eens en zeg eerlijk of je dit ook zo beleefde en zag in Biddinghuizen:
Opwekking in Korea
Op maandag tussen de middag kwamen we als zendelingen bij elkaar en riepen ernstig tot God. Geestelijk waren we een en we weigerden God te laten gaan tenzij Hij ons zegende. Deze avond was geheel anders. Iedereen die de kerk binnenkwam, voelde dat de ruimte vol was van Gods aanwezigheid (…). Na een korte preek leidde Lee de samenkomst en riep op tot gebed. Er begonnen zoveel mensen tegelijk te bidden, dat Lee zei: ‘Als jullie graag zo willen bidden, laat dan iedereen bidden’. Het effect was onbeschrijfelijk. Het was geen verwarring. Er lag een sterke harmonie in het geluid en in de geest. Zielen voegden zich samen, in beweging gebracht door een onweerstaanbare drang om te bidden. Het gebed klonk als het geluid van vele wateren, een oceaan van gebed beukte op de troon van God. Het waren niet vele gebeden, maar het was één gebed, geboren uit één Geest, gericht tot één Vader in de hemel. (…) Toen het gebed verderging, kwam er een zware geest van berouw over de zonde over de aanwezigen. Aan één kant begon iemand te huilen en een moment later huilde de hele menigte (…) De ene na de andere man stond op, belijd zijn zonden, brak en huilde. Hij gooide zichzelf dan op de vloer, sloeg met zijn vuisten op de grond in grote zielsangst vanwege de overtuiging. (…) Het effect van honderden mannen die samen hardop baden, is onbeschrijfbaar. Steeds na een volgende belijdenis, begonnen ze oncontroleerbaar te huilen. We huilden allemaal,we konden het niet inhouden. Zo ging de bijeenkomst door tot twee uur in de morgen, met belijdenis, geween en gebed’ (W. Blair en B. Hunt, De opwekking in Korea en het lijden dat volgde,

En:
De Bijbel laat duidelijk zien dat het mogelijk is God ook op een verkeerde wijze te dienen en te aanbidden. De geschiedenis van Nadab en Abihu, de zonen van Aäron die met ‘vreemd vuur’ voor Gods aangezicht verschijnen, is daar een duidelijk voorbeeld van (Lev. 10). Zij roepen daarmee Gods toorn over zich uit. Ook vandaag is het zeer wel mogelijk om God op een verkeerde manier te dienen.

BRON

Ik heb jou hier leren kennen als iemand die geen stenen voor brood slikt. Dat je i.i.g. serieus naar de Waarheid op zoek bent. Waarom je dan zo enthousiast raakt over een dergelijk tamelijk horizontaal evenement, begrijp ik dan echt niet.
Dat zou m.i. meer passen bij mensen die niet onderscheidend hebben leren luisteren.

Zie je wat ik bedoel?


Nee niet echt maar wat ik op Opwekking en zo heb gezien komt meer in de buurt daarvan dan de gemiddelde kerkdienst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 09 jul 2019 18:11

Chaya schreef:Is dat jouw interpretatie van het geheel?
Als de kerkklokken ons roepen en er is GEEN wettige verhindering, hoor je te gaan.
God komt tot ons in het Woord, en in de kerkdiensten.
De eerste christengemeenten begonnen ook te verflauwen en te verslappen en ze kregen pittige brieven.
Niks aai over de bol en geeft niet hoor.
Lees ze maar eens!
Dat gaat heel wat verder dan dat.


De kerkklokken zijn trouwens van oudsher ergens anders voor bedoeld maar dat gaat wel echt off topic (demonen afschrikken).
De klokken zijn er in ieder geval niet voor om te roepen.
Er zijn namelijk ook kerken die geen klokken hebben dus dan zouden ze daar nooit geroepen worden.

Als ik de brieven lees van Paulus en de brieven in Openbaringen dan zie ik daar nergens dat de Gemeenten beginnen te verflauwen omdat ze maar 1 kerkdienst hadden. Ze kwamen dagelijks bij elkaar staat er in Handelingen. En dan niet twee maal een uur of twee keer anderhalf uur, maar gewoon voor het werk aan vroeg in de ochtend. En het was niet omdat er geroepen werd door kerkenraad of dominee of door kerkklokken maar gewoon vanuit een diep verlangen om samen te zijn met broeders en zusters in Christus en het brood te breken met elkaar.

Ik ga liever terug naar die tijd van het dagelijks bij elkaar komen en gemeenschap hebben met broeders en zusters en de dood (en natuurlijk de opstanding) van Jezus te gedenken, dan elke zondag verplicht twee keer samen te "moeten" komen omdat de klokken zouden roepen, en als het dan een keer zo is dat er brood gebroken is dat de mensen dan maar uit vroomheid niet aangaan aan het avondmaal.

God spreekt tot ons door het woord, maar ook door de Heilige Geest.
Daarvoor hoef ik niet naar een gebouw van steen, want ikzelf ben huis van God, tempel van de Heilige Geest, omdat Jezus in mij woont.
Daarom is God niet ver weg en niet beperkt tot een twee maal per weekse visite.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 09 jul 2019 18:14

Marnix schreef:Wij hadden vroeger 3 collectes tijdens een dienst, dat is later teruggebracht 1 collecte waarbij die voor de kerk / het gebouw etc zijn afgeschaft. De collecte is voor diaconie / een goed doel en de rest kan je volgens mij beter via de bijdragen / giften regelen. Een stuk gastvrijer dan bij een kerkdienst een hele parade aan collectezakken rond laten gaat.


Klopt helemaal.

Het liefste geen enkele collecte maar gewoon alles door middel van overmaken, maar als je dan wel een collecte wilt houden .......

Mikker dan na de eerste collecte alles op een grote schaal, zichtbaar voor iedereen, en laat die schaal maar gewoon nog een keer de kerk door gaan.
Dan mag iedereen er uit halen wat hij of zij echt nodig heeft.

Dat is pas Gemeente zijn of niet ?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 09 jul 2019 18:25

Chaya schreef:
Lauw water was waardeloos. Dat wisten ze heel goed in Laodicea. Ze hadden geen eigen waterbronnen en het water dat ze aangevoerd kregen, was lauw als het bij hen was aangekomen. Dit woord ‘lauw’ komt alleen hier in het Nieuwe Testament voor. Het geeft aan dat de situatie in deze gemeente zeer ernstig is. Zoals je lauw water uitspuugt, zo zal de Here hen uit Zijn mond spuwen.



FOUTJE!!!
De bronnen zijn namelijk in Laodicea en lopen vanaf Laodicea naar ander plekken toe.
Heb zelf in die bronnen gestaan jaren geleden en die waren echt super heet !
Als dat water lauw werd dan hadden anderen er helemaal niks meer aan.

Je kunt je trouwens ook een heel andere vraag stellen en dat is deze:
Als je lauw geworden bent dan ben je 1: aan het opwarmen naar heet toe, of 2 je bent aan het afkoelen van warm naar koud toe.
Het is duidelijk dat Laodicea aan het afkoelen was dus ze waren wel heet geweest !

Ben jij al heet ? Of denk je dat het vromer is en godsdienstiger om samen met het gehele kerkvolk het liefste zo weinig mogelijk op te warmen ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2019 18:36

Chaya schreef:Is dat jouw interpretatie van het geheel?
Als de kerkklokken ons roepen en er is GEEN wettige verhindering, hoor je te gaan.
God komt tot ons in het Woord, en in de kerkdiensten.
De eerste christengemeenten begonnen ook te verflauwen en te verslappen en ze kregen pittige brieven.
Niks aai over de bol en geeft niet hoor.
Lees ze maar eens!
Dat gaat heel wat verder dan dat.

Mooie verspreking trouwens. :lol:
Ja, als je zo gemakkelijk overslaat, wat doe je er dan überhaupt?

Dat vind jij van alles wat ik schrijf.
Veeg gerust je straatje schoon en dat van anderen erbij.

Je hebt kinderen, als je dit zo voorleeft aan hen, is het mogelijk dat zij straks helemaal niet meer gaan.


Ik leer ze liever van Gods liefde en genade dan van angstig menselijk bedacht wetticisme. God stelde geen twee diensten op zondag in en dat je dus twee keer naar de kerk zou moeten en je anders geen liefde voor God hebt is een menselijk bedenksel. En dan angst aanpraten: straks gaan je kinderen helemaal niet meer. Het is al uit de generatie van verplicht twee keer naar de kerk gaan dat er zoveel mensen zijn afgehaakt. Omdat het in de kerk zovaak gaat over menselijke bedenksels en tradities ipv over een liefde voor God en voor elkaar. En mensen daarmee hun eigen straatje schoonvegen en anderen veroordelen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 jul 2019 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2019 19:38

naamloos schreef:Ach, ik maak liever een spelfout dan inhoudelijke fouten, inconsequent veroordelen, draaien, roddelen en meer van dat gekonkel. Ik ga voor de keren dat ik niet oversla, voor de muziek en voor de ontmoetingen.
En soms ben ik gewoon even moe, of ik zit vol in mn hoofd o.i.d. en dan ga ik even niet.
Gelukkig zijn er dan geen zuurpruimen die aan me vragen wat ik hier eigenlijk doe.
Iedereen is welkom, ook als je niet het overvolle programma volgt.
Bovendien zijn er op hetzelfde moment meerdere bijeenkomsten in andere tenten, dus je moet sowieso al kiezen.


Herkenbaar, als je drie diensten op een dag, concerten, seminars etc bij kan wonen zit je hoofd ook wel eens vol ja. Het gaat ook niet op kwantiteit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 09 jul 2019 19:43

Chaya schreef:Lees dit dan eens en zeg eerlijk of je dit ook zo beleefde en zag in Biddinghuizen:
Opwekking in Korea
Op maandag tussen de middag kwamen we als zendelingen bij elkaar en riepen ernstig tot God. Geestelijk waren we een en we weigerden God te laten gaan tenzij Hij ons zegende. Deze avond was geheel anders. Iedereen die de kerk binnenkwam, voelde dat de ruimte vol was van Gods aanwezigheid (…). Na een korte preek leidde Lee de samenkomst en riep op tot gebed. Er begonnen zoveel mensen tegelijk te bidden, dat Lee zei: ‘Als jullie graag zo willen bidden, laat dan iedereen bidden’. Het effect was onbeschrijfelijk. Het was geen verwarring. Er lag een sterke harmonie in het geluid en in de geest. Zielen voegden zich samen, in beweging gebracht door een onweerstaanbare drang om te bidden. Het gebed klonk als het geluid van vele wateren, een oceaan van gebed beukte op de troon van God. Het waren niet vele gebeden, maar het was één gebed, geboren uit één Geest, gericht tot één Vader in de hemel. (…) Toen het gebed verderging, kwam er een zware geest van berouw over de zonde over de aanwezigen. Aan één kant begon iemand te huilen en een moment later huilde de hele menigte (…) De ene na de andere man stond op, belijd zijn zonden, brak en huilde. Hij gooide zichzelf dan op de vloer, sloeg met zijn vuisten op de grond in grote zielsangst vanwege de overtuiging. (…) Het effect van honderden mannen die samen hardop baden, is onbeschrijfbaar. Steeds na een volgende belijdenis, begonnen ze oncontroleerbaar te huilen. We huilden allemaal,we konden het niet inhouden. Zo ging de bijeenkomst door tot twee uur in de morgen, met belijdenis, geween en gebed’ (W. Blair en B. Hunt, De opwekking in Korea en het lijden dat volgde,
O, iets herken er wel iets van hoor. Maar een en ander is wat anders ingericht en mensen die breken worden doorgaans in de nazorgtent opgevangen. Daar wordt er met hen gebeden en doorgepraat.
En bij jullie in de kerk? De hele gemeente huilend op de grond? Schuldbelijdenissen? Met de vuisten op de grond slaan?
Maar goed, hoe het er in Korea aan toe ging is natuurlijk geen meetlat voor de echtheid van een opwekking.
Ik zou niet weten waarom we elkaars belevingen aan elkaar moeten meten.
Chaya schreef:En:
De Bijbel laat duidelijk zien dat het mogelijk is God ook op een verkeerde wijze te dienen en te aanbidden. De geschiedenis van Nadab en Abihu, de zonen van Aäron die met ‘vreemd vuur’ voor Gods aangezicht verschijnen, is daar een duidelijk voorbeeld van (Lev. 10). Zij roepen daarmee Gods toorn over zich uit. Ook vandaag is het zeer wel mogelijk om God op een verkeerde manier te dienen.
Dat ontkent niemand. Maar vooralsnog heb ik hier geen voorbeelden van 'vreemd vuur' gelezen.
En in elke gemeente, traditioneel of niet, is het mogelijk om God op een verkeerde manier te dienen en aanbidden.
Beter is het om je dan maar af te vragen ''ben ik het'' ipv met de vinger naar een ander te wijzen.
Zij doen het zo fout. Maar 1x kerk, ze dansen en juichen, ze houden van een lievige God, mensen worden aangesproken als gelovigen (net zoals Paulus deed in zijn brieven [-X ) de mens staat centraal :neeschudden: en over de zonden stappen ze gewoon heen :neeschudden:
Nee dan wij. Bij elke dienst aanwezig, Psalmen bij het orgel, een God die vanaf Sion brult als een leeuw, we spreken de gemeente niet aan gelovigen, de zonden en de bevindinkjes van de mens staan centraal.

Chaya schreef:Ik heb jou hier leren kennen als iemand die geen stenen voor brood slikt. Dat je i.i.g. serieus naar de Waarheid op zoek bent. Waarom je dan zo enthousiast raakt over een dergelijk tamelijk horizontaal evenement, begrijp ik dan echt niet.
Dat zou m.i. meer passen bij mensen die niet onderscheidend hebben leren luisteren.

Zie je wat ik bedoel?
Horizontaal sluit verticaal niet uit.
Het is God aanbidden in verbondenheid met elkaar. Met mensen uit allerlei kerken.
De preken zijn niet oppervlakkig en er zijn veel serieuze gesprekken.
Er zijn mensen die tot geloof komen en mensen worden opgebouwd. (dat is Bijbels hoor)
Ik zie en hoor best wel eens iets waar ik het niet mee eens ben, maar dat gebeurt net zo zo goed in de kerk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 09 jul 2019 22:34

Er is trouwens wel een tekst in de Bijbel die zegt dat je als het gaat he elke dienst behoort bij te wonen. (Heb de tekst even niet paraat)
Ik snap Chaya wel en volg haar ook, ze zou er handig aan doen om de teksten er bij te zetten of te noemen.
Toch rees in mij de vraag hoe veel geestelijle onderwijs hebben de meeste hier gehad, na hun opwekking?
Veel wat zij zegt kan je allemaal terug vinden in de Bijbel, zo moeilijk is het niet.
Ik verwonder mij steeds meer dat de men zo makkelijk denkt de samenkomst niet echt van belang is. Vanwege dat zij een tempel zijn. Hier wordt een wezelijk denkfout gemaakt en oppervlakkig gedacht.; ja je bent een tempel en je bent tegelijk een levende steen van de gemeente.
Alleen stel je niks voor en krijg niet de juiste onderwijs en wordt je niet scherp gehouden. Je wordt telkens "opgewekt" in de gemeentschap. Want waar staat in de bijbel dat jij de deur van je hart open kan doen? Nergens dat doe je door de kracht van God. Zie maar wat Adam en Eva deden, zij vluchten en verborgen zich, pas na herhadelijk vragen werden ze gedwongen en begonnen gelijk met een "excuus" ja sorry ik ben naakt en schaam mij.......... :-oo.
Opwekking.......... tja een kerk heeft regels zoals Haar Vader die ook heeft......... moeten wij naar regels luisteren of naar God ons die geleerd heeft oordelijk te leven? Of zijn er velen die liever maar melk blijven drinken in plaats van vast voedsel te willen. Pap kindjes zijn nooit goed geweest voor de samenleving. En ontwaak van de betoverde grond :wink:
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2019 23:51

Bartje schreef:Er is trouwens wel een tekst in de Bijbel die zegt dat je als het gaat he elke dienst behoort bij te wonen. (Heb de tekst even niet paraat)
Ik snap Chaya wel en volg haar ook, ze zou er handig aan doen om de teksten er bij te zetten of te noemen.
Toch rees in mij de vraag hoe veel geestelijle onderwijs hebben de meeste hier gehad, na hun opwekking?
Veel wat zij zegt kan je allemaal terug vinden in de Bijbel, zo moeilijk is het niet.
Ik verwonder mij steeds meer dat de men zo makkelijk denkt de samenkomst niet echt van belang is. Vanwege dat zij een tempel zijn. Hier wordt een wezelijk denkfout gemaakt en oppervlakkig gedacht.; ja je bent een tempel en je bent tegelijk een levende steen van de gemeente.
Alleen stel je niks voor en krijg niet de juiste onderwijs en wordt je niet scherp gehouden. Je wordt telkens "opgewekt" in de gemeentschap. Want waar staat in de bijbel dat jij de deur van je hart open kan doen? Nergens dat doe je door de kracht van God. Zie maar wat Adam en Eva deden, zij vluchten en verborgen zich, pas na herhadelijk vragen werden ze gedwongen en begonnen gelijk met een "excuus" ja sorry ik ben naakt en schaam mij.......... :-oo.
Opwekking.......... tja een kerk heeft regels zoals Haar Vader die ook heeft......... moeten wij naar regels luisteren of naar God ons die geleerd heeft oordelijk te leven? Of zijn er velen die liever maar melk blijven drinken in plaats van vast voedsel te willen. Pap kindjes zijn nooit goed geweest voor de samenleving. En ontwaak van de betoverde grond :wink:


Je doelt op de tekst die zegt dat je de onderlinge bijeenkomsten niet moet verzuimen. Maar toen dat werd geschreven waren er geen twee samenkomsten op een dag. Dat is pas 15 eeuwen later na de reformatie in Nederland bedacht, omdat het kennisniveau toen vrij laag was ging men ‘s middags een leerdienst erbij doen. En die werd al snel heilig voor sommigen...

Niemand hier beweert dat samenkomsten niet belangrijk zijn. Er wordt alleen gesteld dat dat niet inhoudt dat hoe meer samenkomsten er op zondag zijn, hoe beter dat is. Dan had God wel opgedragen om de hele zondag met samenkomsten te vullen. Dat deed Hij niet want die ene dag is ook een rustdag. Een tweede dienst en dat je die ook niet mag verzuimen is gewoon een menselijke instelling. Daarom ga ik trouw op zondag naar de kerk en ik vind die samenkomst(en)!waardevol en belangrijk en ik geloof dat God me daar ook toe roept. Maar ik ga niet iedere zondag twee keer naar de kerk.

Overigens hebben kerken in de meeste landen maar 1 samenkomst op zondag net als in de Bijbel. Je kan niet 1500 jaar na de Bijbel opeens een tweede dienst instellen en vervolgens roepen dat wie niet naar die tweede dienst gaat Gods roepstem negeert, Hem niet echt liefheeft en een lauw christen is. Als dat daar aan wordt afgelezen worden er niet christelijke maar menselijke maatstaven gehanteerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 10 jul 2019 08:02

Natuurlijk is dat in/na de refomatie gekomen 2 diensten, maar hoe is men daar toe gekomen? Omdat de kennis nihiel was en daarom is de 2 dienst een leerdienst.
De andere kant is hoelang duurt een gemiddeldienst in het buitenland? Dik 2 uur aldan niet langer.
En de kerk ligt meestal ook niet in de buurt en moet men langer reizen dan wat wij hoeven.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2019 08:48

Bartje schreef:Natuurlijk is dat in/na de refomatie gekomen 2 diensten, maar hoe is men daar toe gekomen? Omdat de kennis nihiel was en daarom is de 2 dienst een leerdienst.
De andere kant is hoelang duurt een gemiddeldienst in het buitenland? Dik 2 uur aldan niet langer.
En de kerk ligt meestal ook niet in de buurt en moet men langer reizen dan wat wij hoeven.


Verschilt een beetje per plaats / land. Die 2 uur bij zo'n dienst is meestal met uitgebreid koffiedrinken na de dienst maar dan kom ik met 1 dienst ook al wel aan de 2 uur meestal.

De middagdienst is in het leven geroepen omdat er een tekort was aan basiskennis bij de mensen die lang niet altijd konden lezen en als ze het wel konden was de vraag of er een leesbare goede bijbel voor handen was. Voor de reformatie werd er niet zo heel veel aan kennisoverdracht gedaan in de katholieke kerk. Dus werd en uit de HC gepreekt om dat weer op peil te krijgen. Als ik zie hoe we hier over geloofspunten kunnen discussieren weten we nu weer precies wat de Bijbel allemaal leert (of we denken het te weten). Tegenwoordig krijg je als jongere al catechisatie uit de HC. De boekenkast van veel christenen staat vol theologieboeken, bijbelverklaringen, concordanties, oudvaders of recentere auteurs. De reden waarom de middagdienst werd ingevoerd is volgens mij niet meer zo van toepassing en met een goede ochtenddienst heb ik meer dan voldoende voeding voor de week. Is zou een middagsamenkomst daarom liever anders ingevuld zien dan als leerdienst. Dan ga ik liever zoals je in veel andere landen ziet na de kerkdienst met elkaar eten, samen dingen delen, naar elkaar luisteren, voor elkaar bidden, elkaar helpen. Dat is denk ik ook meer in de lijn van de eerste gemeenten dan omdat het een gewoonte is geworden maar vast blijven houden aan die middagdienst in de huidige vorm. En begrijp me goed, ik zeg niet dat het verkeerd is om twee diensten te hebben, dat heeft wel zijn voordelen. Maar het is een menselijke instelling en we moeten dan niet mensen gaan verplichten ook naar die middagdienst te gaan onder het mom van "en als je niet gaat hou je niet echt van God en ben je lauw."
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 10 jul 2019 08:54

Bartje schreef:Er is trouwens wel een tekst in de Bijbel die zegt dat je als het gaat he elke dienst behoort bij te wonen. (Heb de tekst even niet paraat)
Ik neem aan dat je Hebreeën 10 bedoelt: Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is ...
Nog een kleine aanvulling op wat Marnix zegt: het gaat hier over de gewoonte om de onderlinge bijeenkomst na te laten.
Wie 1x de samenkomst bijwoont heeft dus niet de gewoonte om de onderlinge bijeenkomst na te laten, maar neemt daar gewoon deel aan.
Het gaat niet om de frequentie maar om de gewoonte om de onderlinge bijeenkomst helemaal na te laten.
Bartje schreef:Toch rees in mij de vraag hoe veel geestelijle onderwijs hebben de meeste hier gehad, na hun opwekking?
Ga eens met ze in gesprek, dat is de enige eerlijke manier om daar achter te komen. Beter dan zomaar iets insinueren of napraten wat anderen o.a. voorgangers zeggen over hun kennis, of (vermeende) onkunde. (gelezen op o.a. CIP)
Bartje schreef:Veel wat zij zegt kan je allemaal terug vinden in de Bijbel, zo moeilijk is het niet.

Het is inderdaad niet zo moeilijk om de Bijbel te gebruiken.
De Bijbel in de context gebruiken blijkt al een stuk lastiger, om het maar niet over een goede toepassing te hebben.
Bartje schreef:Ik verwonder mij steeds meer dat de men zo makkelijk denkt de samenkomst niet echt van belang is.
Ik verwonder mij over je 'begrijpend' lezen. Vertel eens, wie zegt dat en waar staat dat?
Bartje schreef:... Vanwege dat zij een tempel zijn. Hier wordt een wezelijk denkfout gemaakt en oppervlakkig gedacht.; ja je bent een tempel en je bent tegelijk een levende steen van de gemeente.
Alleen stel je niks voor en krijg niet de juiste onderwijs en wordt je niet scherp gehouden. Je wordt telkens "opgewekt" in de gemeentschap. Want waar staat in de bijbel dat jij de deur van je hart open kan doen? Nergens dat doe je door de kracht van God. Zie maar wat Adam en Eva deden, zij vluchten en verborgen zich, pas na herhadelijk vragen werden ze gedwongen en begonnen gelijk met een "excuus" ja sorry ik ben naakt en schaam mij.......... .

Zij die een tempel zijn, een levende steen hebben hun hart reeds voor Hem geopend.
Stellen zij niets voor? Waar in de Bijbel staat dat? Waar in de Bijbel wordt er zo verachtelijk gesproken over hen die in Christus zijn?
Ook over ongelovigen wordt niet zo verachtelijk gesproken. Zie de bewogenheid van Jezus.

Openbaring 3 Zie, Ik sta aan de deur (van je hart) en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij. Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon
Lees Spreuken 23 eens. Mijn zoon, geef mij je ​hart.
Of Psalm 24 Hef uw hoofden op, o ​poorten, en verhef u, eeuwige deuren, opdat de ​Koning​ der ere binnengaat. (hier wordt het hart bedoelt)
Enz. enz. enz.

Waar in deze teksten wordt gesuggereerd dat je dat niet kan? Dat haal je elders uit de Bijbel vandaan (uit de context), en uit je theologie.
En zo haal je de kracht uit het woord en wordt de eigen verantwoordelijkheid op God verschoven.
Als de Bijbel zo ons zo dikwijls aanspreekt op onze verantwoordelijkheid en eigen kunnen, waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?
Dan zou je tot de conclusie moeten komen dat er heel wat Bijbelschrijvers zijn die eenzijdig spreken.

En wat A en E betreft, God vroeg hen niet om de deur van hun hart open te doen. Hij vroeg ''waar bent u?"
Je maakt er heel wat meer van dan dat er staat.
Bartje schreef:Opwekking.......... tja een kerk heeft regels zoals Haar Vader die ook heeft......... moeten wij naar regels luisteren of naar God ons die geleerd heeft oordelijk te leven? Of zijn er velen die liever maar melk blijven drinken in plaats van vast voedsel te willen. Pap kindjes zijn nooit goed geweest voor de samenleving. En ontwaak van de betoverde grond
De gemeente waar ik ga heeft als regel over de Bijbel: eenheid in hoofdzaken, vrijheid in bijzaken en liefde in alle zaken.
Ik wil per definitie geen lid zijn van een gemeente die wettische regels oplegt die me van mijn vrijheid beroven.
Sta dan vast in de vrijheid waarmee ​Christus​ ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een ​juk​ van slavernij belasten.
En verderop: Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de ​liefde. Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste ​liefhebben​ als uzelf.

Naar mijn mening blijf je eerder een papkind als je blijft hangen in de wedergeboorte en/of in regels (kleine kinderen hebben regels nodig, zie wederom Galaten) We moeten leven naar de morele principes, niet naar de letter maar naar de Geest.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2019 10:11

Veendam schreef:De kerkklokken zijn trouwens van oudsher ergens anders voor bedoeld maar dat gaat wel echt off topic (demonen afschrikken).
De klokken zijn er in ieder geval niet voor om te roepen.
Er zijn namelijk ook kerken die geen klokken hebben dus dan zouden ze daar nooit geroepen worden.

Praat geen onzin Veendam, we leven niet meer in de middeleeuwen. De klokken luidden in 1953 voor het snel opkomende water.
Onze kerk heeft ook geen klokken, toch weer ik wanneer er een dienst is.
Veendam schreef:Als ik de brieven lees van Paulus en de brieven in Openbaringen dan zie ik daar nergens dat de Gemeenten beginnen te verflauwen omdat ze maar 1 kerkdienst hadden. Ze kwamen dagelijks bij elkaar staat er in Handelingen. En dan niet twee maal een uur of twee keer anderhalf uur, maar gewoon voor het werk aan vroeg in de ochtend. En het was niet omdat er geroepen werd door kerkenraad of dominee of door kerkklokken maar gewoon vanuit een diep verlangen om samen te zijn met broeders en zusters in Christus en het brood te breken met elkaar.

Nou, daar zeg je het zelf!
Kom daar nu maar eens om!
Onze rooms katholieke buurvrouw ging iedere morgen vroeg naar de mis, en op zaterdagavond en op zondag tweemaal.
Veel christenen geven slechts een uurtje aan God op de zondagochtend.
Veendam schreef:Ik ga liever terug naar die tijd van het dagelijks bij elkaar komen en gemeenschap hebben met broeders en zusters en de dood (en natuurlijk de opstanding) van Jezus te gedenken, dan elke zondag verplicht twee keer samen te "moeten" komen omdat de klokken zouden roepen, en als het dan een keer zo is dat er brood gebroken is dat de mensen dan maar uit vroomheid niet aangaan aan het avondmaal.

Dagelijks bij elkaar komen?? Wil je dat echt en heb je daar alles voor over?
Veendam schreef:Als je lauw geworden bent dan ben je 1: aan het opwarmen naar heet toe, of 2 je bent aan het afkoelen van warm naar koud toe.

Als je lauw water heet wil krijgen, zul je het op een warmtebron moeten zetten.
Dus>> als lauwe christen zul je zo vaak als mogelijk naar Gods Huis moeten en dagelijks de Bijbel bestuderen. Misschien ook wel vasten en bidden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2019 10:26

Marnix schreef:Ik leer ze liever van Gods liefde en genade dan van angstig menselijk bedacht wetticisme.

Een lieve Jezus en een God die alles door de vingers ziet?
Marnix schreef: God stelde geen twee diensten op zondag in en dat je dus twee keer naar de kerk zou moeten en je anders geen liefde voor God hebt is een menselijk bedenksel.

Zo reageerde ik ook op mijn ouders toen ik een dwarse puber was.
Doe niet zo infantiel Marnix.
Je zoekt voor jezelf gewoon slappe smoezen. Als je geen zin hebt in twee keer (wat ik best kan begrijpen) zeg dat dan gewoon.
Dacht je dat ik elke week blij en verlangend ga? Welnee. Ik zit het soms uit, omdat de dienst een dik boek maar met weinig tekst en veel plaatjes is.
Maar ik heb intussen wel geleerd om er altijd iets uit te halen, en dat is niet altijd zo eenvoudig.

Ik ging bij een oude dame op bezoek en zij zat een kerkdienst te beluisteren. Ik ging zitten en luisterde mee. Het was om zo te zeggen, somber, op min of meer huilerige toon, preek bood weinig perspectief helaas.
Ik heb beleefd geluisterd en eerlijk gezegd dacht ik, als je dit week in week uit over je heen gestort krijgt zo, raak je murw geslagen.
Toch zei de man in de laatste 5 minuten nog iets moois en hoopvols.
Marnix schreef:En dan angst aanpraten: straks gaan je kinderen helemaal niet meer.

Ik heb het toch niet over angst aanpraten? Maar je moet eerlijk zijn. En wat je zaait, zul je ook oogsten.
M.a.w. als ik het wel best vond met de kerkgang, weten de kinderen niet beter.
Ik kan bij mijn inmiddels volwassen kinderen met vrome praatjes aankomen, maar als ik op zondagmorgen in mn bed blijf liggen, of ik ga op zondagmiddag gezellig bij mn opoe op visite, omdat ik dat leuker vind, ben ik niet bepaald een leesbare brief.
En DAT moeten we zien te worden.

Ik zeg ook eerlijk tegen hen als ik diep van binnen geen zin heb, omdat dominee A komt.
Je bent mens, uit de aarde aards.
Maar kinderen moeten ook leren dat ze meer dingen in het leven moeten doen die niet altijd even leuk zijn.
En tegenwoordig is het in veel diensten zo (ik luister heel breed) dat de predikant vaak eerst de kinderen aanspreekt.
Zodat hun aandacht eerst gepakt wordt.
Sinds de invoering van de Weerklank zingen wij ook geregeld een lied uit het kindergedeelte.
Sommige mensen vinden dat verschrikkelijk, maar ik vind het wel mooi.
Marnix schreef:En mensen daarmee hun eigen straatje schoonvegen en anderen veroordelen.

Zeg je dit zo tegen de dominee ook als die dat op zondag predikt?

Wat is dat toch tegenwoordig, je mag mensen schijnbaar nergens op wijzen, wat christenplicht is. Wat de vruchten zijn.
Je hebt je kinderen ten doop gehouden, dat geeft ook verplichtingen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 10 jul 2019 10:32

Chaya schreef:Veel christenen geven slechts een uurtje aan God op de zondagochtend.
Oh ja, hoe weet jij dat? Alleen aan de hand van de hoeveelheid samenkomsten?
Een goede christen geeft zijn hele leven aan God. Dan zit ie overigens niet altijd in de kerk, maar kun je hem bezig zien om de onderdrukten bij te staan, de eenzamen te bezoeken, hem eerlijk en oprecht in het leven te zien staan enz.
Lees wat Jakobus zegt over de zuivere onbevlekte godsdienst. En wat Johannes schrijft in zijn brieven over wat de dingen van de wereld zijn.
Godsdiens is de principes van Jezus in de praktijk brengen. Voor zover je iets doet voor een van de minste, dan heb je het voor Hem gedaan.
Godsdienst is niet in de kerk consumeren, maar Hem dienen.
Hem aanbidden vind ik nou eigenlijk helemaal geen 'dienst' maar een uiteing van het gevoel wat er in je hart leeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten