Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Bartje » 14 aug 2019 21:57

Wacht even zegt jij nou alle die voorbestemd zijn vrucht zullen dragen? Zeg je daarmee dan ook niet gelijk omdat zij voorbestemd zijn hebben zij alreeds de kracht ontvangen om te gaan geloven? Waardoor zij tot Christus kunnen komen?

Als dat ja is dan zeg zelfde als mij niks in mij maar alles door Hem. Zelfs Hem aannemen of de deur van je hart open doen.

Veendam schreef:En ja, inderdaad, de eerste aktie was altijd van God. Dan is de mens dus nu aan de beurt om te reageren op het aanbod.

Daar staat heel het OT voel mee de mens is aan de beurt door middel werken

Augustinus kan wel meer concluderen, ik lees gewoon net zoals jou dat zovelen Hem hebben AANGENOMEN, macht gekregen hebben om kinderen Gods te worden. Dat acht ik hoger dan alles wat Augustinus schreef.

Het is wel heel simpel om een broeder uit het verleden zo terzijde te schuiven, dit komt over als een soort minachting. Hoe neem jij dan Bijbelse uitleg tot je?
Haast u langzaam.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2019 22:21

Bartje schreef:Wacht even zegt jij nou alle die voorbestemd zijn vrucht zullen dragen? Zeg je daarmee dan ook niet gelijk omdat zij voorbestemd zijn hebben zij alreeds de kracht ontvangen om te gaan geloven? Waardoor zij tot Christus kunnen komen?


Iedereen kan tot Christus komen, na het horen van het Evangelie kunnen ze dat door Hem aan te nemen.
Ieder mens is voorbestemd om tot geloof te komen, dat is het doel van het leven van ieder mens, maar mensen die Hem niet aannemen die missen hun doel en blijven hun doel missen. Je doel missen noemt de Bijbel zonde. Die Hem niet aannemen die blijven dus in hun zonde.

Hem aannemen zal ieder mens toch zelf moeten doen. Daar is ieder mens zelf verantwoordelijk voor.
Er zijn niet mensen die al een speciale kracht hebben ontvangen om dat te doen en er is geen mens die een belemmering heeft gekregen van God om Hem niet aan te kunnen nemen. Als ik je vraag en zo lees dan is het een NEE.


Veendam schreef:
En ja, inderdaad, de eerste aktie was altijd van God. Dan is de mens dus nu aan de beurt om te reageren op het aanbod.

Bartje schreef:Daar staat heel het OT voel mee de mens is aan de beurt door middel werken



Je bedoelt door middel van werken ? Nee, Hem aannemen is geen werken en door werken kom je niet het Koninkrijk binnen.
Werken is iets wat past bij mensen die IN het Koninkrijk zijn binnengekomen, die werken voor hun Heer.

Veendam schreef:
Augustinus kan wel meer concluderen, ik lees gewoon net zoals jou dat zovelen Hem hebben AANGENOMEN, macht gekregen hebben om kinderen Gods te worden. Dat acht ik hoger dan alles wat Augustinus schreef.
Bartje schreef:Het is wel heel simpel om een broeder uit het verleden zo terzijde te schuiven, dit komt over als een soort minachting. Hoe neem jij dan Bijbelse uitleg tot je?


Als je het minachting vind dat ik het Woord van God hoger acht dan wat een mens heeft gezegt dan snap ik niet hoe je daartoe komt.
Het Woord van God verklaart Zichzelf, en ook kan je kijken wat anderen in het verleden gezegt hebben, maar daarbij blijft het wel zo dat wij zelf alles moeten toetsen of het ook inderdaad waar is wat er gezegt is. Dat is van toepassing op de dominee die preekt, dat is bij de synode zo wat ze daar zeggen en dat is ook voor wat Luther en Calvijn en anderen gezegt hebben. Wij moeten het zelf onderzoeken en niet alles klakkeloos aannemen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2019 08:04

Bartje schreef:Wacht even zegt jij nou alle die voorbestemd zijn vrucht zullen dragen? Zeg je daarmee dan ook niet gelijk omdat zij voorbestemd zijn hebben zij alreeds de kracht ontvangen om te gaan geloven? Waardoor zij tot Christus kunnen komen?

Als dat ja is dan zeg zelfde als mij niks in mij maar alles door Hem. Zelfs Hem aannemen of de deur van je hart open doen.


Daar staat heel het OT voel mee de mens is aan de beurt door middel werken


Het is wel heel simpel om een broeder uit het verleden zo terzijde te schuiven, dit komt over als een soort minachting. Hoe neem jij dan Bijbelse uitleg tot je?


Er zijn vele broeders uit het verleden die hier wat over zeggen en ook Augustinus zelf zegt hier meer over dan alleen dit. Augustinus zei: God geeft wat Hij beveelt en beveelt wat Hij geeft. Dat God alles mogelijk maakt en geeft doet niets af aan dat Hij ook beveelt om dingen te doen. Geloven, bekeren. Dat God dat geeft is dus helemaal waar, maar dat we het vervolgens ook moeten doen niet zo goed. Dat is de gezonde bijbelse balans, dat we zonder God niets kunnen doen maar dat God ons wel aanspoort om dingen te doen. Het ontslag ons niet van onze verantwoordelijkheden maar maakt die juist krachtiger, omdat God ons verlossing aanbiedt in Christus, ons allemaal. Als de oproep tot geloof en bekering dan klinkt word je opgeroepen daar ook gehoor aan te geven. Wat je echter nog wel eens ziet is dat mensen dan zeggen: Dan kan ik niet, dan wil ik niet uit mezelf, God moet me bekeren. De twijfel is dan of God het ook geeft, maar dat is bij Augustinus niet de vraag. En bij anderen ook niet. God geeft en daarom worden we opgeroepen gehoor te geven aan Zijn woorden en iemand kan nooit zeggen: Ik kon me niet bekeren want God gaf dat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten