Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Hoi Bartje,Bartje schreef:het antwoord zal je verbazen maar dat is toch echt ja. gezien naar de uiterlijke kenmerken zal een ''geestelijk dood persoon'' een hoop daarvan kunnen.
het gaat in de aard niet om wat je kan zien, maar wat er van binnen ''leeft''. de uiterlijke is een uiting van wat binnen komt.
Echter je gaat te gemakkelijk voorbij aan wat Jezus zei: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. John. 6:65 (SV).
Als het goed is verkondigt een christen de werkelijkheid en niet alleen blijheid.
Daarnom is het maar niet
Bartje schreef:deze gedachte hangt of is remonstrants, wat trouwens ook heel onbijbels is, is dat David zichzelf opwekt, het is de Geest die hem die woorden ingeeft.
Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.Bartje schreef:Kan jij dit zeggen: die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.?
Bartje schreef:Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.
Dat verwijt krijgt een christen (vooral als hij/zij van gereformeerde signatuur is) al gauw als hij of zij de geesten beproeft of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1) en tot de conclusie komt dat niet alles door de beugel kan. Dan is die christen natuurlijk een bekrompen traditionalist die alles bij het oude wil laten. Sterker nog: die christen die 1 Joh. 4:1 serieus neemt wordt gelijk afgeserveerd als zijnde een aanhanger van een religie en niet het ware geloof, dus een valse christen.MoesTuin schreef:De Heilige Geest 100 procent de ruimte geven...
Maar helaas houden we het veelal liever bij de religie en tradities, het vertrouwde en het bekende, hoe het behoord en hoe we elkaar hierop controleren....
elbert schreef:Dat verwijt krijgt een christen (vooral als hij/zij van gereformeerde signatuur is) al gauw als hij of zij de geesten beproeft of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1) en tot de conclusie komt dat niet alles door de beugel kan. Dan is die christen natuurlijk een bekrompen traditionalist die alles bij het oude wil laten. Sterker nog: die christen die 1 Joh. 4:1 serieus neemt wordt gelijk afgeserveerd als zijnde een aanhanger van een religie en niet het ware geloof, dus een valse christen.
Maar nee, verder oordelen we natuurlijk niet over zo iemand.
Dat kan je vermoeden zijn, maar Moestuin geeft een voorbeeld (de doop van iemand op Urk), waarbij ik toch wel de nodige vraagtekens kan plaatsen. Zij vindt dat een voorbeeld bij uitstek waarbij mensen religie vooropstellen i.p.v. de Geest, maar ik geloof dat de Geest ook een Geest van orde is en het liefst wil dat een christen in een christelijke gemeente gedoopt wordt. Daar zijn goede bijbelse redenen voor aan te voeren. Nu zal ze vast Handelingen 8 als tegenvoorbeeld aanvoeren waarbij de kamerling alleen door Filippus gedoopt werd, maar dat was op een verlaten weg (Hand. 8:26) waarbij geen christelijke gemeente in de buurt was.Marnix schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat dat vaak niet zo het probleem is, maar dat de geesten vaak helemaal niet zo worden “beproefd” (of alleen om zaken bij anderen af te keuren). Tenminste, als het gaat om niet rationele zaken. Tenminste, dat is mijn vermoeden.
elbert schreef:Dat kan je vermoeden zijn, maar Moestuin geeft een voorbeeld (de doop van iemand op Urk), waarbij ik toch wel de nodige vraagtekens kan plaatsen. Zij vindt dat een voorbeeld bij uitstek waarbij mensen religie vooropstellen i.p.v. de Geest, maar ik geloof dat de Geest ook een Geest van orde is en het liefst wil dat een christen in een christelijke gemeente gedoopt wordt. Daar zijn goede bijbelse redenen voor aan te voeren. Nu zal ze vast Handelingen 8 als tegenvoorbeeld aanvoeren waarbij de kamerling alleen door Filippus gedoopt werd, maar dat was op een verlaten weg (Hand. 8:26) waarbij geen christelijke gemeente in de buurt was.
Nu kun je van Urk veel zeggen, maar niet dat daar geen christelijke gemeente aanwezig is. Sterker nog: als je van een school naar het strand wil op Urk, moet je aan een behoorlijk aantal kerken voorbijgaan. Je loopt, rijdt of fietst daar dus letterlijk aan voorbij en zegt daarmee: "de Geest is hier niet, dus kan hier niet gedoopt worden".
Werkelijk?
Het zou naar mijn mening feestelijker en geestelijker zijn om de doop van een nieuwe gelovige binnen een christelijke gemeente te vieren (de werkplaats van de Geest bij uitstek), dan om het een puur individueel gebeuren te laten zijn. Want we worden ook tot 1 lichaam (de gemeente) gedoopt (1 Kor. 12:13) en het is mijns inziens niet zo geestelijk om dat maar te negeren. Maar zulke gedachten (mijns inziens bijbelse gedachten) worden dan als "religie" afgeserveerd.
Jammer is dat, want het breekt een mogelijk gesprek over wat wel en niet geestelijk is, bij voorbaat af.
OPWEKKING OP URK
Al enige tijd komen dagelijks jongeren samen op het strand van Urk. Om onder begeleiding van gitaren God te loven en te prijzen en te aanbidden.
Ik weet dat in vele kerken bezorgdheid heerste over de opgroeiende jeugd en er veel gebeden is.
Gods Geest is aan het werk. Er kwam een jongere tot bekering en die vroeg om gedoopt te worden door onderdompeling. Degene die doopte is in zijn werkzame leven leerkracht aan een school.
En nu is het dorp in rep en roer over die doop en de leerkracht is aangeklaagd.
Petrus is in Joppe, in huis bij Simon, de leerlooier.
Tegen het middaguur gaat hij op het dak bidden.
Beneden wordt de lunch voorbereid.
Petrus krijgt tot 3x een visioen.
Een enorm laken daalt uit de hemel neer en op dat laken krioelt het van onreine dieren.
Petrus kijkt vol afschuw toe. Een stem zegt: “Petrus, sta op, slacht en eet”.
Petrus, een Jood, weet en gelooft dat volgens de spijswetten deze getoonde dieren niet gegeten mogen worden en weigert dan ook, met de hand op de Bijbel.
Tot 3x toe. “Ik heb nog nooit iets onreins gegeten”.
Maar de heilige Geest zegt hem: “Petrus, jij kunt niet iets onreins verklaren dat wat God rein verklaard heeft”.
Beneden wordt aan de deur geklopt. Afgezanten van de Romeinse hoofdman Cornelius komen voor Petrus.
Hun hoofdman die de God van Abraham, Izaak en Jakob eert, heeft een visioen gehad waarin hij Petrus bij zich thuis moet laten komen om hem de woorden van God mee te delen.
Daar moet Petrus over nadenken. Romeinen zijn onrein, een Romeins huis mag hij niet betreden, want dan verontreinigt hij zich.
De andere dag gaat hij mee, gaat het huis van Cornelius in en ziet dat Cornelius velen heeft uitgenodigd om Petrus te horen.
Terwijl Petrus spreekt, valt de heilige Geest op de aanwezigen. Ja, het wordt Pinksterfeest. De aanwezigen hebben de preek gehoord en aanvaard over Jezus, de heilige Geest neemt intrek in de aanwezigen: familieleden en vrienden. Ook deze Romeinen spreken in tongen en profeteren.
Petrus en enige Joden uit Joppe meegekomen verbazen zich. Voor God is iedereen gelijk.
En Petrus doopt al deze nieuwe gelovigen.
En dat geeft net als op Urk ‘gedonder in de kerkenraden of het schoolbestuur’.
Petrus moet verantwoording afleggen voor de broeders in Jeruzalem. Want hij heeft de regels overtreden. Hij wordt bevraagd, doet uitgebreid verslag van de gebeurtenissen.
En dan moeten de broeders erkennen: als God geen onderscheid maakt tussen Joden en heidenen en de gelovigen dezelfde heilige Geest geeft, dan is er alle reden tot blijdschap en ze komen tot rust (lees Handelingen 10 en 11).
Ik ben blij met Gods werk onder de Urker jeugd.
Het is antwoord op vele gebeden.
Het is volkomen Bijbels dat mensen die tot geloof komen worden gedoopt.
In héél de Schrift, met name in het N.T. gaat geloof en bekering aan de doop vooraf.
Eérst geloof, daarna pas de doop in water.
Zo was het. Zo spreekt Jezus erover en Paulus.
De betekenis van de doop staat in Romeinen 6 en in andere brieven.
De doop is een begrafenis én een opstanding.
Een afleggen van het oude leven zonder Christus en het aandoen van Christus en een nieuw leven gaan leiden tot eer van God.
De doop is helemaal niet bestemd voor pasgeborenen, maar voor pasgelovigen.
Ik begrijp niets van dat koppig vasthouden aan een eeuwenlange traditie die niet gegrond is op de Schrift.
Alle argumenten voor de doop van baby’s komen niet uit de heilige Schrift. Gaat de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelberger, het doopformulier boven de Schrift uit?
Wat op het strand gebeurt, is het werk van de heilige Geest en waag het niet Gods Geest tegen te houden.
“Dooft de Geest niet uit”.
En laf om deze leerkracht aan te klagen, om je kind uit zijn klas te halen. Dank God voor zulke leerkrachten.
Gods Geest kán wetten veranderen. Na Pinksteren heeft Hij de regie.
Dat wat eerst onrein was, is nu rein verklaard.
Petrus moest ook overtuigd worden.
Het gaat niet alleen om het Joodse volk, maar ook om de andere volkeren.
Ik heb veel van het werk van de heilige Geest gezien en ervaren. Mens, sta Hem niet in de weg. Jubel over wat Hij doet. En soms gaat dat buiten de geijkte kaders om.
Urker jongeren voeg je erbij en laat heel Urk deze zomer God aanbidden en Zijn genadegave, de Heer Jezus Christus, aanvaarden. Jong en oud.
Stromen van zegen over heel Urk, in alle kerken.
Dat bid ik jullie toe.
Een verzoek. We starten niet opnieuw een discussie over de doop. Onderzoekt de Schriften.
Peter Gerrets
sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?
Tja, maar Petrus gaf wel opdracht tot dopen aan de gewone Joodse gelovigen die bij hem waren toen hij Jezus aan de heidenen preekte (Handelingen 10). Dat deed hij hier iig niet zelf.sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?
sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?
Chaya schreef:En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
Laat alle dingen op een gepaste wijze en in goede orde gebeuren.
Het dopen zal dus moeten geschieden in Gods huis en niet ergens op een strandje.
Je mag niet zomaar iets doen omdat je denkt dat het wel okay is.
Chaya schreef:En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.
Laat alle dingen op een gepaste wijze en in goede orde gebeuren.
Het dopen zal dus moeten geschieden in Gods huis en niet ergens op een strandje.
Je mag niet zomaar iets doen omdat je denkt dat het wel okay is.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten