Opwekking 2019

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2019 09:33

Het is een wisselwerking, die begint bij God maar die wel oproept tot actie en ook daadwerkelijk je in beweging zet. Zonder God komen we nergens (Johannes 6:65) maar Jezus zegt ook dat God Zijn Geest geeft aan wie Hem daarom vragen. Dat is ook de bijbelse werkelijkheid. Net als dat we worden opgeroepen om te streven naar de hoogste gaven die de Geest wil geven. Het is dus niet remonstrants om daarnaar te streven en daarom te vragen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 19 jul 2019 09:47

Bartje schreef:het antwoord zal je verbazen maar dat is toch echt ja. gezien naar de uiterlijke kenmerken zal een ''geestelijk dood persoon'' een hoop daarvan kunnen.
het gaat in de aard niet om wat je kan zien, maar wat er van binnen ''leeft''. de uiterlijke is een uiting van wat binnen komt.
Echter je gaat te gemakkelijk voorbij aan wat Jezus zei: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. John. 6:65 (SV).
Als het goed is verkondigt een christen de werkelijkheid en niet alleen blijheid.
Daarnom is het maar niet
Hoi Bartje,

Dat je antwoord 'ja' is verbaast me niet zozeer. Het zou me wél verbaast hebben als je er een punt had achter gezet, en geen 'maar'. :wink:
Ik ga niet voorbij aan wat Jezus zegt in Johannes, maar daar had ik het gewoon even niet over.
Er staat toch echt in de Bijbel dat Johannes het heeft over de doop der bekering tot vergeving van zonden.
En hij noemt een paar concrete dingen op waarvan de mensen zich moeten bekeren.
Johannes wist niet wat Jezus later zou leren in Joh. 6, maar dat verhinderde hem niet om te preken over de doop der bekering tot vergeving van zonden. Hij doopte ook niet zomaar maar zei tegen de mensen: "Addergebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? Breng vruchten voort die een nieuw leven waardig zijn." De boom wordt aan de vrucht gekend.

Over Johannes 6: Daarom (omdat er sommigen onder hen zijn die niet geloven, zie het vers ervoor) heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
Dus waarom zou je niet onbekommert tot Hem mogen komen als je Hem op zijn woord gelooft? Hij roept ons toch zelf?
Dan weet je meteen ook dat het je van de Vader gegeven is, anders geloofde je het niet, zou je niet komen en je bekeren.
De mensen die zich bekeerden en lieten dopen tot vergeving van zonden op de preek van Johannes zijn daarom evengoed door de Vader aan Hem gegeven.
Bartje schreef:deze gedachte hangt of is remonstrants, wat trouwens ook heel onbijbels is, is dat David zichzelf opwekt, het is de Geest die hem die woorden ingeeft.

Psalm 42 Wat buigt u zich neer, mijn ziel, en bent u onrustig in mij? Hoop op God ...
Psalm 42 en 43 Wat ben je bedroefd, mijn ziel, en onrustig in mij. Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt.
Psalm 103 Prijs de HEER, mijn ziel, prijs, mijn ​hart, zijn ​heilige​ naam. Prijs de HEER, mijn ziel, vergeet niet één van zijn weldaden.

David heeft het hier over zijn eigen ziel die hij toespreekt om zichzelf op te wekken = aansporen/aanvuren/aanwakkeren/aanzetten/activeren ... Daarom zei ik ''het hangt er maar vanaf wat je onder opwekking verstaat. (er zijn trouwens nog veel meer Bijbelse voorbeelden dan David)
Ik ontken nergens het werk van de H.G. Ik lees gewoon wat er staat en probeer de boodschap eruit te halen.
Blijkbaar vond de H.G. het goed hoe David zijn eigen hart toesprak zodat die woorden in de Schrift zijn terecht gekomen.
Een voorbeeld om niet bij de pakken neer te blijven zitten, maar moed te vatten, op God te hopen en Hem te prijzen.

Bartje schreef:Kan jij dit zeggen: die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.?
Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de ​Geest van God​ zeggen: ‘Vervloekt is ​Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus​ is de ​Heer,’ behalve door toedoen van de ​heilige​ Geest.

Ik heb nooit gezegd (ook niet gedacht) dat Jezus vervloekt is. Ik zeg en heb wél gezegd dat Jezus de Heer is.
De Bijbel leert dat dit alleen kan door toedoen van de H.G. en dat geloof ik. Alleen een onheilge geest noemt Jezus een vervloeking.
Dus mijn antwoord is 'ja'. (jammer dat jij geen antwoord gaf op mijn vraag, maar misschien komt dat nog?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2019 15:02

Bartje schreef:Ik snap jullie redenatie en ergens krijg ik het idee dat jullie de "gerefomeerde" leer niet goed snappen. Net als vele die daar onder zitten. Die leer ontslaat de mens niet van haar verplichting en zegt al helemaal niet gaat maar rustig of onrustig afwachten. Die leer zet je juist in beweging. Even afgezien van welke richting/stroming.

Dat is nu juist zoveel het probleem in de gereformeerde reformatorische gemeenschap...
Het woord zegt het al
Reformeren....
Gereformeerd....
In beweging blijven...
De Heilige Geest 100 procent de ruimte geven...
Maar helaas houden we het veelal liever bij de religie en tradities, het vertrouwde en het bekende, hoe het behoord en hoe we elkaar hierop controleren....
Maar Gods Geest heeft zoveel temeer voor ons in petto, dat zie je nu met Opwekking dat de Heer wegen gaat met mensen wat niet voor mogelijk werd gehouden....en wat door de religie sterk word afgekeurd...
Denk maar wat op Urk gebeurde laatst met de docent die geleidt door de Heilige Geest een jongen doopte in het IJsselmeer, beiden vol van de Geest en in Geloof.
Een jongen die tot geloof kwam en gedoopt wilde worden.....
De Geest die leidt...
Wat een Gods Wonder!
Maar de docent is veroordeeld door de kerkgemeenschap die religie boven de Geest stelt en de docent mag niet meer voor de klas staan....
Onbegrijpelijk.....
Opwekking komt met weerstand.
Blijf bidden broeders en zusters, blijf bidden
Het gaat namelijk niet om religie.
Het gaat om de Heere Jezus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor elbert » 29 jul 2019 12:30

MoesTuin schreef:De Heilige Geest 100 procent de ruimte geven...
Maar helaas houden we het veelal liever bij de religie en tradities, het vertrouwde en het bekende, hoe het behoord en hoe we elkaar hierop controleren....
Dat verwijt krijgt een christen (vooral als hij/zij van gereformeerde signatuur is) al gauw als hij of zij de geesten beproeft of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1) en tot de conclusie komt dat niet alles door de beugel kan. Dan is die christen natuurlijk een bekrompen traditionalist die alles bij het oude wil laten. Sterker nog: die christen die 1 Joh. 4:1 serieus neemt wordt gelijk afgeserveerd als zijnde een aanhanger van een religie en niet het ware geloof, dus een valse christen. :?
Maar nee, verder oordelen we natuurlijk niet over zo iemand want we zijn heel ruimdenkend en tolerant en zo. ](*,)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2019 12:43

elbert schreef:Dat verwijt krijgt een christen (vooral als hij/zij van gereformeerde signatuur is) al gauw als hij of zij de geesten beproeft of ze uit God zijn (1 Joh. 4:1) en tot de conclusie komt dat niet alles door de beugel kan. Dan is die christen natuurlijk een bekrompen traditionalist die alles bij het oude wil laten. Sterker nog: die christen die 1 Joh. 4:1 serieus neemt wordt gelijk afgeserveerd als zijnde een aanhanger van een religie en niet het ware geloof, dus een valse christen. :?
Maar nee, verder oordelen we natuurlijk niet over zo iemand. ](*,)


Eerlijk gezegd denk ik dat dat vaak niet zo het probleem is, maar dat de geesten vaak helemaal niet zo worden “beproefd” (of alleen om zaken bij anderen af te keuren). Tenminste, als het gaat om niet rationele zaken. Tenminste, dat is mijn vermoeden. Dat we dat vaak eng en moeilijk vinden en daarom maar bij ons vandaan houden. Mee eens trouwens dat een conclusie dat men het dan maar liever bij religie en traditie houdt veel te kort door de bocht is. Het kan wel een valkuil zijn in de traditionele kerk maar zo zijn er waar men volledig openstaat voor wonderen, profetie, genezing en tongentaal net zo goed (en misschien wel grotere) valkuilen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor elbert » 29 jul 2019 13:06

Marnix schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat dat vaak niet zo het probleem is, maar dat de geesten vaak helemaal niet zo worden “beproefd” (of alleen om zaken bij anderen af te keuren). Tenminste, als het gaat om niet rationele zaken. Tenminste, dat is mijn vermoeden.
Dat kan je vermoeden zijn, maar Moestuin geeft een voorbeeld (de doop van iemand op Urk), waarbij ik toch wel de nodige vraagtekens kan plaatsen. Zij vindt dat een voorbeeld bij uitstek waarbij mensen religie vooropstellen i.p.v. de Geest, maar ik geloof dat de Geest ook een Geest van orde is en het liefst wil dat een christen in een christelijke gemeente gedoopt wordt. Daar zijn goede bijbelse redenen voor aan te voeren. Nu zal ze vast Handelingen 8 als tegenvoorbeeld aanvoeren waarbij de kamerling alleen door Filippus gedoopt werd, maar dat was op een verlaten weg (Hand. 8:26) waarbij geen christelijke gemeente in de buurt was.
Nu kun je van Urk veel zeggen, maar niet dat daar geen christelijke gemeente aanwezig is. Sterker nog: als je van een school naar het strand wil op Urk, moet je aan een behoorlijk aantal kerken voorbijgaan. Je loopt, rijdt of fietst daar dus letterlijk aan voorbij en zegt daarmee: "de Geest is hier niet, dus kan hier niet gedoopt worden".
Werkelijk?
Het zou naar mijn mening feestelijker en geestelijker zijn om de doop van een nieuwe gelovige binnen een christelijke gemeente te vieren (de werkplaats van de Geest bij uitstek), dan om het een puur individueel gebeuren te laten zijn. Want we worden ook tot 1 lichaam (de gemeente) gedoopt (1 Kor. 12:13) en het is mijns inziens niet zo geestelijk om dat maar te negeren. Maar zulke gedachten (mijns inziens bijbelse gedachten) worden dan als "religie" afgeserveerd.
Jammer is dat, want het breekt een mogelijk gesprek over wat wel en niet geestelijk is, bij voorbaat af.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2019 14:08

Ik ken het verhaal niet (heb even gezocht of ik info kan vinden maar allemaal achter betaalmuren.) Ik weet de verdere context niet, het lijkt me wel wat kort door de bocht om te stellen dat hij vond dat de Geest niet in de kerken is waar ze langs kwamen. Toen ik mijn kinderen liet dopen ben ik ook wel langs andere kerkgebouwen gereden zonder daarmee iets dergelijks over die kerken te willen stellen. Ik ben het wel met je eens dat het de voorkeur zou moeten hebben om iemand met de gemeente te dopen, hoewel ik denk dat het in de tijd van de apostelen wel vaker is gebeurd dat mensen werden gedoopt als gezin of als individu zonder dat het dus een gelegenheid van de gemeente was, maar dat men vervolgens wel samen ging komen met andere christenen. Dat men zich aansluit bij een gemeente vind ik belangrijker dan dat de doop in de gemeente plaatsvindt, hoewel het wel mooi is als dat gebeurt. En waarom het dan hier niet is gebeurt weet ik niet. Misschien was het toch wel een beetje zoals bij de kamerling, dat die jongen gegrepen werd door de Geest, zich bekeerde en als de kamerling dacht: Daar is water, kan ik gedoopt worden? Was hij al christen en lid van een kerk? Of niet? Ik kan me voorstellen dat het juiste antwoord dan ook weer niet is: Daar is een gemeente, ga er zondag maar naartoe, vraag waar je je moet inschrijven zodat je lid wordt, ondertussen kan je aangeven dat je gedoopt wil worden. Er zal dan iemand een of meerdere gesprekken met je willen voeren, kijken of je kennisniveau een beetje oke is (of dat je nog wat catechese nodig hebt) en dan kunnen ze kijken wanneer er ruimte is voor de doopdienst. Maar goed, dat blijft een beetje speculeren. Ik hoop in ieder geval vooral dat de evangelist de jongen heeft opgedragen om zich aan te sluiten bij een gemeente.

Bij de kamerling lijkt er toch sprake van “haast”. (Ik citeer Henry zo, die licht dat begrip verder toe). Daar is water! Wat zou me nog hinderen om gedoopt te worden? Het klinkt bijna als: Waarom zouden we nog wachten? Kan het nu, op dit moment?

1. The modest proposal which the eunuch made of himself for baptism (v. 36): As they went on their way, discoursing of Christ, the eunuch asking more questions and Philip answering them to his satisfaction, they came unto a certain water, a well, river, or pond, the sight of which made the eunuch think of being baptized. Thus God, by hints of providence which seem casual, sometimes puts his people in mind of their duty, of which otherwise perhaps they would not have thought. The eunuch knew not how little a while Philip might be with him, nor where he might afterwards enquire for him. He could not expect his travelling with him to his next stage, and therefore, if Philip think fit, he will take the present convenience which offers itself of being baptized: "See, here is water, which perhaps we may not meet with a great while again; what doth hinder me to be baptized? Canst thou show any cause why I should not be admitted a disciple and follower of Christ by baptism?" Observe, (1.) He does not demand baptism, does not say, "Here is water and here I am resolved I will be baptized;" for, if Philip have any thing to offer to the contrary, he is willing to waive it for the present. If he think him not fit to be baptized, or if there be any thing in the institution of the ordinance which will not admit such a speedy administration of it, he will not insist upon it. The most forward zeal must submit to order and rule. But, (2.) He does desire it, and, unless Philip can show cause why not, he desires it now, and is not willing to defer it. Note, In the solemn dedicating and devoting of ourselves to God, it is good to make haste, and not to delay; for the present time is the best time, Ps. cxix. 60. Those who have received the thing signified by baptism should not put off receiving the sign. The eunuch feared lest the good affections now working in him should cool and abate, and therefore was willing immediately to bind his soul with the baptismal bonds unto the Lord, that he might bring the matter to an issue.

Matthew Henry


En de kamerling vervolgt zijn reis in vreugde, zal het wonderlijke verhaal maar bovenal het evangelie hebben doorverteld, gezocht hebben naar medegelovigen om een gemeente mee te vormen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 29 jul 2019 16:15

elbert schreef:Dat kan je vermoeden zijn, maar Moestuin geeft een voorbeeld (de doop van iemand op Urk), waarbij ik toch wel de nodige vraagtekens kan plaatsen. Zij vindt dat een voorbeeld bij uitstek waarbij mensen religie vooropstellen i.p.v. de Geest, maar ik geloof dat de Geest ook een Geest van orde is en het liefst wil dat een christen in een christelijke gemeente gedoopt wordt. Daar zijn goede bijbelse redenen voor aan te voeren. Nu zal ze vast Handelingen 8 als tegenvoorbeeld aanvoeren waarbij de kamerling alleen door Filippus gedoopt werd, maar dat was op een verlaten weg (Hand. 8:26) waarbij geen christelijke gemeente in de buurt was.
Nu kun je van Urk veel zeggen, maar niet dat daar geen christelijke gemeente aanwezig is. Sterker nog: als je van een school naar het strand wil op Urk, moet je aan een behoorlijk aantal kerken voorbijgaan. Je loopt, rijdt of fietst daar dus letterlijk aan voorbij en zegt daarmee: "de Geest is hier niet, dus kan hier niet gedoopt worden".
Werkelijk?
Het zou naar mijn mening feestelijker en geestelijker zijn om de doop van een nieuwe gelovige binnen een christelijke gemeente te vieren (de werkplaats van de Geest bij uitstek), dan om het een puur individueel gebeuren te laten zijn. Want we worden ook tot 1 lichaam (de gemeente) gedoopt (1 Kor. 12:13) en het is mijns inziens niet zo geestelijk om dat maar te negeren. Maar zulke gedachten (mijns inziens bijbelse gedachten) worden dan als "religie" afgeserveerd.
Jammer is dat, want het breekt een mogelijk gesprek over wat wel en niet geestelijk is, bij voorbaat af.


Er was ervoor al meer gaande op Urk...
Alles is inderdaad niet zomaar verklaarbaar...
zelf is de traditionele kerk me ook lief, maar zie dat de Geest verder gaat met de jeugd... met buitenkerkelijken, met.....mij....ja met mij ook door buiten de kaders je te begeven....

Zie voor info https://www.heturkerland.nl/nieuws/alge ... nd-vuurtje

citaat: de volgende dag werd meteen afgesproken te verzamelen op het strand om te bidden en te zingen. In het openbaar trok de groep de nodige aandacht. ,,Voorbijgangers kwamen erbij zitten en het nieuws van het bestaan van de groep ging als een lopend vuurtje

Daar wordt ik stil en dankbaar van en voor.
Dank u Heer....
Juist ook voor al de voorbijgangers die net voorbij kwamen (denk gelijk aan de Kamerling die ook voorbij kwam) een bevestigend Bijbelgedeelte wat niet afgeserveerd kan worden als zijnde op een verlaten weg, dus....zoek op Urk maar eerst een kerk, Welnee, zoek eerst de Heer en als Zijn Geest je roept en leidt , het is goed....
Zolang de Geest de ruimte binnen jou kerkelijke gemeente krijgt zul je mij niet horen...maar zie ook eerlijk onder ogen, daar waar de werking van de Geest belemmerd tot zelfs tegen gewerkt wordt.... (zoals de docent, een leraar die doopte toen, van de school niet meer voor de klas mag staan)

Roept uit aan alle stranden, ja God is overal....
En de Kamerling had ook kunnen wachten tot hij een gemeente tegen kwam op zijn reis, maar God riep hem terstond op dat moment.....

We wachten zo vaak zelf ook te lang en stellen uit of zijn reeds ongevoelig voor Zijn Roep.....
Het leven met de Heer in Zijn Geest is juist zo onvoorstelbaar, een avontuur.....als de wind waait, we kennen zijn richting niet, zo is het leven uit de Geest....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 29 jul 2019 21:18

Een reactie op de opwekking Urk van emeritus predikant P Gerrets (lid van de PKN, gereformeerde bond)
Indrukwekkend!
Om stil van te worden....
Aan God al de eer...



OPWEKKING OP URK

Al enige tijd komen dagelijks jongeren samen op het strand van Urk. Om onder begeleiding van gitaren God te loven en te prijzen en te aanbidden.
Ik weet dat in vele kerken bezorgdheid heerste over de opgroeiende jeugd en er veel gebeden is.
Gods Geest is aan het werk. Er kwam een jongere tot bekering en die vroeg om gedoopt te worden door onderdompeling. Degene die doopte is in zijn werkzame leven leerkracht aan een school.
En nu is het dorp in rep en roer over die doop en de leerkracht is aangeklaagd.

Petrus is in Joppe, in huis bij Simon, de leerlooier.
Tegen het middaguur gaat hij op het dak bidden.
Beneden wordt de lunch voorbereid.
Petrus krijgt tot 3x een visioen.
Een enorm laken daalt uit de hemel neer en op dat laken krioelt het van onreine dieren.
Petrus kijkt vol afschuw toe. Een stem zegt: “Petrus, sta op, slacht en eet”.
Petrus, een Jood, weet en gelooft dat volgens de spijswetten deze getoonde dieren niet gegeten mogen worden en weigert dan ook, met de hand op de Bijbel.
Tot 3x toe. “Ik heb nog nooit iets onreins gegeten”.

Maar de heilige Geest zegt hem: “Petrus, jij kunt niet iets onreins verklaren dat wat God rein verklaard heeft”.

Beneden wordt aan de deur geklopt. Afgezanten van de Romeinse hoofdman Cornelius komen voor Petrus.
Hun hoofdman die de God van Abraham, Izaak en Jakob eert, heeft een visioen gehad waarin hij Petrus bij zich thuis moet laten komen om hem de woorden van God mee te delen.
Daar moet Petrus over nadenken. Romeinen zijn onrein, een Romeins huis mag hij niet betreden, want dan verontreinigt hij zich.
De andere dag gaat hij mee, gaat het huis van Cornelius in en ziet dat Cornelius velen heeft uitgenodigd om Petrus te horen.
Terwijl Petrus spreekt, valt de heilige Geest op de aanwezigen. Ja, het wordt Pinksterfeest. De aanwezigen hebben de preek gehoord en aanvaard over Jezus, de heilige Geest neemt intrek in de aanwezigen: familieleden en vrienden. Ook deze Romeinen spreken in tongen en profeteren.
Petrus en enige Joden uit Joppe meegekomen verbazen zich. Voor God is iedereen gelijk.
En Petrus doopt al deze nieuwe gelovigen.

En dat geeft net als op Urk ‘gedonder in de kerkenraden of het schoolbestuur’.
Petrus moet verantwoording afleggen voor de broeders in Jeruzalem. Want hij heeft de regels overtreden. Hij wordt bevraagd, doet uitgebreid verslag van de gebeurtenissen.
En dan moeten de broeders erkennen: als God geen onderscheid maakt tussen Joden en heidenen en de gelovigen dezelfde heilige Geest geeft, dan is er alle reden tot blijdschap en ze komen tot rust (lees Handelingen 10 en 11).

Ik ben blij met Gods werk onder de Urker jeugd.
Het is antwoord op vele gebeden.
Het is volkomen Bijbels dat mensen die tot geloof komen worden gedoopt.
In héél de Schrift, met name in het N.T. gaat geloof en bekering aan de doop vooraf.
Eérst geloof, daarna pas de doop in water.
Zo was het. Zo spreekt Jezus erover en Paulus.
De betekenis van de doop staat in Romeinen 6 en in andere brieven.
De doop is een begrafenis én een opstanding.
Een afleggen van het oude leven zonder Christus en het aandoen van Christus en een nieuw leven gaan leiden tot eer van God.
De doop is helemaal niet bestemd voor pasgeborenen, maar voor pasgelovigen.

Ik begrijp niets van dat koppig vasthouden aan een eeuwenlange traditie die niet gegrond is op de Schrift.
Alle argumenten voor de doop van baby’s komen niet uit de heilige Schrift. Gaat de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelberger, het doopformulier boven de Schrift uit?

Wat op het strand gebeurt, is het werk van de heilige Geest en waag het niet Gods Geest tegen te houden.
“Dooft de Geest niet uit”.
En laf om deze leerkracht aan te klagen, om je kind uit zijn klas te halen. Dank God voor zulke leerkrachten.
Gods Geest kán wetten veranderen. Na Pinksteren heeft Hij de regie.
Dat wat eerst onrein was, is nu rein verklaard.

Petrus moest ook overtuigd worden.
Het gaat niet alleen om het Joodse volk, maar ook om de andere volkeren.

Ik heb veel van het werk van de heilige Geest gezien en ervaren. Mens, sta Hem niet in de weg. Jubel over wat Hij doet. En soms gaat dat buiten de geijkte kaders om.

Urker jongeren voeg je erbij en laat heel Urk deze zomer God aanbidden en Zijn genadegave, de Heer Jezus Christus, aanvaarden. Jong en oud.
Stromen van zegen over heel Urk, in alle kerken.
Dat bid ik jullie toe.

Een verzoek. We starten niet opnieuw een discussie over de doop. Onderzoekt de Schriften.


Peter Gerrets
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor sjaqi » 30 jul 2019 05:12

Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2019 06:21

sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?


De leraar is ook evangelist. Bron: https://cip.nl/cip+/74746-onrust-op-urk ... ijsselmeer

Overigens is het de vraag of de doop gekoppeld is aan een bijzondere roeping. Hij is gekoppeld aan de opdracht om alle volken tot Zijn discipelen te maken, om het evangelie uit te dragen. Die opdracht geldt ook jou en mij. Nou zijn er genoeg andere mogelijkheden maar stel dat je als Filippus ergens het evangelie vertelt, iemand komt tot geloof en vraagt om gedoopt te worden, dan zou jij dat volgens mij wel mogen doen. Het komt in de praktijk niet vaak voor omdat mensen vaak eerst naar de kerk gaan en dan gedoopt worden of als kinderen van gelovigen gedoopt worden. Maar aan welke roeping is de doopopdracht gekoppeld? En is die roeping bijzonder of geldt die ons allen?
Laatst gewijzigd door Marnix op 30 jul 2019 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor naamloos » 30 jul 2019 07:35

sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?
Tja, maar Petrus gaf wel opdracht tot dopen aan de gewone Joodse gelovigen die bij hem waren toen hij Jezus aan de heidenen preekte (Handelingen 10). Dat deed hij hier iig niet zelf.

https://www.jaapfijnvandraat.nl/index.p ... kel&id=167
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2019 11:44

sjaqi schreef:Wat ik me af zit te vragen over de leraar die gedoopt heeft op Urk: waarom denkt hij dat hij daartoe gemachtigd is?
Zowel Filippus als Petrus waren door God geroepen apostelen. Zo dient de doop toch ook plaats te vinden door een door God geroepen dienstknecht van de Heere?
Het is nogal wat om door God tot zijn dienstknecht geroepen te worden. Je kunt toch niet zomaar even spontaan iemand gaan dopen, dan heeft deze doop toch geen waarde?

En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.

Laat alle dingen op een gepaste wijze en in goede orde gebeuren.


Het dopen zal dus moeten geschieden in Gods huis en niet ergens op een strandje.
Je mag niet zomaar iets doen omdat je denkt dat het wel okay is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor MoesTuin » 30 jul 2019 11:59

Chaya schreef:En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.

Laat alle dingen op een gepaste wijze en in goede orde gebeuren.


Het dopen zal dus moeten geschieden in Gods huis en niet ergens op een strandje.
Je mag niet zomaar iets doen omdat je denkt dat het wel okay is.



Ach in de tijd van de Heere Jezus had Hij ook tegenstand van de Farizeeers ....
Dit is eigenlijk niets nieuws.
Mogen deze jongeren gezegend worden.
Respect voor de leerkracht die gedoopt heeft.

De Geest bevrijd en doorbreekt de grenzen die door mensen zijn gemaakt.



"Ik heb u wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met de Heilige Geest." (Markus 1:8)

Ik vind het heel erg verdrietig, dat een leerkracht problemen krijgt als hij een jongere doopt die tot geloof komt en gedoopt wil worden. Ik begrijp goed dat het dopen in de traditie is vastgelegd en is voorbehouden voor priesters en predikanten.

Maar ik ben van mening, dat als iemand tot geloof komt in de Heilige Geest, eigenlijk elke christen die gelovige ter plekke mag dopen. Ik snap dat er veel mensen zijn, die denken dat het zo een chaos zal worden als iedere christen maar naasten gaat dopen. Echter, als iemand in God gelooft, zoals bijvoorbeeld ikzelf, en actief belijdt dat Jezus Christus zijn en mijn Heiland is en Verlosser, ik mijn naaste mag dopen die tot geloof komt.

En dat kan ik alleen door Gods hand doen, in de kacht van de Heilige Geest. In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
Dat is zelfs een bijbelse opdracht!

Natuurlijk heb ik dat nog nooit gedaan, en laat ik het dopen over aan predikanten. Maar als het moment daar is, dat we met velen in getuigenis onder elkaar zijn, God loven en prijzen, en iemand tot geloof komt en ter plekke gedoopt wil worden, dan lijkt me het helemaal niet zo vreemd dat je de nieuwe gelovige mag dopen.

Ik zeg dit in diepe buiging voor de Heere Jezus Christus, die mij verlost heeft van de zonde aan het kruis op Golgotha.

Laat de desbetreffende leerkracht met rust en heb ontzag voor Gods werk. Zijn wegen zijn soms ondoorgrondelijk en de mens mag niet verhinderen wat de Wil van de Vader is, die een ieder liefheeft.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opwekking 2019

Berichtdoor Veendam » 30 jul 2019 13:20

Chaya schreef:En de geesten van de profeten zijn aan de profeten zelf onderworpen.
Want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten van de heiligen.

Laat alle dingen op een gepaste wijze en in goede orde gebeuren.


Het dopen zal dus moeten geschieden in Gods huis en niet ergens op een strandje.
Je mag niet zomaar iets doen omdat je denkt dat het wel okay is.


Filippus stuurde de kamerling niet terug naar Jeruzalem, maar het criterium was of ergens genoeg water was om in te dopen.
En ja, alle gelovigen zijn gewoon normaal bevoegd om te dopen omdat de opdracht voor alle gelovigen is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten