Bartje schreef:Wacht even zegt jij nou alle die voorbestemd zijn vrucht zullen dragen? Zeg je daarmee dan ook niet gelijk omdat zij voorbestemd zijn hebben zij alreeds de kracht ontvangen om te gaan geloven? Waardoor zij tot Christus kunnen komen?
Iedereen kan tot Christus komen, na het horen van het Evangelie kunnen ze dat door Hem aan te nemen.
Ieder mens is voorbestemd om tot geloof te komen, dat is het doel van het leven van ieder mens, maar mensen die Hem niet aannemen die missen hun doel en blijven hun doel missen. Je doel missen noemt de Bijbel zonde. Die Hem niet aannemen die blijven dus in hun zonde.
Hem aannemen zal ieder mens toch zelf moeten doen. Daar is ieder mens zelf verantwoordelijk voor.
Er zijn niet mensen die al een speciale kracht hebben ontvangen om dat te doen en er is geen mens die een belemmering heeft gekregen van God om Hem niet aan te kunnen nemen. Als ik je vraag en zo lees dan is het een NEE.
Veendam schreef:
En ja, inderdaad, de eerste aktie was altijd van God. Dan is de mens dus nu aan de beurt om te reageren op het aanbod.
Bartje schreef:Daar staat heel het OT voel mee de mens is aan de beurt door middel werken
Je bedoelt door middel van werken ? Nee, Hem aannemen is geen werken en door werken kom je niet het Koninkrijk binnen.
Werken is iets wat past bij mensen die IN het Koninkrijk zijn binnengekomen, die werken voor hun Heer.
Veendam schreef:
Augustinus kan wel meer concluderen, ik lees gewoon net zoals jou dat zovelen Hem hebben AANGENOMEN, macht gekregen hebben om kinderen Gods te worden. Dat acht ik hoger dan alles wat Augustinus schreef.
Bartje schreef:Het is wel heel simpel om een broeder uit het verleden zo terzijde te schuiven, dit komt over als een soort minachting. Hoe neem jij dan Bijbelse uitleg tot je?
Als je het minachting vind dat ik het Woord van God hoger acht dan wat een mens heeft gezegt dan snap ik niet hoe je daartoe komt.
Het Woord van God verklaart Zichzelf, en ook kan je kijken wat anderen in het verleden gezegt hebben, maar daarbij blijft het wel zo dat wij zelf alles moeten toetsen of het ook inderdaad waar is wat er gezegt is. Dat is van toepassing op de dominee die preekt, dat is bij de synode zo wat ze daar zeggen en dat is ook voor wat Luther en Calvijn en anderen gezegt hebben. Wij moeten het zelf onderzoeken en niet alles klakkeloos aannemen.