Marnix schreef:Toch zie je bij de kamerling dat de basiskennis mist.
Ho Marnix, je slaat nu een groot stuk over. De kamerling kwam van heel ver gereisd,daar is heel wat aan vooraf gegaan. Een engel zei tegen hem:
Sta op en ga naar het zuiden, de weg op die van Jeruzalem afdaalt naar Gaza, die eenzaam is.En de Geest zei tegen Filippus: Ga ernaartoe en voeg u bij deze wagen.
En Filippus snelde ernaartoe, hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zei: Begrijpt u ook wat u leest?
Maar hij zei: Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst? En hij verzocht Filippus op de wagen te klimmen en bij hem te komen zitten.
Er staat dus niet dat dit maar basiskennis in 2 minuten was.
En ook niet onbelangrijk:
En toen zij uit het water opgekomen waren, nam de Geest van de Heere Filippus weg; en de kamerheer zag hem niet meer,Het is dus een bijzondere gebeurtenis! En zoiets staat maar één keer in de Bijbel.
Dan wil dat niet zeggen dat wij in 2019 eventjes iemand kunnen dopen in een meertje als hij erom verzoekt.
Marnix schreef:De Bijbel koppelt de doop niet direct aan voorgangers maar aan zijn volgelingen
De discipelen kregen van Jezus de opdracht! om te prediken en te dopen.
Dus wel zeker is dat gekoppeld. En dan laat ik de tempeldienst van het O.T. nog even buiten beschouwing.
Marnix schreef:Natuurlijk gaat dat meestal zo en dat is ook goed, maar daarmee kan je niet iedere doop buiten een kerk zomaar als onheilig of onjuist afdoen.
Dat zei ik niet. Er kunnen bijzondere omstandigheden waarbij iemand buiten het normale kerkgebouw gedoopt wordt.
Maar dan zijn het altijd bijzondere, vaak ernstige omstandigheden.
De doop is geen absolute voorwaarde. Er sterven zeer jonge kindjes die het teken van de doop nog niet konden ontvangen. Zijn ze dan verloren?
Nee.
Marnix schreef:Ps de man die doopte was evangelist,
Ik las het, maar wat zegt dat? Jij en ik kunnen ons ook zo noemen, het is een vrij beroep. Je kunt zelfs een gemeente gaan stichten.