sjaqi schreef:Mattheus 18 is toch ook best stevig? Woorden van Jezus zelf....
6 Maar zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem nutter, dat een molensteen aan zijn hals gehangen, en dat hij verzonken ware in de diepte der zee.
7 Wee der wereld van de ergernissen, want het is noodzakelijk, dat de ergernissen komen; doch wee dien mens, door welken de ergernis komt!
8 Indien dan uw hand of uw voet u ergert, houwt ze af en werpt ze van u. Het is u beter, tot het leven in te gaan, kreupel of verminkt zijnde, dan twee handen of twee voeten hebbende, in het eeuwige vuur geworpen te worden.
9 En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u. Het is u beter, maar een oog hebbende, tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden.
Ik heb geen probleem met iets stevig onder woorden brengen, maar met het inhoudelijke.
Jezus geeft hier een waarschuwing voor het eigen bestwil, dat is heel wat anders dan een bede tot ondergang en verderf voor de ander.
Wat Jezus doet en zegt is gericht op ons welzijn, want hij is niet gekomen om te veroordelen maar opdat hij de wereld zou behouden.
Hij zei ook ''laat de kinderen tot mij komen'' en vermaande zijn discipelen omdat die de kleintjes weg wilde sturen.
Wat zou Hij dan wel niet vinden van een gebed om de onschuldige kinderen van je vijanden tegen de steenrotsen te pletter laten slaan ...
Edit: Dit vind ik ook wel toepasselijk: Toen Jakobus en Johannes zeiden “Heere, wilt U dat wij zeggen dat er vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren, zoals ook Elia gedaan heeft? Maar Hij keerde Zich om, bestrafte hen en zei: U beseft niet wat voor Geest u hebt.
Verder, mocht je werkelijk vergelijkbare haat en wraakuitspraken van Jezus vinden, dan zou daar alleen maar mee aangetoont worden dat Jezus zichzelf tegenspreek. Je kunt nou eenmaal geen tegenstrijdigheid oplossen door een andere tegenstrijdigheid te poneren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)