Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 10 mei 2019 15:48

https://cip.nl/73384-ds-de-heer-over-op ... -evangelie
https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548

- Een punt van kritiek van ds d Heer is: De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.
Mijn punt: is het normaal (!!!) dat het niet vanzelfsprekend is dat christenen daar geen deel aan hebben?

- Ds. d Heer: Mooier dan de psalmen kan niet.
Ikke: ik ken heel wat liederen die ik mooier vind dan bepaalde psalmen. In plaats van haatpsalmen die vijanden, incl. de kleine kinderen, graag te pletter zien slaan tegen de steenrotsen en verdelgd zien worden, zing ik liever Opwekking 378 of 705 ofzo.
Verder, als er niks mooier is dan de Psalmen, dan geldt dat natuurlijk -als je concequent bent tenminste- ook voor de Bijbel zelf.
De rest van de Bijbelboeken is gewoon minder, toch? Gewoon alleen maar de Psalmen lezen, de rest met grote reserve!

Er zijn inderdaad ook best (Opwekking)liederen die me weinig tot niks zeggen/doen, maar in tegenstelling tot de Psalmen roepen ze in ieder geval bij mij geen principiële afkeer op. Dus sla ik die gewoon over net zoals jullie (volgens mij) dat bij de haatpsalmen doen.

- Ds. d. Heer: „Als de emoties bij een lied voorbij zijn, wat blijft er dan over?”
Ikke: Als eerste zou ik het eens gaan vragen aan de mensen zelf. (bij mij mag hij langskomen...)
Als tweede, wat blijft er over na een preek die op de emoties werkt? (al dan niet op een jankerige zangtoon gebracht)
Als derde, Muziek is een andere catagorie dan een lezing/preek. Het 1 spreekt de emotie meer aan en het ander is meer gericht op het verstand.
Als vierde, of een waarheid via de emotie of via de ratio binnenkomt, nou en? Wie bepaald welke ingang superieur is?
Daarbij, met muziek hoef je niet persé te 'preken' het kan ook gewoon enkel ontspanning zijn.
De 1 gaat voor zn ontspanning een avondje bankhangen met een hapje en een drankje, de ander gaat naar een conert waar Opwekking gezongen wordt. Wat er overblijft zien we dan vanzelf wel. Misschien een ontspannen gevoel, prima! Misschien blijft er wat inhoudelijks hangen, beter!

- .......... (ik heb nog wel meer kritiek, maar voor nu hou ik het hier even bij)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Chaya » 10 mei 2019 15:57

naamloos schreef:(ik heb nog wel meer kritiek, maar voor nu hou ik het hier even bij)


Maar wat is je punt?
Jij bent het hier duidelijk niet mee eens, maar erover discussiëren heeft weinig zin, omdat hier geen gemeenteleden van deze predikant zijn.
Dus ik zie al weer welke kant dit straks opgaat, met reacties van gefrustreerde ex ggers.
Maar hij verwoordt zijn eigen mening! Laat dat duidelijk zijn.

Voor de goede orde, ik ben het ook niet eens met zijn uitspraken en vind het ook niet kies om dit nu juist in deze week naar buiten te brengen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 10 mei 2019 16:24

Chaya schreef:Maar wat is je punt?
De argumenten die gebruikt worden.
Chaya schreef:Jij bent het hier duidelijk niet mee eens, maar erover discussiëren heeft weinig zin, omdat hier geen gemeenteleden van deze predikant zijn.
Dus ik zie al weer welke kant dit straks opgaat, met reacties van gefrustreerde ex ggers.
Maar hij verwoordt zijn eigen mening! Laat dat duidelijk zijn.
Tja, een dominee verwoord altijd zijn eigen mening, op de preekstoel net zo goed.
Ds. d Heer spreekt tegen reformatorische christenen en hij staat in zijn mening, zeker weten, niet alleen.
Chaya schreef:Voor de goede orde, ik ben het ook niet eens met zijn uitspraken en vind het ook niet kies om dit nu juist in deze week naar buiten te brengen.
Goed om te horen!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 10 mei 2019 17:48

naamloos schreef:https://cip.nl/73384-ds-de-heer-over-opwekkingsmuziek-sela-en-christian-verwoerd-botst-met-prediking-van-wet-en-evangelie
https://www.rd.nl/kerk-religie/invloed- ... -1.1566548



ds de Heer zegt: De invloed hiervan op jongeren en ouderen in reformatorische kerken is groot, stelde de Middelburgse predikant. „Andries Knevel zei eens: „Opwekkingsliederen hebben meer invloed in de kerk gehad dan alle theologen bij elkaar.” Dat is sterk gezegd, maar ik denk dat hij gelijk heeft.”


Daar heeft ds de Heer dan wel weer gelijk in en ben ik helemaal met hem eens (de rest mee oneens)
Weleens gehoord van het werk van de heilige Geest in leven van christenen....jonge mensen ....zo onbegrijpelijk onnavolgbaar veelal...God wegen zijn ondoorgrondelijk....zit de heilige Geest toch niet in de weg!

Dan spreekt ds Heer tegen de refo jeugd om tegen opwekkings liederen te zijn [-X :-k ... moedig ze juist aan Opwekking Sela te luisteren, denkt men nu werkelijk dat de refo jeugd met oortjes in Psalmen aan hebben staan?

Dit http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean is de echte realiteit, waarschuw daar tegen!



Dan over de Psalmen, zo zuiver worden deze nu ook weer niet gezongen in vergelijking met de oorspronkelijke tekst....

Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig.

oorspronkelijke Statenvertalingtekst: "doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen."
niks geen eisen of smeken dus.


Ik vraag me af of als wij David hadden horen en zien zingen, het dan goed gekeurd hadden...
Huppelend van zielevreugd (lijkt wel opwekking)

Het gaat er niet om wat je zingt maar hoe....wel of niet vanuit het hart....emotieloos? Is dat wel zo juist?

Kinga Ban , nu Thuis bij Vader, zingt Psalmen Medley, haar getuigenis klinkt door.....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 10 mei 2019 20:11

Het probleem dat men heeft betreft niet zozeer wat men zingt maar dat mensen geloofszekerheid hebben. Want als je geloofszekerheid hebt kan je die liederen gerust zingen. Maar men is bang dat men zich onterecht het geloof zich “toe-eigent”. Het is meer een probleem met de kerk zoals de in de Bijbel beschreven wordt, als gemeenschap van heiligen. Want ja, als je gaat zingen dat je verlost bent door Jezus en daarom dankbaar bent en je bent dat niet, klopt dat niet. Het jammere is dat er tal van subjectieve argumenten voor gebruikt worden. Ook de Psalmen staan bol van emotie, van belijdenissen, van beleving, er wordt vaak in de ik-vorm, mijn God. En daar moet je dan net zo goed problemen mee hebben. Dan moet je als je twijfelt ook alleen de psalmverzen die daarover gaan, zingen en de lofpsalmen en verzen maar niet meezingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Chaya » 10 mei 2019 21:44

Marnix schreef:Ook de Psalmen staan bol van emotie, van belijdenissen, van beleving, er wordt vaak in de ik-vorm, mijn God. En daar moet je dan net zo goed problemen mee hebben. Dan moet je als je twijfelt ook alleen de psalmverzen die daarover gaan, zingen en de lofpsalmen en verzen maar niet meezingen.

Nee, de Psalmen zijn bevinding, beleving!
En ik vind ook dat sommige opwekkingsliederen heel erg gericht zijn op het gevoel, het ik-gevoel.
Kinga had de gave om de liederen bevindelijk te zingen, als zij ze zong voelde je dat het echt was, dat zij het zo beleefde.

Als je toevallig een lied kunt componeren of een tekst kan schrijven, kun je ook een religieus lied schrijven. Ik denk dat je de opdracht net zo goed aan John Ewbank zou kunnen geven.

Er zijn kerken waar nooit meer een Psalm wordt gezongen, ook al staan ze alle 150 in de Weerklank bundel.
En waarom? Want lied 281 heeft zijn oorsprong in Psalm 42 (Hijgend hert der jacht ontkomen) maar dat is zeker niet catchy.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 06:20

Chaya schreef:Nee, de Psalmen zijn bevinding, beleving!
En ik vind ook dat sommige opwekkingsliederen heel erg gericht zijn op het gevoel, het ik-gevoel.
Kinga had de gave om de liederen bevindelijk te zingen, als zij ze zong voelde je dat het echt was, dat zij het zo beleefde.

.


Prima jou beleving en als dat zo voor jou is, maar wat jij vind is voor de ander nog niet zo en het gaat niet om wat jou bevinding beleving is maar om Gods eer en Lof.
Gelukkig maar.
Lees de ware bijdrage van Marnix nog maar eens....



Marnix schreef:Het probleem dat men heeft betreft niet zozeer wat men zingt maar dat mensen geloofszekerheid hebben. Want als je geloofszekerheid hebt kan je die liederen gerust zingen. Maar men is bang dat men zich onterecht het geloof zich “toe-eigent”. Het is meer een probleem met de kerk zoals de in de Bijbel beschreven wordt, als gemeenschap van heiligen. Want ja, als je gaat zingen dat je verlost bent door Jezus en daarom dankbaar bent en je bent dat niet, klopt dat niet. Het jammere is dat er tal van subjectieve argumenten voor gebruikt worden. Ook de Psalmen staan bol van emotie, van belijdenissen, van beleving, er wordt vaak in de ik-vorm, mijn God. En daar moet je dan net zo goed problemen mee hebben. Dan moet je als je twijfelt ook alleen de psalmverzen die daarover gaan, zingen en de lofpsalmen en verzen maar niet meezingen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 06:28

Je kan er ook gezangen versus opwekking van maken. Weet ik nog een spannend verhaal bij vol emotie bevinding en beleving
, Ach het komt daar allemaal echt niet op aan hoor hoe oprecht het ook klinkt. Het gaat om het hart, God in geloof en dankbaarheid de eer bezingen....
Citaat:

Gezangen versus opwekking

Een oude boer ging in het weekend naar de grote stad en bezocht daar een kerkdienst.
Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
“Ja”, zei de boer, “goed”.
“Eén ding deden ze wel anders. Ze zongen opwekkingsliederen in plaats van gezangen”.
“opwekkingsliederen?”, zei z’n vrouw, “wat zijn dat”? “O, ze zijn wel mooi.
Het zijn een soort gezangen, maar dan anders”, zei de boer.
“Wat is er anders aan?”, vroeg zijn vrouw. De boer zei: “Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen:
‘Martha, de koeien staan in het maïs’, dan zou het een gezang zijn. Maar als ik tegen jou zou zeggen: ‘Martha, Martha, Martha, o Martha, de koeien, de grote koeien, de bruine koeien, de zwarte koeien, de witte koeien, de zwart-witte koeien, staan in het maïs, staan in het maïs, het maïs, maïs, maïs’ en als ik dan de hele zaak een paar keer herhaal, dan heb je dus een opwekkingslied.

Een jonge man die pas christen was, ging meestal naar de plaatselijke evangeliegemeente.
Op een zondag kwam hij een keer in een kleine dorpskerk.
Toen hij thuis kwam vroeg zijn vrouw hoe het was geweest.
“Ja”, zei de jongeman, “goed”. “Eén ding deden ze wel anders.
Ze zongen gezangen in plaats van opwekkingsliederen”.
“Gezangen?”, zei z’n vrouw, “wat zijn dat”?
“O, ze zijn wel mooi.
Het zijn een soort opwekkingsliederen, maar dan anders”, zei de jongeman.
“Wat is er anders aan?”, vroeg zijn vrouw.
De jongeman zei: “Nou, kijk, als ik tegen jou zou zeggen: ‘Martha, de koeien staan in het maïs’, dan zou het een opwekkingslied zijn.
Maar als ik tegen jou zou zeggen: ‘O Martha, dier’bre Martha, hoor mijn geroep.
Neig uw oor tot de woorden van mijn mond.
Wendt uw gehele wonderbare oor tot de zuivere, heerlijke waarheid terstond.
Want wie doorgrondt de weg der dieren?
Bij hen is geen begrip noch verstand.
Zij koesteren zich in Gods zon of regen in het zoete, bekoorlijk maïs op het land.
Deze mijne koeien hebben met weerspannig behagen hun ketenen afgeschud, versmaden hun warme stal. En gedreven door duistere machten, die hen aanzetten zich tot het maïs te begeven- o lot, bitter dan gal.’
En als ik dan alleen het eerste, derde en vierde vers zou doen, met een soort toonverhoging voor het laatste vers, dan heb je dus een gezang.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 09:23

Chaya schreef:Nee, de Psalmen zijn bevinding, beleving!
En ik vind ook dat sommige opwekkingsliederen heel erg gericht zijn op het gevoel, het ik-gevoel.
Kinga had de gave om de liederen bevindelijk te zingen, als zij ze zong voelde je dat het echt was, dat zij het zo beleefde.


Wat is precies het verschil? Bevinding en gevoel gaan toch wel samen? Als we liederen zingen is dan toch de vraag of als je meezingt, het ook echt is? In de Psalmen leidt bevinding ook tot uitingen van gevoel en ik zie dan niet zoveel verschil met de Psalmen. U bent mijn God, ik zal U prijzen, U hebt me gered.

Er zijn kerken waar nooit meer een Psalm wordt gezongen, ook al staan ze alle 150 in de Weerklank bundel.
En waarom? Want lied 281 heeft zijn oorsprong in Psalm 42 (Hijgend hert der jacht ontkomen) maar dat is zeker niet catchy.


Nooit meer Psalmen zingen zou heel jammer zijn. Aan de andere kant hoeft dat ook niet altijd op een bepaalde melodie / berijming. Heeft niet alleen met catchy te maken maar ook met begrijpelijkheid. Voor sommigen heeft een bepaalde berijming / vertaling gevoelswaarde, voor anderen niet. Als de inhoud van de Psalmen op een andere melodie en in een andere vertaling worden gezongen heb ik daar geen moeite mee. Het gaat om de inhoud. Niet om een bepaalde vorm. En daarnaast mogen we ook nieuwe liederen voor Hem zingen, alleen maar de psalmen mogen zingen is iets wat niet Bijbels te onderbouwen is. Dat vooral over het artikel, ik weet dat dat ook niet jouw standpunt is ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2019 09:52

Marnix schreef:Wat is precies het verschil? Bevinding en gevoel gaan toch wel samen?

Ze gaan zeker samen, maar gevoel is niet hetzelfde als bevinding.
Je kunt ergens met gevoel op reageren, zonder het meegemaakt te hebben.
De Psalmisten - David en Asaf, Mozes en Salomo (en nog enkele andere minder bekende) - schreven de liederen vanuit de beleving.

Ik heb weleens een tekstdichter op de radio gehoord in een interview dat hij voordat hij een sterven van dichtbij had meegemaakt,
anders zijn teksten schreef dan daarna.
Je kunt je proberen in te leven in iemand die een jong kind verliest bijvoorbeeld, maar pas als je het meegemaakt hebt, schrijf je vanuit de beleving/bevinding!
Ik weet niet of jij boeken las van A.F.Th v.d. Heijden? Maar nadat zijn enige zoon verongelukte en daar een roman over schreef, veranderde zijn wijze van schrijven.

Kinga wist wat de diepten van het leven waren, de angsten, de pijn, het leren loslaten. Daarom ging zij steeds beter zingen, alhoewel haar stem misschien technisch gesproken minder werd (ik vond van niet).
Marnix schreef:En daarnaast mogen we ook nieuwe liederen voor Hem zingen, alleen maar de psalmen mogen zingen is iets wat niet Bijbels te onderbouwen is. Dat vooral over het artikel, ik weet dat dat ook niet jouw standpunt is

Ik ben niet van dat kerkverband, maar ik heb wel begrip voor zijn standpunt. En er is ook een gematigde stroming die stelt dat de liederen niet in de eredienst thuishoren, maar zeker wel gezongen mogen worden.

Er staan liederen in de Weerklankbundel waar ik moeite mee heb.
Ik ben qua liederen breed opgevoed en georiënteerd. In mijn kindertijd kwam een groepje LdHsoldaten nog zingen op de hoeken van de straten.
Dus veel liederen kan ik moeiteloos meezingen en misschien kunnen zij ook niet alle de toets doorstaan.

En er staan ook liederen in waarvan de melodie veel te ingewikkeld is, of vrijwel hetzelfde zijn als een Psalm, dus dan is het geen toevoeging als zodanig. En er zijn weleens predkanten die een kinderliedje laten zingen tijdens de dienst.
Sommige mensen ergeren zich daaraan, ik dan weer niet. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 11 mei 2019 09:58

Ik las deze prachtige getuigenis.... Christen zijn op straat.
Hoe God werkt (zoveel niet door de mens uitgestippelde en bedachte routes)
God die werkt via de Draaiorgelman op straat en deze (reformatorische moeder met dochter) inzet, (en hun verstaan de Stem van God , Zijn Heilige Geest) en beginnen een gesprek met de draaiorgelman nav het te horen lied.... en dit krijgt een giga uitwerking op social media.

https://cip.nl/65570-lied-kinga-ban-kli ... nkelstraat

Wat een middelen gebruikt onze Goede en Trouwe God en Vader toch in de tijd waarin we leven.
Middelen van deze tijd (social media e.d.) en de draaiorgelman (wat ouderwetser) en de reformatorische moeder (van deze tijd :wink: )
Alles door elkaar.....tot verbreiding van Zijn Naam, Gods Eer, daar gaat het om.
Gewoon in een winkelstraat (niet op zondag, had ook mooi geweest overigens)

Hoe bemerk jij de aanwezigheid van God, en op welke manieren, op welke plaatsen.
Mooi om van te getuigen van Zijn grote werken in jou leven, tot Eer van God in de eerste plaats en ter bemoediging van vele (mee)lezers op dit forum die zo zoekende nog veelal zijn naar hoe en wat en waarom.... Heer geef Licht en Uitzicht in Christus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 10:50

Chaya schreef:Ze gaan zeker samen, maar gevoel is niet hetzelfde als bevinding.
Je kunt ergens met gevoel op reageren, zonder het meegemaakt te hebben.
De Psalmisten - David en Asaf, Mozes en Salomo (en nog enkele andere minder bekende) - schreven de liederen vanuit de beleving.

Ik heb weleens een tekstdichter op de radio gehoord in een interview dat hij voordat hij een sterven van dichtbij had meegemaakt,
anders zijn teksten schreef dan daarna.
Je kunt je proberen in te leven in iemand die een jong kind verliest bijvoorbeeld, maar pas als je het meegemaakt hebt, schrijf je vanuit de beleving/bevinding!
Ik weet niet of jij boeken las van A.F.Th v.d. Heijden? Maar nadat zijn enige zoon verongelukte en daar een roman over schreef, veranderde zijn wijze van schrijven.

Kinga wist wat de diepten van het leven waren, de angsten, de pijn, het leren loslaten. Daarom ging zij steeds beter zingen, alhoewel haar stem misschien technisch gesproken minder werd (ik vond van niet).

Ik ben niet van dat kerkverband, maar ik heb wel begrip voor zijn standpunt. En er is ook een gematigde stroming die stelt dat de liederen niet in de eredienst thuishoren, maar zeker wel gezongen mogen worden.

Er staan liederen in de Weerklankbundel waar ik moeite mee heb.
Ik ben qua liederen breed opgevoed en georiënteerd. In mijn kindertijd kwam een groepje LdHsoldaten nog zingen op de hoeken van de straten.
Dus veel liederen kan ik moeiteloos meezingen en misschien kunnen zij ook niet alle de toets doorstaan.

En er staan ook liederen in waarvan de melodie veel te ingewikkeld is, of vrijwel hetzelfde zijn als een Psalm, dus dan is het geen toevoeging als zodanig. En er zijn weleens predkanten die een kinderliedje laten zingen tijdens de dienst.
Sommige mensen ergeren zich daaraan, ik dan weer niet. :D


Gelukkig. Als daar geen ruimte voor is of het tot ergernis leidt moet er ook nog wat bevinding op de tekst “laat de kinderen tot Mij komen” plaatsvinden.

Lastige van wat he zegt is wel de “meetbaarheid” maar ook of het echt nodig is. Zeker, toen Kinga ziek werd kregen de liederen een extra, diepere lading, zeker als zij het zong. Maar waren de liederen dan niet goed genoeg voordat ze ziek werd omdat die beleving er nog niet op die manier was? Het geloof was er immers al wel en vast ook bevinding op andere manieren dan door de ziekte. Net als dat David psalmen schreef op jonge leeftijd maar ook later in het leven toen hij veel meer had meegemaakt. Maar maakt dat het ene lied beter dan het ander of meer geschikt? En hoe meet je dat? Of zou dat juist de reden zijn dat men huiverig is voor nieuwe liederen? Omdat de bevinding van de auteur niet altijd meetbaar is? Maar gaat het dan om de bevinding van de auteur of van degene die het zingt? En er zijn zoveel prachtige liederen door gelovigen geschreven tot eer van God en je beperken tot de Psalmen vind ik een enorme verarming.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Chaya » 11 mei 2019 11:04

Marnix schreef:En er zijn zoveel prachtige liederen door gelovigen geschreven tot eer van God en je beperken tot de Psalmen vind ik een enorme verarming.

Niet al die gelovigen hebben de gave om een tekstueel correct lied te schrijven, met een goede melodie. :wink:
Kijk Marnix, aan hallelujah liederen hebben we geen gebrek, die zijn er in overvloed.
Maar een mens zit niet altijd op de hoogte, maar ook in de diepte. Of in het dal van de schaduwen des doods.

Het is niet zo dat als je gevoel maar geraakt wordt door een lied, het wel goed zit. Het kan ook vals sentiment zijn.

Ik vond Kinga altijd al goed zingen, ik weet niet meer wanneer ik haar voor het eerst hoorde, maar volgens mij was ze toen nog niet ziek.

Ook is het niet goed om altijd vanuit je eigen geloofswereld te denken en de ander - in dit geval die predikant uit de GG - de vrijheid te geven om erover te denken zoals hij wil.
Het is heel makkelijk om hem weg te zetten als een zeur of een starre man, zonder enige blik op de werkelijkheid. Dit verlangen zijn gemeenteleden ook van hem!
Het is niet jouw wereld en ook niet die van naamloos. Dat is een open deur intrappen. Maar probeer nu eens te begrijpen waarom hij dit vindt en zegt. (laat het tijdstip maar even voor wat het is)

Op dit forum wordt alles wat buiten de linker en evangelische kant valt, weggezet en moet het bestreden worden. Het is achterlijk, niet meer van deze tijd. En als niet GGer ageer ik daar wel tegen ja.
Want er is geen anders helemaal geen evenwicht meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor benefietdiner » 11 mei 2019 13:51

Waar het in dit topic over gaat is een gedeelte van de lezing die gehouden werd door Ouderplatform BewustGezin.nu http://bewustgezin.nu/

Niet alleen Ds. J. M. D. de Heer had het woord ook Lean Macleane, kenner van popmuziek.

Macleane wees op het gebruik van „bezittelijke voornaamwoorden in opwekkingsliederen. Er wordt gesproken over „Zijn bloed dat ons schoon wast.” De liederen gaan er vanzelfsprekend van uit dat jij daar ook deel aan hebt.”

Dit zei dus niet Ds. de Heer maar Lean Macleane.

Moet je weg uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt, vroeg een bezoeker. Macleane: „Dat zou ik zeker doen. Als je kinderen gedoopt zijn, heb je de plicht om hen daar te brengen waar het Evangelie recht verkondigd wordt.”

Wie is eigenlijk Lean Macleane?

Hij is vrijwilliger bij Barjona http://www.barjona.nl/

Op deze internetsite staat stap voor stap zijn levens verhaal geschreven http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean

Als je de moeite neem om dit te lezen viel mij op dat hij aan het einde zei:

Ten diepste is het afglijden van de jeugd een ouderprobleem. Ik denk dat dit komt omdat zij de geur van Christus niet hebben verspreid of een leven leiden waarin doordeweeks alles mag en kan. Daardoor is de jeugd zo vatbaar voor wereldgelijkvormigheid.

Ik hoor ook bij het type ‘ouderen’ en voel mij hierdoor wel aangesproken.

Of Lean Macleane op de lezing in Gorinchem nu juist bezig is geweest gezien het hierboven schuin geschrevenen lijkt mij niet. Eerst helemaal aan de linkse kant in zijn leven van popmuziek vervolgens helemaal naar de orthodoxe rechtse kant. Mijn mening is dat hij helemaal aan het doorslaan is samen met Ds. de Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2019 14:54

Chaya schreef:Niet al die gelovigen hebben de gave om een tekstueel correct lied te schrijven, met een goede melodie. :wink:
Kijk Marnix, aan hallelujah liederen hebben we geen gebrek, die zijn er in overvloed.
Maar een mens zit niet altijd op de hoogte, maar ook in de diepte. Of in het dal van de schaduwen des doods.

Het is niet zo dat als je gevoel maar geraakt wordt door een lied, het wel goed zit. Het kan ook vals sentiment zijn.

Ik vond Kinga altijd al goed zingen, ik weet niet meer wanneer ik haar voor het eerst hoorde, maar volgens mij was ze toen nog niet ziek.

Ook is het niet goed om altijd vanuit je eigen geloofswereld te denken en de ander - in dit geval die predikant uit de GG - de vrijheid te geven om erover te denken zoals hij wil.
Het is heel makkelijk om hem weg te zetten als een zeur of een starre man, zonder enige blik op de werkelijkheid. Dit verlangen zijn gemeenteleden ook van hem!
Het is niet jouw wereld en ook niet die van naamloos. Dat is een open deur intrappen. Maar probeer nu eens te begrijpen waarom hij dit vindt en zegt. (laat het tijdstip maar even voor wat het is)

Op dit forum wordt alles wat buiten de linker en evangelische kant valt, weggezet en moet het bestreden worden. Het is achterlijk, niet meer van deze tijd. En als niet GGer ageer ik daar wel tegen ja.
Want er is geen anders helemaal geen evenwicht meer.


Was het maar zo eenvoudig. Dan was ik wel stil gebleven. Maar het is geen probleem van een bepaalde cuyur die die niet meer zo past nu. Dit soort uitwerkingen van de nadere reformatie staan haaks op de reformatie en op wat de Bijbel zelf leert. Over muziek maar belangrijker, ook over de kerk, hoe je gemeente bent. Dat men het gewoon vindt dat het overgrote deel van de gemeente twijfelt of zich als ongelovig ziet en dat men het zorgwekkender zou vinden als dat verandert dan wanneer dat zo blijft. Want daar zit het probleem, omdat men dat gelooft heeft men vooral moeite met opwekking en liederen waarin de schrijver duidelijk maakt dat dat ook voor hem / haar is geschonken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten