elbert schreef:Je zegt hier feitelijk mee dat een deel van de psalmen niet geïnspireerd zijn door God. Of, om het anders te zeggen, zeg je dat dit maar teksten van lagere orde zijn.
Dat zijn 2 verschillende dingen. Als je de context waarin ik dit zeg maar laat staan mag je het van mij op het tweede houden.
elbert schreef:Tegelijkertijd zeg je dat Jezus niet aan wraak doet.
Je zit ernaast.
Je zit er naast. Dat zeg ik niet! Ik heb het nl over zijn leven wat Hij hier op aarde geleefd heeft.
Een voorbeeld voor ons opdat we zijn voetsporen zouden navolgen. Dat leert o.a. Petrus en Paulus ons.
elbert schreef:Ook is het zo dat Jezus deze psalmen niet weerspreekt, maar juist ook aanhaalt.
Dat geldt ook voor die psalmen waar het wraakelement duidelijk aanwezig is.
Een paar voorbeelden:
1. Matth. 16:27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.
Het laatste deel ("en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden") verwijst rechtstreeks naar Psalm 62:13, waar staat dat God dat oordeel voltrekt.
Nu moeten we ons bedenken dat het aanhalen van een tekst uit het Oude Testament aanduidt dat men hier het hele gedeelte op het oog heeft. Dat was men in het jodendom van voor 70 n.C. namelijk gewoon. Dus geldt ook wat er in dezelfde Psalm 62 in vers 4 staat (u zult allen gedood worden).
2. Psalm 110 wordt op meerdere plaatsen in het N.T. aangehaald, door Jezus in Matth. 22:43,45; Mark. 12:36; en Luk. 20:42. In Psalm 110 gaat het over de Zoon des mensen als Heere waarvan de vijanden totaal verslagen worden.
Tja, een waarschuwing of bemoediging voor wat er in de toekomst gaat gebeuren is (wat ik al eerder zei) bedoelt voor je eigen bestwil.
Jezus zegt: Ik veroordeel niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
Ook is het zo dat Jezus kwam om de wet en de profeten te vervullen, dus waarom zou hij de Messiaanse Psalmen niet op zichzelf toepassen?
En toen werd het Pinksteren, en toen was er de overgang van het oude naar het nieuwe verbond, en toen kwamen gelovigen uit de volken erbij.
Leer hen onderhouden alles wat ik u geboden heb. Ik lees nergens over een gebod om haat-wraakpsalmen te zingen, de Bergrede daarintegen ...
(Overigens is het niet (altijd) zo dat het aanhalen van een tekst uit het O.T. aanduidt dat het het hele gedeelte betreft.
Het gebeurt regelmatig in het N.T. dat een tekst uit het O.T. volkomen uit het verband geciteerd wordt. Maar dat terzijde)
elbert schreef:Jezus is Rechter van hemel en van aarde. Daarom komt juist Hem de wraak toe. Het klopt dat aan ons die wraak niet toekomt, daarin verschillen wij van Jezus (zie ook Rom 12:19 en Deut. 32:35). Maar tot God roepen om wraak, gebeurt ook in het Nieuwe Testament, zie o.a. Openbaring 6:9-10:
En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?
En in plaats van dat tegen hen gezegd wordt: "foei, dat mag je niet zeggen, dat hoort niet bij een christen", werden hen witte kleren gegeven en tegen hen gezegd dat ze nog even geduld moesten hebben.
Deze martelaren zijn met hun oproep tot wraak dus aan het juiste adres, nl. Jezus. Dat geldt dus net zo goed voor de psalmdichters die dezelfde oproepen doen en met hen de gelovigen van alle tijden. Dat zijn dus geen minderwaardige teksten, maar net zo goed geïnspireerd Woord van God. Het is het verlangen naar het rechtzetten van alle ongerechtigheid door God. Wie zou daar nou niet naar verlangen?
Dat gaat over martelaren die al gestorven zijn.
Nogmaals,
ik heb het over hoe te leven hier op aarde tussen Jezus' eerste en tweede komst.Kijk maar eens wat Petrus er van zegt: "Het is echter een blijk van Gods genade wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden. Dat is uw roeping; ook Christus heeft geleden, om uwentwil, en u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van hem."
Da's wat anders dan roepen om wraak. Verlangen naar een einde van alle ongerechtigheid is zeker gerechtvaardigd.
Maar ik heb liever dat dat gebeurd door geloof en bekering dan door de wraak en veroordeling. En dat is ook Gods verlangen aldus mijn Bijbel.
Nog even een vraagje: wat hebben de onschuldige kleine kinderen van de vijanden eigenlijk met de wraak te maken dat ze op de steenrotsen te geslagen moge worden? Die worden 'gewoon' even gebruikt om hun ouders te treffen, en dat noemen we rechtvaardig?
Arme kindertjes! Zo'n gebed heeft zelf vergeving nodig.
Je hebt geen enkel argument van mij weerlegt maar stelt er alleen maar andere tegenover.
Wat leert Jezus nou, wraak of niet? Vergeving of niet? Liefde of niet? Haat of niet? Veroordeling of niet?
Als je zegt allebei, dan laat je daarmee Jezus zichzelf tegenspreken.
Ik heb geen probleem hoor, want ik onderscheid in mijn argumenten tijd, situaties, de verbonden ...
Dan kunnen de Psalmen hun eigen tijd en plaats houden, de wraak en het oordeel wordt niet weggepoetst en de vergeving en liefde kan blijven staan. En daarbij blijven er nog genoeg mooie Psalmen die we in deze bedeling met een gerust hart kunnen zingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)