Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Johan100 » 15 mei 2019 11:59

naamloos schreef:Ik heb geen probleem met iets stevig onder woorden brengen, maar met het inhoudelijke.
Jezus geeft hier een waarschuwing voor het eigen bestwil, dat is heel wat anders dan een bede tot ondergang en verderf voor de ander.
Wat Jezus doet en zegt is gericht op ons welzijn, want hij is niet gekomen om te veroordelen maar opdat hij de wereld zou behouden.
Hij zei ook ''laat de kinderen tot mij komen'' en vermaande zijn discipelen omdat die de kleintjes weg wilde sturen.
Wat zou Hij dan wel niet vinden van een gebed om de onschuldige kinderen van je vijanden tegen de steenrotsen te pletter laten slaan ... :-k

Edit: Dit vind ik ook wel toepasselijk: Toen Jakobus en Johannes zeiden “Heere, wilt U dat wij zeggen dat er vuur van de hemel moet neerdalen en hen verteren, zoals ook Elia gedaan heeft? Maar Hij keerde Zich om, bestrafte hen en zei: U beseft niet wat voor Geest u hebt.

Verder, mocht je werkelijk vergelijkbare haat en wraakuitspraken van Jezus vinden, dan zou daar alleen maar mee aangetoont worden dat Jezus zichzelf tegenspreek. Je kunt nou eenmaal geen tegenstrijdigheid oplossen door een andere tegenstrijdigheid te poneren.

Natuurlijk spreekt Jezus zichzelf niet tegen. Hij is het Beeld van de Vader. God is goed en God bepaalt wat goed is en wat niet.
God is liefde, heilig, soeverein, genadig, rechtvaardig. Zo ook Jezus.
God veranderd niet hoor. Maar Hij is soeverein om de ene keer meer zijn rechtvaardigheid te betonen en de andere keer zijn barmhartigheid. Het gaat ook helemaal niet ten koste van zijn andere eigenschappen.

God is ook de Pottenbakker.

Romeinen 9:17 ‘Want de Schrift zegt tot Farao: Hiertoe heb Ik u verwekt, opdat Ik in u mijn kracht bewijzen zoude en opdat Mijn naam verkondigd wordt op de ganse aarde.’ Dit staat niet los van Farao zijn eigen boosheid. Want God wil niet dat er iemand verloren gaat. Daarom moeten we heel de Bijbel lezen om God des te beter te begrijpen.

Psalm 137:9 onberijmd wordt gezegd door de Joden in Babel. Kan ook goed een diepere betekenis achter zitten.

Er zullen vast lastige dingen zijn die ik ook niet goed begrijp, maar ik heb gesmaakt dat de Heere goed is voor iemand die Hem niet wilde. :wink:
Laatst gewijzigd door Johan100 op 16 mei 2019 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2019 13:05

Johan100 schreef:Natuurlijk spreekt Jezus zichzelf niet tegen.
Wie zei dat dan?
Johan100 schreef:Daarom moeten we heel de Bijbel lezen om God des te beter te begrijpen.
Ik lees ook de hele Bijbel.
Johan100 schreef:Psalm 137:9 onberijmd wordt gezegd door de Joden in Babel. Kan ook goed een diepere betekenis achter zitten.
Ik geloof niet zo in die diepere betekenis gezien de wrede cultuur van die tijd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor mona » 15 mei 2019 13:37

naamloos schreef:Alles toetsen, jazeker! Zo toets ik bijvoorbeeld ook de Psalmen aan wat Jezus zegt.
Dan leg ik de haat en wraakpsalmen naast de Bergrede. Je vijanden liefhebben, vergeving enzo.
Ik denk dat er meteen ''onbijbels'' geroepen zou worden wanneer dergelijke haat- en wraakliederen in liedbundels zouden staan ipv in de Psalmen.
Dit vind ik veel Christelijker dan bidden om de verdelging van je vijanden


volgens mij zeg je hiermee dat de Psalmen en de Bergrede elkaar tegenspreken.
Maar als je even wat onderzoek doet naar de plaats van wraak en vergelding in het OT, dan kan je er iets meer van begrijpen. En ik acht je capabel genoeg om daar zelf een duik in te nemen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2019 14:14

mona schreef:volgens mij zeg je hiermee dat de Psalmen en de Bergrede elkaar tegenspreken.
Maar als je even wat onderzoek doet naar de plaats van wraak en vergelding in het OT, dan kan je er iets meer van begrijpen. En ik acht je capabel genoeg om daar zelf een duik in te nemen.
Dat is wat anders dan dat Jezus zichzelf tegenspreekt. Jezus doet nergens vergelijkbare haat en wraakuitspraken.

De wet (Thora) was de leermeester/opvoeder totdat Christus kwam. En Jezus' leer/opvoeding gaat verder en dieper.
Als ouders hun kleine kinderen opvoeden kan het zomaar gebeuren dat ze hen eerst dingen leren die ze hen bij het opgroeien weer moeten afleren. Bepaald gedrag past bij een bepaalde situatie in een bepaalde omgeving in een bepaalde tijd.
De haat en wraakpsalmen passen niet bij gelovigen die geacht worden om aan Jezus gelijkvormig te worden.
Daarom ben ik er principieel op tegen om dergelijke Psalmen te zingen. Dan heb ik nog liever een oppervlakkig Opwekkingslied.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2019 14:19

Precies. Als Jezus zegt: U hebt gehoord dat er gezegd is: heb je naasten lief en haat je vijanden. Maar ik zeg u: heb uw vijanden lief, bid voor wie u vervolgen. Met “ u hebt gehoord dat er gezegd wordt verwijst Jezus naar het oude testament. Maar Hij geeft een nieuw gebod. Je vijanden liefhebben ipv ze haten, vervolgen en doden. Daarmee is hoeven wij Psalm 137 volgens mij niet meer te zingen, wat ik gelukkig ook nog nooit in de kerk heb hoeven doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor mona » 15 mei 2019 15:05

naamloos schreef:Dat is wat anders dan dat Jezus zichzelf tegenspreekt. Jezus doet nergens vergelijkbare haat en wraakuitspraken.
De wet (Thora) was de leermeester/opvoeder totdat Christus kwam. En Jezus' leer/opvoeding gaat verder en dieper.
De haat en wraakpsalmen passen niet bij gelovigen die geacht worden om aan Jezus gelijkvormig te worden.
Daarom ben ik er principieel op tegen om dergelijke Psalmen te zingen.
Kijk, nou wordt het me duidelijk wat je bedoelt.
De Heere Jezus zweeg in de rechtbank en liet alles over aan het oordeel van Zijn Vader. In die zin begrijp ik het.

naamloos schreef:Dan heb ik nog liever een oppervlakkig Opwekkingslied.
Beter om het beide niet te doen.

heel genuanceerd artikel:
https://cip.nl/cip+/73497-er-gaan-geen- ... n-gezongen
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Johan100 » 16 mei 2019 11:43

Johan100 schreef:
God is liefde, soeverein, genadig, rechtvaardig. Zo ook Jezus.
Heilig moest ik ook expliciet benoemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 16 mei 2019 11:47

mona schreef:Kijk, nou wordt het me duidelijk wat je bedoelt.
De Heere Jezus zweeg in de rechtbank en liet alles over aan het oordeel van Zijn Vader. In die zin begrijp ik het.
Jawel, maar voor nu gaat het er om hoe Jezus wil dat wij leven en omgaan met andere mensen.
En dat niet in de eerste plaats met de gedachte in het achterhoofd van ''wacht maar, straks komt je rechtvaardige oordeel wel.''
Nee veeleer dat de ander door ons gedrag ook voor Jezus gewonnen wordt. (Petrus noemt daar ook een voorbeeld van)
Gelovigen worden het lichaam van Christus genoemd wat betekent dat wij zijn handen, voeten, mond ... zijn; om net als Hij op te komen voor de onderdrukten, woorden van troost en leven te spreken, hulp bieden enz.
Kortom: Jezus door ons heen te laten leven in woord en daad, in doen en laten, spreken en zwijgen ...

In de barbaarse tijd toen er nog geen wet was, was het een vooruitgang dat er regels kwamen als oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet, brandwond voor brandwond, wond voor wond, striem voor striem. Dat het gestolene meervoudig vergoed moest worden.... ect.
Dan denk je wel een keer extra na voordat je gaat stelen, geweld gaat gebruiken o.i.d.
Echter, het gaat niet om regels maar om je hart, en regels veranderen je hart niet.
Maar je moet ergens beginnen en zo werd de wet de opvoeder totdat Jezus kwam. Galaten 3, Matt. 11: 13, Lucas 16: 16.
Hij heeft het voorgeleefd/uitgeleefd en onderwezen. Hij stelde liede tegenover haat, vergeving tegenover wraak, genade ipv recht.
Hij eist geen meervoudige teruggave, maar moedigt aan ook je bovenkleed af te staan aan degene die je onderkleed af wil nemen.
Liefde is een veel krachtiger 'wapen' dan regels. Wie uit liefde leeft heeft geen regels nodig om de naaste geen kwaad te doen.

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. Als iemand een proces tegen je wil voeren en je ​onderkleed​ van je wil afnemen, sta hem dan ook je ​bovenkleed​ af. En als iemand je dwingt één ​mijl​ met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie ​geld​ van je wil lenen.
Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste ​liefhebben​ en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en ​bid​ voor wie jullie vervolgen.

De Psalmen komen uit de tijd van het oude verbond. Wie vind dat alleen de Psalmen maar goed zijn zegt naar mijn mening dat alleen het O.V. maar goed is; dat terwijl gelovigen het N.V. moeten dienen: Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe ​verbond​ te dienen: niet het ​verbond​ van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Verder nog: "zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft."

Ik weet dat jij niet tegen geestelijke liederen bent, maar aangezien het blijkbaar niet zo duidelijk is wat ik bedoel schrijf ik een en ander maar wat uitgebreider op.
mona schreef:Beter om het beide niet te doen.

heel genuanceerd artikel:
https://cip.nl/cip+/73497-er-gaan-geen- ... n-gezongen
Een oppervlakkig Opwekkingslied raakt me niet, maar een haat-wraakpsalm is negatief.
Echter, wat de een als oppervlakkig ervaart daar kan een ander nou juist precies genoeg aan hebben op dat moment.

Ik ben geen lid van CIP, en dat artikel is voor niet-leden maar een klein stukje te lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor elbert » 16 mei 2019 12:37

naamloos schreef:Dat is wat anders dan dat Jezus zichzelf tegenspreekt. Jezus doet nergens vergelijkbare haat en wraakuitspraken.

De wet (Thora) was de leermeester/opvoeder totdat Christus kwam. En Jezus' leer/opvoeding gaat verder en dieper.
Als ouders hun kleine kinderen opvoeden kan het zomaar gebeuren dat ze hen eerst dingen leren die ze hen bij het opgroeien weer moeten afleren. Bepaald gedrag past bij een bepaalde situatie in een bepaalde omgeving in een bepaalde tijd.
De haat en wraakpsalmen passen niet bij gelovigen die geacht worden om aan Jezus gelijkvormig te worden.
Daarom ben ik er principieel op tegen om dergelijke Psalmen te zingen. Dan heb ik nog liever een oppervlakkig Opwekkingslied.
Je zegt hier feitelijk mee dat een deel van de psalmen niet geïnspireerd zijn door God. Of, om het anders te zeggen, zeg je dat dit maar teksten van lagere orde zijn. Tegelijkertijd zeg je dat Jezus niet aan wraak doet.
Je zit ernaast.
Ook is het zo dat Jezus deze psalmen niet weerspreekt, maar juist ook aanhaalt.
Dat geldt ook voor die psalmen waar het wraakelement duidelijk aanwezig is.
Een paar voorbeelden:
1. Matth. 16:27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.
Het laatste deel ("en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden") verwijst rechtstreeks naar Psalm 62:13, waar staat dat God dat oordeel voltrekt.
Nu moeten we ons bedenken dat het aanhalen van een tekst uit het Oude Testament aanduidt dat men hier het hele gedeelte op het oog heeft. Dat was men in het jodendom van voor 70 n.C. namelijk gewoon. Dus geldt ook wat er in dezelfde Psalm 62 in vers 4 staat (u zult allen gedood worden).
2. Psalm 110 wordt op meerdere plaatsen in het N.T. aangehaald, door Jezus in Matth. 22:43,45; Mark. 12:36; en Luk. 20:42. In Psalm 110 gaat het over de Zoon des mensen als Heere waarvan de vijanden totaal verslagen worden.

Jezus is Rechter van hemel en van aarde. Daarom komt juist Hem de wraak toe. Het klopt dat aan ons die wraak niet toekomt, daarin verschillen wij van Jezus (zie ook Rom 12:19 en Deut. 32:35). Maar tot God roepen om wraak, gebeurt ook in het Nieuwe Testament, zie o.a. Openbaring 6:9-10:
En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?


En in plaats van dat tegen hen gezegd wordt: "foei, dat mag je niet zeggen, dat hoort niet bij een christen", werden hen witte kleren gegeven en tegen hen gezegd dat ze nog even geduld moesten hebben.
Deze martelaren zijn met hun oproep tot wraak dus aan het juiste adres, nl. Jezus. Dat geldt dus net zo goed voor de psalmdichters die dezelfde oproepen doen en met hen de gelovigen van alle tijden. Dat zijn dus geen minderwaardige teksten, maar net zo goed geïnspireerd Woord van God. Het is het verlangen naar het rechtzetten van alle ongerechtigheid door God. Wie zou daar nou niet naar verlangen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor naamloos » 16 mei 2019 15:02

elbert schreef:Je zegt hier feitelijk mee dat een deel van de psalmen niet geïnspireerd zijn door God. Of, om het anders te zeggen, zeg je dat dit maar teksten van lagere orde zijn.
Dat zijn 2 verschillende dingen. Als je de context waarin ik dit zeg maar laat staan mag je het van mij op het tweede houden.
elbert schreef:Tegelijkertijd zeg je dat Jezus niet aan wraak doet.
Je zit ernaast.
Je zit er naast. Dat zeg ik niet! Ik heb het nl over zijn leven wat Hij hier op aarde geleefd heeft.
Een voorbeeld voor ons opdat we zijn voetsporen zouden navolgen. Dat leert o.a. Petrus en Paulus ons.

elbert schreef:Ook is het zo dat Jezus deze psalmen niet weerspreekt, maar juist ook aanhaalt.
Dat geldt ook voor die psalmen waar het wraakelement duidelijk aanwezig is.
Een paar voorbeelden:
1. Matth. 16:27 Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met Zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden.
Het laatste deel ("en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden") verwijst rechtstreeks naar Psalm 62:13, waar staat dat God dat oordeel voltrekt.
Nu moeten we ons bedenken dat het aanhalen van een tekst uit het Oude Testament aanduidt dat men hier het hele gedeelte op het oog heeft. Dat was men in het jodendom van voor 70 n.C. namelijk gewoon. Dus geldt ook wat er in dezelfde Psalm 62 in vers 4 staat (u zult allen gedood worden).
2. Psalm 110 wordt op meerdere plaatsen in het N.T. aangehaald, door Jezus in Matth. 22:43,45; Mark. 12:36; en Luk. 20:42. In Psalm 110 gaat het over de Zoon des mensen als Heere waarvan de vijanden totaal verslagen worden.
Tja, een waarschuwing of bemoediging voor wat er in de toekomst gaat gebeuren is (wat ik al eerder zei) bedoelt voor je eigen bestwil.
Jezus zegt: Ik veroordeel niet, want Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de wereld zalig te maken.
Ook is het zo dat Jezus kwam om de wet en de profeten te vervullen, dus waarom zou hij de Messiaanse Psalmen niet op zichzelf toepassen?
En toen werd het Pinksteren, en toen was er de overgang van het oude naar het nieuwe verbond, en toen kwamen gelovigen uit de volken erbij.
Leer hen onderhouden alles wat ik u geboden heb. Ik lees nergens over een gebod om haat-wraakpsalmen te zingen, de Bergrede daarintegen ...

(Overigens is het niet (altijd) zo dat het aanhalen van een tekst uit het O.T. aanduidt dat het het hele gedeelte betreft.
Het gebeurt regelmatig in het N.T. dat een tekst uit het O.T. volkomen uit het verband geciteerd wordt. Maar dat terzijde)

elbert schreef:Jezus is Rechter van hemel en van aarde. Daarom komt juist Hem de wraak toe. Het klopt dat aan ons die wraak niet toekomt, daarin verschillen wij van Jezus (zie ook Rom 12:19 en Deut. 32:35). Maar tot God roepen om wraak, gebeurt ook in het Nieuwe Testament, zie o.a. Openbaring 6:9-10:
En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en omwille van het getuigenis dat zij hadden.
En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen?

En in plaats van dat tegen hen gezegd wordt: "foei, dat mag je niet zeggen, dat hoort niet bij een christen", werden hen witte kleren gegeven en tegen hen gezegd dat ze nog even geduld moesten hebben.
Deze martelaren zijn met hun oproep tot wraak dus aan het juiste adres, nl. Jezus. Dat geldt dus net zo goed voor de psalmdichters die dezelfde oproepen doen en met hen de gelovigen van alle tijden. Dat zijn dus geen minderwaardige teksten, maar net zo goed geïnspireerd Woord van God. Het is het verlangen naar het rechtzetten van alle ongerechtigheid door God. Wie zou daar nou niet naar verlangen?
Dat gaat over martelaren die al gestorven zijn.
Nogmaals, ik heb het over hoe te leven hier op aarde tussen Jezus' eerste en tweede komst.
Kijk maar eens wat Petrus er van zegt: "Het is echter een blijk van Gods ​genade​ wanneer u verdraagt wat u moet lijden voor uw goede daden. Dat is uw roeping; ook ​Christus​ heeft geleden, om uwentwil, en u daarmee een voorbeeld gegeven. Treed dus in de voetsporen van hem."
Da's wat anders dan roepen om wraak. Verlangen naar een einde van alle ongerechtigheid is zeker gerechtvaardigd.
Maar ik heb liever dat dat gebeurd door geloof en bekering dan door de wraak en veroordeling. En dat is ook Gods verlangen aldus mijn Bijbel.

Nog even een vraagje: wat hebben de onschuldige kleine kinderen van de vijanden eigenlijk met de wraak te maken dat ze op de steenrotsen te geslagen moge worden? Die worden 'gewoon' even gebruikt om hun ouders te treffen, en dat noemen we rechtvaardig?
Arme kindertjes! Zo'n gebed heeft zelf vergeving nodig.

Je hebt geen enkel argument van mij weerlegt maar stelt er alleen maar andere tegenover.
Wat leert Jezus nou, wraak of niet? Vergeving of niet? Liefde of niet? Haat of niet? Veroordeling of niet?
Als je zegt allebei, dan laat je daarmee Jezus zichzelf tegenspreken.
Ik heb geen probleem hoor, want ik onderscheid in mijn argumenten tijd, situaties, de verbonden ...
Dan kunnen de Psalmen hun eigen tijd en plaats houden, de wraak en het oordeel wordt niet weggepoetst en de vergeving en liefde kan blijven staan. En daarbij blijven er nog genoeg mooie Psalmen die we in deze bedeling met een gerust hart kunnen zingen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 16 mei 2019 15:49

https://visie.eo.nl/2019/05/ontroerend- ... og-steeds/

Ike, de oudste dochter van Kinga Bán schreef onlangs een liedje 'voor als mama er niet meer is'. Samen met haar zusje, broertje, vader en moeder heeft ze dit lied ook ingezongen. Inmiddels is Kinga overleden. Maar haar stem klinkt door, ook in dit ontroerende liedje.





Ik voel de wind door mijn haren gaan
en zie de zon langzaam ondergaan.
Ik sta op het strand en schrijf jouw naam in het zand.

Met mijn voeten in de koude zee,
mijn gedachten gaan met de golven mee.
Ik kijk omhoog en oh, ik houd van jou.

Ik hoor je stem nog steeds
Ik voel je kus nog op mijn wang.
Ik voel je armen om mij heen,
zo heerlijk zacht en warm.

Ik hoor je stem nog steeds
Ik voel je kus nog op mijn wang.
Ik voel je armen om mij heen,
zo heerlijk zacht en warm.

Ik zie de eerste ster, de nacht begint.
Ik wandel dromerig de duinen in.
Ik ben niet bang, want liefde duurt het langst.

Met mijn voeten in het zachte zand
en mijn hand in papa's warme hand.
Ik kijk omhoog en oh, ik houd van jou.

Ik hoor je stem nog steeds
Ik voel je kus nog op mijn wang.
Ik voel je armen om mij heen,
zo heerlijk zacht en warm.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Psalmen versu Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor MoesTuin » 16 mei 2019 16:09

mona schreef:



Blijf wel toetsen MoesTuin. Een zekere mate van controle wordt van iedere Christen gevraagt. Beproef de geesten of ze uit God zijn, zegt de Bijbel. Laat nooit alle controle zomaar varen, dat kan ook gevaarlijk zijn.


Zeker wel Mona, het is voor mij zeker niet alleen het Woord, want het gaat zo verder, de Heer is er nu in onze tijd ook zo duidelijk in de ondersteuning van Zijn Heilige Geest, de Trooster, de aanmoediger, Vader Zoon Geest, allen in Één!
In onderstaande lied kan ik alles kwijt in Geloof en Vertrouwen in en op Hem
Ja ook al mijn verdriet noden en pijn (t is me echt niet bespaard gebleven, juist daarom!)
Enkel in mijn zwakheid mag en kan ik in Hem mij verheugen in Geloof en blij de zo geweldige Toekomst tegemoet zien in Vertrouwen op Hem

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2019 23:03

Mooie reacties Moestuin. Het is niet dat de Psalmen niet zijn geinspireerd. De Bijbel is geinspireerd. Ook de offerwetten en reinheidswetten bijvoorbeeld. Dat die nu zijn vervuld en hebben afgedaan wil niet zeggen dat ze niet zijn geinspireerd. En we kunnen er in het licht van Christus er veel van leren (maar als je dat achterwege laat kan je er ook over struikelen). Als Jezus zegt “U hebt gehoord dat” wijst hij ook op zo’n situatie waarbij er dingen door Hem veranderd zijn ten opzichte van vroeger want Hij schetst een tegenstelling door het te vervolgen met “Maar ik zeg u”. En dan komt het gebod om vijanden lief te hebben. Dat er nieuwe geboden zijn door Hem wil niet zeggen dat de oude geboden niet van God kwamen, dat ze niet geinspireerd waren. En waar Israel soms hoopte dat vijanden zo snel mogelijk met de grond gelijk werden gemaakt inclusief de vrouwen en kinderen, leert Jezus wat anders. Niet dat er geen oordeel meer zal komen, maar pas als Hij terugkomt. En tot die tijd mogen we bidden voor vijanden van God en ze over Jezus vertellen in de hoop dat ze, net als wij, door het offer van Jezus worden vrijgesproken. En gunnen we de grootste zondaar om die grote genade te maken ontdekken en zo zelf genade bij God te mogen vinden. Dat het kwade wordt overwonnen door het goede. We bidden niet dat God de zondaar straft maar dat ze tot inkeer komen en zo worden gered. Daarom bezoekt Jezus hoeren en tollenaars, roept Hij ons op gevangenen te bezoeken etc. Dat lees je niet in psalm 137. En dat leert Jezus wel. Wat niet inhoudt dat we niet mogen uitzien naar de dag dat Hij voorgoed met het kwaad zal afrekenen en alles goed zal zijn. Maar we hopen wel dat zoveel mogelijk mensen dat verschrikkelijke oordeel bespaard zal blijven. Bidden we voor onze vijanden? Hebben we ze waarlijk lief?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor sjaqi » 17 mei 2019 02:22

In de tekst uit Psalm 137 waar het hier over gaat lijkt het mij dat er geen sprake is van een ongepaste/ongeoorloofde vorm van wraak.
In die zin dat wraak een vergelding is voor aangedaan onrecht.

9 Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Op het eerste zicht is dit nogal heftig wat er hier gezegd wordt.
De uitdrukking "die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal." staat echter niet op zichzelf.
Deze uitdrukking vinden we ook in Jesaja 13:16:

16 Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.

In Jesaja 13 is dit een profetie over de ondergang van Babel. In psalm 137 zijn de Joodse ballingen in Babel aan het woord.
In Jesaja 13:11 lezen we ook waarom "hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden" namelijk:

11 Want Ik zal over de wereld de boosheid bezoeken, en over de goddelozen hun ongerechtigheid; en Ik zal den hoogmoed der stouten doen ophouden, en de hovaardij der tirannen zal Ik vernederen.

Het gaat in deze uitspraken dus om de bestraffing van God vanwege hun (Babyloniers) ongerechtigheid.
Als er in psalm 137 dan staat dat degene welgelukzalig is wie de geprofeteerde bestraffing uit zal voeren is er dus geen sprake van haat maar is dit een roep om gerechtigheid.

Dat Jezus later de boodschap van genade, liefde en barmhartigheid heeft verkondigd doet niets af aan het feit dat God de zonde niet ongestraft kan laten aan ons mensen. Sterker dit is DE reden dat Jezus naar de aarde is gekomen als de Weg de Waarheid en het Leven. Dit komt onder andere in Hebreen 10 tot uitdrukking:

6 Brandofferen en offer voor de zonde hebben U niet behaagd.
7 Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God!


12 Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechter hand Gods;
13 Voorts verwachtende, totdat Zijn vijanden gesteld worden tot een voetbank Zijner voeten.



Verder word het in Openbaring 18 duidelijk dat Babylon symbool staat voor een woonstede der duivelen, en een bewaarplaats van alle onreine geesten, In Openbaring 18 word ook heel duidelijk dat er vergelding plaats vind voor de ongerechtigheid: en God is harer ongerechtigheden gedachtig geworden. 6 Vergeldt haar, gelijk als zij ulieden vergolden heeft,
Vervolgens word er in vers 20 opgeroepen tot vreugde vanwege het uitvoeren van Gods oordelen over Babel: 20 Bedrijft vreugde over haar, gij hemel, en gij heilige apostelen, en gij profeten, want God heeft uw oordeel aan haar geoordeeld.
In dat perspectief bezien is het niet vreemd dat in Psalm 137 degene welgelukzalig word geheten die het oordeel uitvoerd.

In psalm 137 zit dan ook een waarschuwing voor de zonde, God kan dit niet door de vingers zien. Tegelijk weten we nu dat niet Babylon zal overwinnen maar Christus en wij kunnen daar nog deel aan krijgen.

Laat ik met de woorden van Paulus afsluiten omdat dit aansluit bij de diepere betekenis van Psalm 137:
10 Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

11 Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof,

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Psalmen versus Opwekking? (Kinga Ban)

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2019 08:43

Mooi uitgelegd, en mooie conclusie. Uit liefde mensen tot het geloof bewegen, zelfs je vijanden dat gunnen. Juist omdat je weet dat God eens zal oordelen, je weet dat je zelf ook een zondaar was die Zijn offer nodig heeft en die verlossing iedereen gunnen. Geen wraak, geen haat, juist in de wetenschap dat God eens zal afrekenen met het kwade.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten