"vriendje" Anderson in Amsterdam

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2019 15:19

Cahier schreef:Voor zover ik weet roept Steven Anderson niet op tot strafbare zaken.


Niet? Oproepen tot het uitroeien van een beschermde bevolkingsgroep is niet strafbaar?

maar roept hij niet op om het heft in eigen hand te nemen. Dat is een wereld van verschil met een jihad-prediker.


Heb je dat youtube-filmpje waarnaar ik linkte, bekeken?

Zeker hij kan willen dat de overheid homo’s terecht stelt.


In dat filmpje heeft hij het niet over de overheid, "als we alle homo's executeren..."

Maar ook SGP’ers kunnen willen dat het bekende zinnetje uit artikel 36 NGB iets meer is dan slechts een dode letter. Dat betekent nog niet dat daarmee de veiligheid van mensen in het geding komt.


In Nederland misschien niet, maar in Amerika is de maatschappij wel wat geweldadiger. En als iemand het heft dan in eigen hand neemt en een nachtclub overhoop schiet, en deze meneer dat vervolgens ook nog eens toejuicht...

kan hij nu een volle zaal boeken met allerlei mensen die nu wel eens benieuwd zijn wie hij nu is.


Ik denk dat dat echt wel mee zal vallen. Het lijkt me wel goed dat christenen zich duidelijk uitspreken tegen deze kerel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 18:14

Mortlach schreef:Heb je dat youtube-filmpje waarnaar ik linkte, bekeken?
In dat filmpje heeft hij het niet over de overheid, "als we alle homo's executeren..."


Gefeliciteerd je hebt één zin van hem op internet gevonden uit een preek van meer dan een uur. Met als klap op de vuurpijl ook nog commentaar van een paar linkse hippies daarop.

Als ik niet eerder in aanraking was gekomen met "het evangelie naar Steven Anderson" zou dit voor mij aanleiding zijn geweest om zijn YouTube kanaal te bezoeken. Ik weet namelijk ondertussen wel hoe het werkt. Kijk maar naar het nepnieuws dat begin dit jaar over de Nashville verklaring werd verspreid. Hoe een paar halve artikelen uit context worden gerukt en een eigen leven gaan leiden. Of hoe ds. Lätzel een paar jaar geleden met een preek over Gideon heel Duitsland over zich heen heeft gekregen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te geven. Ik ben voor dat soort linkse waanzin ondertussen immuun geworden en het heeft op mij een averechts effect. Het zijn opvallend vaak onbekende personen waarin ik geestverwanten tegenkom.

Het woordje “We” zegt niets. Kijk alleen maar hoe vaak dat woordje voorkomt op deze Greenpeace pagina: https://www.greenpeace.org/nl/klimaatve ... en-wel-zo/ Moet ik daaruit dan opmaken dat Greenpeace een organisatie is die de Nederlandse overheid omver wil werpen of al heeft geworpen?

Als je dan commentaar hebt op zijn boodschap, gebruik dan de filmpjes op zijn eigen YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/sanderson1611 Wat je op zijn blog tegen komt: http://sanderson1611.blogspot.com/ Of wat je op de website van zijn secte vindt: http://www.faithfulwordbaptist.org/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor gravo » 24 apr 2019 18:39

mona!

Zie je wel dat er mensen zijn die dit proberen te downplayen? Ik bedoel natuurlijk Cahier. Dat komt omdat de fanatiekeling Anderson andere conservatieve christenen confronteert met de ultieme consequenties van hun eigen overtuiging. Daarom willen ze zijn stemgeluid liever niet te hard laten doorklinken. Maar er is ook diep weggestopte, heimelijke bewondering. Ze voelen wel dat hij te ver gaat, maar toch blijven ze een zekere verwantschap voelen. Uit angst om terrein prijs te geven gaan ze dan maar proberen om de scherpe kantjes van zo'n extremist weg te laten, ze te verzachten of andere mensen ervan te beschuldigen dat ze de man een extremist noemen. Zo proberen ze de vijand in een ander kamp te plaatsen. Terwijl ze eigenlijk zo eerlijk zouden moeten zijn om het gevaar van dergelijke extremisten, ook ten aanzien van hun eigen overtuiging, te benoemen en openlijk af te keuren. Want de meest extremistische variant van een overtuiging maakt altijd de dienst uit, als je die niet direct de kop indrukt. Dat is de verlammende natuurwet van de orthodoxie. Het kan altijd nóg strenger, nóg strakker, nóg strikter. Tot je Anderson heet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 19:02

Gravo, raar maar waar: voor mij zit Anderson in hetzelfde kamp als jij. Twee extremisten waarvan ik doodziek wordt. De een een links-extremist, de ander een rechts-extremist.

Yoshi

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Yoshi » 24 apr 2019 19:03

Cahier schreef:Gravo, raar maar waar: voor mij zit Anderson in hetzelfde kamp als jij. Twee extremisten waarvan ik doodziek wordt. De een een links-extremist, de ander een rechts-extremist.

Zegt denk ik meer over jou. Kan Gravo onmogelijk zien als links extremist.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 19:15

Yoshi schreef:Zegt denk ik meer over jou. Kan Gravo onmogelijk zien als links extremist.

Links en rechts zijn zulke ellendige begrippen, ze betekenen iedere eeuw iets anders. Laat ik het dan anders verwoorden: Hij is voor mij het voorbeeld van een klassiek vrijzinnige, terwijl Anderson op en top de karikatuur van Amerikaanse christenfundamentalist waarmaakt. Beide even ver verwijderd van het bijbelse en gereformeerde christendom waar ik voor wil staan.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 19:17

hoe verwijder ik dit bericht
Laatst gewijzigd door Cahier op 24 apr 2019 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2019 19:17

Cahier schreef:Gefeliciteerd je hebt één zin van hem op internet gevonden uit een preek van meer dan een uur. Met als klap op de vuurpijl ook nog commentaar van een paar linkse hippies daarop.


Oké, hoeveel meer tijd raad je aan dat ik besteed aan het beluisteren van zijn werk voordat ik genoeg nuance heb?

Als je dan commentaar hebt op zijn boodschap, gebruik dan de filmpjes op zijn eigen YouTube kanaal: https://www.youtube.com/user/sanderson1611 Wat je op zijn blog tegen komt: http://sanderson1611.blogspot.com/ Of wat je op de website van zijn secte vindt: http://www.faithfulwordbaptist.org/


Ik laat dit even liggen als je het goed vindt want echt geïnteresseerd in wat deze kwiebus te zeggen heeft, ben ik niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor gravo » 24 apr 2019 19:23

Cahier schreef:hoe verwijder ik dit bericht

Ik heb liever dat je een vorig bericht verwijdert.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 19:39

Mortlach schreef:Oké, hoeveel meer tijd raad je aan dat ik besteed aan het beluisteren van zijn werk voordat ik genoeg nuance heb?
Ik laat dit even liggen als je het goed vindt want echt geïnteresseerd in wat deze kwiebus te zeggen heeft, ben ik niet.

Anderson is een radicaal, zonder nuance. Zeer zwart/wit die fel van leer trekt tegen iedereen waarmee hij het oneens is. En het zou ook zeer ongezond zijn als je wel in die kwiebus geïnteresseerd was.

Mijn probleem met dat filmje dat je had toegevoegd, was dat het een fragment van maar een paar seconden betreft, en je hem op basis daarvan je oordeel velt. Datzelfde probleem heb ik met de media. Alsof ze hem netjes hebben geïnterviewd over zijn mening voordat ze de raderen in werking stelden om hem uit Nederland te weren. Het oordeel is geveld, zonder enige wederhoor.

Als ik nooit eerder van hem gehoord zou hebben, dan had ik hem ook voor een min of meer normale traditionele rooms-katholiek als Hugo Bos kunnen verslijten, die van links Nederland ook van alles over zich heen heeft gekregen met zijn Civitas Christiana.
Laatst gewijzigd door Cahier op 24 apr 2019 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2019 19:47

Cahier schreef:Mijn probleem met dat filmje dat je had toegevoegd, was dat het een fragment van maar een paar seconden betreft, en je hem op basis daarvan je oordeel velt. Datzelfde probleem heb ik met de media. Alsof ze hem netjes hebben geïnterviewd over zijn mening voordat ze de raderen in werking stelden om hem uit Nederland te weren. Het oordeel is geveld, zonder enige wederhoor.


Oké, nogmaals, hoeveel wederhoor verdient zo iemand die de Holocaust ontkent en die de dood van LGBTQ+'ers toejuicht? Dit doet hij toch vrij openlijk, regelmatig en spontaan?

Ik krijg het idee dat je erop aanstuurt dat als je hem maar genoeg kansen geeft, en genoeg naar hem luistert, dat je dan een context en een nuance zult ontdekken waarin die oproepen tot het executeren van homo's om AIDS uit te roeien eigenlijk best wel meevallen of dat hij eigenlijk best wel interessante punten aansnijdt wanneer hij beweert dat de Holocaust is verzonnen.

Nee, die context is er niet en die nuance bestaat niet. Daar heb ik persoonlijk niet meer dan een paar seconde aan ongeforceerd materiaal voor nodig. Jij blijkbaar wel en dat is uiteraard prima.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Cahier » 24 apr 2019 20:22

Mortlach schreef:Oké, nogmaals, hoeveel wederhoor verdient zo iemand die de Holocaust ontkent en die de dood van LGBTQ+'ers toejuicht? Dit doet hij toch vrij openlijk, regelmatig en spontaan?

Ik krijg het idee dat je erop aanstuurt dat als je hem maar genoeg kansen geeft, en genoeg naar hem luistert, dat je dan een context en een nuance zult ontdekken waarin die oproepen tot het executeren van homo's om AIDS uit te roeien eigenlijk best wel meevallen of dat hij eigenlijk best wel interessante punten aansnijdt wanneer hij beweert dat de Holocaust is verzonnen.

Ik heb geen flauw idee hoe hij over deze zaken denkt. Maar het is toch idioot dat een onbekend predikantje uit Amerika plotseling nationale bekendheid in Nederland verwerft door de geruchtentrommel van het COC?

Waarom konden de Centrum Democraten niets beginnen in de politiek? Omdat er een cordon sanitaire bestond. Waarom kon Geert Wilders zo uitgroeien? Omdat iedereen hem aandacht geeft.

Het grootste gedeelte van de christenen in Nederland dat zich min of meer in zijn denkbeelden zou kunnen verplaatsen, behoort tot de uiterst rechtse flank van de gereformeerde gezindte. Maar die vervreemd hij ook weer meteen van zich, vanwege zijn anti-calvinistische houding. Hij houdt daarmee hooguit een handjevol potentiële luisteraars over. Dankzij deze reclame wordt hem gelegenheid gegeven die potentiële volgelingen aan te trekken en hier een gemeente te stichten, zelfs als hij geen stap in Nederland zou zetten.

Bravo Nederland.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Mortlach » 24 apr 2019 20:34

Cahier schreef:Ik heb geen flauw idee hoe hij over deze zaken denkt. Maar het is toch idioot dat een onbekend predikantje uit Amerika plotseling nationale bekendheid in Nederland verwerft door de geruchtentrommel van het COC?


Ach, kom nou toch, nationale bekendheid. Alsof morgen iemand nog weet wie die kwast is. Hooguit wanneer er een besluit wordt genomen over zijn toegang of uitsluiting krijgt 'ie weer een paar regeltjes en in juni weet echt niemand meer wie hij is.

Het grootste gedeelte van de christenen in Nederland dat zich min of meer in zijn denkbeelden zou kunnen verplaatsen, behoort tot de uiterst rechtse flank van de gereformeerde gezindte. Maar die vervreemd hij ook weer meteen van zich, vanwege zijn anti-calvinistische houding. Hij houdt daarmee hooguit een handjevol potentiële luisteraars over. Dankzij deze reclame wordt hem gelegenheid gegeven die potentiële volgelingen aan te trekken en hier een gemeente te stichten, zelfs als hij geen stap in Nederland zou zetten.


Ik denk echt dat je het allemaal schromelijk overschat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "vriendje" Anderson in Amsterdam

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2019 20:41

Cahier schreef:Ik heb geen flauw idee hoe hij over deze zaken denkt. Maar het is toch idioot dat een onbekend predikantje uit Amerika plotseling nationale bekendheid in Nederland verwerft door de geruchtentrommel van het COC?

Waarom konden de Centrum Democraten niets beginnen in de politiek? Omdat er een cordon sanitaire bestond. Waarom kon Geert Wilders zo uitgroeien? Omdat iedereen hem aandacht geeft.

Het grootste gedeelte van de christenen in Nederland dat zich min of meer in zijn denkbeelden zou kunnen verplaatsen, behoort tot de uiterst rechtse flank van de gereformeerde gezindte. Maar die vervreemd hij ook weer meteen van zich, vanwege zijn anti-calvinistische houding. Hij houdt daarmee hooguit een handjevol potentiële luisteraars over. Dankzij deze reclame wordt hem gelegenheid gegeven die potentiële volgelingen aan te trekken en hier een gemeente te stichten, zelfs als hij geen stap in Nederland zou zetten.

Bravo Nederland.


Dus als ik het goed begrijp ben je ervoor om zo'n predikant maar ook haatimams gewoon hun gang te laten gaan en ze geen strobreed in de weg te hebben omdat ze dan misschien minder volgelingen krijgen dan wanneer je ze de toegang tot het land weigert?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten