De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor MoesTuin » 01 apr 2019 21:17

Een prachtig artikel in het RD afgelopen weekend met als titel


Wil refovrouw weer handelingsonbekwaam worden?

https://www.rd.nl/opinie/wil-refovrouw- ... -1.1557698

En na het gehele artikel gelezen te hebben wordt ik hier zo blij van....
Zeker ook van het volgende citaat

"Wat we nodig hebben, is een besef dat Christus ons in de vrijheid heeft gezet, ook om nieuwe wegen te gaan."

De vraag is of de gereformeerde vrouw / man / kerk hier wel klaar voor is.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2019 06:29

Prachtig artikel, boeiend om te lezen. Ook de vraag of conservatisme doorgaans een theologische oorsprong heeft of vaak eerder een psychologische. Zoeken naar vastigheid, veiligheid.

Het is progressief maar ook wel weer evenwichtig en opbouwend geschreven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Cicero » 02 apr 2019 07:50

Mooi artikel. Ik verbaasde me een beetje over de reactie van ds. Mensink, die Janse cynisme aanwrijft. Vind ik nogal flauw, en een gezochte reden om de vragen toch maar aan de kant te schuiven.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2019 08:57

Marnix schreef:Prachtig artikel, boeiend om te lezen. Ook de vraag of conservatisme doorgaans een theologische oorsprong heeft of vaak eerder een psychologische. Zoeken naar vastigheid, veiligheid.

Het is progressief maar ook wel weer evenwichtig en opbouwend geschreven.

Progressief inderdaad, maar onderbouwd.
Waar de conservatieve tegenhangers vaak (niet altijd, en ook niet allemaal) alleen de traditie als onderbouwing hanteren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2019 14:06

StillAwake schreef:Progressief inderdaad, maar onderbouwd.
Waar de conservatieve tegenhangers vaak (niet altijd, en ook niet allemaal) alleen de traditie als onderbouwing hanteren.


Ja, hoewel ik dat wel met wat terughoudendheid wil zeggen met de nadruk erop dat het echt lang niet iedereen geldt (voordat we hier mensen kwetsen). Maar ik kom het wel regelmatig tegen, dat het meer lijkt te gaan om comfort, veiligheid, dat wat we zelf vertrouwd vinden en dat dat de reden is om dingen te laten zoals ze zijn en tegen veranderingen te zijn. Niet dat de kerk daardoor niet verandert, het gaat alleen allemaal een stuk trager omdat de genoemde piketpaaltjes in de grond worden geslagen, langzaam worden losgewrikt en dan iets verderop weer stevig in de grond worden geslagen. Je kan overigens ook met verkeerde intenties alles maar willen veranderen, om het maar een beetje evenwichtig te houden... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 08:00

Marnix schreef:Ja, hoewel ik dat wel met wat terughoudendheid wil zeggen met de nadruk erop dat het echt lang niet iedereen geldt (voordat we hier mensen kwetsen). Maar ik kom het wel regelmatig tegen, dat het meer lijkt te gaan om comfort, veiligheid, dat wat we zelf vertrouwd vinden en dat dat de reden is om dingen te laten zoals ze zijn en tegen veranderingen te zijn. Niet dat de kerk daardoor niet verandert, het gaat alleen allemaal een stuk trager omdat de genoemde piketpaaltjes in de grond worden geslagen, langzaam worden losgewrikt en dan iets verderop weer stevig in de grond worden geslagen. Je kan overigens ook met verkeerde intenties alles maar willen veranderen, om het maar een beetje evenwichtig te houden... :)

Absoluut. Argumentloze meningen kom je aan weerszijden van het spectrum tegen. Vaak zelfs juist aan de uiteinden van het spectrum.

Mijn reactie is dan ook niet bedoeld geweest als claim dat progressief christelijk Nederland wel nadenkt, en conservatief christelijk Nederland niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 15:12

Ja, het is jammer voor ons, maar God de Schepper is al 6000 jaar patriarchaal, dus ook Zijn heilig Woord. ... Strontlastig wellicht.
Hij schiep Eva reeds als hulp voor Adam. ...In de bouw was ik ook niet gewend dat hulpen voorop liepen. ... Gekke gewoonte hè?
In de theologie gaan we de 'wereld' achterna en hebben vrouwen zich tot de absolute top weten op te werken, net als CEO's in het bedrijfsleven.
In mijn kerk de KPN (ofzo) is tegenwoordig ook een meisje de baas, geloof ik. Heet ze geen Saskia?
Ik herinner mij nog dat we voor het eerst spitsvondig uit hadden gevonden dat Eva geen hulp onder Adam was, maar tegenover, op gelijke hoogte dus. Helemaal waar natuurlijk, want de Heere doet niet aan hoger of lager, ... Maar wel aan anders, weet ik zeker ... nog steeds.
Niet gelijk, wel gelijkwaardig, leerden we dan ... heel vroeger? ... weten we nog?
ik zie dat schrijver Sam doctor is. Ja, denk ik dan, die is dus ook de baas over Gods heilig onversneden Woord. ... heel belangrijk.

Toch heb ik het gevoel dat de Bijbel >1900 jaar wél waar was mogen zijn. Moeten vrouwen dan steeds uitgesloten worden? Ach, wijlen mijn grote zus was ook sterker als alle jongetjes uit de buurt, vertel ik altijd graag. Soms vertonen ze gewoon meer kwaliteiten; Deborah, Corrie ten Boom en Saskia misschien ook wel, wie weet. Ik vind mijn eigen vrouw ook bekwamer dan mezelf, zeker met de computer. Liever is ze ook absoluut, dat zien jullie wel. Maar die domme scheppingsorde hè, die wil maar niet mee doen in dat vergeelde heilige Boek. ... strontvervelend eigenlijk.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor naamloos » 03 apr 2019 16:26

ben db bd schreef:Hij schiep Eva reeds als hulp voor Adam. ...In de bouw was ik ook niet gewend dat hulpen voorop liepen. ...
Ach Benny-boy, wie hulp nodig heeft is hulpbehoevend, weten we nog?
De hulpverlener zal wel het beste weten hoe, wat en waar; laat dat maar aan haar over.
Een hulpje dat achter je aan sukkelt is een soort van slaafje.
Zo wil je God toch niet wegzetten, want Hij is immers ook onze hulp lees ik Zijn Heilig Onversneden Woord.
En er staat toch echt hetzelfde woord wat met hulp vertaalt is voor zowel God als voor de vrouw.
Als mij iets niet lukt vraag ik hulp aan iemand die sterker of slimmer is dan ik, zo werkt dat doorgaans, toch? (anders kom je op het niveau slaafje uit)
En omdat man en vrouw verschillend zijn (en dat heeft niets met die zogenaamde domme scheppingsorde te maken hoor) hebben we elkaars hulp regelmatig nodig.
Zo, dan ben ik het toch nog een beetje met je eens: anders, maar wel gelijkwaardig! Zo kun je elkaar aanvullen, en dat lijkt me ook de bedoeling.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 16:43

Bovendien is de betekenis van “hulp” nogal aangepast door de man, alsof de vrouw een soort van hulpje is, iemand doe je rotklusjes kan doen, iemand die ondergeschikt aan je is. Maar in de Bijbel zelfs God onze hulp (nbv: Helper) genoemd. En dan kan je moeilijk volhouden dat dit zoiets als “hulpje” betekent zoals je een hulpje kan hebben in het huishouden bijvoorbeeld.

En zo wordt de scheppingsorde vaak verdraaid en er een karikatuur van gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 17:01

@ naamloos, ik herken de vrouw in u en heb slechts de behoefte om in te gaan op één terloopse opmerking. Uw overige woorden wil ik best onderschrijven, ook al gaat dat m.i. niet zo erg over losgeslagen of -gebroken of -gelaten vrouwen in onze moderne tijd.
(en dat heeft niets met die zogenaamde domme scheppingsorde te maken hoor)

vergun mij te protesteren tegen uw woord 'domme'. Gods scheppingsorde kan niet dom zijn, Hij kan niet eens fouten maken, laat staan dom zijn.
met vriendelijke groet, bennie (met 'ie' a.u.b. :(

Ps: ik vind het eerlijker (stoerder eigenlijk :wink: ) om bovenstaande te laten staan, ook al bied ik er mijn zeer nederige verontschuldiging voor aan!
ik zie nu dat het woord 'domme' door mijzelf is gebruikt en u mij slechts hielp om attent te worden. Wat heb ik anderen toch nodig !! :D

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor lekkerbek » 03 apr 2019 18:02

Ik vind het altijd mooi om te lezen dat de vrouw uit de rib van Adam gemaakt is. Niet uit het hoofd om over hem te heersen, niet uit zijn voet om vertrapt te worden maar uit een rib uit de zij om naast hem te staan. Mooi toch! Om zo elkaar aan te vullen!

Yoshi

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Yoshi » 03 apr 2019 19:23

lekkerbek schreef:Ik vind het altijd mooi om te lezen dat de vrouw uit de rib van Adam gemaakt is. Niet uit het hoofd om over hem te heersen, niet uit zijn voet om vertrapt te worden maar uit een rib uit de zij om naast hem te staan. Mooi toch! Om zo elkaar aan te vullen!

Mooie symboliek idd.
En mooi dat er schijnbaar ook emancipatie van de vrouwen plaatsvind binnen het reformatorische volksdeel.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 19:40

lekkerbek schreef:Ik vind het altijd mooi om te lezen dat de vrouw uit de rib van Adam gemaakt is. Niet uit het hoofd om over hem te heersen, niet uit zijn voet om vertrapt te worden maar uit een rib uit de zij om naast hem te staan. Mooi toch! Om zo elkaar aan te vullen!

Dat is zeker mooi om dit zo in gedachten te nemen.
Als ik de lijn daarin mag doortrekken na de komst van Christus, waar in zowel de man als vrouw op een gelijkwaardige lijn staan.
De man die de vrouw niet overheerst.
De vrouw die de man niet overheerst ( komt meer voor dan je denkt :wink: )

Galaten 3 vers 28 (waarbij het voor deze tekst erover gaat dat we allen door het geloof kinderen van God zijn)

Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 21:01

ben db bd schreef:@ naamloos, ik herken de vrouw in u en heb slechts de behoefte om in te gaan op één terloopse opmerking. Uw overige woorden wil ik best onderschrijven, ook al gaat dat m.i. niet zo erg over losgeslagen of -gebroken of -gelaten vrouwen in onze moderne tijd.

vergun mij te protesteren tegen uw woord 'domme'. Gods scheppingsorde kan niet dom zijn, Hij kan niet eens fouten maken, laat staan dom zijn.
met vriendelijke groet, bennie (met 'ie' a.u.b. :(

Ps: ik vind het eerlijker (stoerder eigenlijk :wink: ) om bovenstaande te laten staan, ook al bied ik er mijn zeer nederige verontschuldiging voor aan!
ik zie nu dat het woord 'domme' door mijzelf is gebruikt en u mij slechts hielp om attent te worden. Wat heb ik anderen toch nodig !! :D


Gods scheppingsorde is niet dom, wat mensen er soms van maken is dat hooguit. God wil de vrouw helemaal niet tot hulpje van de man maken....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 21:07

lekkerbek schreef:Ik vind het altijd mooi om te lezen dat de vrouw uit de rib van Adam gemaakt is. Niet uit het hoofd om over hem te heersen, niet uit zijn voet om vertrapt te worden maar uit een rib uit de zij om naast hem te staan. Mooi toch! Om zo elkaar aan te vullen!


Precies. Niet als hulpje maar als helper. Gelijkwaardig aan elkaar. Dat roept Adam ook vol euforie uit als hij Eva ziet: eindelijk een gelijk aan mij! Mijn botten, mijn vlees. Dat de vrouw niet uit stof werd gemaakt maar uit de bottem en het vlees van de man tekent prachtig de gelijkwaardigheid. Wat niet wil zeggen dat ze identiek zijn maar wel van gelijke waarde. En dat is een mooie basis om verder na te denken over de rollen van man en vrouw.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten