De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Jesaja40 » 14 apr 2019 16:10

naamloos citeert:
Jaja, het kan ook anders hè! De vrouw zit thuis bij dwarse, zeurende jankende kinderen die veel meer energie hebben dan de moeders aankunnen terwijl ze ondertussen ook alle arbeid voor het eten binnen de bepaalde tijd moeten klaarkrijgen om de sabbatsregels niet te overtreden.
En dan ook de kids nog effe onderwijzen .... ppfffft!
En manlief kan relaxt, in een aangename temperatuur (wat meer wel dan niet het geval is, toch?), naar de plaats van de gebedsbijeenkomst wandelen. Rustig alleen, of anders lekker met zijn maatjes.
Wie het beste deel heeft??? Het hangt er maar vanaf wat je leuk vindt en wat de omstandigheden zijn.


In Israël is het in de ochtend 6 uur klaarlichte dag en 12 uur later is het volkomen duister zonder enige schemering. De man moet dus in het donker zijn verplichtingen voldoen. Natuurlijk begrijp ik uw opmerking over zeurende jankende kinderen. Het is een beeld van alle eeuwen en alle mannen gaan op weg om aan hun verplichtingen te voldoen. Daarna spoeden zij zich naar huis en mogen zij aan tafel aanschuiven voor de koude maaltijd. Nee, zo relaxt is het ook niet voor de man. Hij moet er gewoon op uit om aan zijn verplichting te voldoen.

De wekelijkse Sjabbatregel is voor menig gezin in Israël geen grote opgave. Als de man zich als een flierefluiter met zijn maatjes bezig zou zijn komt hij kort voor de Sjabbat in tijdnood. Dat doet hij zichzelf aan. Alles is er op gericht om niet gehaast de Sjabbat in te gaan. Hetzelfde geldt voor de hoge feesten die eveneens het karakter hebben van een Sjabbat. De vrouw heeft geen verplichting zoals haar man. Hij is verantwoordelijk voor haar en moet, als hij zijn tijd verlummeld, deze zeer haastig voltrekken. Menigmaal heb ik in Israël de roep gehoord: minjan. Allemaal laatkomers die nog even voor de Sjabbat haastig hun gebeden afraffelen.

En ja, een aangename temperatuur is het zeker na zonsondergang in Israël. Daar staat tegenover: een lauwe maaltijd.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2019 16:41

Jesaja40 schreef:De wekelijkse Sjabbatregel is voor menig gezin in Israël geen grote opgave. Als de man zich als een flierefluiter met zijn maatjes bezig zou zijn komt hij kort voor de Sjabbat in tijdnood. Dat doet hij zichzelf aan. Alles is er op gericht om niet gehaast de Sjabbat in te gaan. Hetzelfde geldt voor de hoge feesten die eveneens het karakter hebben van een Sjabbat. De vrouw heeft geen verplichting zoals haar man. Hij is verantwoordelijk voor haar en moet, als hij zijn tijd verlummeld, deze zeer haastig voltrekken. Menigmaal heb ik in Israël de roep gehoord: minjan. Allemaal laatkomers die nog even voor de Sjabbat haastig hun gebeden afraffelen.
Iedere toerekeningsvatbare volwassene is verantwoordelijk voor zichzelf.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Jesaja40 » 14 apr 2019 16:48

Naamloos citeert:

Iedere toerekeningsvatbare volwassene is verantwoordelijk voor zichzelf.


Natuurlijk is dit juist, dat zal ik zeker niet ontkennen. De priesterlijke taak van de man voor zijn gezin blijft hierin centraal staan. Daar mag zijn vrouw hem aan herinneren.

Aan de andere kant heeft gelukkig ook de vrouw een verkondigende taak in haar gezin en naar haar naaste, dat wil zeggen haar naaste familie. Het Huis van Israël vormt een groot gezin. Hoe anders is dit in het westen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor Marnix » 15 apr 2019 20:55

Tja, het zal zijn nadelen hebben en ook zijn voordelen. Als ik dit allemaal zo lees ben ik ook wel weer blij dat dit in het westen allemaal iets anders gaat....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2019 12:50

naamloos schreef: De vrouw zit thuis bij dwarse, zeurende jankende kinderen die veel meer energie hebben dan de moeders aankunnen terwijl ze ondertussen ook alle arbeid voor het eten binnen de bepaalde tijd moeten klaarkrijgen om de sabbatsregels niet te overtreden.
En dan ook de kids nog effe onderwijzen .... ppfffft!
En manlief kan relaxt, in een aangename temperatuur (wat meer wel dan niet het geval is, toch?), naar de plaats van de gebedsbijeenkomst wandelen. Rustig alleen, of anders gezellig met zijn maatjes.
Wie het beste deel heeft??? Het hangt er maar vanaf wat je leuk vindt en wat de omstandigheden zijn.

Jij gaat vast voor het eerste deel. :wink:
https://m.youtube.com/watch?v=sWSoYCetG6A

Who must know the way to make a proper home,
A quiet home, a kosher home?
Who must raise the family and run the home,
So Papa's free to read the holy book?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De vrouw is los, (ook in het reformatorische volksdeel)

Berichtdoor coby6 » 16 apr 2019 13:21

StillAwake schreef:Dat dacht ik ook altijd.
Toch heb ik al mijn kinderen hetzelfde speelgoed aangeboden.
Mijn zoons hebben vanaf het begin een facinatie voor auto's, rennen en wild doen gehad, en zagen poppen als objecten waar je vreselijk hard mee kunt gooien...
Mijn dochter heeft vanaf het begin een pop in haar handen, en keurt de autootjes geen blik waardig.
Ze hebben allemaal met duplo gespeeld. De jongens met de brandweerauto, het meisje met de boerderijdieren.

Daarnaast is aangetoond dat het ruimtelijk inzicht van de gemiddelde vrouw minder goed is dan dat van de gemiddelde man.

Ik denk dat de verschillen toch groter zijn dan jij impliceert in je post.

Ik douwde alleen een keer de oude Barbiepoppen van mijn zus met hun hoofd in de klei. Dat leerde mijn grote broer me.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 22 gasten