Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2019 10:53

hans0166 schreef:je slaat toch echt de plank mis hoor, het enige wat ik gezegd heb dat een refo kader geen recht doet aan de islam. Het interesseert me niet zo waar jij of ik tussen woon. Dat je mijn kader inperkt tot een eiland zegt meer over jou dan over mijn werkelijke wereld.

Ik heb het toch niet over jouw kader gehad, ik had het over een woonomgeving!
Als je zoals ik tussen deze mensen woont, dan zie en merk je dagelijks wat er gebeurt.
Ik spreek zelf met die mensen, drink thee met hen. En dan maakt het niet uit of je refo, gereformeerd of rooms katholiek bent.
Doe jij dat ook?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Berichtdoor Veendam » 16 feb 2019 12:48

benefietdiner schreef:Vind er ook weinig of geen mystieks aan. Wel als je gaat rekenen zoals woord drie-eenheid inderdaad oproept. 1 + 1 + 1 = 1 kan natuurlijk niet, dan wordt het inderdaad mysterieus. Vandaar dat ik het symboliek van de boom gebruikt. Wortel, stam en kruin is 1 boom in drie delen te onderscheiden respectievelijk: God (Vader), Christus (Zoon) en (Heilige) Geest, Dé Boom van het leven.


Bij symboliek krijg je andere dingen die worden vergeleken namelijk dat de wortel en de stam er dus eerder moeten zijn dan de kruin van de boom en dat soort dingen.

Vanuit het grieks is er het woord Personai, dat betekend PERSOON.
In de huidige wereld is een persoon een INDIVIDU die zelfstandig is, afgezonderd van de rest.
Als je dan zegt dat de 3 eenheid 3 PERSONEN zijn dan doet het geen recht aan de oorspronkelijke betekenis.
Dan zou de 3 eenheid bestaan uit 3 apparte personen die afzonderlijk van elkaar dingen doen.
Juist daarmee krijg je de vraag hoe kunnen nu 3 verschillende personen dan 1 zijn.

In het Griekse woord Personai zit de betekenis dat het een persoon is die juist in relatie leeft en functioneerd in RELATIE met andere soortgenoten.
Dus dat de Vader en de Zoon en de Heilige Geest alle 3 personen zijn die in relatie met elkaar leven en functioneren die van dezelfde soort zijn.

Dan heb je dus niet 1 plus 1 plus 1 is drie maar : 1X1X1=1

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Berichtdoor benefietdiner » 25 feb 2019 08:40

Joram heeft er nog weinig kaas van gegeten

In gesprek met moslimbekeerling en ex-PVV’er Joram van Klaveren

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/in ... -1.1549433

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2019 15:42

Dat had hij voor zijn "bekering" ook al niet. Ik vraag me af waarom je aan deze situatie zo ontzettend veel aandacht geeft. Er worden wel vaker mensen moslim. Spijtig, maar waarom wil je daar maandenlang tegengas op geven?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Van christendom naar islam (Joram van Klaveren) > tegengas graag!

Berichtdoor Boekenlezer » 01 mar 2019 18:46

naamloos schreef:Dit doet me denken aan deze vraag: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... van-pasen/
Dit doet me ook denken aan dit topic: viewtopic.php?f=2&t=29909&hilit=straf

Van Reinier Sonneveld: https://reiniersonneveld.nl/2016/10-vra ... oldoening/
https://reiniersonneveld.nl/2018/is-ver ... us-victor/

Stukje uit de laatste link:

"Waarom zou je eigenlijk niet gewoon ‘verzoening door voldoening’ aanvaarden?

Nou ja, omdat het niet zo ‘gewoon’ is. Naar schatting gelooft ongeveer 10, misschien 15 procent van de orthodoxe christenen hierin. Daarmee ligt het voor de hand andere modellen serieus te overwegen. Christus Victor is dan een begrijpelijke keus, omdat dit model – naast andere voordelen – zo oud is.

Bovendien zijn er stevige vragen te stellen aan ‘verzoening door voldoening’, die je dan ook veelvuldig terugvindt bij andere orthodoxe denkers. Hier 11 van deze vragen:

1. Als dit model werkelijk Bijbels is, waarom is het dan niet veel eerder ontwikkeld en dominant geworden in de kerkgeschiedenis?

.... Waarom zouden we uitgaan van ‘verzoening door voldoening’ als default en dan allerlei problemen proberen ‘op te lappen’, terwijl dit model in de wereldkerk en de kerkgeschiedenis allerminst de standaard is? ...."

Je noemt Reinier Sonneveld. Die naam komt mij bekend voor, maar heel erg ingeleid in zijn theologie ben ik niet. Mij staat bij dat hij oorspronkelijk gereformeerd vrijgemaakt was, maar later evangelisch is geworden.

Van de week las ik nog weer iets over een congres vanwege een nieuw verschenen boek. Opvallend vond ik wel, dat er gesteld werd dat hij met kracht de verzoening door voldoening afwijst. Dan denk ik: 'dat is niet zonder reden, daar zit wat achter.' Anders gezegd: dat is best wel verdacht! (Er is duidelijk wat anders aan de hand dan twee modellen op een ontspannen manier bekijken!)

Gisteren kwam ik ook nog een boekbespreking tegen van zijn nieuwste boek, door dr. G.A. van den Brink. Die rekent er grondig mee af. Het komt erop neer dat Reinier Sonneveld ze niet erg op een rijtje heeft, en met zijn valse informatie erg misleidend is. (Ik denk bijvoorbeeld aan zijn beroep op Irenaeus, maar dr. G.A. van den Brink noemt zes verschillen tussen Sonneveld en de werkelijke Irenaeus.) Zie hier: Flirten met de alverzoening
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten