Verzoening / schuldbelijdenis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 05 feb 2019 15:29

Marnix schreef:Ik kan jullie van harte aanraden om dit prachtige filmpje te bekijken, je hoort Corrie ten Boom die vertelt over een ontmoeting met een van haar kampbeulen na een lezing en de worsteling die ze heeft om hem te vergeven, maar dat uiteindelijk wel doet. Overigens toont die persoon wel berouw en was hij zelfs tot geloof gekomen.

Dat is een mooi filmpje marnix dank.

Toen ik het filmpje van Corrie ten Boom beken had schakelde mijn computer over naar het volgen filmpje, die ook erg mooi is, van Dick Baarsen.
Filmpje duur wel een dik uur maar zeker de moeite waard.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 06 feb 2019 01:36

benefietdiner schreef:Ik noem dat voorwaardelijke vergeven. Dus vergeven geven als de ander sorry zegt dan komt er verzoening.
Maar hoe om te gaan met onvoorwaardelijk vergeving. Als de ander geen sorry zegt?

Volgens mij is dat niet Bijbels, tenminste, niet om dat altijd te doen en zonder enige voorwaarde. Voor mij hoeft iemand geen sorry te zeggen of spijt te hebben en die kan continu ermee doorgaan, maar dan vergeef ik en hou ze op een afstand, uit bescherming van mij en mijn kinderen, als ze echt schade willen aanrichten.
Maar Jezus vergaf niet de Farizeeen die tegen de Geest hadden gezondigd en voor zulken moesten ze niet eens bidden, dus het hangt wel af van de persoon en wat ze doen. Wie gij hun zonden aanrekent, zijn ze aangerekend.
Ik las dat slachtoffers van Mengele hem hadden vergeven. Ik vat dat niet. Dat was een vleesgeworden demoon en hij zit nu in de hel. Misschien dat het voor henzelf goed is niet te haten, maar die vergeving gaat hem niet helpen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 06 feb 2019 10:38

Tegenwoordig moet je in de kerk iemand vergeven die Paulus eruit had gezet en dan niet alleen vergeven, maar ook lief mee omgaan als broeder of zuster. Met zulke lieden moogt gij niet eens eten. Dat is gewoon humanisme en een broeinest voor misbruik.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor benefietdiner » 06 feb 2019 11:25

coby6 schreef:Tegenwoordig moet je in de kerk iemand vergeven die Paulus eruit had gezet en dan niet alleen vergeven, maar ook lief mee omgaan als broeder of zuster. Met zulke lieden moogt gij niet eens eten. Dat is gewoon humanisme en een broeinest voor misbruik.

In Romeinen 12:4 wordt gesproken van de kerk als lichaam van Christus. In de verzen die daarop volgen wijst Paulus op de uitwerking die dat moet hebben:

De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.

Hebt elkander hartelijk lief, met broederlijke liefde, met eer de een de ander voorgaande.

Weest niet traag in het benaarstigen. Weest vurig van geest. Dient de Heere.

Verblijdt u in de hoop. Weest geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.

Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Jaagt naar de herbergzaamheid.

Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet. Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden. Weest eensgezind onder elkander. Staat niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot

de nederige. Weest niet wijs bij u zelf. Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Draagt zorg voor wat eerbaar is voor alle mensen.

Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen. Wreekt uzelf niet, beminden, maar geeft de toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.

Wordt door het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

Hoe ga je dit invullen beste coby6

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2019 12:15

coby6 schreef:Volgens mij is dat niet Bijbels, tenminste, niet om dat altijd te doen en zonder enige voorwaarde. Voor mij hoeft iemand geen sorry te zeggen of spijt te hebben en die kan continu ermee doorgaan, maar dan vergeef ik en hou ze op een afstand, uit bescherming van mij en mijn kinderen, als ze echt schade willen aanrichten.
Maar Jezus vergaf niet de Farizeeen die tegen de Geest hadden gezondigd en voor zulken moesten ze niet eens bidden, dus het hangt wel af van de persoon en wat ze doen. Wie gij hun zonden aanrekent, zijn ze aangerekend.
Ik las dat slachtoffers van Mengele hem hadden vergeven. Ik vat dat niet. Dat was een vleesgeworden demoon en hij zit nu in de hel. Misschien dat het voor henzelf goed is niet te haten, maar die vergeving gaat hem niet helpen.


vergeven / geen wraakgevoelens koesteren is Bijbels en niet vooral bedoeld voor die ander, maar vooral ook voor jezelf. Wraak verteert ook jezelf. Dat houdt niet in dat alles maar ongestraft blijft, je weet dat God eens recht zal spreken. En tegelijkertijd hoop je als je zo vergeeft dat die persoon tot inkeer komt. We weten niets over de laatste fase van het leven van Mengele. Als hij nooit berouw heeft gehad klopt je analyse dat hij in de hel zit. Maar HOOP je dat ook? Wat als hij zoals de moordenaar aan het kruis vlak voor zijn dood tot bekering kwam, berouw had? Ben je daar dan blij mee of zou je daar van balen? Vergeven zegt niet altijd iets over waar iemand op dat moment is maar over waar je wil dat die persoon naartoe gaat. Als je iemand in de hel wenst zal je hem nooit vergeven. Wens je dat iemand tot inkeer komt en in de hemel komt, dan is dat heel anders. Daarom roept Jezus ons op om onze vijanden lief te hebben en te zegenen wie ons vervolgen. Om mensen te vergeven die niet weten wat ze doen. Daarom zijn er slachtoffers van Mengele die hem hebben vergeven.
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 feb 2019 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2019 14:44

Een mooi voorbeeld van vergeven is te zien in de film Railway man.
Een man is verschrikkelijk gemarteld ten tijde van de tweede wereldoorlog, door een Japanse commandant.
Ten onrechte! Hij werd beschuldlgd van iets dat hij niet gedaan had.
Al de jaren daarna waren hij en zijn medegevangenen, getraumatiseerd. Eén pleegt er zelfs zelfmoord.
De mannen zien er uit als levende doden, zijn niet in staat meer om te leven, hebben last van flash backs.
De hoofdpersoon gaat naar Japan, als blijkt dat de commandant nog in leven is. Met als doel hem alsnog te vermoorden.
Maar het gaat anders, hij vergeeft hem en er volgt een verzoening.
Een prachtige film.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 06 feb 2019 17:01

benefietdiner schreef:In Romeinen 12:4 wordt gesproken van de kerk als lichaam van Christus. In de verzen die daarop volgen wijst Paulus op de uitwerking die dat moet hebben:

De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.

Hebt elkander hartelijk lief, met broederlijke liefde, met eer de een de ander voorgaande.

Weest niet traag in het benaarstigen. Weest vurig van geest. Dient de Heere.

Verblijdt u in de hoop. Weest geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.

Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Jaagt naar de herbergzaamheid.

Zegent hen, die u vervolgen; zegent en vervloekt niet. Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden. Weest eensgezind onder elkander. Staat niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot

de nederige. Weest niet wijs bij u zelf. Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Draagt zorg voor wat eerbaar is voor alle mensen.

Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen. Wreekt uzelf niet, beminden, maar geeft de toorn plaats; want er is geschreven: Mij komt de wraak toe; Ik zal het vergelden, zegt de Heere.

Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen.

Wordt door het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.

Hoe ga je dit invullen beste coby6

Ja elkander, de broeders, want de wolven kwakte Paulus eruit en die man die leefde met de vrouw van zijn vader werd uit liefde, zodat ie gered zou worden, uit de kerk gezet en toen ie zich had bekeerd moesten ze zich verzoenen met hem. Niet laat die man voorin de kerk zitten, uitgezegend worden als evangelist en de ene na de andere vrouw aanranden. Moeten ze maar niet zo onnozel zijn om dat niet te verwachten van een kerklid. Stil erover zijn en niet roddelen. Het is zielig voor die arme man.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 06 feb 2019 17:11

Marnix schreef:Geen vergeven / geen wraakgevoelens koesteren is Bijbels en niet vooral bedoeld voor die ander, maar vooral ook voor jezelf. Wraak verteert ook jezelf. Dat houdt niet in dat alles maar ongestraft blijft, je weet dat God eens recht zal spreken. En tegelijkertijd hoop je als je zo vergeeft dat die persoon tot inkeer komt. We weten niets over de laatste fase van het leven van Mengele. Als hij nooit berouw heeft gehad klopt je analyse dat hij in de hel zit. Maar HOOP je dat ook? Wat als hij zoals de moordenaar aan het kruis vlak voor zijn dood tot bekering kwam, berouw had? Ben je daar dan blij mee of zou je daar van balen? Vergeven zegt niet altijd iets over waar iemand op dat moment is maar over waar je wil dat die persoon naartoe gaat. Als je iemand in de hel wenst zal je hem nooit vergeven. Wens je dat iemand tot inkeer komt en in de hemel komt, dan is dat heel anders. Daarom roept Jezus ons op om onze vijanden lief te hebben en te zegenen wie ons vervolgen. Om mensen te vergeven die niet weten wat ze doen. Daarom zijn er slachtoffers van Mengele die hem hebben vergeven.

Ik snap het wel dat ze er dan los van kunnen komen. Vraag me alleen af of het echt moet, want niet voor iedereen moet je bidden. Niet voor hen die zondigen tot de dood. Ik zie weinig verschil tussen die man en Hitler en de antichrist. Moet je de antichrist soms ook vergeven als ie je hoofd eraf laat hakken?
Ik zou het leuk vinden als alverzoening waar zou zijn, maar ik geloof er niks van. In die tijd kwam een christen in Engeland bij een evangelist thuis met een krant. De evangelist werd boos. Hij wilde die troep niet in zijn huis.
Hij zei: Mussolini en Hitler zitten spoedig in de hel.
Als iemand zijn geweten totaal dicht schroeit, is ie te ver heen om nog spijt te kunnen voelen of sorry te zeggen. Iemand zag Hitler in de hel. Ik kan er geen traan om laten.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2019 17:36

coby6 schreef:Ik snap het wel dat ze er dan los van kunnen komen. Vraag me alleen af of het echt moet, want niet voor iedereen moet je bidden. Niet voor hen die zondigen tot de dood. Ik zie weinig verschil tussen die man en Hitler en de antichrist. Moet je de antichrist soms ook vergeven als ie je hoofd eraf laat hakken?
Ik zou het leuk vinden als alverzoening waar zou zijn, maar ik geloof er niks van. In die tijd kwam een christen in Engeland bij een evangelist thuis met een krant. De evangelist werd boos. Hij wilde die troep niet in zijn huis.
Hij zei: Mussolini en Hitler zitten spoedig in de hel.
Als iemand zijn geweten totaal dicht schroeit, is ie te ver heen om nog spijt te kunnen voelen of sorry te zeggen. Iemand zag Hitler in de hel. Ik kan er geen traan om laten.


- Jezus bad voor wie Hem kruisigden.
- Wat is zondigen tot de dood? Als Hitler zich bekeerd zou hebben, zou er voor hem dan geen vergeving meer mogelijk geweest zijn?
- Hitler was niet de antichrist, die zal gedood wordendoor Jezus bij Zijn wederkomst
- Dat je geen traan laat om de straf van iemand die verschrikkelijke dingen heeft gedaan en geen spijt snap ik. Maar wat als iemand wel spijt krijgt? Die voorbeelden zijn er ook genoeg. Dan is er bij God vergeving en feest in de Hemel. De vraag is of je dat voor die mensen hoopt en voor ze bidt... of dat je ze haat en ze het liefst Gods oordeel gunt....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 06 feb 2019 18:38

Marnix schreef:- Jezus bad voor wie Hem kruisigden.
- Wat is zondigen tot de dood? Als Hitler zich bekeerd zou hebben, zou er voor hem dan geen vergeving meer mogelijk geweest zijn?
- Hitler was niet de antichrist, die zal gedood wordendoor Jezus bij Zijn wederkomst
- Dat je geen traan laat om de straf van iemand die verschrikkelijke dingen heeft gedaan en geen spijt snap ik. Maar wat als iemand wel spijt krijgt? Die voorbeelden zijn er ook genoeg. Dan is er bij God vergeving en feest in de Hemel. De vraag is of je dat voor die mensen hoopt en voor ze bidt... of dat je ze haat en ze het liefst Gods oordeel gunt....

Hij bad volgens mij niet voor die Farizeeen die tegen de Geest hadden gezondigd en die Hij adderengebroed had genoemd en tegen wie Hij gezegd had dat er geen vergeving mogelijk was.
Zondigen tot de dood, weet niet exact. In ieder geval dat en dan heeft iemand geen enkel berouw lijkt me, want dat hadden zij ook niet.
Natuurlijk hoop je dat iedereen zich bekeert. Haten en Gods oordeel gunnen.. zulke mensen ken ik niet. Ben niet bevriend met zoveel massamoordenaars/psychopaten lol. Ik bad zelfs voor Milosevic. Had een droom van 'm.
Demonen maak ik een uitzondering voor. Toen ik net bekeerd was, was ik boos op God dat Hij die lieve duivel geen tweede kans gaf, maar toen viel ie me lastig en vond ik het wel prima ook.
Maar Jezus gunde sommigen wel de hel en dat was niet slecht.
Laatst gewijzigd door coby6 op 07 feb 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor Liekels » 07 feb 2019 00:50

Ik denk dat het vergeven van iemand die je iets aangedaan heeft heel moeilijk is. Iemand die je misbruikt heeft of je kind vermoord, hoe kun je zo iemand vergeven? Haat en wraak gaat je ook niet helpen, maar vergeving in zo'n situatie is bijna onmenselijk moeilijk lijkt mij. Grappig dat hier verwezen wordt naar een film over vergeving terwijl op dit forum iemand met een andere mening niet eens kan worden vergeven, terwijl deze persoon je niets heeft aangedaan alleen anders denkt of redeneert en jou verre weg zou willen kwetsen alleen er een andere mening op na houdt. Als onvoorwaardelijk zeventig maal zeven maal vergeven wordt aangegeven en men zo volgens de normen vd Bijbel leeft, leeft men dan soms ook niet teveel naar wat voor henzelf zwaarder telt?

Hiermee geef ik niet aan dat ik goed kan vergeven, want ik vind dat erg moeilijk in het geval iemand mij of mijn naasten iets heeft aangedaan. Alleen als vergeving en respecteren van anders denkenden al lastig is dan vraag ik me af hoe daar over gedacht wordt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2019 11:31

Liekels schreef:Ik denk dat het vergeven van iemand die je iets aangedaan heeft heel moeilijk is. Iemand die je misbruikt heeft of je kind vermoord, hoe kun je zo iemand vergeven? Haat en wraak gaat je ook niet helpen, maar vergeving in zo'n situatie is bijna onmenselijk moeilijk lijkt mij. Grappig dat hier verwezen wordt naar een film over vergeving terwijl op dit forum iemand met een andere mening niet eens kan worden vergeven, terwijl deze persoon je niets heeft aangedaan alleen anders denkt of redeneert en jou verre weg zou willen kwetsen alleen er een andere mening op na houdt. Als onvoorwaardelijk zeventig maal zeven maal vergeven wordt aangegeven en men zo volgens de normen vd Bijbel leeft, leeft men dan soms ook niet teveel naar wat voor henzelf zwaarder telt?

Hiermee geef ik niet aan dat ik goed kan vergeven, want ik vind dat erg moeilijk in het geval iemand mij of mijn naasten iets heeft aangedaan. Alleen als vergeving en respecteren van anders denkenden al lastig is dan vraag ik me af hoe daar over gedacht wordt.
Schrerp opgemerkt! Vaak zijn ze veel toleranter tegen de ongelovige medemens dan tegen hun broeders en zusters.
En dat terwijl er staat: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan ​vergeving​ schenken? Tot zevenmaal toe?’ Jezus​ antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
Best vreemd dat er al zoveel onverdraagzaamheid en vijandschap is als onze broeder - zuster alleen maar anders denkt, dan hebben we het nog niet over zondigen gehad.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 07 feb 2019 17:43

naamloos schreef:Schrerp opgemerkt! Vaak zijn ze veel toleranter tegen de ongelovige medemens dan tegen hun broeders en zusters.
En dat terwijl er staat: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan ​vergeving​ schenken? Tot zevenmaal toe?’ Jezus​ antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.
Best vreemd dat er al zoveel onverdraagzaamheid en vijandschap is als onze broeder - zuster alleen maar anders denkt, dan hebben we het nog niet over zondigen gehad.

Ik vind ongelovigen veel makkelijker te vergeven. Bij gelovigen heb je een bepaalde verwachting, die je maar beter gewoon niet kunt hebben. Dan is het een stuk makkelijker.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2019 18:19

coby6 schreef:Ik vind ongelovigen veel makkelijker te vergeven. Bij gelovigen heb je een bepaalde verwachting, die je maar beter gewoon niet kunt hebben. Dan is het een stuk makkelijker.
Dat vind ik klinken alsof ongelovigen veeeeeel slechter zijn. Dat is mijn ervaring niet gelukkig.
Ik kan iemand die echt spijt heeft veel makkelijker vergeven dan iemand die geen spijt heeft, of iemand die zich verplicht voelt omdat ie betrapt is ofzo. En of die 'iemand' nou gelovig of ongelovig is maakt mij verder, wat dat betreft, niet uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Verzoening / schuldbelijdenis

Berichtdoor coby6 » 07 feb 2019 21:55

naamloos schreef:Dat vind ik klinken alsof ongelovigen veeeeeel slechter zijn. Dat is mijn ervaring niet gelukkig.
Ik kan iemand die echt spijt heeft veel makkelijker vergeven dan iemand die geen spijt heeft, of iemand die zich verplicht voelt omdat ie betrapt is ofzo. En of die 'iemand' nou gelovig of ongelovig is maakt mij verder, wat dat betreft, niet uit.

Ja het klinkt wel stom zo. Het is juist vaak andersom. Zulke echt valse geniepige lui als ik in kerken ben tegengekomen, waar je het niet zou verwachten, ben ik onder de ergste ongelovigen nog nooit tegengekomen.
Laatst gewijzigd door coby6 op 08 feb 2019 09:12, 2 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten