Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Bartje » 26 jan 2019 20:35

ik raad je aan om die Bijbel stukken nog eens te lezen, misschien ga je zien waar ik op doel.
een andere vraag is was het wel ''Mozes wet'' hij moest ze tenslotte ook maar opschrijven.

vind ik nog al een arm bestaan Godshuisregels zo aan de wilgen hangen, volgens mij begrijp je Paulus dan nog niet goed. waar komen dan jou normen en waarden dan vandaan?
Haast u langzaam.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Vera888 » 26 jan 2019 23:00

krid schreef:Dankbaarheid. En, jezelf verloochenen. Dat betekent in feite toestaan dat God in je werkt! Alle goede werken zijn uit en door Hem. Vrucht dragen is een gevolg van de Geest die in ons leeft, Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft doen opstaan! Dus, geen werken om rechtvaardig te worden of zijn, maar werken als gevolg van de rechtvaardiging. Juist geloven produceert juist leven!



Met veel interesse alle bijdragen net gelezen (ik doe nog niet zo lang mee). In eerste instantie vond ik het een vreemde vraag, want nergens in de Bijbel lees ik dat de wet aan het kruis werd genageld. Maar blijkbaar wordt met de vraag bedoeld: moet iemand die in Jezus gelooft, de wet nog houden?
Het is, volgens mij, zoals krid hierboven zegt: je moet de wet niet houden om zo rechtvaardig voor God te zijn. Dat is niet mogelijk. En inderdaad zal je, als je in Jezus als je Verlosser gelooft, niets liever willen dan alle tien de geboden houden en met heel je hart God en je naaste liefhebben. Toch is dat soms moeilijk, omdat we onze 'oude mens' nog steeds hebben. Daarom roepen Jezus en Paulus ons op om steeds weer naar het volmaakte te streven, dankbaar te zijn en die 'oude mens' te bestrijden. Dankzij Jezus die wèl aan het kruis werd genageld, en dat voor onze zonden, kunnen we dan toch ook telkens weer onze tegenstrevende 'oude mens' overwinnen. Halleluja!
Laatst gewijzigd door Vera888 op 31 jan 2019 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2019 00:48

Vera888 schreef:Met veel interesse alle bijdragen net gelezen (ik doe nog niet zo lang mee). In eerste instantie vond ik het een vreemde vraag, want nergens in de Bijbel lees ik dat de wet aan het kruis werd genageld. Maar blijkbaar wordt met de vraag bedoeld: moet iemand die in Jezus gelooft, de wet nog houden?
Het is, volgens mij, zoals krid hierboven zegt: je moet de wet niet houden om zo rechtvaardig voor God te zijn. Dat is niet mogelijk. En inderdaad zal je, als je in Jezus als je Verlosser gelooft, niets liever willen dan alle tien de geboden houden en met heel je hart God en je naaste liefhebben. Toch is dat soms moeilijk, omdat we onze 'oude natuur' nog steeds hebben. Daarom roepen Jezus en Paulus ons op om steeds weer naar het volmaakte te streven, dankbaar te zijn en die 'oude natuur' te verloochenen (zie de quote). Dankzij Jezus die wèl aan het kruis werd genageld, en dat voor onze zonden, kunnen we dan toch ook telkens weer onze tegenstrevende 'oude natuur' overwinnen. Halleluja!


Kol 2: Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Efe 2: Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.

Denk dat dat de kernteksten zijn. Maar wat er niet bedoeld wordt is dat de hele wet heeft afgedaan (bepaalde voorschriften overigens wel) maar dat de wet ons niet meer aanklaagt zoals die dat vroeger deed, in Christus is de wet vervuld waardoor ze ons niet meer veroordeelt. De wet zei: doe dit en je zal leven. In Christus is er leven en van daaruit mogen we doen. Dat is een totaal andere volgorde / dimensie en dat wordt volgems mij bedoeld
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Cicero » 30 jan 2019 09:30

Marnix schreef:Kol 2: Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Efe 2: Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.

Denk dat dat de kernteksten zijn. Maar wat er niet bedoeld wordt is dat de hele wet heeft afgedaan (bepaalde voorschriften overigens wel) maar dat de wet ons niet meer aanklaagt zoals die dat vroeger deed,
Ik denk dat het nog een stapje radicaler is: er wordt in Ef geen onderscheid gemaakt tussen geboden: de hele Joodse wet is buiten werking gesteld. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat erin staat nu opeens omgekeerd is, of dat je de wet niet als heilige Schrift kunt lezen. Maar het heeft niet meer de positie van een bindende wet. Christenen zijn wel gebonden aan de 'wet' van Christus die de Geest in het hart schrijft, en bijvoorbeeld het grootste deel van de tien geboden komt daarmee ook overeen.

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Vera888 » 30 jan 2019 10:02

Marnix schreef:Kol 2: Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen.

Efe 2: Want hij is onze vrede, hij die met zijn dood de twee werelden één heeft gemaakt, de muur van vijandschap ertussen heeft afgebroken en de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking heeft gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen. Zo bracht hij vrede en verzoende hij door het kruis beide in één lichaam met God, door in zijn lichaam de vijandschap te doden.

Denk dat dat de kernteksten zijn. Maar wat er niet bedoeld wordt is dat de hele wet heeft afgedaan (bepaalde voorschriften overigens wel) maar dat de wet ons niet meer aanklaagt zoals die dat vroeger deed, in Christus is de wet vervuld waardoor ze ons niet meer veroordeelt. De wet zei: doe dit en je zal leven. In Christus is er leven en van daaruit mogen we doen. Dat is een totaal andere volgorde / dimensie en dat wordt volgems mij bedoeld


Bedankt, Marnix!
Er is maar één waarheid. :roll:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 30 jan 2019 10:21

Cicero schreef:Ik denk dat het nog een stapje radicaler is: er wordt in Ef geen onderscheid gemaakt tussen geboden: de hele Joodse wet is buiten werking gesteld. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat erin staat nu opeens omgekeerd is, of dat je de wet niet als heilige Schrift kunt lezen. Maar het heeft niet meer de positie van een bindende wet. Christenen zijn wel gebonden aan de 'wet' van Christus die de Geest in het hart schrijft, en bijvoorbeeld het grootste deel van de tien geboden komt daarmee ook overeen.


ik zie dat je ook moeite hebt om een goede omschrijving te vinden (sorry als ik mij vergis).

ik was onlangs in een kerk in een grote stad. Daar werden ook de tien geboden voor gelezen.
Ik dacht toen hoeveel mensen zullen er hier zijn die en os of een ezel in de schuur hebben staan, laat staan dat ze een schuur hebben. :lol:
Ik kwam met zoeken een goed alternatief tegen voor de (oude) tien geboden, een eigentijdse.

janboersma.nl schreef: De 10 geboden in nieuwtestamentisch perspectief

Ik ben de HEER, uw God, uw Verbondsgod en uw Bevrijder. In Jezus Christus heb ik u bevrijd en tot vrijheid geroepen. Blijf mijn verbond trouw en bewaar mijn vriendschap. Blijf bij mij, uw bevrijder.

1. Mij alleen zult u liefhebben, vertrouwen en gehoorzamen. Niets of niemand van deze wereld, die ik geschapen heb, zult u vergoddelijken en in plaats van mij liefhebben of vertrouwen en gehoorzamen.

2. U zult u geen voorstelling van mij maken buiten Jezus Christus om. In hem heb ik mij aan u geopenbaard. Zie mij in hem.

3. Wees zijn getuige en belijd mijn naam, die hij u bekend gemaakt heeft.

4. U zult niet leven om te werken, maar werken om te leven. Leef voor mijn aangezicht en houd de dag van Christus’ opstanding in ere als de dag van de bevrijding en de blijdschap. Leef uit de zondag al de dagen van uw leven, want Ik ben de HEER.

5. Uw vader en uw moeder - laat hen tot hun recht komen als uw vader en uw moeder, die ik u gaf. Uw kinderen - laat die tot hun recht komen als uw kinderen, die ik aan uw zorg toevertrouwde.
6. Voor het leven van uw naaste zult u eerbied hebben. Ook hij of zij behoort mij toe. Ook voor hen is Christus gestorven en opgestaan. Zijn leven mag u niet aantasten of vernietigen.

7. Naar mijn beeld heb ik u geschapen: man en vrouw. U zult elkaar in het huwelijk liefhebben en trouw blijven. U zult elkaar als jongens en meisjes en mannen en vrouwen eerbiedigen en niet tot een object verlagen.

8. Rentmeesters van wat ik u toevertrouwde bent u. Geen bezitters! De aarde en haar volheid behoren mij toe. Mij en het geld kunt u niet tegelijk dienen. U zult geven en altijd weer geven.

9. In de omgang met elkaar zult u de waarheid en het recht liefhebben. In uw spreken over uw naaste zult u oprecht en
betrouwbaar zijn. Laat uw ja ‘ja’ zijn, en uw nee ‘nee’.

10. Uw naaste zult u geven wat hem toekomt en in uw hart geen afgunst toelaten. Aan mij, de HEER, uw God, zult u uw hart en uw leven geven. U zult mij als uw Verbondsgod en uw Bevrijder liefhebben met geheel uw hart, met geheel uw verstand en met al uw krachten. Ook uw naaste zult u liefhebben, want hij is gelijk als u. Ik ben de HEER, uw God.
http://www.janboersma.nl/docs/liturgie/ ... ectief.pdf



Vond ik wel mooi en roept minder vragen op.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2019 11:27

Cicero schreef:Ik denk dat het nog een stapje radicaler is: er wordt in Ef geen onderscheid gemaakt tussen geboden: de hele Joodse wet is buiten werking gesteld. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat erin staat nu opeens omgekeerd is, of dat je de wet niet als heilige Schrift kunt lezen. Maar het heeft niet meer de positie van een bindende wet. Christenen zijn wel gebonden aan de 'wet' van Christus die de Geest in het hart schrijft, en bijvoorbeeld het grootste deel van de tien geboden komt daarmee ook overeen.


Precies. En allerlei andere geboden over voedsel, reinheid, offers etcetera niet. Wat overblijft is de liefde voor God en je omgeving, het leven door de Geest, wat ook de essentie is van de 10 geboden maar het wordt wel op meer plaatsen uitgewerkt en door Jezus ook verdiept. (daarom ben ik er ook een groot voorstander van om niet structureel de 10 geboden te lezen in de kerkdiensten maar ook andere teksten te gebruiken voor dit onderdeel van de kerkdiensten.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 30 jan 2019 11:28

benefietdiner schreef:ik zie dat je ook moeite hebt om een goede omschrijving te vinden (sorry als ik mij vergis).

ik was onlangs in een kerk in een grote stad. Daar werden ook de tien geboden voor gelezen.
Ik dacht toen hoeveel mensen zullen er hier zijn die en os of een ezel in de schuur hebben staan, laat staan dat ze een schuur hebben. :lol:
Ik kwam met zoeken een goed alternatief tegen voor de (oude) tien geboden, een eigentijdse.


In ieder geval wel genoeg "vreemdelingen die in hun stede wonen" ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 30 jan 2019 13:27

Marnix schreef:In ieder geval wel genoeg "vreemdelingen die in hun stede wonen" ;-)

:lol: :lol:

ereunao

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2019 14:56

Het verbond der wet aan de Sinaï en ook al de later met Israël gestoten verbonden , zoals het Levitische en Davidische verbond, zijn allen verbonden binnen het hoofdverbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden. Christenen zijn niet onder de wet van Mozes, maar onder de wet van Christus ( Gal.6:2 ). Want met de Gemeente is God een geheel nieuwe bedeling begonnen, zij is een nieuwe schepping aan Christus verbonden in Zijn opstandingsleven en heeft daarom als Zijn hemelse bruid een heel andere relatie met Hem als Zijn aardse volk Israël. De Torah is geheel toegesneden op het leven in het beloofde land, de seizoenen en de hoge feesten en in die vorm en gestalte slechts gegeven totdat het beloofde Zaad gekomen zou zijn ( Gal.3:19 ) In de huidige bedeling vergadert God door Woord en Geest de Gemeente. Maar daarmee is het verbond met Abraham niet uitgewerkt. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden. En zo en zo alleen komt heel de Schrift tot zijn recht. Maar nu wordt heel de Schrift als kerkgschiedenis gelezen. In de geloofsleer bleef ook de Reformatie onder het niveau van het N.T. Want het geheimenis van Pinksteren werd niet begrepen en is nooit theologisch verwerkt. De Reformatie gaf de kerk de rechtvaardiging door het geloof terug,maar die was er ook onder de gelovigen van het O.T. zoals uit het voorbeeld van Abraham onder de belofte duidelijk blijkt. (Rom.4). En ook de hele offercultus van Israël onder de wet wees vooruit naar dezelfde Messias.

Maar het nieuwe van Pinksteren was dat de erfgenaam nu van een onmondig kind door de Geest der aanneming tot zonen de status van een volwassen zoon kreeg. (Gal.4). Dat dit niet verstaan werd blijkt wel duidelijk daaruit dat de S.V, bijna overal waar het Gr. zonen heeft met kinderen vertaald heeft. Maar over dat verschil gaat het nu juist in de Galatenbrief!. Kortom, de kerk is hiermee teruggekeerd tot de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Dat blijkt ook duidelijk uit haar liturgie en de plaats die de wetslezing daarin inneemt. Want de psalmen stammen uit een geloofsklimaat waarin het voorhangsel nog niet gescheurd en de weg naar het heiligdom nog niet geopenbaard was. Hebr.9:8 en de erfgenaam nog een kind was. De psalmen zijn mij lief omdat ze een schat aan geloofsgoed bevatten en het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de kerk heeft de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van het Israël onder de wet gekropen. En nu de ware erfgenaam van het verbond met Abraham als een fenix uit de as herrezen is is Leiden in last en moet de kerk op zoek naar haar eigen identiteit. Want nu blijkt dat zij al eeuwenlang met het van Israël gestolen paspoort op zak loopt!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 01 feb 2019 17:22

ereunao schreef:Het verbond der wet aan de Sinaï en ook al de later met Israël gestoten verbonden , zoals het Levitische en Davidische verbond, zijn allen verbonden binnen het hoofdverbond met Abraham dat nooit op de kerk is overgegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden. Christenen zijn niet onder de wet van Mozes, maar onder de wet van Christus ( Gal.6:2 ). Want met de Gemeente is God een geheel nieuwe bedeling begonnen, zij is een nieuwe schepping aan Christus verbonden in Zijn opstandingsleven en heeft daarom als Zijn hemelse bruid een heel andere relatie met Hem als Zijn aardse volk Israël.
De wet van Mozes zelf is niet van toepassing op de christenen uit de volken, maar de principes er achter wel. Die principes zijn algemener. Bijv. “niet doodslaan” blijkt al van toepassing te zijn in het boek Genesis en geldt dus heel de mensheid. De tien geboden zijn inderdaad gegeven in de context van het verbond met Israël en zijn daarmee in de formulering tijdgebonden (denk aan de inleiding “uit Egypte geleid” en over de belofte in het vijfde gebed, waar het land Israël bedoeld is). De Heere Jezus en de apostelen halen heel wat van die principes aan, zodat zelfs negen van de tien geboden in het NT herhaald worden. Dat is de reden waarom ze als actueel geldend worden gezien. Handelingen 15 noemt slechts een paar voorschriften, maar die zijn aanvullend ten opzichte van de genoemde principes (of basisregels). Het sabbatsgebod wordt in Israël inderdaad beperkt tot het eigen volk. Onder christenen uit de volken is er altijd discussie geweest in welke mate dit gebod betrekking heeft op de zondag.
Bron: Prof. dr. M. J. Paul

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 01 feb 2019 17:59

ereunao citeert:

Christenen zijn niet onder de wet van Mozes, maar onder de wet van Christus ( Gal.6:2 ). Want met de Gemeente is God een geheel nieuwe bedeling begonnen, zij is een nieuwe schepping aan Christus verbonden in Zijn opstandingsleven en heeft daarom als Zijn hemelse bruid een heel andere relatie met Hem als Zijn aardse volk Israël.


Heeft de Messias soms een nieuwe wet gegeven? Zegt Hij zelf niet dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden. Ook de apostelen wezen hierop. Of is die ''nieuwe bedeling" een uitvinding van de kerken die daarmee bewust de wortel doorsneden met het Huis van Israël.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

ereunao

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor ereunao » 01 feb 2019 19:22

benefiet:
De wet van Mozes zelf is niet van toepassing op de christenen uit de volken, maar de principes er achter wel. Die principes zijn algemener. Bijv. “niet doodslaan” blijkt al van toepassing te zijn in het boek Genesis en geldt dus heel de mensheid. De tien geboden zijn inderdaad gegeven in de context van het verbond met Israël en zijn daarmee in de formulering tijdgebonden (denk aan de inleiding “uit Egypte geleid” en over de belofte in het vijfde gebed, waar het land Israël bedoeld is). De Heere Jezus en de apostelen halen heel wat van die principes aan, zodat zelfs negen van de tien geboden in het NT herhaald worden. Dat is de reden waarom ze als actueel geldend worden gezien. Handelingen 15 noemt slechts een paar voorschriften, maar die zijn aanvullend ten opzichte van de genoemde principes (of basisregels). Het sabbatsgebod wordt in Israël inderdaad beperkt tot het eigen volk. Onder christenen uit de volken is er altijd discussie geweest in welke mate dit gebod betrekking heeft op de zondag.


De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Hier zijn wij het dus helemaal over eens. Want bij iedere nieuwe bedeling wordt het principe van de vorige gehandhaaftd maar de vorm en gestalte verandert .Want ook in de brieven van de apostelen komen de geboden van de decaloog impliciet helemaal tot zijn recht. Maar de vorm is een andere die past bij de gemeente die met Christus der wet ( Torah ) gestorven en met Hem opgewekt is in een nieuwe schepping die niet onder de wet, maar onder de genade is.( Rom.6:14 ) Wij doen dus de wet niet teniet door het geloof , maar bevestigen de essentie van de Torah die God aan Israël gegeven heeft.

Heeft de Messias soms een nieuwe wet gegeven? Zegt Hij zelf niet dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden. Ook de apostelen wezen hierop. Of is die ''nieuwe bedeling" een uitvinding van de kerken die daarmee bewust de wortel doorsneden met het Huis van Israël.


Wij snijden door het geloof de wortel niet door, Yeshua was en is een Jood,Maar dat is puur heilshistorisch. Geloofsmatig is de Gemeente niet met Hem verbonden naar Zijn mensheid, maar als de Opgestane. En dat is wel degelijk een totaal nieuwe schepping en niet het Huis van Israël. Dat is omgekeerde verv-theologie. Het gaat hier om heilsorganen ieder met met een eigen identiteit maar met dezelfde Messias. Want het koninkrijk Gods is universeel, het omvat hemel en aarde. Matt.6:10
gr: ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2019 22:53

Op die heuvel daarginds, stond een ruwhouten kruis,
het symbool van vervloeking en schuld.
Maar dat kruis is voor ons, toch het kostbaarst kleinood,
daar Gods wet aan dat hout werd vervuld.

Dank U opgestane Heer en voor de onverdiende geschonken Genade (gratis maar beslist niet goedkoop)
De wet maakt niet zalig
Enkel het Geloof in de Heer Jezus maakt zalig.
Christus die de gehele wet vervuld heeft en in wie wij in Geloof verborgen en verankerd en verzekerd zijn van hét Leven met Hem!
Alle eer en dank en lof voor onze Heer, Abba Vader, alleen U behoor ik toe.........
Want op die heuvel daar ginds.....het ruw houten kruis, het symbool vervloeking en schuld, daar droeg en vervulde Hij mijn schuld en ook de wet en alles waar ik helemaal niet aan kan voldoen, maar enkel Christus. wat rest mij, enkel stille verwondering dankbaarheid en Geloof, Geloof in Hem! Hij die mij droeg, mijn alles, mijn schuld en in diepe verwondering dankbaarheid lofprijzing aan Hem resten mij....

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2019 00:55

Jesaja40 schreef:ereunao citeert:



Heeft de Messias soms een nieuwe wet gegeven? Zegt Hij zelf niet dat Hij niet gekomen is om de wet of de profeten te ontbinden. Ook de apostelen wezen hierop. Of is die ''nieuwe bedeling" een uitvinding van de kerken die daarmee bewust de wortel doorsneden met het Huis van Israël.


De nieuwe bedeling is geen uitvinding van kerken (tenminste niet als je het over de Bijbelse nieuwe bedeling hebt, die is bijbels) maar die kan nooit als doel hebben om de wortel met het huis van Israel door te snijden, dat zou weer heel onbijbels zijn
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten