Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 mei 2019 18:47

naamloos citeert:

Wij leven tussen zijn eerste en tweede komst in, en Jezus en de apostelen zeggen nergens dat gelovigen uit de volken de Thora moeten houden.

Zijn de apostelen dan een nieuwe kerk begonnen?
Was het niet zo dat de gelovigen uit de volkeren zich aansloten bij het Huis van Israël?
Dan de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden.

U zegt: daar heb ik geen affiniteit mee. Toch neemt u of uw kerkgenootschap regels over en past die (naar eigen inzicht) toe. Mag ik dat als Jood raar vinden? Dan is een groot deel van de Bijbel voor u een gesloten boek geworden. Zeer veel teksten van het Evangelie hebben te maken met het dagelijkse Joodse leven. Citaten komen vanuit de traditie vanaf Mosje. Die wilt u wel zelfstandig lezen zonder enige bron van het hoe en waarom? Hoe ziet u vanuit uw visie de Bijbel? Hoe kijkt u naar het kruis en de achtergrond daarvan?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2019 21:54

Jesaja40 schreef:naamloos citeert:

Wij leven tussen zijn eerste en tweede komst in, en Jezus en de apostelen zeggen nergens dat gelovigen uit de volken de Thora moeten houden.

Zijn de apostelen dan een nieuwe kerk begonnen?
Was het niet zo dat de gelovigen uit de volkeren zich aansloten bij het Huis van Israël?
Dan de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden.

U zegt: daar heb ik geen affiniteit mee. Toch neemt u of uw kerkgenootschap regels over en past die (naar eigen inzicht) toe. Mag ik dat als Jood raar vinden? Dan is een groot deel van de Bijbel voor u een gesloten boek geworden. Zeer veel teksten van het Evangelie hebben te maken met het dagelijkse Joodse leven. Citaten komen vanuit de traditie vanaf Mosje. Die wilt u wel zelfstandig lezen zonder enige bron van het hoe en waarom? Hoe ziet u vanuit uw visie de Bijbel? Hoe kijkt u naar het kruis en de achtergrond daarvan?


Mensen zijn geen nieuwe kerk begonnen, soms hooguit gedwongen als er geen ruimte was voor de leer van Jezus. Maar God is een nieuw verbond begonnen in Jezus Christus. Waarmee de offerdiensten, besnijdenis, allerlei reinheidswetten, wetten over kleding, rituele wassingen etcetera, je zelfs de feestdagen en de sabbat voor zover ik de apostelen mag geloven, hebben afgedaan. Wat niet wil zeggen dat we het hele OT maar moeten vergeten. Of stellen dat de Thora ons niets meer kan leren. Zeker, er staan allerlei leerzame dingen in, niet voor niets wordt er met regelmaat uit gelezen, gepreekt. Maar dat is wat anders dan mensen de wetten op te leggen die bij het oude verbond hoorden waar dat verbond heeft afgedaan. De werkelijkheid is Christus en de rest nu maar een schaduw daarvan. En als de apostelen met klem benoemen dat gelovigen niet die regels opgelegd moeten krijgen lijkt het me wijs om gelovigen niet met klem op te dragen om zich aan de Thora te houden. Je theorie dat het even niet hoefde want ze hadden genoeg aan aan hun hoofd, de rest zou vanzelf wel komen, vind ik niet zo plausibel in het licht van andere teksten (Col 2:16, rom 14, Galaten 2 etc)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 07 mei 2019 07:32

Marnix citeert:

Mensen zijn geen nieuwe kerk begonnen, soms hooguit gedwongen als er geen ruimte was voor de leer van Jezus. Maar God is een nieuw verbond begonnen in Jezus Christus. Waarmee de offerdiensten, besnijdenis, allerlei reinheidswetten, wetten over kleding, rituele wassingen etcetera, je zelfs de feestdagen en de sabbat voor zover ik de apostelen mag geloven, hebben afgedaan. Wat niet wil zeggen dat we het hele OT maar moeten vergeten. Of stellen dat de Thora ons niets meer kan leren.

Hoe leest u dan de uitdrukkelijke opdracht van Yeshua aan Zijn leerlingen: maak allen tot Mijn volgelingen. Dat is geen blanco cheque gelet op de nadrukkelijke uitspraak van Yeshua over het ontbinden van de wet of de profeten.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2019 08:54

Jesaja40 schreef:Marnix citeert:

Mensen zijn geen nieuwe kerk begonnen, soms hooguit gedwongen als er geen ruimte was voor de leer van Jezus. Maar God is een nieuw verbond begonnen in Jezus Christus. Waarmee de offerdiensten, besnijdenis, allerlei reinheidswetten, wetten over kleding, rituele wassingen etcetera, je zelfs de feestdagen en de sabbat voor zover ik de apostelen mag geloven, hebben afgedaan. Wat niet wil zeggen dat we het hele OT maar moeten vergeten. Of stellen dat de Thora ons niets meer kan leren.

Hoe leest u dan de uitdrukkelijke opdracht van Yeshua aan Zijn leerlingen: maak allen tot Mijn volgelingen. Dat is geen blanco cheque gelet op de nadrukkelijke uitspraak van Yeshua over het ontbinden van de wet of de profeten.


Jezus zegt meer, namelijk ook dat Hij de wet komt vervullen. Zie bijvoorbeeld de offerdienst en de afzonderlijke plaats van de priesters daarin, waarbij alleen de hogepriester eens per jaar in het heilige der heilige mocht komen. En als Jezus sterft scheurt het voorhangsel en is de offerdienst uit het oude verbond voorbij. Het heeft afgedaan. Let op, het wordt niet maar stopgezet, de wet is niet vergaan, het is vervuld. Hoe kan Jezus anders zeggen dat er geen tittel of jota van de torah zal vergaan en de apostelen vervolgens zeggen dat je niet besneden hoeft te worden? En waarom roept Jezus op om mensen te onderwijzen wat Hij bevolen had (en niet wat Mozes had bevolen)? En hoe kan hij dan zeggen dat mensen gedoopt moeten worden (en niet besneden)? En hoe kunnen zijn leerlingen dan leren dat het totaal onbelangrijk is of je onbelangrijk is of je besneden bent of niet, dat heiden niet de Torah opgelegd moet worden, dat ze op een paar regels na geen andere wetten opgelegd moeten krijgen? Of dat de een bepaalde feestdagen houdt en de ander niet en dat we elkaar daar niet op moeten aankijken? En waarom zijn we tegenwoordig niet meer voor het stenigen van mensen die overspel hebben gepleegd of andere ernstige dingen hebben gedaan? En ook Jezus paste dan niet de wetten van de Torah toe toen ze Hem daarop aanspraken. Jezus vervult de wet en zet hem door Zijn offer in een nieuw licht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4546
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 07 mei 2019 12:42

Jesaja40 schreef:naamloos citeert:

Wij leven tussen zijn eerste en tweede komst in, en Jezus en de apostelen zeggen nergens dat gelovigen uit de volken de Thora moeten houden.

Zijn de apostelen dan een nieuwe kerk begonnen?
Iets nieuws in de leer. Paulus spreekt over het geheimenis dat door de eeuwen heen verborgen was geweest. Ef en Kol.

Jesaja40 schreef:Was het niet zo dat de gelovigen uit de volkeren zich aansloten bij het Huis van Israël?
Nou nee. Anders hadden de Judaïsten zich niet zo druk gemaakt, toch?

En Paulus noemt het gedrag van Petrus verwerpelijk Galaten 2.
Eerst at hij met de heidenen, maar uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis trok hij zich huichelachtig terug.

Jesaja40 schreef:Dan de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden.
Hij is gekomen om die te vervullen. En op Golgotha heeft hij uitgeroepen ''het is volbracht!"

Daarbij, Paulus zegt in 1 Kor. 9 "Ikzelf sta niet onder de Joodse wet" en "maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van ​Christus."
Hoe duidelijk wil je het hebben? Wat doe jij met al deze uitspraken, anders dan er andere teksten tegenover zetten.

Jesaja40 schreef:U zegt: daar heb ik geen affiniteit mee. Toch neemt u of uw kerkgenootschap regels over en past die (naar eigen inzicht) toe. Mag ik dat als Jood raar vinden?
Dat mag. Mag ik het het raar vinden dat u het raar vindt dat ik die 'regels' met welke ik het van harte eens ben gewoon na wil volgen; terwijl ik andere regels waar ik niets mee heb -en die ook nooit aan mij gegeven zijn- laat liggen? Ik zie geen enkele noodzaak die over te nemen.
Ik volg geen wet als opvoeder, maar ik mag leven door de Geest. Hij is mijn leider/opvoeder, en hij werkt Gods wil in mijn hart.
Dat versta ik onder wedergeboorte. Leven door de Geest, en niet naar de letter (lees: de wet).
En voordat .... ja inderdaad, de H.G. gebruikt daarbij zeker dingen die óók in de Thora vermeld staan.

Paulus zegt ''Ik verzeker u dat iedereen die zich laat ​besnijden​ verplicht is om de wet volledig na te leven."
Hoe zit dat, wel de feesten maar niet stenigen? Wel de besnijdenis maar verder een sellectief Leviticus?

Jesaja40 schreef:Dan is een groot deel van de Bijbel voor u een gesloten boek geworden. Zeer veel teksten van het Evangelie hebben te maken met het dagelijkse Joodse leven. Citaten komen vanuit de traditie vanaf Mosje. Die wilt u wel zelfstandig lezen zonder enige bron van het hoe en waarom? Hoe ziet u vanuit uw visie de Bijbel? Hoe kijkt u naar het kruis en de achtergrond daarvan?


De Bijbel is geen gesloten boek voor mij, en bij het lezen van het N.T. ben ik me terdege bewust van het O.T.
U moet het net zo goed hebben van de overleveringen als ik. De bronnen die we hebben staan tot ons aller beschikking.
Het blijkt dat wij een en ander verschillend interpreteren. Niks mis mee, maar geen reden om je te verheffen.
Ik zou evengoed kunnen zeggen dat de Bijbel voor u een gesloten boek is omdat u mijn interpretatie niet hebt.
Dat doe ik natuurlijk niet. Ik ben me ervan bewust dat u en ik, en iedereen, de wijsheid niet in pacht heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten