Jesaja40 schreef:naamloos citeert:
Wij leven tussen zijn eerste en tweede komst in, en Jezus en de apostelen zeggen nergens dat gelovigen uit de volken de Thora moeten houden.
Zijn de apostelen dan een nieuwe kerk begonnen?
Iets nieuws in de leer. Paulus spreekt over het geheimenis dat door de eeuwen heen verborgen was geweest. Ef en Kol.
Jesaja40 schreef:Was het niet zo dat de gelovigen uit de volkeren zich aansloten bij het Huis van Israël?
Nou nee. Anders hadden de Judaïsten zich niet zo druk gemaakt, toch?
En Paulus noemt het gedrag van Petrus verwerpelijk Galaten 2.
Eerst at hij met de heidenen, maar uit angst voor de voorstanders van de besnijdenis trok hij zich huichelachtig terug.
Jesaja40 schreef:Dan de uitspraak van Yeshua: meen niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden.
Hij is gekomen om die te vervullen. En op Golgotha heeft hij uitgeroepen ''het is volbracht!"
Daarbij, Paulus zegt in 1 Kor. 9 "Ikzelf sta niet onder de Joodse wet" en "maar dat ik mij heb onderworpen aan de wet van Christus."
Hoe duidelijk wil je het hebben? Wat doe jij met al deze uitspraken, anders dan er andere teksten tegenover zetten.
Jesaja40 schreef:U zegt: daar heb ik geen affiniteit mee. Toch neemt u of uw kerkgenootschap regels over en past die (naar eigen inzicht) toe. Mag ik dat als Jood raar vinden?
Dat mag. Mag ik het het raar vinden dat u het raar vindt dat ik
die 'regels' met welke ik het van harte eens ben gewoon na wil volgen; terwijl ik andere regels waar ik niets mee heb -en die ook nooit aan mij gegeven zijn- laat liggen? Ik zie geen enkele noodzaak die over te nemen.
Ik volg geen wet als opvoeder, maar ik mag leven door de Geest. Hij is mijn leider/opvoeder, en hij werkt Gods wil in mijn hart.
Dat versta ik onder wedergeboorte. Leven door de Geest, en niet naar de letter (lees: de wet).
En voordat .... ja inderdaad, de H.G. gebruikt daarbij zeker dingen die óók in de Thora vermeld staan.
Paulus zegt ''Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven."
Hoe zit dat, wel de feesten maar niet stenigen? Wel de besnijdenis maar verder een sellectief Leviticus?
Jesaja40 schreef:Dan is een groot deel van de Bijbel voor u een gesloten boek geworden. Zeer veel teksten van het Evangelie hebben te maken met het dagelijkse Joodse leven. Citaten komen vanuit de traditie vanaf Mosje. Die wilt u wel zelfstandig lezen zonder enige bron van het hoe en waarom? Hoe ziet u vanuit uw visie de Bijbel? Hoe kijkt u naar het kruis en de achtergrond daarvan?
De Bijbel is geen gesloten boek voor mij, en bij het lezen van het N.T. ben ik me terdege bewust van het O.T.
U moet het net zo goed hebben van de overleveringen als ik. De bronnen die we hebben staan tot ons aller beschikking.
Het blijkt dat wij een en ander verschillend interpreteren. Niks mis mee, maar geen reden om je te verheffen.
Ik zou evengoed kunnen zeggen dat de Bijbel voor u een gesloten boek is omdat u mijn interpretatie niet hebt.
Dat doe ik natuurlijk niet. Ik ben me ervan bewust dat u en ik, en iedereen, de wijsheid niet in pacht heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)