Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
benefietdiner schreef:Is de wet aan het kruis genageld?
In de topic Nashville-verklaring kwamen we op pagina 20 een beetje off-topic terecht. Het boven dit topic genoemde aspect namelijk: dat de wet van het Oude Testament niet meer voor de Nieuw Testamentaire gelovige van toe passing zou zijn.
Men zei: dat voor gelovigen in Christus is de Wet van Mozes een gepasseerd station. Aan alle voorschriften en eisen van de Wet is door Christus voldaan.
Ook zei men: dat er heel andere dingen in het Sinaïtische verbond staan dan in het N.V. Ook is het O.V. voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid en vloek ongehoorzaamheid. En het geldt ons zeker niet want wij zijn geen Israëlieten.
Met velen teksten werd dit bekrachtigd.
Is dit niet een tegenstrijdig geloof als wordt gezegt dat zij onder een Nieuw Verbond zijn en dat van hun niet langer vereist wordt om Gods wetten te houden. Er staat toch uitvoerig omschreven in de geschriften van Mozes, omdat deze wetten nu in hun verstand en in hun harten geschreven zijn. (Hebreeën 8:1-13; 10:16; Jeremia 31:31-33).
Er staat toch ook dat Hij onder het Nieuwe Verbond Zijn Volk een nieuwe geest zou geven ‘opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden’ (Ezechiël 11:19-20; 36:24-27).
Allen, die Gods wetten in hun verstand en harten geschreven hebben staan, zouden Gods wetten willen houden, niet er omheen argumenteren en uitvluchten zoeken om ze niet te gehoorzamen. Hoewel de meeste belijdende Christenen in het Koninkrijk van God hopen te zijn, lijken vele niet te weten, dat ‘de wet’ zal uitgaan uit Sion (Jeruzalem), als Jezus Christus Zijn Koninkrijk op deze aarde vestigt. (Jesaja 2:2-4) De heiligen zullen als leraren in het Koninkrijk de wereld leren om de Sabbat (Jesaja 66:22-23), de Heilige Dagen (Zacharia 14:16-19) en de voedselwetten (Jesaja 66:15-17) na te leven. Het Nieuwe Verbond is gebaseerd op de wetten van God precies zoals het Oude Verbond.
Bij het Nieuwe Verbond komen geestelijke beloften: na oprecht berouw, vergeving van zonde, Gods Heilige Geest en eeuwig leven. Daarom wordt het Nieuwe Verbond een ‘krachtiger’ Verbond genoemd. (Hebreeën 12:24). In het Nieuwe Verbond is meer dan alleen je naaste liefhebben, het betekent ook de regels en wettelijke voorschriften (Gods wetten) te leren naleven, die ons in de juiste richting blijven wijzen.
De Bijbel openbaart niet dat Jezus de wet afschafte. Een denkbeeld in strijd met de Bijbel en met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe christenen geroepen zijn om nu te leven.
Dat klopt maar dat was zeker niet van toepassing op de decaloog omdat de decaloog een eeuwigdurend karakter heeft.Cicero schreef:Paulus benadrukt vele malen dat niet-Joodse christenen de wet van Mozes niet hoeven te houden. Dat deed hij zelf ook niet altijd.
Dat klopt maar wat verstaan we onder ‘liefdesgebod’ dat alles er verder niet toe doet?Cicero schreef: Tegelijk spreekt hij soms positief over de wet, en haalt hij geboden aan. En hij heeft het over de wet van Christus. En hij zegt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Al met al lijkt het erop dat hij zegt dat de geestelijke dimensie van de wet van Mozes nog wel zeker geldig is. En die dimensie valt samen te vatten in het liefdesgebod.
Wat zeggen die teksten volgens jou dan?benefietdiner schreef:Ook zei men: dat er heel andere dingen in het Sinaïtische verbond staan dan in het N.V. Ook is het O.V. voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid en vloek ongehoorzaamheid. En het geldt ons zeker niet want wij zijn geen Israëlieten.
Met velen teksten werd dit bekrachtigd.
Jezus, die een Jood was dus onder de Joodse wet stond, is gekomen om de wet te vervullen.benefietdiner schreef:De Bijbel openbaart niet dat Jezus de wet afschafte. Een denkbeeld in strijd met de Bijbel en met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe christenen geroepen zijn om nu te leven.
naamloos schreef: Wat zeggen die teksten volgens jou dan?
naamloos schreef: Gelovigen uit de heidenen staan onder de wet van Christus 1 Korinthe 9.
naamloos schreef: De zedelijke wet van Mozes wordt dus niet letterlijk in het nieuwe verbond overgenomen.
naamloos schreef:Jezus, die een Jood was dus onder de Joodse wet stond, is gekomen om de wet te vervullen.
Hij doet er geen jota of tittel af totdat het alles geschied is. Aan het kruis zei Hij ''het is volbracht.''
De levenswijze die Jezus leert kan alleen door de H.G. En die Geest is er na Pinksteren voor elke gelovige.
.De schrijver van de Hebreeën brief toont aan dat allerlei leefregels uit de wet van Mozes nog steeds waarde hebben voor nieuwtestamentische gelovigen, want er zijn veel geestelijke lessen uit te leren. Maar ze moeten wel worden gezien in het licht van de persoon van Jezus en wat Hij heeft gedaan, vooral door zijn plaatsvervangend sterven en opstanding (Hebreeën 10)
Met je eens dat de profetieën nog niet allemaal vervuld zijn.dalethvav schreef:Dat lijkt me niet helemaal juist. Het 'totdat het alles geschied is', slaat niet alleen op de vervulling van de wet, maar ook (zie vs 17) op de vervulling van de Profeten.
Het 'die' in vs 17 slaat op zowel de Wet als de Profeten. Feitelijk bedoeld Jezus hier de gehele TeNaCH.
En zoals iedereen weet, zijn nog niet alle profetieën vervuld, waarmee m.i. gesteld kan worden dat het 'totdat' niet in het verleden maar nog in de toekomst ligt'.
Matt. 5:17-18:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles [ook de vervulling van de Profeten] geschied is.
naamloos schreef:Met je eens dat de profetieën nog niet allemaal vervuld zijn.
Maar vanaf vers 18 gaat het over de wet: 17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. 18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. 19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen;
Dat leg je er dan zelf in want het staat er niet.benefietdiner schreef:Dat die nog altijd 'gedeeltelijk' van kracht zijn voor de gemeenten van nu.
Vind je de wet van Christus niet goed dan?benefietdiner schreef:Ik ben het dus oneens met jou als je zegt dat de decaloog, tien woorden of tien geboden niet meer voor ons van kracht zouden zijn omdat wij geen Israëlieten.
Het is evident dat er onderscheid is in de wet/onderwijzing van de Thora. Maar bij elkaar is het 1 verbond tussen God en Israël.benefietdiner schreef:We moeten wel een onderscheid maken tussen de wetten en regels die beschreven zijn in de eerste vijf boeken van de Bijbel en die specifiek voor Israël golden. Die wetten en regelgeving kun je in drie onderdelen beschrijven namelijk:
1. wet van de moraliteit of tien geboden.
2. de politionele of burgerlijke wetten.
3. en de ceremoniële wetten of plechtigheden.
De eerst genoemde is een eeuwig durende wet en geld van begin tot het einde van de wereld en voor allen nationaliteiten (dus niet specifiek voor Israël). Twee is wel specifiek voor Israël bedoel en gelden niet voor ons als heidenen. Drie zijn vervuld in Christus.
Ik heb het niet over de vrijheid maar over de wet van Christus: Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van Christus.benefietdiner schreef:Als er in 1 Korinthe 9 gesproken wordt over ‘vrijheid’ is dat niet de vrijheid die jij bedoeld. Paulus spreekt daar over een vrijheid van de ceremoniële wetten want die zijn in Jezus Christus vervuld.
De wet van Christus dus! (zie o.a. de bergrede)benefietdiner schreef:"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
HUN LEREND ALLES WAT IK U GEBODEN HEB. Wat heeft Jezus geboden? Dat we het Oude Testament maar moeten afschaffen? Nee zeker niet!
Juist. Zie je dan zelf niet dat Jezus de geboden een veel diepere geestelijke lading geeft?benefietdiner schreef:De inhoud van de decaloog of moraliteit blijft altijd van kracht:
O.T. niet doodslaan. N.T. geen boosheid koesteren in je hart (Matteüs 5:21-26)
O.T. niet echtbreken. N.T. geen begeerte koesteren naar ongeoorloofde seksuele omgang (Matteüs 5:27-30)
O.T. je vrouw wegzenden mag, maar dan wel met een bewijs van scheiding. N.T. niet je vrouw wegzenden omdat je met een ander wil trouwen; het mag alleen als zij vreemd is gegaan (Matteüs 5:31-32).
O.T. je houden aan gezworen eden, maar bij bepaalde formuleringen kun je er onderuit komen. N.T. altijd de waarheid spreken, dan is zweren niet nodig (Matteüs 5:33-37).
O.T. oog-om-oog en tand-om-tand principe. N.T. liever de ander nog meer tegemoet komen dan vergelding opeisen (Matteüs 5:38-42).
De brief aan de Hebreeën is ook niet aan ons heidenen gericht. Daarmee zeg ik niet dat het voor ons geen waarde heeft.benefietdiner schreef:De schrijver van de Hebreeënbrief toont aan dat allerlei leefregels uit de wet van Mozes nog steeds waarde hebben voor nieuwtestamentische gelovigen, want er zijn veel geestelijke lessen uit te leren. Maar ze moeten wel worden gezien in het licht van de persoon van Jezus en wat Hij heeft gedaan, vooral door zijn plaatsvervangend sterven en opstanding (Hebreeën 10).
naamloos schreef:Dat leg je er dan zelf in want het staat er niet
naamloos schreef: Vind je de wet van Christus niet goed dan?
Misschien moet je de Bijbel even gaan lezen.
Paulus benadrukt vele malen dat niet-Joodse christenen de wet van Mozes niet hoeven te houden. Dat deed hij zelf ook niet altijd. Tegelijk spreekt hij soms positief over de wet, en haalt hij geboden aan. En hij heeft het over de wet van Christus. En hij zegt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Al met al lijkt het erop dat hij zegt dat de geestelijke dimensie van de wet van Mozes nog wel zeker geldig is. En die dimensie valt samen te vatten in het liefdesgebod.
benefietdiner schreef:
Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde. Nu als ik de Apostel Paulus leest in o.a. 1 Korinthe 13 lijkt hij dat wel te proclameren.
benefietdiner schreef:Dat die nog altijd 'gedeeltelijk' van kracht zijn voor de gemeenten van nu.
Dan kun jij me zeker wel vertellen waar staat dat de 10 geboden voor gelovigen uit de heidenen gelden?benefietdiner schreef:Nee dat leg ik er niet zelf in. De decaloog is het hart van Gods fundamentele geestelijke wet en God is eeuwig. David schreef: ‘Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag’ (Psalm 119:97). David bestudeerde en dacht de hele dag na over Gods wet! Hij leerde hoe hij Gods wet in elke situatie in het leven moest toepassen. ‘Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het is altoos bij mij’ (Psalm119: 98). Gods wet liet de weg zien, die David moest gaan voor een manier van leven. ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad’ (Psalm 119: 105). Door heel Psalm 119 heen verklaarde David hoe hij Gods wet lief had en gebruikte als zijn gids in het leven.
Correctie: 9 geboden. Jezus zei niets over de sabbat. Paulus zegt er wel iets over: Romeinen 14: 5-6; Kolossenzen 2: 16-17; Galaten 4: 10.benefietdiner schreef:De Apostel Paulus noemde ze heilig, rechtvaardig en goed. Jezus Christus eerde, vergrootte, gehoorzaamde en gebood gehoorzaamheid aan de Tien Geboden.
- Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.benefietdiner schreef:Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde. Nu als ik de Apostel Paulus leest in o.a. 1 Korinthe 13 lijkt hij dat wel te proclameren.
De wet is niet de weg ten leven, laat staan de enige. Jezus is de weg, de waarheid en het leven.benefietdiner schreef:De meeste hebben namelijk geleerd, dat Gods wet werd afgeschaft. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de enige weg van leven is, die de mensheid waar geluk en vreugde zal brengen. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de werkelijke natuur en het karakter van God Zelf openbaart. En God gebiedt ons ‘Weest heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petrus 1:16). De ware Christenen van Jezus worden beschreven als degenen, ‘die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben’ (Openbaring 12:17). En God geeft deze beschrijving van het karakter van Zijn heiligen ‘Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren’ (Openbaring 14:12). Dit is het levend geloof. Dit gehoorzame in de Almachtige God door Jezus Christus, die Zijn leven in U leeft, Dat is de ware liefde als je Gods geestelijke wet begrijpt en onderhoud, zoals geopenbaard in de Tien Geboden!
Iedereen heeft een interpretatie of neemt de interpretatie van een ander over. Daar is iedereen vrij- en eigenzinnig in.benefietdiner schreef:Genoemde omschrijving is de reden dat veel kerken (PKN) vrijzinnig worden, veel dingen gaan schrappen uit de Bijbel, een eigenzinnige interpretatie er aan geven en alles in de liefde doet opgaan. En…. overgaan tot de orde van de (goddeloze) wereld.
benefietdiner schreef:Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde.
benefietdiner schreef:Genoemde omschrijving is de reden dat veel kerken (PKN) vrijzinnig worden, veel dingen gaan schrappen uit de Bijbel, een eigenzinnige interpretatie er aan geven en alles in de liefde doet opgaan. En…. overgaan tot de orde van de (goddeloze) wereld.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 87 gasten