Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 21 jan 2019 09:12

Marnix schreef:Maar hoeft geen ellenlange fase van ellende te zijn.

Dat zeg ik niet!!!
Houd daar alsjeblieft eens mee op om mij woorden of zinnen in de mond te leggen, die ik zo niet gezegd heb.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2019 09:47

Chaya schreef:Dat zeg ik niet!!!
Houd daar alsjeblieft eens mee op om mij woorden of zinnen in de mond te leggen, die ik zo niet gezegd heb.


Wat is het dan wel? Want als iemand tot geloof is gekomen en heeft ontdekt dat Jezus ze redt en verlost komt er toch een kritische nooit als de nadruk sterk op de verlossing en de dankbaarheid ligt. Dan doe je het al snel als aards en horizontaal af. Terwijl ik in de Bijbel lees dat het geloof zekerheid geeft en vreugde. Juist omdat je op Hem gericht bent en niet meer op je eigen zondige ik. Als je Hem aanneemt wordt het leven geen makkie, zijn er moeiten, zonden... maar daarin mag je verheugd zijn en zeker zijn van je redding omdat Hij het voor je heeft gedaan en je het zelf niet hoeft te doen. En dan is alles goed als je Hem aanneemt. Dat is niet horizontaal, oppervlakkig, aards. Het vergt nogal wat geloof en vertrouwen in Hem om dat te zeggen als er aanvechtingen zijn, als er verdriet is, strijd. Maar als je ondanks dat op Hem vertrouwt en gelooft dat het daarom goed komt is dat verre van oppervlakkig, er zit geloof en vertrouwen in en dat moeten we niet afdoen als horizontaal of oppervlakkig. Laten we geen oudste zonen worden die mopperend staan toe te kijken als de Vader iemand in de armen sluit en dat reden is tot feest.... die hoofdschuddend zeggen: zo makkelijk gaat dat natuurlijk allemaal niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor elbert » 21 jan 2019 10:58

Terug naar het onderwerp: is de wet aan het kruis genageld, d.w.z. gedood en afgeschaft?

Het antwoord is volgens mij ja en nee.
Ja, als het gaat om de inzettingen die bij de wet horen.
Nee, als het gaat om de inhoud van de wet zelf, nl. Gods wil met ons leven.

Ouderwets gezegd: de ceremoniele wet is afgeschaft, de zedelijke wet is gebleven.
Dat blijkt volgens mij ook uit het bijbelgedeelte waaraan gerefereerd wordt, nl. Kol. 2:13-14
Kol. 2:13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.


Paulus verwijst in vers 14 naar bepalingen. Naar welke bepalingen verwijst hij? Dat zegt hij verderop:
Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
17 Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.


Dit dus niet meer: je hoeft je niet meer aan spijswetten, feestdagen enz. te houden.

Wat blijft er dan wel? Dat zegt hij nog iets verderop:
Kol. 3: 5 Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
6 Door deze dingen komt de toorn van God over de ongehoorzamen.
7 In deze dingen hebt ook u voorheen gewandeld, toen u in die dingen leefde.
8 Maar nu, legt ook u dit alles af, namelijk toorn, woede, slechtheid, laster, en schandelijke taal uit uw mond.
9 Lieg niet tegen elkaar, aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt,
10 en de nieuwe mens aangetrokken hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft.


Als we naar deze aansporingen kijken, dan zijn ze helemaal in overeenstemming met de 10 geboden die in het OT zijn gegeven.
Dus God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf en dat heel concreet: geen ontucht, hebzucht, afgoderij, diefstal, moord enz..
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2019 11:00

Jesaja40 schreef:Natuurlijk leeft u onder de wet, die heeft nog steeds zijn zeggingskracht niet verloren. Velen onder u stellen dat de Christus de wet heeft vervuld. Dan stel ik de vraag: o ja? en de wet op de kraamvrouwen dan? Al sloeg die niet direct op de Christus ook dat voorschrift (wet) is een onlosmakelijk deel van de gehele wet. Men zegt veel te snel iets en men neemt vaak klakkeloos iets over.

Natuurlijk leeft u onder de wet, dat zou, als dat niet zo was, niet fair zijn tegenover hen die voor de komst van de Christus zijn gestorven. Wie dat zo glashard poneert verkondigt een tweedeling die er te vinden zou zijn bij de Eeuwige. De Eeuwige is onveranderlijk en conform aan de wet zal een ieder worden getoetst. Er zal ook een oordeel worden uitgesproken en een vonnis worden geveld. De betaling, of liever gezegd de vrijspraak is door het offer van de Christus voldaan. Wij zijn dus mensen die gebonden liggen onder de wet en geoordeeld worden conform die wet.

Gelukkig weten wij ook dat een ieder die in de Christus gelooft weet dat Hij een pleitbezorger zal zijn bij het vonnis wat over ons zal worden uitgesproken. Die vrijspraak is beslist niet automatisch en vanzelfsprekend. Iedereen dient zich te houden aan wat de Eeuwige geboden heeft. Het vonnis van de Eeuwige is soeverein en rechtvaardig, zo ook . Ook de betaling van de zondeschuld door de Christus.

Benefietdiner schreef:Dit kan ik helemaal beamen. Dat is ook mijn verlossingsbeleving en overeenkomstig de Bijbel en de verbonden die er in beschreven staan.
Hoe komt het dat naamloos en Moes Tuin dit niet verstaan?
Misschien kun u als mediator functioneren.
Verlost worden.
Vrij gezet worden.
Het kan toch niet anders of je moet ergens uit verlost c.q. vrij gezet worden.


Marnix schreef:Misschien omdat Paulus zegt dat we niet onder de wet leven maar onder de genade? Hoe kan Jesaja40 dan zeggen dat we natuurlijk nog wel onder de wet leven, het anders niet eerlijk zou zijn? Blijkbaar bedoelen we verschillende dingen. Paulus bedoelt dat we geen slaven van de wet zijn omdat de wet ons niet meer veroordeelt. Niet dat de wet ons niets meer te zeggen heeft. En dat bedoelen Naamloos en Moestuin ook. Van die veroordeling door de wet zijn we als we in Hem geloven verlost. En hoeven we niet iedere keer weer verlost te worden. Terugkijken naar waar we van verlost zijn mag zeker, zolang we maar niet er naar terugkeren. En ja, als je geen kind van Hem bent moet je daar nog uit verlost worden.

Paulus poneert dan ook wel die tweedeling.

Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt.

Overigens, voor de goede orde, als er over de wet wordt gesproken in de Bijbel gaat het doorgaans niet over de 10 geboden alleen maar over de hele Tora.


Je heb toch wel goed gelezen @Marnix wat Jesaja40 schreef. Hij schreef: ‘en de wet op de kraamvrouwen dan?’. Jesaja40 schreef het met een vraagteken dus in de vragende zin. Zou jij daar eens op willen ingaan. Ik vraag dit niet belerend maar op jou opmerking:

Marnix schreef: voorde goede orde, als er over de wet wordt gesproken in de Bijbel gaat het doorgaans niet over de 10 geboden alleen maar over de hele Tora.


moet jij daar toch een verklaring c.q. antwoord op weten en daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 21 jan 2019 14:47

elbert schreef:Terug naar het onderwerp: is de wet aan het kruis genageld, d.w.z. gedood en afgeschaft?

Het antwoord is volgens mij ja en nee.
Ja, als het gaat om de inzettingen die bij de wet horen.
Nee, als het gaat om de inhoud van de wet zelf, nl. Gods wil met ons leven.
9
Ouderwets gezegd: de ceremoniele wet is afgeschaft, de zedelijke wet is gebleven.
Dat blijkt volgens mij ook uit het bijbelgedeelte waaraan gerefereerd wordt, nl. Kol. 2:13-14
Kol. 2:13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14 en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.


Paulus verwijst in vers 14 naar bepalingen. Naar welke bepalingen verwijst hij? Dat zegt hij verderop:
Kol. 2:16 Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.
17 Deze zaken zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus.


Dit dus niet meer: je hoeft je niet meer aan spijswetten, feestdagen enz. te houden.

Wat blijft er dan wel? Dat zegt hij nog iets verderop:
Kol. 3: 5 Dood dan uw leden die op de aarde zijn: ontucht, onreinheid, hartstocht, kwade begeerte, en de hebzucht, die afgoderij is.
6 Door deze dingen komt de toorn van God over de ongehoorzamen.
7 In deze dingen hebt ook u voorheen gewandeld, toen u in die dingen leefde.
8 Maar nu, legt ook u dit alles af, namelijk toorn, woede, slechtheid, laster, en schandelijke taal uit uw mond.
9 Lieg niet tegen elkaar, aangezien u de oude mens met zijn daden uitgetrokken hebt,
10 en de nieuwe mens aangetrokken hebt, die vernieuwd wordt tot kennis, overeenkomstig het beeld van Hem Die hem geschapen heeft.


Als we naar deze aansporingen kijken, dan zijn ze helemaal in overeenstemming met de 10 geboden die in het OT zijn gegeven.
Dus God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf en dat heel concreet: geen ontucht, hebzucht, afgoderij, diefstal, moord enz..
De aansporingen zijn wel in overeenstemming met de principes van -zoals hier ook duidelijk blijkt 9 van de 10 geboden- maar dat is nog wel wat anders als de 10 geboden 1 op 1 over te zetten op christenen omdat:
- De verbondspartners van de wet van Mozes God en Israël zijn.
- Dat verbond, waaronder de geboden, onder conditie van zegen en vloek/straf staan.
- De inhoud niet gelijk is. (en dan gaat het niet alleen over de sabbat)

Ik ben het eens met M.J. Paul "De Heere Jezus en de apostelen halen heel wat van die principes aan, zodat zelfs negen van de tien geboden in het NT herhaald worden." Dus de principes blijven gelden, dat leer je uit de wet van Christus en uit het onderwijs van de apostelen.
- De wet van Christus geldt alle gelovigen over de hele wereld.
- De wet van Christus staat onder de conditie van de genade. (wat dus niet inhoudt dat het niet uitmaakt hoe we leven Romeinen 6 Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de ​genade​ zijn? Volstrekt niet!)
- De inhoud is verdiept.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Bartje » 21 jan 2019 16:00

en daar wil ik nog wat aan toevoegen, die stenen wet (tien geboden) die er eerst waren en buiten de mens stond en in de ark onder de verzoendeksel lagen. is nu de motor van het nieuwe hart. wat alreeds lang was voorspeld door Jesaja
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2019 16:02

benefietdiner schreef:Je heb toch wel goed gelezen @Marnix wat Jesaja40 schreef. Hij schreef: ‘en de wet op de kraamvrouwen dan?’. Jesaja40 schreef het met een vraagteken dus in de vragende zin. Zou jij daar eens op willen ingaan. Ik vraag dit niet belerend maar op jou opmerking:



moet jij daar toch een verklaring c.q. antwoord op weten en daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.



Ik heb het goed gelezen. Ik begrijp je vraag niet helemaal (en overigens ook niet wat er met de "wet op de kraamvrouwen" bedoeld wordt.). Kan je dat wat toelichten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2019 17:39

Marnix schreef:Ik heb het goed gelezen. Ik begrijp je vraag niet helemaal (en overigens ook niet wat er met de "wet op de kraamvrouwen" bedoeld wordt.). Kan je dat wat toelichten?
Met jou antwoord constateerde ik dat jij misschien niet wist wat het betekend wat Jesaja40 schreef met de uitdrukking: ‘De wet op de kraamvrouwen’. Voor christenen is dit een onbekende uitdrukking en ik dacht ook voor jou waarschijnlijk want je schreef:
Marnix schreef: ‘Van die veroordeling door de wet zijn we als we in Hem geloven verlost. En hoeven we niet iedere keer weer verlost te worden’.

Volgens de wet op de kraamvrouwen is dit dus niet waar omdat de cyclus van vrouwen (ongesteldheid) ook na de kraamtijd steeds weer opnieuw plaats vind (onrein versus rein) plus minus twaalf keer per jaar. Symbolisch gezien is dit ook zo met de geestelijk (weder) geboorte. Volgens Jesaja40 is deze wet dus niet aan het kruis genageld.
Het is dus niet zo éénmaal wedergeboren altijd weder geboren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor coby6 » 21 jan 2019 17:51

Is Jezus trouwens niet de wet? Dat las ik eens ergens dat Hij de vleesgeworden Torah is.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 21 jan 2019 18:02

coby6 schreef:Is Jezus trouwens niet de wet? Dat las ik eens ergens dat Hij de vleesgeworden Torah is.


Hij is "het Woord", Jezus is God. Niet de wet is aan het kruis genageld, maar God is aan het kruis genageld, zodat wij niet meer geoordeeld worden, maar vrij zijn. Alle eer komt Jezus Christus toe! Wij vallen niet meer onder de wet, maar onder de genade.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor mona » 21 jan 2019 20:29

benefietdiner schreef:Het is dus niet zo éénmaal wedergeboren altijd weder geboren.

Er kan dus afval der heiligen plaatsvinden?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 21 jan 2019 20:52

mona schreef:Er kan dus afval der heiligen plaatsvinden?

Het ziet meer op bekeerd om steeds opnieuw bekeerd te worden.
Deze medaille heeft ook weer twee kanten, de menselijk en de Goddelijk zijde.
We komen hierbij ook terecht in de discussie welk type geloof, tijd geloof, wonder geloof, enz.
Maar we gaan hierin off topique-smile
Ik wil het toch in dit topic houden of wij nog onder de wet zijn of niet, zoals de starttopic vermeld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2019 11:53

benefietdiner schreef:Met jou antwoord constateerde ik dat jij misschien niet wist wat het betekend wat Jesaja40 schreef met de uitdrukking: ‘De wet op de kraamvrouwen’. Voor christenen is dit een onbekende uitdrukking en ik dacht ook voor jou waarschijnlijk want je schreef:

Volgens de wet op de kraamvrouwen is dit dus niet waar omdat de cyclus van vrouwen (ongesteldheid) ook na de kraamtijd steeds weer opnieuw plaats vind (onrein versus rein) plus minus twaalf keer per jaar. Symbolisch gezien is dit ook zo met de geestelijk (weder) geboorte. Volgens Jesaja40 is deze wet dus niet aan het kruis genageld.
Het is dus niet zo éénmaal wedergeboren altijd weder geboren.


Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Tegelijkertijd geloof ik dat je als verloste niet iedere keer weer opnieuw verlost hoeft te worden. Je bent gered en kind van Hem geworden en zolang je dat bent ben je dus ook verlost. Als die staat verandert omdat je bij Hem weggaat ben je geen kind meer van Hem en heb je die verlossing dus weer nodig. Maar blijf je bij Hem, dan niet.

Verder geloof ik dat veel wetten wezen op het offer van Jezus Christus. Denk aan de reinheidswetten, de offerwetten etc. (veel dingen die met bloed te maken hadden waarin werd vooruitgewezen op het bloed van Jezus Christus. Zo ook de "wet op de kraamvrouwen" en wetten waarbij vrouwen onrein zijn als ze ongesteld zijn bijvoorbeeld. Daarom worden die wetten niet meer gehouden door christenen. Dit wordt allemaal goed uitgelegd in Hebreeën 9 en het begin van Hebreeën 10. Als je echter kijkt naar de 10 geboden is de essentie daarvan om God lief te hebben met alles in je en je naaste als jezelf. Dat heeft niet afgedaan, dat geld nog steeds voor ons. Alleen worden we niet meer veroordeeld omdat we daarin tekort schieten... (de vloek van de wet omdat die ons veroordeelt omdat we hem niet kunnen houden) want Jezus heeft dat voldaan met Zijn bloed en Hij spreekt ons vrij. Daarom is er in Hem geen veroordeling meer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2019 13:26

Volgens mij wordt je maar 1x wedergeboren en bekeren doe je wanneer je de verkeerde kant op gaat.
Een kind kan uitvreten wat ie wil, maar je maakt het nooit meer ongedaan dat hij of zij je kind is.
Wel is het mogelijk dat je je handen van hem aftrekt, maar het is en blijft je kind.
Zo zie ik de wedergeboorte ook. Maar gelukkig, verloren zonen en dochters blijven altijd welkom bij de Vader als ze zich bekeren/omkeren.
Struikelen doen we allemaal, dat vind ik iets anders dan verkeerde wegen opgaan.
Jesaja40 schreef:Natuurlijk leeft u onder de wet, die heeft nog steeds zijn zeggingskracht niet verloren. Velen onder u stellen dat de Christus de wet heeft vervuld. Dan stel ik de vraag: o ja? en de wet op de kraamvrouwen dan? Al sloeg die niet direct op de Christus ook dat voorschrift (wet) is een onlosmakelijk deel van de gehele wet. Men zegt veel te snel iets en men neemt vaak klakkeloos iets over.
De wet op de kraamvrouwen (Leviticus 12) was natuurlijk niet van toepassing op Jezus, net zoals de reinigingswetten m.b.t. melaatsheid niet van toepassing zijn op hen die niet melaats waren.

In Lukas staat dat Zacharias en Elizabet allebei rechtvaardig voor God waren en dat zij in alle geboden en verordeningen onberispelijk wandelden; terwijl Elizabet op dat moment nog niets te maken had gehad met de wet op de kraamvrouwen. (Zacharias natuurlijk al helemaal niet)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 22 jan 2019 14:59

benefietdiner schreef:Ik wil het toch in dit topic houden of wij nog onder de wet zijn of niet, zoals de starttopic vermeld.


Wie zijn "wij"? Wedergeborenen leven niet meer onder de wet, maar onder de genade.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten