Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 16 jan 2019 18:30

Is de wet aan het kruis genageld?

In de topic Nashville-verklaring kwamen we op pagina 20 een beetje off-topic terecht. Het boven dit topic genoemde aspect namelijk: dat de wet van het Oude Testament niet meer voor de Nieuw Testamentaire gelovige van toe passing zou zijn.

Men zei: dat voor gelovigen in Christus is de Wet van Mozes een gepasseerd station. Aan alle voorschriften en eisen van de Wet is door Christus voldaan.

Ook zei men: dat er heel andere dingen in het Sinaïtische verbond staan dan in het N.V. Ook is het O.V. voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid en vloek ongehoorzaamheid. En het geldt ons zeker niet want wij zijn geen Israëlieten.

Met velen teksten werd dit bekrachtigd.

Is dit niet een tegenstrijdig geloof als wordt gezegt dat zij onder een Nieuw Verbond zijn en dat van hun niet langer vereist wordt om Gods wetten te houden. Er staat toch uitvoerig omschreven in de geschriften van Mozes, omdat deze wetten nu in hun verstand en in hun harten geschreven zijn. (Hebreeën 8:1-13; 10:16; Jeremia 31:31-33).

Er staat toch ook dat Hij onder het Nieuwe Verbond Zijn Volk een nieuwe geest zou geven ‘opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden’ (Ezechiël 11:19-20; 36:24-27).

Allen, die Gods wetten in hun verstand en harten geschreven hebben staan, zouden Gods wetten willen houden, niet er omheen argumenteren en uitvluchten zoeken om ze niet te gehoorzamen. Hoewel de meeste belijdende Christenen in het Koninkrijk van God hopen te zijn, lijken vele niet te weten, dat ‘de wet’ zal uitgaan uit Sion (Jeruzalem), als Jezus Christus Zijn Koninkrijk op deze aarde vestigt. (Jesaja 2:2-4) De heiligen zullen als leraren in het Koninkrijk de wereld leren om de Sabbat (Jesaja 66:22-23), de Heilige Dagen (Zacharia 14:16-19) en de voedselwetten (Jesaja 66:15-17) na te leven. Het Nieuwe Verbond is gebaseerd op de wetten van God precies zoals het Oude Verbond.

Bij het Nieuwe Verbond komen geestelijke beloften: na oprecht berouw, vergeving van zonde, Gods Heilige Geest en eeuwig leven. Daarom wordt het Nieuwe Verbond een ‘krachtiger’ Verbond genoemd. (Hebreeën 12:24). In het Nieuwe Verbond is meer dan alleen je naaste liefhebben, het betekent ook de regels en wettelijke voorschriften (Gods wetten) te leren naleven, die ons in de juiste richting blijven wijzen.

De Bijbel openbaart niet dat Jezus de wet afschafte. Een denkbeeld in strijd met de Bijbel en met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe christenen geroepen zijn om nu te leven.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Cicero » 16 jan 2019 21:02

benefietdiner schreef:Is de wet aan het kruis genageld?

In de topic Nashville-verklaring kwamen we op pagina 20 een beetje off-topic terecht. Het boven dit topic genoemde aspect namelijk: dat de wet van het Oude Testament niet meer voor de Nieuw Testamentaire gelovige van toe passing zou zijn.

Men zei: dat voor gelovigen in Christus is de Wet van Mozes een gepasseerd station. Aan alle voorschriften en eisen van de Wet is door Christus voldaan.

Ook zei men: dat er heel andere dingen in het Sinaïtische verbond staan dan in het N.V. Ook is het O.V. voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid en vloek ongehoorzaamheid. En het geldt ons zeker niet want wij zijn geen Israëlieten.

Met velen teksten werd dit bekrachtigd.

Is dit niet een tegenstrijdig geloof als wordt gezegt dat zij onder een Nieuw Verbond zijn en dat van hun niet langer vereist wordt om Gods wetten te houden. Er staat toch uitvoerig omschreven in de geschriften van Mozes, omdat deze wetten nu in hun verstand en in hun harten geschreven zijn. (Hebreeën 8:1-13; 10:16; Jeremia 31:31-33).

Er staat toch ook dat Hij onder het Nieuwe Verbond Zijn Volk een nieuwe geest zou geven ‘opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden’ (Ezechiël 11:19-20; 36:24-27).

Allen, die Gods wetten in hun verstand en harten geschreven hebben staan, zouden Gods wetten willen houden, niet er omheen argumenteren en uitvluchten zoeken om ze niet te gehoorzamen. Hoewel de meeste belijdende Christenen in het Koninkrijk van God hopen te zijn, lijken vele niet te weten, dat ‘de wet’ zal uitgaan uit Sion (Jeruzalem), als Jezus Christus Zijn Koninkrijk op deze aarde vestigt. (Jesaja 2:2-4) De heiligen zullen als leraren in het Koninkrijk de wereld leren om de Sabbat (Jesaja 66:22-23), de Heilige Dagen (Zacharia 14:16-19) en de voedselwetten (Jesaja 66:15-17) na te leven. Het Nieuwe Verbond is gebaseerd op de wetten van God precies zoals het Oude Verbond.

Bij het Nieuwe Verbond komen geestelijke beloften: na oprecht berouw, vergeving van zonde, Gods Heilige Geest en eeuwig leven. Daarom wordt het Nieuwe Verbond een ‘krachtiger’ Verbond genoemd. (Hebreeën 12:24). In het Nieuwe Verbond is meer dan alleen je naaste liefhebben, het betekent ook de regels en wettelijke voorschriften (Gods wetten) te leren naleven, die ons in de juiste richting blijven wijzen.

De Bijbel openbaart niet dat Jezus de wet afschafte. Een denkbeeld in strijd met de Bijbel en met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe christenen geroepen zijn om nu te leven.

Misschien moet je de Bijbel even gaan lezen.

Paulus benadrukt vele malen dat niet-Joodse christenen de wet van Mozes niet hoeven te houden. Dat deed hij zelf ook niet altijd. Tegelijk spreekt hij soms positief over de wet, en haalt hij geboden aan. En hij heeft het over de wet van Christus. En hij zegt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Al met al lijkt het erop dat hij zegt dat de geestelijke dimensie van de wet van Mozes nog wel zeker geldig is. En die dimensie valt samen te vatten in het liefdesgebod.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 16 jan 2019 21:29

Cicero schreef:Paulus benadrukt vele malen dat niet-Joodse christenen de wet van Mozes niet hoeven te houden. Dat deed hij zelf ook niet altijd.
Dat klopt maar dat was zeker niet van toepassing op de decaloog omdat de decaloog een eeuwigdurend karakter heeft.
Cicero schreef: Tegelijk spreekt hij soms positief over de wet, en haalt hij geboden aan. En hij heeft het over de wet van Christus. En hij zegt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Al met al lijkt het erop dat hij zegt dat de geestelijke dimensie van de wet van Mozes nog wel zeker geldig is. En die dimensie valt samen te vatten in het liefdesgebod.
Dat klopt maar wat verstaan we onder ‘liefdesgebod’ dat alles er verder niet toe doet?
De Tien Geboden vormen de fundamentele kern van Gods wetten. De eerste vier leggen uit hoe wij God moeten liefhebben en de laatste zes leggen uit hoe God wil, dat wij onze naaste liefhebben. Deze wetten zijn vanaf de schepping van kracht en zullen tot in eeuwigheid voortduren, omdat Gods natuur niet verandert. De Tien Geboden is Gods wet van liefde.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 16 jan 2019 21:49

benefietdiner schreef:Ook zei men: dat er heel andere dingen in het Sinaïtische verbond staan dan in het N.V. Ook is het O.V. voorwaardelijk: zegen bij gehoorzaamheid en vloek ongehoorzaamheid. En het geldt ons zeker niet want wij zijn geen Israëlieten.

Met velen teksten werd dit bekrachtigd.
Wat zeggen die teksten volgens jou dan?

Lees Deuterenomium 28 en 29 over de zegen bij gehoorzaamheid en de vloek bij ongehoorzaamheid.
Lees de inhoud van de burgerlijke, ceremoniele en zedelijke wetten.
Lees met wie God het verbond sloot, aan wie Hij zijn wetten en regels gaf.
Lees vervolgens de inhoud van het nieuwe verbond en zoek de verschillen! :wink:

Jij stelde dit: @Benefietdiner "Het is dus ook niet zo, zoals naamloos zegt, dat het Oude Verbond voor ons niet zou gelden. Jezus Christus heeft weliswaar een Nieuw Verbond (Nieuw Testament) opgericht. Het verbond van de Sinaï (Oud) wordt letterlijk in het Nieuwe overgenomen."

Daar ben ik het niet mee eens. Wij zijn Israël niet en we zijn ook geen proselieten.
Gelovigen uit de heidenen staan onder de wet van Christus 1 Korinthe 9.
En Jezus zei "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de ​Heilige​ Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
Lees de inhoud van het onderwijs van Jezus dat gaat een stuk verder dan de 10 geboden/woorden van de zedelijke wet van Mozes.
Bijvoorbeeld: U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen ​overspel​ plegen. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn ​hart​ al ​overspel​ met haar gepleegd heeft.
Maar als je de bergrede leest valt 1 ding op, hij zwijgt over het sabbatgebod.
De zedelijke wet van Mozes wordt dus niet letterlijk in het nieuwe verbond overgenomen.
De sabbat was het teken van het verbond tussen God en Israël: Laat de Israëlieten dan de ​sabbat​ in acht nemen, door de ​sabbat​ te houden, al hun generaties door, als een eeuwig ​verbond. Hij zal tussen Mij en de Israëlieten voor eeuwig een teken zijn.
benefietdiner schreef:De Bijbel openbaart niet dat Jezus de wet afschafte. Een denkbeeld in strijd met de Bijbel en met het hele plan van God. Gods wetten zijn een samenvatting van een levenswijze, die God vanaf de Schepping heeft benadrukt, waartoe christenen geroepen zijn om nu te leven.
Jezus, die een Jood was dus onder de Joodse wet stond, is gekomen om de wet te vervullen.
Hij doet er geen jota of tittel af totdat het alles geschied is. Aan het kruis zei Hij ''het is volbracht.''

De levenswijze die Jezus leert kan alleen door de H.G. En die Geest is er na Pinksteren voor elke gelovige.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2019 10:00

naamloos schreef: Wat zeggen die teksten volgens jou dan?

Dat die nog altijd 'gedeeltelijk' van kracht zijn voor de gemeenten van nu.

Ik ben het dus oneens met jou als je zegt dat de decaloog, tien woorden of tien geboden niet meer voor ons van kracht zouden zijn omdat wij geen Israëlieten.

We moeten wel een onderscheid maken tussen de wetten en regels die beschreven zijn in de eerste vijf boeken van de Bijbel en die specifiek voor Israël golden. Die wetten en regelgeving kun je in drie onderdelen beschrijven namelijk:
1. wet van de moraliteit of tien geboden.
2. de politionele of burgerlijke wetten.
3. en de ceremoniële wetten of plechtigheden.
De eerst genoemde is een eeuwig durende wet en geld van begin tot het einde van de wereld en voor allen nationaliteiten (dus niet specifiek voor Israël). Twee is wel specifiek voor Israël bedoel en gelden niet voor ons als heidenen. Drie zijn vervuld in Christus.

naamloos schreef: Gelovigen uit de heidenen staan onder de wet van Christus 1 Korinthe 9.

Als er in 1 Korinthe 9 gesproken wordt over ‘vrijheid’ is dat niet de vrijheid die jij bedoeld. Paulus spreekt daar over een vrijheid van de ceremoniële wetten want die zijn in Jezus Christus vervuld.

"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
HUN LEREND ALLES WAT IK U GEBODEN HEB. Wat heeft Jezus geboden? Dat we het Oude Testament maar moeten afschaffen? Nee zeker niet!
naamloos schreef: De zedelijke wet van Mozes wordt dus niet letterlijk in het nieuwe verbond overgenomen.

De inhoud van de decaloog of moraliteit blijft altijd van kracht:
O.T. niet doodslaan. N.T. geen boosheid koesteren in je hart (Matteüs 5:21-26)
O.T. niet echtbreken. N.T. geen begeerte koesteren naar ongeoorloofde seksuele omgang (Matteüs 5:27-30)
O.T. je vrouw wegzenden mag, maar dan wel met een bewijs van scheiding. N.T. niet je vrouw wegzenden omdat je met een ander wil trouwen; het mag alleen als zij vreemd is gegaan (Matteüs 5:31-32).
O.T. je houden aan gezworen eden, maar bij bepaalde formuleringen kun je er onderuit komen. N.T. altijd de waarheid spreken, dan is zweren niet nodig (Matteüs 5:33-37).
O.T. oog-om-oog en tand-om-tand principe. N.T. liever de ander nog meer tegemoet komen dan vergelding opeisen (Matteüs 5:38-42).

De schrijver van de Hebreeënbrief toont aan dat allerlei leefregels uit de wet van Mozes nog steeds waarde hebben voor nieuwtestamentische gelovigen, want er zijn veel geestelijke lessen uit te leren. Maar ze moeten wel worden gezien in het licht van de persoon van Jezus en wat Hij heeft gedaan, vooral door zijn plaatsvervangend sterven en opstanding (Hebreeën 10).

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor dalethvav » 17 jan 2019 10:11

naamloos schreef:Jezus, die een Jood was dus onder de Joodse wet stond, is gekomen om de wet te vervullen.
Hij doet er geen jota of tittel af totdat het alles geschied is. Aan het kruis zei Hij ''het is volbracht.''

De levenswijze die Jezus leert kan alleen door de H.G. En die Geest is er na Pinksteren voor elke gelovige.


Dat lijkt me niet helemaal juist. Het 'totdat het alles geschied is', slaat niet alleen op de vervulling van de wet, maar ook (zie vs 17) op de vervulling van de Profeten.
Het 'die' in vs 17 slaat op zowel de Wet als de Profeten. Feitelijk bedoeld Jezus hier de gehele TeNaCH.
En zoals iedereen weet, zijn nog niet alle profetieën vervuld, waarmee m.i. gesteld kan worden dat het 'totdat' niet in het verleden maar nog in de toekomst ligt'.

Matt. 5:17-18:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles [ook de vervulling van de Profeten] geschied is.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 17 jan 2019 11:44

Benefietdiner citeert:

De schrijver van de Hebreeën brief toont aan dat allerlei leefregels uit de wet van Mozes nog steeds waarde hebben voor nieuwtestamentische gelovigen, want er zijn veel geestelijke lessen uit te leren. Maar ze moeten wel worden gezien in het licht van de persoon van Jezus en wat Hij heeft gedaan, vooral door zijn plaatsvervangend sterven en opstanding (Hebreeën 10)
.

Deze stelling is tweeledig en het antwoord daarop wil ik als volgt toelichten:

Als eerste is de brief aan de Hebreeën gericht en geschreven voor én door Messiasbelijdende Joden die in een impasse terecht waren gekomen. Zij waren opgevoed met de gebruiken en leerstellingen zonder de diepte daarin te ontdekken. Deze herontdekking was een ontmaskering van onder andere dat de engelen een hogere positie toegedicht kregen. Tegelijkertijd leerde men dat alle ceremoniële wetten zeer nuttig waren om het besef bij te brengen wat een offer werkelijk kost en dat een dierenoffer eigenlijk een substituut is van wat er met hen zou moeten gebeuren. Het offer was dus plaatsvervangend. Het paste ook volledig in de cultuur van de omliggende volkeren, die massaal offerden aan hun afgoden.

Ik zou beslist niet een onderscheid willen en mogen maken tussen de gelovigen. Het begrip oud en nieuw zorgt voor een schisma en snijd de band door met de gelovigen van alle eeuwen. Ook dat is een geestelijke les: het verbonden zijn is meer dan alle denominaties die elkaar bestrijden. Jammer dat dit ook hier gebeurt, want dit gaat volledig in tegen het Bijbelse principe van en volk en een Herder.

De Hebreeën zaten tussen twee vuren in: de ene kant het strenge orthodoxe deel die geen ruimte gaf aan voortschrijdend inzicht. Ik moet toegeven dat deze minder inschikkelijkheid te maken heeft met de vele pseudo-messiassen die er waren en uiteindelijk het och niet waren. Hierin prijs ik de orthodoxe Joden die hiertegen streden. Nog een verzachtende omstandigheid in het voordeel van de orthodoxe Joden is gelegen in het feit dat zij door de Eeuwige met blindheid waren geslagen. Zou dat niet zo geweest zijn, dan zou de Messias beslist niet aan het kruis zijn gehangen. Ook dit moesten de Hebreeën verwerken en was hen tot troost dat de Eeuwige dit zo had besloten. Eigenlijk werden de Hebreeën onderricht om zich met het deze pastorale brief zich weerbaar en mondig te maken tegenover het orthodoxen deel. Eigenlijk moet iedereen vanuit deze achtergrond deze Hebreeën brief lezen.

De Hebreeën brief is dus geen omslagpunt naar een nieuwe religie, verre van dat. Het is een duidelijke instructie om de geboden te blijven houden en de leefregels van vroeger beslist niet door te snijden. In diezelfde context moet de gelovige uit de volken beseffen dat kort na het schrijven van deze brief de tweede tempel door de Romeinen wordt verwoest. Dit gebeuren is al interessant genoeg om nader te analyseren. In de tempel werden jaarlijks offers gebracht en ook Paulus bracht kort voor de verwoesting van de tempel daar een nazireeër offer samen met vier andere mannen. Daar was niets mis mee en behoorde ook na de opstanding van de messias Yeshua tot de normale gebruiken. Echter de leiders van Israël, voornamelijk de hogepriesters waren niet meer uit het geslacht van Aäron en werden benoemd door de Romeinse overheersers. Zij waren corrupt en hinkten op twee gedachten: de verplichte offers op de gezette tijden en anderzijds de wil uitvoeren van de Romeinse overheid. Beslist geen plezierig klimaat om de Eeuwige te dienen. Zij dienden en bedienden zichzelf en dat was de onder andere de reden waardoor het Huis van Israël in opstand kwam en de Romeinse heersers zeer wreed optraden en alles vernietigden.

Die wreedheid van de Romeinen werkt door tot op de huidige dag. Nee zij bezetten Israël niet maar toch, hun spot en vernedering is nog dagelijks te lezen in iedere krant. Weet u waarom? Toen de Romeinen Israël binnentrokken vroegen zij aan de bewoners van Israël: wie was jullie grootste vijand? Het antwoord was snel gegeven: dat waren destijds de Filistijnen. Mooi zeiden de Romeinen, dan wordt jullie land vernoemd naar de Filistijnen. In die omgeving verkeerde het Huis van Israël en ook dat droeg bij in de verwarring van die tijd. Het land was geestelijk onbestuurbaar geworden en alle pogingen werden ook vanuit het Romeinse kamp aangedragen om al het godsdienstige van Israël te vernietigen.

En juist in die donkere en zwarte periode breekt de volheid van de tijd aan, de tijd die de Eeuwige had bepaald om Zijn Messias naar deze aarde te zenden. Hij was deelgenoot van het verscheurde en vertrapte Israël. Yeshua werd geconfronteerd met corruptheid van de priesterklasse. Slechts een klein deel van deze priesterklasse had een oog voor Hem.

Hie staat dit alles in verband met het onderwerp: is de wet aan het kruis genageld? Hoe moeten wij dat duiden?
Als eerste denk ik dat de wet niet aan het kruis is gespijkerd. De wet is gegeven als leefregels voor het Huis van Israël, kaders waarbinnen zij mogen en moeten leven en die beslist niet klein zijn. Mensen zoeken de randen de uiterste grens van de wetten op en proberen die uit te rekken naar hun believen en inzicht. Zo heeft de Eeuwige de Zijn wetten niet bedoeld om die naar eigen smaak in te richten. Van Wie kan gezegd worden dat Hij de Levende Thora is? Is dat niet de Messias Yeshua, als van Hem gezegd wordt dat Hij de wet in Zijn hart draagt. Hij kwam onder de wet en leefde naar de wet van de Eeuwige en nimmer overtrad Hij die. De wetsovertreders veroordeelden hem maar zij waren niet bij machte om Hem de doden. Dat recht hadden zij verspeeld door hun afvalligheid en ging over naar de Romeinen als nieuwe machthebbers over Israël. Dat laat de diepe struikeling zien van Israël. Het corrupte deel van de priesters en schriftgeleerden eisten de doodstraf. Wat doet de Romeinse overheid? Zij bespotten het corrupte deel en daarmee vernederen en bestraffen zij het corrupte deel van de priesters en schriftgeleerden door te zeggen: deze man is onschuldig. Wij verklaren hem onschuldig hier is Hij terug. Dan zien wij de uitwerking van corruptheid die wederzijds is. Pilatus corruptheid wordt uitgespeeld tegenover de Joodse corruptheid. Pilatus is de verliezer en moet buigen tegen de Joodse corruptheid. Het gehele proces van Yeshua was wetteloos en totaal ongeoorloofd, daar het verhoor in de nacht heeft plaats gevonden. Er mochten geen nachtelijke processen plaats vinden, vandaar dat er ook geen Farizeeën aanwezig waren bij dit proces van Yeshua. Zij zouden het met kracht hebben tegengehouden. Maar ja, wat doe je als ongeveer 90% van het sanhedrin bestaat uit sadduceeën die kozen voor de weg van de minste weerstand en door middel van corruptiedwang Pilatus wisten te overtuigen. Ook dit proces was bekend bij de schrijver van de Hebreeën brief en behoorde tot de mondelinge overleving van ooggetuigen en tijdgenoten.

Is de wet aan het kruis genageld? Moet dit nog een vraag zijn? Of moeten wij het zo interpreteren dat Yeshua aan het kruis is genageld en dat Hij beladen met de zonden van deze wereld bekleed werd. Dat wordt het ineens duidelijk hoe Hij de woorden aan het kruis uitspreekt: Mijn G'd, waarom hebt U Mij verlaten? De zwaarte van de schuld, het onrein worden maakte Hem eenzaam en deed Hem bloed zweten. Die wetenschap, dat Hij vroeg: laat deze drinkbeker, die zwaarte, aan Mij voorbijgaan was zeer terecht. Maar ook de wil van de Vader Die Hem gezonden heeft naar deze wereld trok aan Yeshua. Hij wilde in deze laatste beproeving gehoorzaam blijven. Juist door die gehoorzaamheid was Hij de Overwinnaar en was Hij machtiger dan de Romeinen. Hij was ook de Overwinnaar van de haat van deze wereld die zich samenbalde in ongeveer honderd corrupte geestelijke leiders van Israël. Jammer is het dat de gelovigen uit de volkeren daar zo weinig oog voor hebben gehad in de loop van de eeuwen.

Als deze corrupte geestelijke leiders er niet waren geweest zou er geen enkel bestaansrecht zijn voor de kerken. Zij zijn gelijk aan de Romeinen, die geen enkele affiniteit hebben met het geloof in de G'd van Avraham, Yitschak en Jaacov.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2019 12:13

dalethvav schreef:Dat lijkt me niet helemaal juist. Het 'totdat het alles geschied is', slaat niet alleen op de vervulling van de wet, maar ook (zie vs 17) op de vervulling van de Profeten.
Het 'die' in vs 17 slaat op zowel de Wet als de Profeten. Feitelijk bedoeld Jezus hier de gehele TeNaCH.
En zoals iedereen weet, zijn nog niet alle profetieën vervuld, waarmee m.i. gesteld kan worden dat het 'totdat' niet in het verleden maar nog in de toekomst ligt'.

Matt. 5:17-18:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles [ook de vervulling van de Profeten] geschied is.
Met je eens dat de profetieën nog niet allemaal vervuld zijn.
Maar vanaf vers 18 gaat het over de wet: 17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. 18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. 19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor dalethvav » 17 jan 2019 12:36

naamloos schreef:Met je eens dat de profetieën nog niet allemaal vervuld zijn.
Maar vanaf vers 18 gaat het over de wet: 17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. 18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. 19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen;


Vraag is dan waar 'alles' op slaat. Op allleen de wet of ook op de profeten. Omdat hier sprake is van 'totdat alles geschied is', lijkt geschied niet alleen te wijzen op de Wet naar ook op de profeten.

Interessant in dit verband is ook wat David Stern noteert bij Gal. 2:14 (https://kifa.kz/eng/bible/stern/stern_k ... nam_02.php):

Col. 2:14. He wiped away the bill of charges against us. Because of the regulations, it stood as a testimony against us; but he removed it by nailing it to the execution-stake.

Commentaar Stern
When a criminal was executed on a stake, it was customary to nail a list of his crimes on the stake; an example is the sign placed above Yeshua's head (Yn 19:19-22). Some interpreters take this verse to mean that God removed not the charges against sinners but the Torah itself. Rather than repeat the many arguments against this view, I refer the reader to Ro 9:30-10:10; Ga 2:16b; 3:23 and Ep 2:15a.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2019 12:57

benefietdiner schreef:Dat die nog altijd 'gedeeltelijk' van kracht zijn voor de gemeenten van nu.
Dat leg je er dan zelf in want het staat er niet.
benefietdiner schreef:Ik ben het dus oneens met jou als je zegt dat de decaloog, tien woorden of tien geboden niet meer voor ons van kracht zouden zijn omdat wij geen Israëlieten.
Vind je de wet van Christus niet goed dan?
benefietdiner schreef:We moeten wel een onderscheid maken tussen de wetten en regels die beschreven zijn in de eerste vijf boeken van de Bijbel en die specifiek voor Israël golden. Die wetten en regelgeving kun je in drie onderdelen beschrijven namelijk:
1. wet van de moraliteit of tien geboden.
2. de politionele of burgerlijke wetten.
3. en de ceremoniële wetten of plechtigheden.
De eerst genoemde is een eeuwig durende wet en geld van begin tot het einde van de wereld en voor allen nationaliteiten (dus niet specifiek voor Israël). Twee is wel specifiek voor Israël bedoel en gelden niet voor ons als heidenen. Drie zijn vervuld in Christus.
Het is evident dat er onderscheid is in de wet/onderwijzing van de Thora. Maar bij elkaar is het 1 verbond tussen God en Israël.
Het is een voorwaardelijk verbond met zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid. Deel 1 staat dus ook onder die voorwaarde.

En nogmaals, een verbond is een officieel stuk: De inhoud verandert niet, de voorwaarden niet, de verbondspartners niet:
Galaten 3 Zelfs een ​verbond​ van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe.
Natuurlijk is het goed als heidenen zich aan de 10 geboden houden, maar hen is niets beloofd noch gedreigd.
benefietdiner schreef:Als er in 1 Korinthe 9 gesproken wordt over ‘vrijheid’ is dat niet de vrijheid die jij bedoeld. Paulus spreekt daar over een vrijheid van de ceremoniële wetten want die zijn in Jezus Christus vervuld.
Ik heb het niet over de vrijheid maar over de wet van Christus: Voor hen die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet – hoewel niet zonder de wet van God, want ik sta onder de wet van ​Christus.​
En in Galaten: Draag elkaars lasten, en vervul zo de wet van ​Christus
benefietdiner schreef:"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen."
HUN LEREND ALLES WAT IK U GEBODEN HEB. Wat heeft Jezus geboden? Dat we het Oude Testament maar moeten afschaffen? Nee zeker niet!
De wet van Christus dus! (zie o.a. de bergrede)
Lees gewoon wat Hij geleerd heeft, daar hebben we onze handjes vol aan hoor. Veel voller als enkel aan de 10 woorden.
Verder zeg ik helemaal nergens dat je het O.T. moet afschaffen.
benefietdiner schreef:De inhoud van de decaloog of moraliteit blijft altijd van kracht:
O.T. niet doodslaan. N.T. geen boosheid koesteren in je hart (Matteüs 5:21-26)
O.T. niet echtbreken. N.T. geen begeerte koesteren naar ongeoorloofde seksuele omgang (Matteüs 5:27-30)
O.T. je vrouw wegzenden mag, maar dan wel met een bewijs van scheiding. N.T. niet je vrouw wegzenden omdat je met een ander wil trouwen; het mag alleen als zij vreemd is gegaan (Matteüs 5:31-32).
O.T. je houden aan gezworen eden, maar bij bepaalde formuleringen kun je er onderuit komen. N.T. altijd de waarheid spreken, dan is zweren niet nodig (Matteüs 5:33-37).
O.T. oog-om-oog en tand-om-tand principe. N.T. liever de ander nog meer tegemoet komen dan vergelding opeisen (Matteüs 5:38-42).
Juist. Zie je dan zelf niet dat Jezus de geboden een veel diepere geestelijke lading geeft?
Dat is niet het enige verschil want de wet van Christus staat niet onder de voorwaarde van zegen bij gehoorzaamheid en vloek bij ongehoorzaamheid zoals bij de wet van Mozes. En nog een verschil m.b.t. het oude verbond is dat Hij zijn Geest gegeven heeft.
En omdat de Geest het hart vernieuwd is de wet geen juk zoals bij Mozes, maar de wet van Christus is de wet der vrijheid. (dat versta ik onder vrijheid trouwens)
Bovendien staat het sabbatgebod niet in de wet van Christus want de sabbat is het specifieke teken van het verbond tussen God en Israël.
benefietdiner schreef:De schrijver van de Hebreeënbrief toont aan dat allerlei leefregels uit de wet van Mozes nog steeds waarde hebben voor nieuwtestamentische gelovigen, want er zijn veel geestelijke lessen uit te leren. Maar ze moeten wel worden gezien in het licht van de persoon van Jezus en wat Hij heeft gedaan, vooral door zijn plaatsvervangend sterven en opstanding (Hebreeën 10).
De brief aan de Hebreeën is ook niet aan ons heidenen gericht. Daarmee zeg ik niet dat het voor ons geen waarde heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 17 jan 2019 14:49

naamloos schreef:Dat leg je er dan zelf in want het staat er niet

Nee dat leg ik er niet zelf in. De decaloog is het hart van Gods fundamentele geestelijke wet en God is eeuwig. David schreef: ‘Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag’ (Psalm 119:97). David bestudeerde en dacht de hele dag na over Gods wet! Hij leerde hoe hij Gods wet in elke situatie in het leven moest toepassen. ‘Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het is altoos bij mij’ (Psalm119: 98). Gods wet liet de weg zien, die David moest gaan voor een manier van leven. ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad’ (Psalm 119: 105). Door heel Psalm 119 heen verklaarde David hoe hij Gods wet lief had en gebruikte als zijn gids in het leven.

De Apostel Paulus noemde ze heilig, rechtvaardig en goed. Jezus Christus eerde, vergrootte, gehoorzaamde en gebood gehoorzaamheid aan de Tien Geboden.
naamloos schreef: Vind je de wet van Christus niet goed dan?

Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde. Nu als ik de Apostel Paulus leest in o.a. 1 Korinthe 13 lijkt hij dat wel te proclameren.

De meeste hebben namelijk geleerd, dat Gods wet werd afgeschaft. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de enige weg van leven is, die de mensheid waar geluk en vreugde zal brengen. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de werkelijke natuur en het karakter van God Zelf openbaart. En God gebiedt ons ‘Weest heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petrus 1:16). De ware Christenen van Jezus worden beschreven als degenen, ‘die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben’ (Openbaring 12:17). En God geeft deze beschrijving van het karakter van Zijn heiligen ‘Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren’ (Openbaring 14:12). Dit is het levend geloof. Dit gehoorzame in de Almachtige God door Jezus Christus, die Zijn leven in U leeft, Dat is de ware liefde als je Gods geestelijke wet begrijpt en onderhoud, zoals geopenbaard in de Tien Geboden!

Genoemde omschrijving is de reden dat veel kerken (PKN) vrijzinnig worden, veel dingen gaan schrappen uit de Bijbel, een eigenzinnige interpretatie er aan geven en alles in de liefde doet opgaan. En…. overgaan tot de orde van de (goddeloze) wereld.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 17 jan 2019 15:18

cicero citeert:

Misschien moet je de Bijbel even gaan lezen.

Paulus benadrukt vele malen dat niet-Joodse christenen de wet van Mozes niet hoeven te houden. Dat deed hij zelf ook niet altijd. Tegelijk spreekt hij soms positief over de wet, en haalt hij geboden aan. En hij heeft het over de wet van Christus. En hij zegt: de letter doodt, de Geest maakt levend. Al met al lijkt het erop dat hij zegt dat de geestelijke dimensie van de wet van Mozes nog wel zeker geldig is. En die dimensie valt samen te vatten in het liefdesgebod.


Joodse christenen bestaan niet, een rare benoeming. Paulus geeft heel duidelijk aan dat hij zich volledig en onberispelijk aan de wet heeft gehouden. Zou hij zichzelf tegenspreken? Overigens het zij u bekend cicero dat ook de heidenen, die met het huis van Israël stonden aan de berg van Horeb de wet eveneens voorgelezen kregen.

Naar de letter van de wet wordt ieder mens geoordeeld. Of wilt u alleen maar aangeven dat dit voor het Huis van Israël gelden zou? Wat was de intentie van het apostelconvent? De heidenen kregen om te beginnen minimaal 4 geboden opgelegd en kwamen gewoon op de wekelijkse Sjabbat bijeen. Ook in het gangbare recht werd diefstal en moord bij de heidense volkeren gewoon berecht en hoefde dit gebod niet expliciet genoemd te worden.

Het door u genoemde liefdesgebod is een zeer mager aftreksel van wat normaliter geleerd werd in het Huis van Israël.
Willens en wetens hebben de kerken zich losgesneden van de Joodse cultuur en hebben daar hun eigen smaak aan toegevoegd. Daarom vind ik het ook heel erg raar dat men, wanneer het uitkomt, de Thora terzijde te schuiven en er vervolgens wel uit citeren: dat is alleen voor de Joden hoor.

Dacht u werkelijk dat Paulus op de zondag een bijeenkomst zou houden? Hij is dan druk bezig met zijn dagelijkse arbeid om de kost te verdienen. Bovendien geen enkele Joodse man/vrouw zal naar de synagoge gaan, het is gewoon werk aan de winkel of noeste arbeid op het land. Probeert u zich vooral in te leven hoe het toen was, voordat de keizer de christenen voor zich ging winnen om hen een vrije dag te beschikken ten zijner ere en glorie.

Ook op dat punt moet de Bijbel gewoon goed gelezen worden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2019 15:54

benefietdiner schreef:
Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde. Nu als ik de Apostel Paulus leest in o.a. 1 Korinthe 13 lijkt hij dat wel te proclameren.



Nou niet helemaal :wink:

viewtopic.php?f=31&t=27039&start=165#top

Hier boven kan je lezen wat ik bedoel en van harte geloof en onderschrijf....

Die link volgen en dan pagina 12 getiteld "van oud naar nieuw"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 17 jan 2019 16:13

benefietdiner schreef:Dat die nog altijd 'gedeeltelijk' van kracht zijn voor de gemeenten van nu.
benefietdiner schreef:Nee dat leg ik er niet zelf in. De decaloog is het hart van Gods fundamentele geestelijke wet en God is eeuwig. David schreef: ‘Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag’ (Psalm 119:97). David bestudeerde en dacht de hele dag na over Gods wet! Hij leerde hoe hij Gods wet in elke situatie in het leven moest toepassen. ‘Uw gebod maakt mij wijzer dan mijn vijanden, want het is altoos bij mij’ (Psalm119: 98). Gods wet liet de weg zien, die David moest gaan voor een manier van leven. ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad’ (Psalm 119: 105). Door heel Psalm 119 heen verklaarde David hoe hij Gods wet lief had en gebruikte als zijn gids in het leven.
Dan kun jij me zeker wel vertellen waar staat dat de 10 geboden voor gelovigen uit de heidenen gelden?
David was een Israëliet die onder het oude verbond leefde dus dat zegt niets over gelovigen uit de heidenen, en ook niet over het leven na Pinksteren.
Overigens deed David nog wel een beetje meer dan zich alleen bezighouden met de wet.
Oorlog voeren, koppen tellen, kindjes verwekken al dan niet bij zijn eigen vrouwen ....
benefietdiner schreef:De Apostel Paulus noemde ze heilig, rechtvaardig en goed. Jezus Christus eerde, vergrootte, gehoorzaamde en gebood gehoorzaamheid aan de Tien Geboden.
Correctie: 9 geboden. Jezus zei niets over de sabbat. Paulus zegt er wel iets over: Romeinen 14: 5-6; Kolossenzen 2: 16-17; Galaten 4: 10.
benefietdiner schreef:Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde. Nu als ik de Apostel Paulus leest in o.a. 1 Korinthe 13 lijkt hij dat wel te proclameren.
- Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld.
- De ​liefde​ doet de naaste geen kwaad. Daarom is de ​liefde​ de vervulling van de wet.
- Een nieuw gebod geef Ik u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar ​liefhebben.
- enz. enz. enz.
benefietdiner schreef:De meeste hebben namelijk geleerd, dat Gods wet werd afgeschaft. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de enige weg van leven is, die de mensheid waar geluk en vreugde zal brengen. Zij hebben niet gerealiseerd, dat Gods wet de werkelijke natuur en het karakter van God Zelf openbaart. En God gebiedt ons ‘Weest heilig, want Ik ben heilig’ (1 Petrus 1:16). De ware Christenen van Jezus worden beschreven als degenen, ‘die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben’ (Openbaring 12:17). En God geeft deze beschrijving van het karakter van Zijn heiligen ‘Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren’ (Openbaring 14:12). Dit is het levend geloof. Dit gehoorzame in de Almachtige God door Jezus Christus, die Zijn leven in U leeft, Dat is de ware liefde als je Gods geestelijke wet begrijpt en onderhoud, zoals geopenbaard in de Tien Geboden!
De wet is niet de weg ten leven, laat staan de enige. Jezus is de weg, de waarheid en het leven.
Het is geloof of werken. Kies je voor werken dan wel het hele pakket en dat zonder 1 enkele fout. Galaten.

Verder heeft het denk ik weinig zin om deze discussie met jou voort te zetten.
Het lijkt erop alsof je totaal niet leest of begrijpt wat ik schrijf. Je gaat weer vrolijk door om net te doen alsof het afwijzen van de wet van Mozes inhoudt dat je zelf mag weten of je gaat moorden, stelen, vloeken, vreemd gaan enz.
Nee, zulks leert Jezus niet, en ik zou het niet willen ook!
Verder komen je voorbeelden uit het N.T. Dat gaat over de gelovigen die onder de WET VAN CHRISTUS staan en de H.G. hebben ontvangen.
Je hebt op geen enkele manier aangetoont dat de wet zoals die onder het o.v. staat van kracht is op de gelovigen uit de heidenen.
benefietdiner schreef:Genoemde omschrijving is de reden dat veel kerken (PKN) vrijzinnig worden, veel dingen gaan schrappen uit de Bijbel, een eigenzinnige interpretatie er aan geven en alles in de liefde doet opgaan. En…. overgaan tot de orde van de (goddeloze) wereld.
Iedereen heeft een interpretatie of neemt de interpretatie van een ander over. Daar is iedereen vrij- en eigenzinnig in.
Zo lang je liefde, recht en gerechtigheid nastreeft, en van harte in Jezus Christus gelooft mag je van mij vrjizinnig zijn.
Dingen uit de Bijbel schrappen ... negeren is denk ik een beter woord als je er niets mee doet.
Wel ik denk dat refo's dat ook doen. Die hebben hoop ik ook geen slaven, zijn ook tegen genocide.
En ik neem aan dat ze ook niet zingen: Welzalig is hij die uw kleine ​kinderen​ grijpen en tegen de rots verpletteren zal.
En zo zijn er wel meer dingen te noemen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2019 16:52

benefietdiner schreef:Ik heb dit topic gestart omdat ik bij jou en gedeeltelijk ook bij Moes Tuin e.a. maar voornamelijk ook in het grootste gedeelte van de Protestantse kerk in Nederland (waar ik tegenwoordig nogal eens rond dwaal) constateer dat liefde het grootste gebod is en dat daarmee alles bedekt kan worden. Liefde liefde en nog eens liefde.

Ik heb dat weleens het aai-over-je-bol-evangelie genoemd en dat werd me niet in dank afgenomen. :wink:
Het gebeurt waar de separerende prediking wordt gemist.
Ik heb begrepen dat niet in iedere kerk meer de 10 geboden worden afgelezen (in de ochtenddienst).
En dat is geen juk dat opgelegd wordt, maar omvat juist de christelijke vrijheid.
benefietdiner schreef:Genoemde omschrijving is de reden dat veel kerken (PKN) vrijzinnig worden, veel dingen gaan schrappen uit de Bijbel, een eigenzinnige interpretatie er aan geven en alles in de liefde doet opgaan. En…. overgaan tot de orde van de (goddeloze) wereld.

Nou nou, jij durft het ook wel scherp te zeggen hier. :D
En ik denk niet dat alleen de PKN dit doet hoor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten