Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 22 jan 2019 17:19

krid schreef:Wie zijn "wij"? Wedergeborenen leven niet meer onder de wet, maar onder de genade.

Ook jij iedereen zal door God geoordeeld worden overeenkomstig ‘de wet’, wie je ook bent en welke nationaliteit je ook hebt Jood of heiden. Ook welke titel je je zelf aangemeten of verkregen hebt, uitverkoren, genade, wedergeboren of bekeerd. Ook Jezus Christus was en is overeenkomstig de wet berecht.
De juridische kant van God kan niemand omheen 2 Korinthiërs 5:10

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 22 jan 2019 18:05

benefietdiner schreef:Ook jij iedereen zal door God geoordeeld worden overeenkomstig ‘de wet’, wie je ook bent en welke nationaliteit je ook hebt Jood of heiden. Ook welke titel je je zelf aangemeten of verkregen hebt, uitverkoren, genade, wedergeboren of bekeerd. Ook Jezus Christus was en is overeenkomstig de wet berecht. De juridische kant van God kan niemand omheen 2 Korinthiërs 5:10


Ik beroep me op het perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis. God heeft Zichzelf geofferd, door Mens te worden. Ik kan de wet niet houden, ik faal op alle gebieden. Jezus is mijn Redder.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2019 18:48

krid schreef:Ik beroep me op het perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis. God heeft Zichzelf geofferd, door Mens te worden. Ik kan de wet niet houden, ik faal op alle gebieden. Jezus is mijn Redder.
Jezus is wel de Redder, maar Hij gaat voor jouw geen goede daden doen hoor.
Alle daden van zowel gelovigen als ongelovigen worden door Hem geoordeeld.
De gelovigen ontvangen loon over hun goede daden en hun slechte daden worden verbrand: 1 Korinthe 3: Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen.

Wat een zegen dat gelovigen onder de genade staan want voor hen is er geen veroordeling: Romeinen 8 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in ​Christus​ ​Jezus​ zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 22 jan 2019 18:59

krid schreef:Ik beroep me op het perfecte werk van Jezus Christus aan het kruis. God heeft Zichzelf geofferd, door Mens te worden. Ik kan de wet niet houden, ik faal op alle gebieden. Jezus is mijn Redder.

Dat is een mooie verklaring, ik wil je hartelijk feliciteren met zo’n getuigenis. Maar hoe nu verder?
Ik bedoel hoe leef je nu verder met zo’n grote wetenschap dat je gered bent. Hoe was het leven er voor en het leven er na. Ik vraag dit niet belerend of zo, of dat je voor mij een verklaring af zo moeten leggen maar op welke wijze ben je dankbaar en kun je dit tonen als voor ons de wet dus aan het kruis genageld, ja ook voor mij. Persoonlijk vind ik dit nogal eens moeilijk vandaar mijn vraag. Dus kortom hoe geef je het 'overwinningsleven' handen en voeten.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 22 jan 2019 20:12

benefietdiner schreef:Dat is een mooie verklaring, ik wil je hartelijk feliciteren met zo’n getuigenis. Maar hoe nu verder?
Ik bedoel hoe leef je nu verder met zo’n grote wetenschap dat je gered bent. Hoe was het leven er voor en het leven er na. Ik vraag dit niet belerend of zo, of dat je voor mij een verklaring af zo moeten leggen maar op welke wijze ben je dankbaar en kun je dit tonen als voor ons de wet dus aan het kruis genageld, ja ook voor mij. Persoonlijk vind ik dit nogal eens moeilijk vandaar mijn vraag. Dus kortom hoe geef je het 'overwinningsleven' handen en voeten.


Dankbaarheid. En, jezelf verloochenen. Dat betekent in feite toestaan dat God in je werkt! Alle goede werken zijn uit en door Hem. Vrucht dragen is een gevolg van de Geest die in ons leeft, Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft doen opstaan! Dus, geen werken om rechtvaardig te worden of zijn, maar werken als gevolg van de rechtvaardiging. Juist geloven produceert juist leven!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2019 09:48

krid schreef:Dankbaarheid. En, jezelf verloochenen. Dat betekent in feite toestaan dat God in je werkt! Alle goede werken zijn uit en door Hem. Vrucht dragen is een gevolg van de Geest die in ons leeft, Dezelfde Geest die Jezus uit de dood heeft doen opstaan! Dus, geen werken om rechtvaardig te worden of zijn, maar werken als gevolg van de rechtvaardiging. Juist geloven produceert juist leven!

Mooi :idea:

Welzalig hij, die al zijn kracht
En hulp alleen van U verwacht,
Die kiest de welgebaande wegen;
Steekt hen de hete middagzon
In 't moerbeidal, Gij zijt hun bron,
En stort op hen een milden regen,
Een regen, die hen overdekt,
Verkwikt, en hun tot zegen strekt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 23 jan 2019 10:40

Uw vraag: Kunt u uitleggen waarom dit vers onbijbels is; “om dit te doen uit dankbaarheid”? Ik wil proberen duidelijk te maken wat mijn bezwaren zijn tegen dit vers, in de gezangen achter in ons bijbeltje. In de eerste plaats menen veel mensen dat heiligmaking iets is wat Gods kind moet doen uit dankbaarheid. Veel moeite heb ik met de uitspraak dat Gods kind iets doen moet. Vaak hoor ik mensen klagen dat ze niet dankbaar zijn. Sommige menen zelfs van “te weinig dankbaar”. Alsof dankbaarheid een prijs is die Gods kind moet betalen uit dank voor Zijn verlossing. Naar mijn mening keren we weer terug naar de wet. Heiligmaking is dan zo iets van; ik moet iets terug doen voor God als dank. Ik geloof dat het bijbels is dat we niet alleen een Zaligmaker hebben tot verlossing maar ook een dankende Hogepriester, die voor ons dankbaar is aan de rechterhand van God. Gods kind moet niets meer en hoeft ook niets meer. Hij is vrij van de wet (Rom. 7:4)! De wet eist niets meer ook in het stuk van de dankbaarheid niet.

Er is trouwens ook niet meer te eisen van een dode. Hij is immers dood toch?! (Gal. 2:19). Als de zondaar dood is dan is er ook niets meer te eisen. Ja, zegt u, maar hij leef toch met Christus? Jazeker, hij is opgestaan met Hem in een nieuw leven (Rom 7:3-4/ Rom. 6: 2-4/Gal. 2:20). Hij leeft immers niet meer, maar Christus leeft in hem (Gal. 2:20). Wat moet ik dan nog doen? Ik? Niets meer. God in mij laten werken, beiden het willen en het werken (Fil. 2:13). Of anders gezegd: Gods kind draagt vruchten (Rom. 7:4). Nee, hij maakt ze niet, ook niet na ontvangen genade. Hij draagt ze door het geloof (Rom. 6:22/Kol. 1:10 en 16). De sappen van de Wijnstok worden gestuwd door Gods kind heen zodat hij vruchten draagt.

Wat een bevrijding; ik moet niets meer. Stil zijn, zitten aan Zijn voeten ( Ruth 3:18/ Lukas 10:42). Nee, niet soms, maar gedurig! Niet meer los te kunnen komen van Hem. Zonder Hem niets meer te kunnen doen. Wat een uitspraak (Joh. 15:5). Ik dood en Hij leeft in mij. Wanneer leef ik dan Gode? Nog een keer; wanneer ik dood ben (Gal. 2:19).

Wat een ergernis voor het vrome vlees. Zij menen dat ze leven en daarom Gode leven. Arme mens. Hij komt met al zijn zogenaamde heiligmaking in de dood terecht. Moet Gods kind Gods geboden volbrengen? Meent u dat? Misschien wel met ingestorte genade? Sommige menen als je een kind van God ben dan moet het lukken door de kracht van de Heilige Geest toch? Zo vallen zij opnieuw onder de wet. Zullen we er dan maar op los leven? (Gal. 5:13). Dat zeiden ze in Paulus dagen ook; zullen we dan maar in de zonde blijven leven? Probeer het maar! (Rom. 6:1). Ook in de dagen van Rome meenden ze dit; maak deze leer geen zorgeloze en Goddeloze mensen? Een prediking waar genade voluit wordt gepredikt roept zulke vragen op (Rom. 5:19-22). Roept de prediking deze vraag niet op, dan verkondigen we geen zuiver evangelie volgens Paulus.

Heeft Gods kind dan niets meer met de geboden van God te maken? Nee, als het gaat over die wet die van ons eist, dan heeft hij er niets meer mee te maken. Wilt u toch graag weten waar die eisende wet gebleven is? Wordt dan heilig nieuwsgierig. Hij ligt namelijk in de ark (Hebr. 9:4/Ex. 25:16/Deut. 10:5). Onder het verzoendeksel. Hij ligt in Christus,. Daar is die wet tot rust gekomen (Ps. 40:8). Doe het deksel niet open van dit ark want u valt dood neer, al bent u duizendmaal een kind van God. Laat die wet in de ark. In Christus. Wandel door het geloof en door de liefde (Ef. 5: 2). Wie in de liefde wandelt heeft de wet vervuld (Rom 13:10). Wie het vat die vatte het!

Gods zegen.

Vriendelijke groet,
Ds. A. Simons
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... onbijbels/

Wandelen door geloof en liefde gaat veruit boven wandelen uit dankbaarheid.
Iets uit geloof en liefde doen gebeurt vanuit je hart, vanuit de liefde omdat je er zelf ook in gelooft.
Enkel iets doen uit dankbaarheid zegt iets over de liefde voor Hem, maar niets over hoe je met je hart tegenover de goede werken zelf staat.
Ik zie dankbaarheid als het reserve-motief om te kiezen voor het goede.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 23 jan 2019 14:40

naamloos schreef:Ik zie dankbaarheid als het reserve-motief om te kiezen voor het goede.
Oké
De Bijbel spreek dat we zelfs meer dan overwinnaars zijn en een ongekende verzekering hebben. Romeinen 8:37. Je moet dan wel in het bovennatuurlijke gaan leven en weten wat dat is en anders blijf je laag op je verloste zondaarsleven zien is niet fout ofzo maar Romeinen 8:16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Ik lag en sliep gerust,
Van 's Heeren trouw bewust,
Tot ik verfrist ontwaakte;
Want God was aan mijn zij';
Hij ondersteunde mij
In 't leed, dat mij genaakte.
Ik zal, vol heldenmoed,
Daar mij Zijn hand behoedt,
Tienduizenden niet vrezen;
Schoon ik, van alle kant,
Geweldig aangerand
En fel geprangd moog' wezen.

Sta op, verlos mij, Heer'.
Gij hebt, o God, weleer
Getoond voor mij te waken,
Mijn haters onderdrukt,
En mij 't gevaar ontrukt;
Gij sloegt hen op de kaken,
Verbrekend onverwacht
Hun tanden door Uw macht;
'k Heb d' overhand verkregen!
Gij, Heer', alleen, Gij zijt
Verwinnaar in den strijd,
En geeft Uw volk den zegen.

k'zal Simons er is over aanhouden op een JijDaar avond :D
En ‘de wet’ ja hoor die zit zo vast als een huis aan het kruis.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 23 jan 2019 16:08

benefietdiner schreef:De Bijbel spreek dat we zelfs meer dan overwinnaars zijn en een ongekende verzekering hebben. Romeinen 8:37. Je moet dan wel in het bovennatuurlijke gaan leven en weten wat dat is en anders blijf je laag op je verloste zondaarsleven zien is niet fout ofzo maar Romeinen 8:16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.


Inderdaad. Sommigen noemen het arrogant wanneer ik beweer de gerechtigheid Gods in Christus te zijn. In feite is dit juist een vorm van nederigheid: erkennen dat we rechtvaardig zijn, dankzij Christus. We zijn dan een nieuwe schepping. Het betekent dat we ons denken moeten vernieuwen, door geestelijk te leven, gericht zijn op Jezus en niet op onszelf. Concreet betekent het ook dat we gericht op Jezus moeten zijn wanneer we een fout maken. We zijn al vergeven! Dat moeten we belijden! Het betekent ook dat wanneer we een probleem hebben, op welk gebied dan ook, we erop moeten vertrouwen dat het probleem al opgelost is, of we de oplossing zien of niet! De duivel probeert ons wijs te maken dat we nog allerlei inspanningen moeten leveren om iets te verdienen. Het tegendeel is waar. Enige dat we moeten doen is Zijn Rust binnengaan, en op Hem vertrouwen, in alles.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor GDK » 23 jan 2019 16:17

benefietdiner schreef:Je moet dan wel ......
(....)
En ‘de wet’ ja hoor die zit zo vast als een huis aan het kruis.


We zeggen dat de wet is afgeschaft, of vervuld of kies maar een uitdrukking. En vervolgens moeten we dus weer van alles. Altijd uitkijken dat niet via de achterdeur binnenkomt wat je via de voordeur op straat hebt gezet.
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2019 18:03

GDK schreef:Altijd uitkijken dat niet via de achterdeur binnenkomt wat je via de voordeur op straat hebt gezet.

Dat krijg je nu eenmaal als mensen zelf gaan interpreteren, de Wet buiten de deur proberen te houden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Bartje » 26 jan 2019 19:20

heb zo poosje mee zitten lezen en waar ik mij over verbaast is dat er helemaal geen link wordt gelegd met het de profeten.
zoals Ezechiel 36 : 26 En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. 27 En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen.
dit staat natuurlijk in lijn met wat Jezus zegt in Johannes 14 : 14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen. 15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden. 16 En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; 17 Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn. ... 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. 24 Die Mij niet liefheeft, die bewaart Mijn woorden niet; en het woord dat gijlieden hoort, is het Mijne niet, maar des Vaders, Die Mij gezonden heeft. 25 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, bij u blijvende. 26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Welken de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.

het lijkt mij eerder dat de wet intrek in een christen neemt dan dat die er niet meer toe doet.
en daarnaast kom je zelf tot de ontdekking dat bepaalde wetten van ''Mozes'' nog genees zo slecht zijn als de https://tpook.nl/2019/01/24/bovendien-doet-dat-de-heere-god-heel-veel-verdriet/
Haast u langzaam.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 19:35

Bartje schreef:het lijkt mij eerder dat de wet intrek in een christen neemt dan dat die er niet meer toe doet.


Welke 'wet'?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Bartje » 26 jan 2019 19:43

aan welke denk je?
Haast u langzaam.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor krid » 26 jan 2019 20:02

Bartje schreef:aan welke denk je?


Ik stelde jou de vraag. Geen idee, maar wellicht denken we niet eens zo verschillend, Bartje? Ik geloof dat Jezus voor de zonden van alle mensen gestorven is, en weer opgestaan is uit de dood. Hij heeft dus ook betaald voor alle mensen in de hel! Er is slechts één zonde die niet vergeven wordt, en daarom zijn er mensen in de hel, en die zonde is Jezus Christus afwijzen (= niet aannemen) als God en Verlosser. Er zijn grote groepen mensen die Jezus wel aanvaarden als profeet, als goed mens en sommigen zelfs als zoon van God, maar, die Hem niet aanvaarden als Verlosser en God!

Als jij Jezus als God en Verlosser aangenomen hebt, dan zijn al jouw zonden vergeven, ook de zonden die je volgend jaar maakt. God rekent jou geen enkele zonde meer aan. Zullen we daarom bij de zonde blijven? Nee, absoluut niet. Echter, de wet is niet meer van toepassing, de wet in de zin van de wet van Mozes. De wet kan mij niet meer oordelen, de wet heeft geen macht meer over mij (en jou?).
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten