Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2019 16:07

Liefde overwint alles idd :8>

viewtopic.php?f=31&t=27039&start=165#top

Hier boven kan je lezen wat ik van harte geloof en onderschrijf....

Die link volgen en dan pagina 12 getiteld "van oud naar nieuw"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 04 mei 2019 21:22

ereunao citeert:

hier staan ook heel lezenswaardige dingen in:

Hier ben ik het helemaal mee eens! De Torah is aan Israël en nooit aan de heidenen of christenen uit de heidenen gegeven. Het is weer vanuit die verv-leer de gedachte dat wij hier nu zitten als het geestelijk Israël als de gemeente v.Cht haar eredienst begint met zich de wet van Mozes voor te laten lezen.Maar voor de christen is Christus zelf en niet de wet van Mozes de levensregel.Maar het onveranderlijke principe van de liefde tot God en de naaste komt er wel volledig en zelfs op het hogere niveau van de met Christus gestorven en opgestane gemeente in mee gr:, ereunao


Is dat correct ereunao? Staat er niet heel duidelijk geschreven dat bij de berg Horeb het volk van Israël stond en met hen een menigte die zich bij hen hadden aangesloten.

Waarom had de Eeuwige hen toegestaan zich te vervoegen bij het Huis van Israël? Laat de Eeuwige daarmee niet heel duidelijk zien dat Hij ook bewogen is met de overige volkeren. Dit heeft dus op geen enkele manier met de vv leer te maken. Pure genadeleer, die al vanaf het paradijs zichtbaar is voor de mens.

Dus, ja, ook de gelovigen uit de volkeren dienen zich, voorzover deze Thora geboden van hen van toepassing is, gewoon te houden. Wie verkondigt dat Christus de wet heeft vervuld, begrijpt niet dat daarmee bedoeld wordt dat Hij leefde volgens de Thora.

Is de wet dan aan het kruis genageld? Het hangt er vanaf hoe je naar die wet kijkt en interpreteert. Nergens in de Thora lees je dat er een kruis wordt opgericht. Wel lees ik in de Thora dat een opgehangen persoon voordat de zon ondergaat er vanaf gehaald moet worden. Ook lees ik in de Thora, dat na de zondeval er dorens en distels uit de aarde ontsproten. Zij waren de pijnlijke en zichtbare herinnering aan de vloek die de mensheid heeft getroffen. Yeshua draagt dit zichtbare teken van de vloek. Dus, ja, er is ook het zichtbare teken aan het kruis verbonden door Hem die deze smadelijke kroon wide dragen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2019 16:01

Jesaja40 schreef:Dus, ja, ook de gelovigen uit de volkeren dienen zich, voorzover deze Thora geboden van hen van toepassing is, gewoon te houden. Wie verkondigt dat Christus de wet heeft vervuld, begrijpt niet dat daarmee bedoeld wordt dat Hij leefde volgens de Thora.

Maar dan ga je direct tegen Paulus in, die schrijft dat niet-Joden zich niet aan de Thora hoeven te houden.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 05 mei 2019 19:13

cicero citeert:

Maar dan ga je direct tegen Paulus in, die schrijft dat niet-Joden zich niet aan de Thora hoeven te houden.

Dat is heel rare conclusie. Dus de niet-Joden mogen er maar op los leven?
Is dat de intentie geweest van Paulus?
Waarom brengt hij dan het Evangelie bij de niet-Joden?

Nee, deze reactie van u is niet op zijn plaats en denkt u zelf ook niet dat uw citaat geheel uit zijn verband wordt gerukt?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Veendam » 05 mei 2019 20:10

Jesaja40 schreef:cicero citeert:

Maar dan ga je direct tegen Paulus in, die schrijft dat niet-Joden zich niet aan de Thora hoeven te houden.

Dat is heel rare conclusie. Dus de niet-Joden mogen er maar op los leven?
Is dat de intentie geweest van Paulus?
Waarom brengt hij dan het Evangelie bij de niet-Joden?

Nee, deze reactie van u is niet op zijn plaats en denkt u zelf ook niet dat uw citaat geheel uit zijn verband wordt gerukt?


De gelovigen moeten zich houden aan dat ze geen vlees mogen eten dat aan afgoden geofferd is, zich onthouden van het eten of drinken van bloed en het verstikte.

Verder moeten ze zich houden aan een levenswandel die passend is bij hun nieuwe identiteit, namelijk dat ze een Nieuwe Schepping zijn en aan Christus gelijkvormig moeten worden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2019 20:14

Jesaja40 schreef:Dat is heel rare conclusie. Dus de niet-Joden mogen er maar op los leven?
Dát is een heel rare conclusie van u. Gelovigen mogen door de Geest leven.
Paulus waarschuwt om de vrijheid niet te misbruiken tot losbandigheid.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 05 mei 2019 22:31

naamloos citeert:

Dát is een heel rare conclusie van u. Gelovigen mogen door de Geest leven.
Paulus waarschuwt om de vrijheid niet te misbruiken tot losbandigheid.


Is het leven uit de Geest dan geen gehoorzaamheid aan de Thora, de wet in de allerbreedste zin. U weet heel goed dat leven vanuit de Geest onlosmakelijk verbonden is aan de wet.

Wat is dan die vrijheid? Is dat niet de vrijheid van de zonde, al kleeft ons dat nog steeds aan. Die zonde, het vloekdeel van de wet is aan het kruis genageld. Is de vloek er nog steeds? Ja die is er voor een ieder die zich niet geborgen weet in de Messias.
Zij leven voor eigen rekening en risico, dat is de intentie die Paulus verkondigt. Heeft Paulus de wet losgelaten of afgeschaft? De vrijheid die hij verkondigd is dezelfde als de Messias. Hij is het die ons heeft vrijgekocht van het vloekdeel van de wet. De wet is daarmee niet afgeschaft of terzijde geschoven. Verre van dat, deze heeft voor ieder mens nog steeds zeggingskracht.

Het leven vanuit de Geest is een leven vanuit de geborgenheid van de Messias. De messias heeft betaald voor het vloekdeel van de wet. Bij Hem alleen kunnen en mogen wij schuilen. Om in de vrijheid te blijven waarvoor Paulus en indirect ook de Messias waarschuwt past een heilig leven. Die inspanning vraagt van ieder mens. Het komt je echt niet aanwaaien, je kunt het in een oogwenk volledig verknallen. Het proces van schuldbekentenis en het erkennen van de schuld dient beleden te worden voor de Eeuwige en in velerlei geval ook voor de naaste. Dan kan genade verkregen worden bij de Eeuwige. De genade bij de naaste is vaak veel moeilijker verkrijgbaar. Soms drammen mensen gewoon door: maar je moet mij vergeven hoor, het staat zo in de Bijbel. Daarmee dwingen we het slachtoffer om te buigen voor de dader. Dat is de omgekeerde wereld, de dader dient te buigen voor het slachtoffer.

Begrijpt u wat ik daarmee bedoel? Het leven zit complexer in elkaar. Ook de schuldpositie van de mens naar de Eeuwige en de naaste. Natuurlijk ben ook ik heel erg dankbaar dat dit vloekdeel aan het kruis is genageld. Toch word ook ik daarmee geconfronteerd en ik zal niet de enigste daarin zijn.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2019 00:12

Jesaja40 schreef:Is het leven uit de Geest dan geen gehoorzaamheid aan de Thora, de wet in de allerbreedste zin. U weet heel goed dat leven vanuit de Geest onlosmakelijk verbonden is aan de wet.
Maar de vrucht van de Geest is ​liefde, vreugde en ​vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.

Geen besnijdenis, feest en sabbatdagen, geen spijswetten, offers enz.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2019 00:56

Jesaja40 schreef: Het leven zit complexer in elkaar.

Het leven zit zeer complex in elkaar. Gelukkig hebben we het Woord en wil de Geest ons leren hoe wij wandelen moeten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 mei 2019 08:35

naamloos citeert:

Geen besnijdenis, feest en sabbatdagen, geen spijswetten, offers enz.

Wat niet voor u is weggelegd hoeft u ook niet te houden, u heeft ook geen enkel deel aan het Huis van Israël.

Maar hoe zit het dan als er gesproken wordt: een Wet geldt er voor u en de vreemdeling die in uw midden verkeert?
Ja zegt u, ik behoor niet tot het Huis van Israël, dus geldt dat niet voor mij.
Beseft u dat de woorden die in de Thora geschreven staan een directe instructie is van de Eeuwige.
Onbegrijpelijk voor mij zijn uw christelijke feesten die naar inhoud ver af staan van de Bijbelse feesten.
Waarom zet u de rijke Bijbelse feesten met die geweldige diepgang daarin terzijde als niet voor u van toepassing?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2019 12:22

Jesaja40 schreef:Wat niet voor u is weggelegd hoeft u ook niet te houden, u heeft ook geen enkel deel aan het Huis van Israël.
Klopt. Maar waarom zeg je dan: @Jesaja40: "Is het leven uit de Geest dan geen gehoorzaamheid aan de Thora, de wet in de allerbreedste zin. U weet heel goed dat leven vanuit de Geest onlosmakelijk verbonden is aan de wet."

Jesaja40 schreef:Maar hoe zit het dan als er gesproken wordt: een Wet geldt er voor u en de vreemdeling die in uw midden verkeert?
Ja zegt u, ik behoor niet tot het Huis van Israël, dus geldt dat niet voor mij.
Beseft u dat de woorden die in de Thora geschreven staan een directe instructie is van de Eeuwige.
Inderdaad behoor ik niet tot het huis van Israël, en evenmin verkeer ik als proseliet of vreemdeling in het midden van het huis van Israël.
De Thora is een instruktie voor Israël. En dan nog is het maar de vraag of die nu nog geldt.
Wat doet u met zulk soort uitspraken? (neem zelf even de context mee)
- Lucas 16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes.
- Matt. 11 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes.
- Galaten 3 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat ​Christus​ kwam.
- Handelingen 15 Welnu dan, waarom verzoekt u God door een ​juk​ op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen.
- Galaten 5 Sta dan vast in de vrijheid waarmee ​Christus​ ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een ​juk​ van slavernij belasten.

Jesaja40 schreef:Onbegrijpelijk voor mij zijn uw christelijke feesten die naar inhoud ver af staan van de Bijbelse feesten.
Ik zie die feesten ook niet in de plaats van de Joodse feesten.
De christelijke feesten zijn helemaal niet verplicht. Ze zijn ook niet verboden. Ik ben geheel vrij om er aan mee te doen of niet.
Dat de inhoud anders is -ondanks enige (overdrachtelijke) overlap)- maakt mij verder niets uit.

Jesaja40 schreef:Waarom zet u de rijke Bijbelse feesten met die geweldige diepgang daarin terzijde als niet voor u van toepassing?
Nogmaals: ik ben geen Israëliet en geen proseliet en ik verkeer niet als vreemdeling in uw midden. En bovendien leef ik in de tijd na Pinksteren.

Jesaja40 schreef:Wat is dan die vrijheid? Is dat niet de vrijheid van de zonde, al kleeft ons dat nog steeds aan.
Inderdaad, geen vrijheid van de zonde. Dat gaf ik al aan.
Ik vind het altijd heel raar dat vrijwel altijd de conclusie getrokken wordt dat je er op los mag leven wanneer je zegt dat je niet onder de Thora staat. Alsof je dat zou willen ... waar haalt u dat vandaan? Zelfs niet-wedergeboren mensen doen dat meestal niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 mei 2019 16:06

naamloos citeert:

Wat doet u met zulk soort uitspraken? (neem zelf even de context mee)
- Lucas 16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes.
- Matt. 11 Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes.
- Galaten 3 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat ​Christus​ kwam.
- Handelingen 15 Welnu dan, waarom verzoekt u God door een ​juk​ op de hals van de discipelen te leggen dat onze vaderen en ook wij niet hebben kunnen dragen.
- Galaten 5 Sta dan vast in de vrijheid waarmee ​Christus​ ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een ​juk​ van slavernij belasten.


De context is mij bekend en de schrijvers van de evangeliën en brieven zijn puur Joods. Hun Joodse denken spreekt mij aan. Velen lezen deze geschriften alsof die in de loop van de eeuwen tot stand is gekomen. Daarbij gaan zij voorbij aan een belangrijk feit van die tijd: een zeer sterke Messiasverwachting, sterker nog dan in onze tijd. Bovendien zijn het allen ooggetuigen van de Messias. Vanuit die context lees ik hun brieven. Daardoor staan die veel dichter bij mij. En zijn meer proselieten geweest in die dagen die zich aansloten bij het Huis van Israël. De reden was heel legitiem: ook zij wilden graag Pesach vieren met het Huis van Israël. Doordat zij niet besneden waren mochten zij daar niet aan deelnemen. Wat erg zegt men direct en wat een discriminatie roept men nu. Dan gaat men grof in tegen het uitdrukkelijke gebod van de Eeuwige dat geen onbesnedene deel mocht hebben aan de Seiderviering.

Wisten de brievenschrijvers dat er nog vele eeuwen aan toegevoegd zouden worden? Nee, dat was voor hen volkomen onbekend. Zij wisten dat het ooggetuige verslag zeer nauw aansloot bij het dagelijkse Joodse leven.

Het eerste apostelconvent wordt beschreven in Handelingen 15. Een Joods probleem, geen kerkelijk probleem zoals velen daarvan hebben gemaakt. Hoe moeten wij omgaan met de grote toestroom van gelovigen? Nu zou men zeggen: even Wikipedia raadplegen. Dat was er niet in die tijd en als men iets wilde weten dan was men gewoon afhankelijk van Joodse mensen die de heiden onderricht gaf. Men gaf de eenvoudige instructie: laat hen meelopen met de wekelijkse Sjabbat bijeenkomsten. Daar leren zij Mosje, of anders gezegd: daar kunnen zij kennis nemen van de Thora. Zij komen vanzelf bij de parasja waar het gaat over de besnijdenis en de regels voor Pesach. Dit advies was het allerbeste.

In veel kerken is het al de gewoonte geworden: loopt u eerst maar een jaartje met ons mee als gast. Tijdens die gastperiode leert u de gebruiken van de kerkelijke gemeente. Gewoon als een verkenner zonder enige verplichting. Daarna kunt u zich committeren aan deze gemeente.

Dat committeren was ook voor de gelovige vanuit de volkeren. Zij moesten al afscheid nemen van afgoden en voor velen onder hen was dat een aderlating te noemen: vrienden en familie keken je niet meer aan. Hoe kun je overgaan naar de Joodse rituelen? Dat was het punt ten tijde van de eerste apostelen. Velen gingen gelukkig over en hielden zich zeker in de eerste eeuw aan de Joodse riten en gewoonten. Men week daar niet vanaf. Door de groei kwam ook de vraag van de toestroom van buitenaf: leuk clubje hebben jullie. Wat gezellig, maar mogen wij ook onze inbreng meenemen?

Als de bijbel schrijvers het hebben tot aan de huidige dag dan bedoelen zij een bepaald tijdstip als ijkpunt voor het Huis van Israël. Bewust kiezen zij niet voor een open einde. Daarmee voldoen zij op dat moment volledig aan de Thora.

Paulus heeft diezelfde intentie en heeft ook geen open einde in zijn betoog. Zijn brieven schrijft/dicteert hij in zijn laatste levensfase, in de volle verwachting dat hij de Messias zeer binnenkort ziet terugkeren. Lees alle evangeliën daar maar op na.

Is de wet Thora voor u een juk? Dan heeft u niets van de Bijbel begrepen. De Thora mag u gerust zien als een gouden omheining waarbinnen zeer veel ruimte is. Echter de mens loopt in de regel altijd aan de randen van die Thora. Een been er overheen is al het hinken op twee gedachten. Twee benen erover heen is midden in de jungle van deze wereld. Hoe ziet u dan de Thora? Is dat voor u een keurslijf of bieden de regels en voorschriften niet een heel veilige haven. Kiest u echt voor de jungle van deze wereld?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 955
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 06 mei 2019 16:23

naamloos citeert:

Ik vind het altijd heel raar dat vrijwel altijd de conclusie getrokken wordt dat je er op los mag leven wanneer je zegt dat je niet onder de Thora staat. Alsof je dat zou willen ... waar haalt u dat vandaan? Zelfs niet-wedergeboren mensen doen dat meestal niet.

Velen denken dat de Thora iets naars, iets engs is, waar men zich verre van houden wil. Het is typisch Joods en daar heeft men in de regel een afkeer van. Nee, wij hoeven ons niet te houden aan de Thora, die is alleen voor het Huis van Israël. Wij stellen onze eigen kerkelijke normen en waarden vast en leven daar naar. Ook het Romeinse recht in de dagen van de evangelieschrijvers was nog niet zo slecht geregeld.

De Thora bevat ook zeer sociale regels en beschermt de zwakke, de weduwe, de arme. Dat onderdeel wordt door ons Joden te weinig toegelicht. Het is een interne zaak hoe wij met elkaar en onze directe naaste moeten verhouden.

Wedergeboren mensen, u noemt het proberen naar hun beste kunnen te leven. De Thora is een toetsteen die uitstekende diensten bewijst.

Weet u dat velen zich gewoon afzetten tegen alles wat Joods is. Maar is dat werkelijk in de vrijheid staan zoals zeer velen denken en zeggen. Van wie hebben zij die vrijheid dan gekregen? Was onze Messias niet Joods? Aanvaarden wij Hem ook als Joods. Dan gaat u volledig voorbij aan het feit wat u in Lucas 1 kunt lezen: Hij zal op de troon van Zijn vader David plaats nemen en heersen vanuit Jeruzalem.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2019 16:51

Jesaja40 schreef:Is de wet Thora voor u een juk? Dan heeft u niets van de Bijbel begrepen.
Ik zal het tegen Petrus en Paulus zeggen als ik ze in het hiernamaals tegenkom hoor. :mrgreen:
Jesaja40 schreef:Is de wet Thora voor u een juk? Dan heeft u niets van de Bijbel begrepen. De Thora mag u gerust zien als een gouden omheining waarbinnen zeer veel ruimte is. Echter de mens loopt in de regel altijd aan de randen van die Thora. Een been er overheen is al het hinken op twee gedachten. Twee benen erover heen is midden in de jungle van deze wereld. Hoe ziet u dan de Thora? Is dat voor u een keurslijf of bieden de regels en voorschriften niet een heel veilige haven. Kiest u echt voor de jungle van deze wereld?
Wie een nieuw hartje heeft waar de Geest in woont (wedergeboorte) die heeft geen regels/omheiningen nodig.
De wet was de leermeester geweest tot ​Christus H.S. De wet hield toezicht op ons totdat ​Christus​ kwam N.B.V. Galaten 3.
Dus zoals kleine kinderen een voogd/begeleider nodig hebben en onder hun controle/toezicht staan; zo fungeert de wet, de regels/omheining.
Echter, het is Pinksteren geweest en nu woont de H.G. in de harten van gelovigen.
Eerder moest men van buitenaf door regels/omheining in het gareel gehouden worden, net als kleine kinderen die niet buiten het hekje mogen spelen en moeten doen wat hun ouders/opvoeders zeggen.
Maar de H.G. vernieuwd de harten van gelovigen. Ze weten, willen en doen -met vallen en opstaan- vanuit hun hart de wil van God.
Het verschil? Zoiets als niet vreemd gaan omdat het niet mag, of niet vreemd gaan omdat je veel van je man/vrouw houdt en het dáárom niet wil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2019 18:26

Jesaja40 schreef:Het eerste apostelconvent wordt beschreven in Handelingen 15. Een Joods probleem, geen kerkelijk probleem zoals velen daarvan hebben gemaakt. Hoe moeten wij omgaan met de grote toestroom van gelovigen? Nu zou men zeggen: even Wikipedia raadplegen. Dat was er niet in die tijd en als men iets wilde weten dan was men gewoon afhankelijk van Joodse mensen die de heiden onderricht gaf. Men gaf de eenvoudige instructie: laat hen meelopen met de wekelijkse Sjabbat bijeenkomsten. Daar leren zij Mosje, of anders gezegd: daar kunnen zij kennis nemen van de Thora. Zij komen vanzelf bij de parasja waar het gaat over de besnijdenis en de regels voor Pesach. Dit advies was het allerbeste.

In veel kerken is het al de gewoonte geworden: loopt u eerst maar een jaartje met ons mee als gast. Tijdens die gastperiode leert u de gebruiken van de kerkelijke gemeente. Gewoon als een verkenner zonder enige verplichting. Daarna kunt u zich committeren aan deze gemeente.

Dat committeren was ook voor de gelovige vanuit de volkeren. Zij moesten al afscheid nemen van afgoden en voor velen onder hen was dat een aderlating te noemen: vrienden en familie keken je niet meer aan. Hoe kun je overgaan naar de Joodse rituelen? Dat was het punt ten tijde van de eerste apostelen. Velen gingen gelukkig over en hielden zich zeker in de eerste eeuw aan de Joodse riten en gewoonten. Men week daar niet vanaf. Door de groei kwam ook de vraag van de toestroom van buitenaf: leuk clubje hebben jullie. Wat gezellig, maar mogen wij ook onze inbreng meenemen?
Dat is jouw interpretatie. Ik heb een andere, zeker als ik daar de brieven van Paulus bijvoeg.
Jesaja40 schreef:Velen denken dat de Thora iets naars, iets engs is, waar men zich verre van houden wil. Het is typisch Joods en daar heeft men in de regel een afkeer van. Nee, wij hoeven ons niet te houden aan de Thora, die is alleen voor het Huis van Israël. Wij stellen onze eigen kerkelijke normen en waarden vast en leven daar naar. Ook het Romeinse recht in de dagen van de evangelieschrijvers was nog niet zo slecht geregeld.

De Thora bevat ook zeer sociale regels en beschermt de zwakke, de weduwe, de arme. Dat onderdeel wordt door ons Joden te weinig toegelicht. Het is een interne zaak hoe wij met elkaar en onze directe naaste moeten verhouden.
... en de Thora bevat ook veel regels waar ik helemaal niks mee heb. Dat heeft geen fluit met een afkeer van Joods zijn te maken.
Jesaja40 schreef:Weet u dat velen zich gewoon afzetten tegen alles wat Joods is. Maar is dat werkelijk in de vrijheid staan zoals zeer velen denken en zeggen. Van wie hebben zij die vrijheid dan gekregen? Was onze Messias niet Joods? Aanvaarden wij Hem ook als Joods. Dan gaat u volledig voorbij aan het feit wat u in Lucas 1 kunt lezen: Hij zal op de troon van Zijn vader David plaats nemen en heersen vanuit Jeruzalem.
De vrijheid is naar mijn mening vooral dat we niet meer onder de macht van de zonden zijn (zie o.a. Romeinen en Galaten)
Die vrijheid kan geen wet (die wekt juist de begeerten zegt Paulus) of volk ons geven, die komt van God.
Verder ga ik niet voorbij aan het Koningschap van Jezus. Zijn heerschappij vanuit Jeruzalem is nog toekomstmuziek begrijp ik vanuit de Bijbel.
Wij leven tussen zijn eerste en tweede komst in, en Jezus en de apostelen zeggen nergens dat gelovigen uit de volken de Thora moeten houden.
Jesaja40 schreef:Paulus heeft diezelfde intentie en heeft ook geen open einde in zijn betoog. Zijn brieven schrijft/dicteert hij in zijn laatste levensfase, in de volle verwachting dat hij de Messias zeer binnenkort ziet terugkeren. Lees alle evangeliën daar maar op na.
Paulus kreeg op gegeven moment ook wel door dat Jezus' terugkomst wat langer ging duren dan hij eerst dacht.
Wanneer hij verwachtte dat het elk moment kon gebeuren zou hij niet zeggen: ''Ik word naar twee kanten getrokken: enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij ​Christus​ te zijn, want dat is het allerbeste; anderzijds is het omwille van u beter dat ik blijf leven."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten