Is de wet aan het kruis genageld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 11:40

Chaya schreef:Het is redelijk simpel te verklaren. Degenen die nooit uit de H.C. horen preken, kennen die drieslag Ellende >> Verlossing >> Dankbaarheid niet.
Als je bij zo iemand doorvraagt "waaruit ben jij nu verlost? Wie heeft dit gedaan? Hoe was je dan vóór die tijd? staat de wagen stil.
Het is fijn en een Zegen als iemand uit een naar en verdrietig leven wordt gehaald door de Heere en tot het Woord - de kerk - geleid.
Maar dan blijft het aards en horizontaal!
Het is fijn en een Zegen als iemand uit de drugsscene wordt gehaald en zich laat dopen. Maar blijft het daarbij?
We zullen eerst ontdekt moeten worden aan onze ellendige staat waarin wij van nature zitten.
Ken je hier niets van, ken je dus ook niets van de vrijheid en de vreugde van de Wet.

Het is toch niet zo dat je zonder de HC geen kennis hebt van de ellende?
Als je dat zo stelt lijkt het alsof die drieslag een uitvinding van de HC is. En dat de HC de Bijbel dus niet naspreekt.

Bovendien: wie zijn wij om te stellen dat andermans bekering aards en horizontaal is? Ik schrik daar een beetje van.
Jij lijkt er vanuit te gaan dat Ellende-Verlossing-Dankbaarheid een tijdspad weergeeft.
Ik denk persoonlijk dat het eerder een soort cirkel is, waar je op ieder punt kan beginnen met het doorlopen van de drie stappen.

Mijn bekeringsproces is een totaal ander proces dan dat van een ander. En dat van Paulus lijkt weer niet op dat van Timotheus.
Waarom moeten we dit dan in menselijke regels en schema's willen vangen?

Het is geen wiskunde, waarbij er maar 1 juiste uitkomst is, of scheikunde, waarbij niets uit niets ontstaat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 11:48

StillAwake schreef:Het is toch niet zo dat je zonder de HC geen kennis hebt van de ellende?
Als je dat zo stelt lijkt het alsof die drieslag een uitvinding van de HC is. En dat de HC de Bijbel dus niet naspreekt.

Kun jij mij enkele voorbeelden aanreiken? Graag.
StillAwake schreef:Bovendien: wie zijn wij om te stellen dat andermans bekering aards en horizontaal is? Ik schrik daar een beetje van.

Daar hoef je niet van te schrikken. Als je goed luistert zeggen ze dat zelf.
Als het vanuit de mens is - ik ik ik - zal het horizontaal zijn.
Als het vanuit God is, is het vanzelf vertikaal.
StillAwake schreef:Jij lijkt er vanuit te gaan dat Ellende-Verlossing-Dankbaarheid een tijdspad weergeeft.

Nee.
Er zijn mensen die vanuit het zwarte tot het Licht worden getrokken, er zijn ook mensen die in de weg van de geleidelijkheid worden bekeerd. Zij kunnen geen datum of tijdstip aanwijzen.
StillAwake schreef:Mijn bekeringsproces is een totaal ander proces dan dat van een ander. En dat van Paulus lijkt weer niet op dat van Timotheus.
Waarom moeten we dit dan in menselijke regels en schema's willen vangen?

Maar ze hebben allemaal iets gemeen! Lees maar hun getuigenissen.
Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen.... Paulus
Timotheüs had Godvrezende ouders. (Hij was niet besneden, maar dit terzijde) Hij kwam tot geloof onder de prediking van Paulus.

Dus ja, je draagt de goede voorbeelden aan. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 11:52

Chaya schreef:Kun jij mij enkele voorbeelden aanreiken? Graag.

Voorbeelden waarvan?
Jijzelf zei toch dat je, als je de HC niet kent, die drieslag niet kent?
Wellicht niet onder die naam, dat ben ik met je eens, maar het is toch geen uitvinding van de opstellers van de HC?
Zoals je het geschreven hebt proef ik dat laatste uit je post, en dat is redelijk strijdig met de visie op de formulieren die je elders aan de dag legt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 11:57

StillAwake schreef:Voorbeelden waarvan?

Uit postings!

Ik zal je een paar tegengestelde voorbeelden aanreiken

We leven niet meer onder de Wet
Het is al liefde, Liefde.
We leven in vrijheid
We leven niet meer in het Oude Verbond.

En nu de andere zijde graag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor StillAwake » 18 jan 2019 12:09

Chaya schreef:Uit postings!

Ik zal je een paar tegengestelde voorbeelden aanreiken

We leven niet meer onder de Wet
Het is al liefde, Liefde.
We leven in vrijheid
We leven niet meer in het Oude Verbond.

En nu de andere zijde graag.

Daar kan ik alleen persoonlijk op antwoorden, omdat quoten uit andermans artikelen het risico op foute interpretatie in zich draagt.
Persoonlijk was ik in eerste instantie dankbaar omdat ik verlost ben, pas daarna ben ik gaan beseffen wat verlossing inhield, en pas jaren later ben ik gaan inzien wat de door jou genoemde ellende inhield.
Toch zou ik dat niet sec horizontaal willen noemen, maar denk ik dat het horizontale en het verticale beide nodig is.

Afgezien daarvan, ik heb nergens gezegd dat ik het met je oneens ben, ik vroeg alleen verduidelijking over je opmerking dat je deze drie elementen (elende, verlossing, dankbaarheid) niet zou kennen als je de catechismus niet kent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2019 13:01

benefietdiner schreef:Dit kan ik helemaal beamen. Dat is ook mijn verlossingsbeleving en overeenkomstig de Bijbel en de verbonden die er in beschreven staan.
Hoe komt het dat naamloos en Moes Tuin dit niet verstaan?
Misschien kun u als mediator functioneren.
Verlost worden.
Vrij gezet worden.
Het kan toch niet anders of je moet ergens uit verlost c.q. vrij gezet worden.


Als je kijkt naar Paulus, die was een wetsijveraar.
Hij heeft de volgelingen van Christus vervolgd.
Door een goddelijke openbaring heeft Christus in zijn leven laten zien dat Hij zich in en door zijn leven wil openbaren.

Jezus Christus heeft voor jou en mij het oordeel over onze zonden en schuld gedragen aan het kruis van Golgotha.
Door Gods kracht is Hij opgestaan.
Door dit offer is in principe de wereld met God verzoend.
Wij staan niet meer onder de Wet.
Zodra iemand tot geloof in Jezus Christus komt, wordt hij of zij verzegeld met de heilige Geest.
De heilige Geest overtuigt na de wedergeboorte van zonde en schuld....
Christus is onze borg...
We leven naar de Toekomende tijd met de Hoop die in ons is.

Even het misverstand uit de weg ruimen.....dat is echt niet vrijheid blijheid alles kan en mag ( tenminste niet in mijn relatie met de Heer en anderen)

Liefde daarentegen is wel sterk aanwezig....Hij die mij als eerste lief had en mij riep.....Hem zij al de eer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 13:18

Chaya schreef:Ik zal je een paar tegengestelde voorbeelden aanreiken

1 We leven niet meer onder de Wet
2 Het is al liefde, Liefde.
3 We leven in vrijheid
4 We leven niet meer in het Oude Verbond.

En nu de andere zijde graag.
(nummering van mij)

1. Je hebt het over Paulus?
- Romeinen 6 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de ​genade​ zijn? Volstrekt niet!

2. Je hebt het over Jezus, Paulus, Johannes enzo?
- Johannes 13 Een nieuw gebod geef Ik (Jezus) u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar ​liefhebben.
- Romeinen 13 Wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. de ​liefde is​ de vervulling van de wet.
- 1 Johannes 4 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

3. Je hebt het over Jezus, Paulus, Jakobus?
- Johannes 8 Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.
- Galaten: De vrijheid waarmee ​Christus​ ons vrijgemaakt heeft.
- Jakobus 2 De wet van de vrijheid.

4. Je hebt het over Paulus?
- 2 Korinthe 3 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe ​verbond​ te dienen: niet het ​verbond​ van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. (lees vooral verder)
Chaya schreef:Als het vanuit de mens is - ik ik ik - zal het horizontaal zijn.
Paulus? Hoe vaak die man geen ik ik ik zei, neem alleen Romeinen 7 maar, dan weten we het wel weer. Allemaal horizontaal gedoe!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Jesaja40 » 18 jan 2019 16:33

cicero citeert:

Paulus is klip en klaar: de wet van Mozes geldt niet voor niet-Joden. De geestelijke dimensie van die wet is nog wel belangrijk en de wet van Christus is in essentie dezelfde als de wet van Mozes, namelijk samen te vatten in het liefdesgebod.


Wat is het verschil als de essentie hetzelfde is?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Chaya » 18 jan 2019 17:13

naamloos schreef:Paulus? Hoe vaak die man geen ik ik ik zei, neem alleen Romeinen 7 maar, dan weten we het wel weer. Allemaal horizontaal gedoe!


Inderdaad, Paulus had zelfkennis en zei niet vanzichzelf dat hij geheel vanuit zichzelf naar God toeging. Nee, hij werd met kracht stilgezet!!

Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.

Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;


Hadden wij maar iets van de gestalte van Paulus, hier op het forum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor naamloos » 18 jan 2019 18:30

Chaya schreef:Inderdaad, Paulus had zelfkennis en zei niet vanzichzelf dat hij geheel vanuit zichzelf naar God toeging. Nee, hij werd met kracht stilgezet!!
En een ander die 'ik' zegt heeft geen zelfkennis? Bijzonder dat jij dat weet!
Jij bent het die stelt "Als het vanuit de mens is - ik ik ik - zal het horizontaal zijn."
Oordeel toch niet altijd zo! Jij bent het niet die harten doorgrond, dat doet God wel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor MoesTuin » 18 jan 2019 18:39

naamloos schreef:(nummering van mij)

1. Je hebt het over Paulus?
- Romeinen 6 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de ​genade​ zijn? Volstrekt niet!

2. Je hebt het over Jezus, Paulus, Johannes enzo?
- Johannes 13 Een nieuw gebod geef Ik (Jezus) u, namelijk dat u elkaar liefhebt; zoals Ik u liefgehad heb, moet u ook elkaar ​liefhebben.
- Romeinen 13 Wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. de ​liefde is​ de vervulling van de wet.
- 1 Johannes 4 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad.

3. Je hebt het over Jezus, Paulus, Jakobus?
- Johannes 8 Als dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult u werkelijk vrij zijn.
- Galaten: De vrijheid waarmee ​Christus​ ons vrijgemaakt heeft.
- Jakobus 2 De wet van de vrijheid.

4. Je hebt het over Paulus?
- 2 Korinthe 3 Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe ​verbond​ te dienen: niet het ​verbond​ van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. (lees vooral verder)
Paulus? Hoe vaak die man geen ik ik ik zei, neem alleen Romeinen 7 maar, dan weten we het wel weer. Allemaal horizontaal gedoe!


Zalig wie deze woorden horen en niet alleen horen maar er vanuit leven, diep gegrond en gepland en geworteld en genesteld in het hart.
Die inwonende Geest die iedere gelovige in de Heer ontvangt in het hart.....
Dan ben je werkelijk vrij in Hem.
Niets maar dan ook helemaal niets , geen mens of wat dan ook, kan je dan meer scheiden van Zijn Liefde.
Liefde overwint alles
Hoop doet leven
Hij die overwon zij al de eer en glorie!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor Cicero » 18 jan 2019 18:47

Jesaja40 schreef:cicero citeert:



Wat is het verschil als de essentie hetzelfde is?

Het verschil is dat alle regels en wetten in de wet van Mozes niet automatisch gelden voor niet-Joden.

Daar is Paulus heel duidelijk over. Hij zegt zelfs: als je je als niet-Jood aan die regels wilt gaan houden, dan verspeel je je redding. De wet was namelijk een soort winterjas, die je niet meer nodig hebt nu de zomer is gekomen.

Waar de christen zich op moet richten, zijn de vruchten van de Geest. En voor zover regels in de wet van Mozes daar behulpzaam voor zijn, kunnen die regels nog steeds gelden. Niet omdat ze in de wet van Mozes staan, maar omdat ze opbouwend zijn.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor coby6 » 18 jan 2019 19:20

Hoe kun je een wet aan het kruis nagelen?
Als de ceremoniele wetten van Mozes en dan niet de morele wetten aan het kruis zijn genageld, slaat nergens op. Dat getuigde nooit tegen mij als heiden.

door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Het bewijsstuk lijkt me het vlees, de oude mens die heeft gezondigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor coby6 » 18 jan 2019 19:30

Roger Bullard accurately summarizes how, “By forgiving our sins…God erased the record of those sins. What happened on the cross…abolished it and freed us from the grasp of the angelic beings.”[14] The record of sin has been abolished! For this we should all rise in great praise! With the record of sin nailed to Yeshua’s cross and the penalties now remitted, all people have to do is acknowledge this, confessing their sins, and asking the Lord for forgiveness and reconciliation. The Torah has not been abolished, but the capital penalties that stand over those who break it (making unredeemed sinners “under the Law”) have now been paid in full. In nailing the Torah’s condemnation to the cross of Yeshua, we can each realize the full thrust of Isaiah 43:25: “I [the Lord], even I, am the one who wipes out your transgressions for My own sake, and I will not remember your sins.”

https://messianicpublications.com/j-k-m ... the-cross/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is de wet aan het kruis genageld?

Berichtdoor benefietdiner » 18 jan 2019 19:58

Cicero schreef:Het verschil is dat alle regels en wetten in de wet van Mozes niet automatisch gelden voor niet-Joden.
volgens mij geld dat alleen voor de ceremoniële weten want daar is Christus als plaatsvervanger voor gekomen.
Cicero schreef:Daar is Paulus heel duidelijk over. Hij zegt zelfs: als je je als niet-Jood aan die regels wilt gaan houden, dan verspeel je je redding.
Paulus kon spreken over een ‘eertijds’. Eerst nog een vervolger van de gemeente van Christus, later leerde hij dat de medaille van de wet nog een tweede kant had namelijk de Geest.
Cicero schreef:De wet was namelijk een soort winterjas, die je niet meer nodig hebt nu de zomer is gekomen.
ach kom nou denk je dat de mensen in het Oud Testament het zo Koud hadden. :D Ook daar was de Geest uit de fles. :D
Cicero schreef:Waar de christen zich op moet richten, zijn de vruchten van de Geest. En voor zover regels in de wet van Mozes daar behulpzaam voor zijn, kunnen die regels nog steeds gelden. Niet omdat ze in de wet van Mozes staan, maar omdat ze opbouwend zijn.
hoezo: ‘niet omdat ze in de wet van Mozes staan’. Was Mozes juist niet bij uitstek een beeld van Christus en..... inderdaad omdat ze opbouwend zijn.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten