Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2019 19:41

Acts17 schreef:Nogmaals het is verrassend wat jij hier op het forum doet! je wilt niks met Gods Woord te maken hebben


Ik zei al dat ik het hier gewoon gezellig vind.

Je praat over geestelijk zaken terwijl je totaal geen onderscheid kan maken. Jij observeert wat andere zeggen daar word je mening blijkbaar door gevormd.


Ik kan prima mijn eigen mening vormen hoor. Soms wordt die geïnformeerd door anderen, inderdaad; ik heb hier in de loop der jaren een hoop geleerd.

Je zegt zelf ik ben geen christen, de vraag is waarom meng je je dan in geloofsdiscussies die gaan over het christendom.


Om dezelfde reden dat ik geen slager hoef te zijn om het over vlees te kunnen hebben.

Dat is alsof ik nu mij ga aanmelden op een boeddhisme forum en daar zal vertellen hoe het zit in het boeddhisme rara hoe dat gaat uitpakken.


Misschien zou je nog eens overtuigd raken van de waarheid en van de Vier Edele Wijsheden en de waarde ervan ook voor jouw leven. Misschien zet je je eerste stappen wel op dat achtvoudige pad en wie weet dat je uiteindelijk verlichting zult bereiken. Probeer het eens uit, zou ik zeggen.

Jij bent geen vertegenwoordiger van het christendom want anders wilde je Christus volgen dus praat ook niet vanuit het christendom want jou mening is je eigen mening niet gebaseerd op Gods Woord dat blijkt.


Er is een uitspraak over het grondpersoneel van God; ik ben de exacte tekst ervan even kwijt. Wie helpt me even?

In de wereld zijn er vele kerken die niet geloven dat het homo huwelijk goed is en als zonde wordt bestempeld. Elke christen kan dat nalezen in de bijbel.


Het lijkt me bijzonder sterk dat ik in de Bijbel kan lezen dat er in de wereld kerken zijn die niet geloven in het homohuwelijk.

Jij gaat er blindelings vanuit dat iedereen die spreekt en zegt dat hij christen is dat ook is en vertegenwoordigd.


Ja, want ik ben niet de pretentie om voor anderen te gaan bepalen of ze wel écht christen zijn.

Wat geloven ze test elke geest zegt de bijbel of hij/zij in Christus is. Er wordt namelijk ook een vals evangelie verspreid in deze wereld en ja dat is alles behalve Jezus Christus.


Het is wel grappig dat de Bijbel hardstikke letterlijk wordt genomen, behalve die vervelende tekstjes over slavernij, over de noodzaak van stokslagen aan je kinderen, dan is het 'ineens' dat het niet meer geldt maar tegelijkertijd is het NIET zo dat God van mening is veranderd. Ik kan me voorstellen dat je van die mentale spagaat een beetje raar gaat denken.

Het punt is dit als conclusie jij leest de bijbel niet in levend geloof (waardoor de Heilige Geest je inzicht geeft) en dan ga jij mensen vertellen hoe het is om een christen te zijn terwijl je het zelf niet bent?


Wijs even precies aan waar ik mensen vertel hoe het is om een christen te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 24 okt 2019 19:50

Ik geloof dat het was "God is goed, maar zijn grondpersoneel is hopeloos"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 24 okt 2019 20:35

@Acts17

Ik denk dat het de moeite waard is om wat vriendelijker te zijn jegens mensen die er heel anders over denken dan jijzelf. Dat is niet alleen een vorm van beschaving en fatsoen, je kunt er ook nog veel van leren. Bovendien is vriendelijkheid en gastvrijheid een christelijke deugd.

Een open en eerlijk gesprek voeren, vriendelijk en zonder verwijtende taal, betekent niet dat je je eigen overtuiging daarmee verloochent. Je kunt juist door je handel en wandel, inclusief je houding tegenover andersdenkenden in een gesprek, laten zien welke vrucht jouw geloof heeft in het leven van elke dag. Je uiterlijke houding weerspiegelt voor een groot deel je innerlijk. Welke houding je aanneemt maakt onderdeel uit van de boodschap die je wilt uitdragen. Bovendien, wie goed kan luisteren kan ook een beter antwoord geven! Wees niet te snel met je conclusies.

Ik zou zeggen, neem een voorbeeld aan Paulus. Hij sluit in het gesprek met de wijsgeren in Athene moeiteloos aan bij hun gebruiken en denkwijzen. Hij verplaatst zich in hen, citeert zelfs enkele regels van de Griekse dichters. Alles om maar in gesprek te komen met deze mensen die zo'n volstrekt andere levensbeschouwing hebben dan hij zelf. Je kunt het nalezen in Handelingen 17.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 26 okt 2019 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 20:46

Acts17 schreef:Nogmaals het is verrassend wat jij hier op het forum doet! je wilt niks met Gods Woord te maken hebben om er voor te buigen en Hem te dienen en toch blijf je maar op dit forum. Je praat over geestelijk zaken terwijl je totaal geen onderscheid kan maken. Jij observeert wat andere zeggen daar word je mening blijkbaar door gevormd. Je zegt zelf ik ben geen christen, de vraag is waarom meng je je dan in geloofsdiscussies die gaan over het christendom. Dat is alsof ik nu mij ga aanmelden op een boeddhisme forum en daar zal vertellen hoe het zit in het boeddhisme rara hoe dat gaat uitpakken. Jij bent geen vertegenwoordiger van het christendom want anders wilde je Christus volgen dus praat ook niet vanuit het christendom want jou mening is je eigen mening niet gebaseerd op Gods Woord dat blijkt.

In de wereld zijn er vele kerken die niet geloven dat het homo huwelijk goed is en als zonde wordt bestempeld. Elke christen kan dat nalezen in de bijbel. Jij gaat er blindelings vanuit dat iedereen die spreekt en zegt dat hij christen is dat ook is en vertegenwoordigd. Wat geloven ze test elke geest zegt de bijbel of hij/zij in Christus is. Er wordt namelijk ook een vals evangelie verspreid in deze wereld en ja dat is alles behalve Jezus Christus.

Het punt is dit als conclusie jij leest de bijbel niet in levend geloof (waardoor de Heilige Geest je inzicht geeft) en dan ga jij mensen vertellen hoe het is om een christen te zijn terwijl je het zelf niet bent?


Dit subforum hoort bij het open deel van het forum waar iedereen welkom is. Ook ongelovigen mits ze zich respectvol gedragen. Wat ook voor de christenen hier geldt trouwens. Wees blij dat er mensen zijn die niet geloven en zich hier welkom voelen en mengen in de gesprekken. Als je alleen met christenen wil discussieren heb je de drie subforums hierboven. En dan nog is het goed om te beseffen dat christenen ook niet over alle punten hetzelfde denken. En dat je moet uitkijken om dan direct te roepen dat het dan valse profeten zijn die een vals evangelie verkondigen. Als je op een forum met christenen uit allerlei kerken zegt dat wie anders dan jij over bepaalde dingen denkt valse profeten zijn komt dat de sfeer niet echt ten goede.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 04 nov 2019 14:41

Acts17 schreef:Ik ken jou wellicht nog niet, maar wat is jou standpunt dan voor of tegen een homohuwelijk?

Er bestaat überhaupt geen 'homohuwelijk', net zo min als er een heterohuwelijk bestaat.
Of een blindenhuwelijk of een dovenhuwelijk...

Er bestaat slechts een huwelijk en dat een wettig verbond tussen twee mensen die zich voor de wet en soms ook voor God aan elkaar verbinden. Vaak is dat tussen een man en vrouw en soms tussen twee mannen of twee vrouwen.
Maar beiden is het voor de wet een huwelijk.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 27 jul 2020 07:27

'Nashville-dominee' uit Wezep predikt gewoon, ondanks protest

Afbeelding
Paulus van Zee, lid van de Protestantse Kerk, organiseert het protest. Want in de Nashville-verklaring worden praktiserende LHBTI'ers, transseksualiteit en het homohuwelijk afgekeurd. Op de Groenmarkt, voor de kerk, verzamelden medestanders van Van Zee zich met enkele tientallen.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... ks-protest

Tsja, christenen tegen christenen wie heeft gelijk Dominee Marten Visser of Paulus van Zee alle twee lid van de PKN.

Ds. Marten Visser via Twitter: Transseksualiteit is een SOA: Sociaal Overdraagbare Aandoening. Het wordt tijd voor een preventieve aanpak. ](*,)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 27 jul 2020 10:42

Natuurlijk preekt hij gewoon. Hij is toch gevraagd om daar te komen preken?
Hij wilde het gesprek aangaan met de demonstranten, dus lafheid kun je hem zeker niet verwijten.
Ik las wat reacties op internet.
Wel gek, de dominee wordt gebrek aan liefde en respect verweten en als je dan de grove bewoordingen leest, denk je toch: begin eerst eens bij jezelf.
En vraag eens naar de intenties.
Ook het "boe" roepen naar de kerkgangers is nogal infantiel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dogar

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Dogar » 27 jul 2020 11:19

Ik vraag me eigenlijk af waar men zich mee bemoeit. Is het niet aan GOD om te oordelen ? Zal hij daar nu echt ONS voor nodig hebben ? Laat Gods zaken lekker aan hem zou ik zeggen en probeer gewoon een goed mens te zijn voor je mede mensen. Zij zij niet deel van zijn schepping dan ? Als zij willen trouwen is dat aan hen en de Heere. En verder aan helemaal niemand anders.

Homo´s zijn niet eng. Je hoeft er niet bang voor te zijn en nee zoals een hetero mens echt niet met elk lid van het andere geslacht tussen de lankens wil kruipen hoef je echt niet bang te zijn dat een beetje menselijke warmte je morgen, poef, ook verandert in een bi seksueell aangelegen persoon etc etc.

Ik ben 2 maal te gast geweest bij een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht. 2 jonge dames uit ons bedrijf verbonden zich aan elkaar. Ik kreeg de vraag of ik er 1 weg wilde geven. Hoe je het als vader in je botte kop haalt dat je dochter te weigeren en zelfs te beroerd bent om te verschijnen ik weet het niet maar ja weggooiers heb je er nu eenmaal tussen zitten. Natuurlijk heb ik die eer met beide handen aangepakt. Toen we hoorden dat er van haar kant bijna geen familie zou zijn zijn we met het hele bedrijf gegaan. Ik beschouw elka van onze mederwerkers als familie. Het was een blijde verassing.

Verderop in de straat wonen al vele jaren 2 Heren , vrienden van ons, toen het eindelijk dan mogelijk was wilden zij zich graag in de echt verbinden. Bij het gemeentelijk huwelijk was ik getuige. Dat was enkel een formaliteit op Donderdag kun je hier in de gemeente een briefje invullen aan de balie bij wijze van je krabbel zetten en klaar is Kees. 1 van die jongens komt van een prachtig Grieks eiland. Met de hele bups (vrienden/familie) er naar toe voor een feestje onder de olijfbomen van zijn familie. Mijn vrouw heeft er gesproken en op verzoek van die jongens Heb ik met ze gebeden om Gods zegen over hun huwelijk. Dat was eigenlijk heel bijzonder nooit eerder of sinds vroeg iemand mij zoiets.

Beide huwelijken en mijn bescheiden rol daarin hebben tot redelijk wat vuurwerk gezorgt ¨bij ons¨ in de gemeente. Ik had dat niet mogen doen ik had er niet heen gemogen Of met mijn vrienden mogen bidden. Maar goed dat neem je natuurlijk niet al te serieus het was veelal hetzelfde kamp dat mij anno 2020 nog verwijt ¨mannenberoepen¨ aan meiden te leren. Ze moesten eens weten dat we op de zaak een ruimte hebben waar onze moslim medewerkers kunnen bidden en dat onze kantine deels halal is.... Ik kijk er al naar uit om binnenkort te zeggen dat voor mijn vrienden na heel wat bureaucratie het eindelijk zo ver is dat ze 2 kindjes mogen adopteren. En jazeker als ze mij vragen daarvoor met hen te bidden staat mijn deur wagenwijd open.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2020 17:02

benefietdiner schreef:Ds. Marten Visser via Twitter: Transseksualiteit is een SOA: Sociaal Overdraagbare Aandoening. Het wordt tijd voor een preventieve aanpak. ](*,)


Transseksualiteit is in veel gevallen anders gewoon genetisch aan te wijzen. Het enige verschil met vroeger is dat er nu meer ruimte voor is, maar transgenderisme is van alle tijden en alle culturen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 27 jul 2020 20:00

Weer even terug naar Nashville.
Het aardige is dat deze verklaring een positief effect heeft gehad op de emancipatie van LHBT zusters en broeders!
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b9ff5949/

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 27 jul 2020 20:02

Prisma23 schreef:Weer even terug naar Nashville.
Het aardige is dat deze verklaring een positief effect heeft gehad op de emancipatie van LHBT zusters en broeders!
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b9ff5949/


Dit artikel en het NRC artikel laten zien hoe diep en ver de lobby is gevorderd.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 27 jul 2020 20:08

Speedy schreef:Dit artikel en het NRC artikel laten zien hoe diep en ver de lobby is gevorderd.


En met succes! Die Nashvillers hadden dit effect vast niet voor ogen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 28 jul 2020 21:54

Inderdaad....het onbespreekbaar taboe, werd wel bespreekbaar...

En inderdaad, benieuwd naar de volgende verklaring over een onderwerp als " egoïsme, hoogmoed, roddel, oordelen enz....
Hoogst interessant omdat dat onderwerpen zijn die mij ook en iedereen raken en ik en iedereen hier lessen uit kan leren.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2020 12:49

Prisma23 schreef:Weer even terug naar Nashville.
Het aardige is dat deze verklaring een positief effect heeft gehad op de emancipatie van LHBT zusters en broeders!
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b9ff5949/

Ja dat was te verwachten.
Zodra je maar 1 kanttekening maakt vanuit de Bijbel, wordt dit meteen massaal in de pan gehakt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2020 22:55

Chaya schreef:Ja dat was te verwachten.
Zodra je maar 1 kanttekening maakt vanuit de Bijbel, wordt dit meteen massaal in de pan gehakt.


Nee. Omdat het totaal niet pastoraal was. Dat is een heel andere reden. Daarom kwam er niet alleen van buiten de kerken kritiek maar ook van in de kerken. Zelfs van redelijk orthodoxe kerken. Je kan wel de theorie beschrijven (en daar stonden al wat dubieuze dingen in) maar daarmee los je de problemen die er zijn niet op. Het christelijk geloof houdt niet alleen in dat je theoretisch vaststelt wat goed is en wat fout is, maar ook dat je liefdevol met mensen omgaat, ook als ze in jouw optiek verkeerde keuzes maken. Jezus kreeg van de religieuze elite het verwijt dat Hij liefdevol omging met zondaren. Dat als eerste... en als tweede gaan mensen ook wel weer heroverwegen: Is het fout? Mag je geen geen liefde in een relatie kennen in je leven als je niet op het andere geslacht valt? Wat zegt de Bijbel en wat gaat er over liefde en wat over lust, afgodendienst etcetera?

Maar goed, dat is voor veel kerken ook wel een wake-up-call geweest om daar over na te denken: ze zitten ook gewoon in je kerk, het zijn er meer dan je weet en denkt. Hoe ga je daar mee om i.p.v. vooral aan te geven wat wel en niet mag. We moeten niet alleen theorie benoemen of het negeren, doen alsof het er niet is. We moeten er zijn voor die mensen, liefdevol om ze heen staan. Daardoor wordt het meer zichtbaar, komt er meer openheid ipv dat mensen het maar verzwijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten