Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mei 2019 20:42

Gravo, ik ben het in grote lijnen met je eens, alleen is het verstandig wat barmhartiger met anderen om te gaan.
Ik herken dat het lastig is. :-({|=

Op een punt ben ik het niet met je eens. Veel mensen, en ook jij, noemen het een worsteling om te ontdekken en te aanvaarden dat je homo bent.
Ik ben er achter gekomen dat dat bij mij het probleem niet was. Wat wel een worsteling opleverde, was het taboe, de beeldvorming over homo's en de al dan niet bewust opgelegde schaamte.

Ik denk dat dit ook een groot misverstand is tussen homo's en hun reformatorische families & de kerk. Meestal moeten zij verwerken dat iemand homo is en projecteert men die worsteling op anderen, inclusief degene waar het om gaat.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 28 mei 2019 07:25

Tante Pollewop schreef:Gravo, ik ben het in grote lijnen met je eens, alleen is het verstandig wat barmhartiger met anderen om te gaan.
Ik herken dat het lastig is. :-({|=

Op een punt ben ik het niet met je eens. Veel mensen, en ook jij, noemen het een worsteling om te ontdekken en te aanvaarden dat je homo bent.
Ik ben er achter gekomen dat dat bij mij het probleem niet was. Wat wel een worsteling opleverde, was het taboe, de beeldvorming over homo's en de al dan niet bewust opgelegde schaamte.

Ik denk dat dit ook een groot misverstand is tussen homo's en hun reformatorische families & de kerk. Meestal moeten zij verwerken dat iemand homo is en projecteert men die worsteling op anderen, inclusief degene waar het om gaat.


Gravo zet het scherp neer inderdaad, maar wel eerlijk.
Iets wat scherp is kan schuren, maar ook opslijpen.
Ik snap precies wat Gravo bedoeld.
En een kunstige schrijver.

Tante Pollewop, dat is een goed punt dat laatste.
Sommige mensen beweren dan zelfs dat ze hierdoor omdat jij een andere visie hanteert ze zelf hierdoor een probleem door jou hebben gekregen, hoe bizar!
Daarbij gaat op de regel die ik zelf voor van alles hanteer
" je moet van jou probleem niet mijn probleem maken, of iets scherper, Jou probleem is niet de mijne"

mensen denken alles met van alles en nog wat het toch beter te weten en denken enkel maar vanuit hun eigen beperkte en bekrompen visie (wat velen zullen ontkennen overigens)

Accepteer elkaar in Liefde in Hem die het geheel en al overziet....liefde brengt meer dan veroordelingen...
Liefde is altijd het eerste wat er in allerlei situaties moet zijn.....de rest komt wellicht later....soms veel...heel veel later....tijd nemen voor....is zoveel waard.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 29 mei 2019 08:54

Tante Pollewop schreef:Gravo, ik ben het in grote lijnen met je eens, alleen is het verstandig wat barmhartiger met anderen om te gaan.
Ik herken dat het lastig is. :-({|=

Op een punt ben ik het niet met je eens. Veel mensen, en ook jij, noemen het een worsteling om te ontdekken en te aanvaarden dat je homo bent.
Ik ben er achter gekomen dat dat bij mij het probleem niet was. Wat wel een worsteling opleverde, was het taboe, de beeldvorming over homo's en de al dan niet bewust opgelegde schaamte.

Ik denk dat dit ook een groot misverstand is tussen homo's en hun reformatorische families & de kerk. Meestal moeten zij verwerken dat iemand homo is en projecteert men die worsteling op anderen, inclusief degene waar het om gaat.


Één van de belangrijkste grondbeginselen is of je als homofiel geboren word of niet. Als je spreekt over een homofiele geaardheid zeg ik ja je wordt als homofiel geboren.

De overheid spreek thans over homofiele gerichtheid https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_geaardheid

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat dat ook de vraag is bij Nashville-verklaring. Ze zegen wel bij de Nashville-verklaring dat je homofiel (ook LHBTI's) mag zijn maar je mag het niet wezen. Dat vind ik zo vreselijk huichelachtig.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 09:01

Ze gaan weer bijeenkomen hoorde ik #-o
Ik zou er een nieuw onderwerp ingooien dan....
:-k belasting ontduiking bijvoorbeeld [-X
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 30 mei 2019 09:45

MoesTuin schreef:Ze gaan weer bijeenkomen hoorde ik #-o
Ik zou er een nieuw onderwerp ingooien dan....
:-k belasting ontduiking bijvoorbeeld [-X

Goed gezien. Niet de soms strenge opvattingen die je kunt beluisteren maken dit debat zo pijnlijk, maar juist de onophoudelijke keuze om altijd maar dit onderwerp op de agenda te zetten. Dat heeft consequenties voor mensen. Steeds weer zijn zij het middelpunt van felle debatten, waarin getwist wordt over de ernstigste en meest gruwelijke zonden!
Zo ontstaat de suggestie dat er weliswaar veel zonden zijn, veel ernstige zonden, dat er veel zondaars zijn, dat wij weliswaar állen zondaars zijn, "Ja gemeente, onrein, onrein! Bedorven van de hoofdschedel tot de voetzool", maar dat er toch echt maar één ding is waar we het nu met name over moeten hebben: homofielen die seks (willen) hebben!

Is het een afleidingsmanoeuvre?
Komen andere ernstige zonden, waar wij zelf wél mee geassocieerd kunnen worden, anders te dichtbij?
Komt het door de opluchting die ons ten deel valt als we in onze ogen met recht een ander aan kunnen aanwijzen als degene die de verschrikkelijkste gruwelen begaat, en steken wij met onze eigen geaardheid en seksualiteit daar dan wat beter bij af?

Wat is de ernstig verkondigde leer, dat wij allen gevallen zondaars zijn en dat er niemand is die God zoekt (al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed) waard, als we alleen maar energie steken in de mogelijke aanstootgevendheid, ontucht, zonde en overtreding van steeds dezelfde groep mensen?

Er moet ook een zekere redelijkheid gevonden worden. En dat twee kanten op:

- Zijn wij heteroseksuelen werkelijk zoveel beter? Kleven ons niet zonden aan die even gruwelijk zijn in de ogen des Heeren? Dragen wij geen masker van fatsoen waarachter allerlei heimelijke driften en verlangens schuil gaan?
- Zijn onze homofiele broeders en zusters nu werkelijk mensen die belust zijn op gruwelijke overtredingen, bewust en kwaadaardig? Liggen er onder de manier waarop zij leven en die we vaak zo vreemd en ongehoord vinden niet ook gewoon diepe verlangens naar liefde, aandacht en erkenning?

Laten we alles in perspectief blijven zien en ons realiseren dat we als mensen meer gemeen hebben met elkaar dan dat we van elkaar verschillen.

En o ja, laten we onze belasting gewoon volgens de regels afdragen.
Geef aan God wat van God is en aan de keizer wat van de keizer is.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 30 mei 2019 10:03, 2 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 10:00

Eens :)nico
Het is die befaamde schijn van heiligheid.....
Zeer Helaas!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 30 mei 2019 12:59

Zo ontstaat de suggestie dat er weliswaar veel zonden zijn, veel ernstige zonden, dat er veel zondaars zijn, dat wij weliswaar állen zondaars zijn, "Ja gemeente, onrein, onrein! Bedorven van de hoofdschedel tot de voetzool", maar dat er toch echt maar één ding is waar we het nu met name over moeten hebben: homofielen die seks (willen) hebben!
ja, ik vind het ook walgelijk. Heel de nieuwe Visie van komende week druipt van homozualiteit, hij drijft er gewoon in, om misselijk van te worden. Ik lees hem graag, maar nu alstublieft niet ... :(
Er moet ook een zekere redelijkheid gevonden worden. En dat twee kanten op:
helemaal mee eens!
Laten we alles in perspectief blijven zien en ons realiseren dat we als mensen meer gemeen hebben met elkaar dan dat we van elkaar verschillen.
En dan te weten dat we vandaag de Troonsbestijging hebben te vieren van onze Koning der koningen, wat een feest !! Hallelujah!
En Hij zal terug komen zoals Hij naar de hemel opgevaren is, op de wolken, om ons op te halen (als we gereed zijn.)
Heb er erg in dat de hemel al in die wolk begint, zei ds.Ten Brinke, want de engelen zeiden: Hij is opgevaren, verleden tijd. Ze zeiden niet dat Hij nog bezig was met naar de hemel te gaan. Zó dichtbij is de hemel al, was zijn boodschap o.a. Wat een heerlijke gedachte hè?
Met zegenwens allemaal, ben

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 30 mei 2019 19:29

Heerlijk Ben
Met het hoofd in de Wolken
En dat voor iedereen....
... iedereen die gelooft in Hem
De Heer ziet dan echt niet meer al die uiterlijke of wat voor verschillen aan....
Enkel het hart.
Geloof.....
Allen één in de Heer...
De blindheid is voorbij en onze ogen zullen geopend worden.
"kent gij Mij"?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Dorpeling » 11 jun 2019 20:43

irmo schreef:Gatver…. I have seen it. I want to unsee it again.... :shock:

Eens :-& blegh.. vanwaar die afgeleide term?

ben db bd schreef:
Ons vermeerderen, vermenigvuldigen zelfs, geldt dus van Godswege voor alle mensen (welke dat kunnen).
Daarom dus ook de Nashville-verklaring. Daarom houdt de Heere gewoon niet van homopraxis ...


Okee. Dus volgens u is DE reden van de Nashville verklaring, dat homo's zich niet vermenigvuldigen kunnen?
En dat God niet van homopraxis houdt, omdat ze hierdoor geen kinderen kunnen krijgen?

Dat is echt een, op z'n zachtst gezegd vreemde, zienswijze... :shock: :shock:

Ik mis trouwens die stapel stenen om mee te gooien.
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 12 jun 2019 13:09

ben db bd schreef:ja, ik vind het ook walgelijk. Heel de nieuwe Visie van komende week druipt van homozualiteit, hij drijft er gewoon in, om misselijk van te worden. Ik lees hem graag, maar nu alstublieft niet ... :(
helemaal mee eens!

Dan moet je dat niet alleen hier ventileren, maar de EO mailen met je bezwaren!
Als zij de bezwaren niet weten die er in hun achterban leven, zullen ze dit zo blijven doen.
Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd tezamen met honderden anderen destijds.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 12 jun 2019 14:47

Dorpeling schreef:Eens :-& blegh.. vanwaar die afgeleide term?



Welke? Dit is normaal mijn manier van spreken :wink:

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 17 jun 2019 12:53

Ghaya schreef:
Dan moet je dat niet alleen hier ventileren, maar de EO mailen met je bezwaren!
Als zij de bezwaren niet weten die er in hun achterban leven, zullen ze dit zo blijven doen.
Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd tezamen met honderden anderen destijds.

ik denk dat dit juist het belangrijkste punt is op dit topic: wees uzelf, heb gerust een uitgesproken mening, maar verdraag elkander.
Natuurlijk kan ik de EO schrijven, maar tegenover mijn inmiddels 'verzadigd' zijn, staan er duizenden welke nou juist net de 'smaak' te pakken hebben vanwege de 'genderoverwinning die gloort'. Dat zal ik in de vaart van de 'tijd', moeten leren verdragen en incasseren, en dat is voor mijn persoon niet slecht hoor.
ik ben ook mijn kerk trouw gebleven, ondanks wat ik op hen tegen heb. Bijvoorbeeld; vanavond moeten wij stemmen voor een nieuwe dominee. Die heb ik dus net uitgebreid zitten beluisteren. ik ben zéér enthousiast over de man, maar van zijn puur gereformeerde kijk op Openbaring griezel ik. :(
De Visie krijgt als magazine van mij ook een 9, maar sommige dingen verfoei ik. Zo heb ik jarenlang een pure hekel aan Andries Knevel gehad, met zijn van mij zeer afwijkende 'moderne' ideeën. Maar sinds hij zo vreselijk ziek is geweest kom ik m.i. een heel andere Andries tegen.
Op dit forum zijn we toch ook niet steeds enthousiast? Maar door gravo, om maar een voorbeeld te noemen, word ik alleen maar steeds meer bevestigd in het Bijbels gelijk! :)
Weet je Chaya, de Heere God gebruikt omstandigheden om ons te oefenen zo te worden als Hij bedoelt. Gisteren hadden hadden wij een voorganger op de preekstoel welke voor mij en m'n vrouw nog voorspelbaarder was als Rob(ot) Jetten. Maar de boodschap dat ik net als een soldaat en een sportman en als Paulus meer mijn best moet doen om Gods doel in mijn leven te laten bereiken, klinkt wel nog na in m'n oren. Toch leerzaam!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2019 13:09

ben db bd schreef:Ghaya schreef:
ik denk dat dit juist het belangrijkste punt is op dit topic: wees uzelf, heb gerust een uitgesproken mening, maar verdraag elkander.

Jij verwart elkaar verdragen met jezelf vrijmaken van iets.
Ik verdraag de EO, ze mogen van mij vrijelijk uitzenden, maar ik wens niet mee te betalen aan spottende cabaret (toentertijd DE oorzaak van een leegloop) en andere verschrikkelijke programma's.
Ik was in het begin nog onnozel dat ik blind dacht te kunnen varen op hun boekenrecencies.
Nou, ik kwam van de kouwe kermis thuis.
ben db bd schreef:Zo heb ik jarenlang een pure hekel aan Andries Knevel gehad, met zijn van mij zeer afwijkende 'moderne' ideeën. Maar sinds hij zo vreselijk ziek is geweest kom ik m.i. een heel andere Andries tegen.

Ik keek vroeger met plezier naar zijn talkshow, totdat..... ik het vingertje een beetje zat werd.
Hij ging de fout in met zijn uitleg van de schepping, maar allee, dat is zijn mening, daarom heb ik nog geen hekel aan hem gekregen.
Hij is inderdaad veranderd na zijn ziekte, dat viel mij ook al op.
Hij heeft een mooi programma gemaakt over de bevindelijke christenen (GGiN) hij was zo sportief om mee te gaan naar een kerkdienst en daar positief verrast te raken en dat ook te melden. Ook over de gezinnen.
ben db bd schreef:Weet je Chaya, de Heere God gebruikt omstandigheden om ons te oefenen zo te worden als Hij bedoelt.

Is absoluut waar!
Soms kom je verhalen tegen in de Bijbel waarvan je denkt: huh, hoe kan dat nou, waarom gebruikt God soms mensen die eigenlijk door-en-door slecht zijn, om zo te zeggen, om toch zijn plan te vervolmaken?
Kijk maar eens hoe de geslachtslijn waaruit Jezus geboren wordt, er uit ziet. Wie zijn zijn voorouders?
Allemaal nette christenen? Welnee, integendeel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 17 jun 2019 15:48

Chaya schreef:Hij heeft een mooi programma gemaakt over de bevindelijke christenen (GGiN) hij was zo sportief om mee te gaan naar een kerkdienst en daar positief verrast te raken en dat ook te melden. Ook over de gezinnen.


Heb je daar nog ergens een linkje van?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 17 jun 2019 16:01

irmo schreef:Heb je daar nog ergens een linkje van?

Pfoe, daar vraag je me wat.
Het is een paar jaar geleden, het was een serie, ik dacht over de bevindelijke christenen in Nederland.
Ik ga even de krogten induiken.

Edit: best snel gevonden
https://www.uitzendinggemist.net/afleve ... ewoon.html

Leo Blokhuis had vrijwel gelijktijdig ook zo'n mooie serie, over het Calvinisme in Nederland.

https://www.kro-ncrv.nl/nieuws/achter-d ... calvinisme
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten