Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 04 aug 2019 11:53

Chaya schreef:Interessant artikel in de Volkskrant.
Enkele citaten hieruit:
Het idee dat homoseksualiteit aangeboren is, heeft veel betekend voor de homo-emancipatie. Maar is er eigenlijk genoeg bewijs voor? En komt het de lhbti-gemeenschap nog wel ten goede? Maurits de Bruijn betwijfelt het.

LeVay merkte daarbij op dat zijn uitkomsten met zorg moesten worden geïnterpreteerd. ‘Het is belangrijk te vermelden wat ik niet gevonden heb. Ik heb niet bewezen dat homoseksualiteit genetisch bepaald is en ik heb ook geen genetische oorzaak gevonden voor homoseksualiteit.’ Die oorzaak was wat hem betreft complexer: een verzameling van genen, hormonen, ervaringen, psychologische en sociale factoren.

‘We weten bijna niets over de genen die verbonden zijn met seksueel gedrag’, zegt ook wetenschapper Andrea Ganna. Hij sloot vorig jaar het grootste onderzoek af naar het dna van honderdduizenden mensen die minimaal een keer niet-heteroseksuele seks hadden, en trof in 8 tot 12 procent van de gevallen een aantal overeenstemmende genetische varianten aan. ‘Er bestaat geen ‘homoseksueel gen’. We kunnen slechts concluderen dat niet-heteroseksualiteit deels wordt beïnvloed door verschillende kleine genetische factoren.’

ZIJN HOMO'S ZO GEBOREN? NIET PER SE

Prima dat er goed wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar genetische achtergronden met betrekking tot seksuele voorkeur. Maar toch laat ik daar uiteindelijk niet mijn theologische oordeel van afhangen.
Voor het allergrootste deel ga ik af op wat mensen zelf ervaren. Ontegenzeggelijk wordt homofilie in het merendeel van de gevallen ervaren als iets dat onveranderlijk aan de eigen persoon gebonden is. In weerwil van het feit dat dat soms niet prettig gevonden wordt door die persoon zelf.
Heel vaak merken ook anderen een homofiele geneigdheid op en soms zelfs eerder dan de persoon in kwestie wenselijk vindt.
Oftewel: er is gerede aanleiding om homofilie als een wezenskenmerk bij een deel van de bevolking te beschouwen.
Het christendom sluit niemand uit en stelt aan de ene persoon geen zwaardere voorwaarden dan aan de andere persoon. Niemand is volmaakt. Iedereen heeft zijn of haar beheptheden.
Mijn conclusie is dan ook: welke wetenschappelijke informatie we hierover nog te goed hebben, wij doen er goed aan om homo's inclusief hun voorkeuren en liefdes te accepteren en hun zonden niet groter te maken of te doen lijken dan onze eigen zonden.
Een pastorale houding derhalve. Want we beheren geen losse individuen met een stok en een staf om ze te slaan, maar we gebruiken de stok en de staf om de kudde te beschermen. Naar analogie van de Goede Herder.
Uw stok en Uw staf vertroosten ons.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor naamloos » 04 aug 2019 13:19

K80 schreef:Als ik met maten op het terras zit en er komt een mooie vrouw voorbij, zal dat best besproken worden ja.
Maar met begeren heeft dat niets te maken, en we worden echt niet opgewonden van wat bloot of decolleté.
Dit omdat we niet zo bekrompen op zijn gevoed.
Zit nu op het strand, heb is om me heen gekeken en moest eens nadenken over het feit dat sommige mensen het strand mijden vanwege het bloot en de bijbehorende zondige gedachtes.
Ik zou niet weten waar je die van moet krijgen hier. Het gros van de mensen op het strand ziet er beter uit met kleren aan dan in zwemkleding.
Maar als je altijd geleerd is dat bloot gelijk staat aan seksualiteit en dat zondig is, dan vind ik het niet raar als je dat in je volwassenheid gaat aannemen voor waar en je zo gaat gedragen.
Mij is niet aangeleerd dat bloot gelijk staat seksualiteit.
Dat idee krijg ik veel eer van hoe mannen over vrouwen praten en op hen reageren.
Ik ga gewoon van mijn eigen ervaringen uit, wat ik zie en hoor, plus van de onderzoeken die ernaar gedaan zijn.
Fijn als jij en je maten dat anders ervaren, maar de wereld is een stukje groter.
Laat maar verder want op deze manier begint het offtopic te worden, dat was mijn bedoeling niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 13:25

Marnix schreef:Ligt er ook wel aan wat je van huis uit gewend bent. Omdat jij zo bent opgevoed heb je ook totaal geen moeite met het strand. Als je bent opgevoed dat alles altijd goed bedekt moet zijn en de vormen goed gecamoufleerd, dan kan het best even wennen zijn op het strand. En bij stammen waar men gewend is naakt rond te lopen kijkt men er juist weer totaal niet van op. Het is maar wat je gewend bent.


Dat bedoel ik dus. Hoe vaak komt in de vragenrubriek niet naar voren dat mannen last hebben van zondige gedachtes bij naakt en sexy aankleding. Altijd staat dan in het antwoord dat alle mannen er last van hebben, want zo zijn wij geschapen en dat daarom vrouwen zichzelf maar moeten bedekken omdat mannen er niets aan kunnen doen.
Pure kolder, het ligt er gewoon aan hoe je bent opgevoed.
Met de zware reformatorische kijk op seksualiteit en alles wat er bij hoort kweek je zulke jongens en mannen en naderhand de vrouwen de schuld geven dat zij te sexy gekleed zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2019 14:58

Uiteraard; zie je bijvoorbeeld ook zonder strenge moslims, omdat de vrouwen daar alles bedekken is een bloot stukje arm, schouder of been al een verleiding voor ze. Wat dat betreft denk in dat je ze beter kan opvoeden met strand en zo.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 aug 2019 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor coby6 » 04 aug 2019 15:30

Marnix schreef:Uiteraard; zie je bijvoorbeeld ook zonder strenge mosliks, omdat de vrouwen daar alles bedekken is een bloot stukje arm, schouder of been al een verleiding voor ze. Wat dat betreft denk in dat je ze beter kn opvoeden met strand en zo.

Dat denk ik ook.
Ooit was ik met een groep jongeren in Israel. We liepen in korte broeken met t-shirts, want het was bloedheet. Maar in een kerk, synagoge of moskee moest je lange soepkleren aan. Dan verkleedden we ons voor en na op straat. Hop die lange zeurbloes van je ouwe tante uit en die lange broek en dan had je je gewone kleren eronder. Nou dat was niet slim bij die moskee. Er zat letterlijk een vent aan m'n arm vastgezogen. Hij had nog nooit een bloot stuk arm gezien, denk ik.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 04 aug 2019 15:44

coby6 schreef:Dat denk ik ook.
Ooit was ik met een groep jongeren in Israel. We liepen in korte broeken met t-shirts, want het was bloedheet. Maar in een kerk, synagoge of moskee moest je lange soepkleren aan. Dan verkleedden we ons voor en na op straat. Hop die lange zeurbloes van je ouwe tante uit en die lange broek en dan had je je gewone kleren eronder. Nou dat was niet slim bij die moskee. Er zat letterlijk een vent aan m'n arm vastgezogen. Hij had nog nooit een bloot stuk arm gezien, denk ik.


dit heeft niet echt iets te maken met Nashville, lhbt of Islam .. maar puur om eerbied voor de plaats die je bezoekt.
Een klein beetje besef van mores in publieke ruimte zou onze samenleving goed doen.
In deze vakantietijd is het vaak weer genieten in de supermarkt waar de zweterige vellen en blote vetrollen heerlijk vrij over je brood en groenten hangen voor je het zelf in je karretje legt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor coby6 » 04 aug 2019 16:53

hans0166 schreef:dit heeft niet echt iets te maken met Nashville, lhbt of Islam .. maar puur om eerbied voor de plaats die je bezoekt.
Een klein beetje besef van mores in publieke ruimte zou onze samenleving goed doen.
In deze vakantietijd is het vaak weer genieten in de supermarkt waar de zweterige vellen en blote vetrollen heerlijk vrij over je brood en groenten hangen voor je het zelf in je karretje legt.

Eerbied.. het was gewoon buiten. In het Joodse deel en bij synagoges had je nergens last van. Opvallend keurig waren die.
Eerbied voor een moslim die buiten loopt en zich aan je vast zuigt. Trek een niqaab aan dan. Kan me die meiden best voorstellen die dat doen.
En om on topic te gaan, schaf de gay parade af, want dat vinden ze niet leuk en je moet eerbied hebben voor hun geloof.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 04 aug 2019 22:34

Had het pas nog met mijn collega over de gaypride.
Hij vind het echt verschrikkelijk die overdreven nichten op die boten.
Hij is trouwens al jaren getrouwd met een leuke vent. ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 05 aug 2019 07:35

K80 schreef:Had het pas nog met mijn collega over de gaypride.
Hij vind het echt verschrikkelijk die overdreven nichten op die boten.
Hij is trouwens al jaren getrouwd met een leuke vent. ;)

Nou, dan gaat of kijkt hij toch niet? Klaar!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 13 aug 2019 12:39

K80 schreef:Had het pas nog met mijn collega over de gaypride.
Hij vind het echt verschrikkelijk die overdreven nichten op die boten.
Hij is trouwens al jaren getrouwd met een leuke vent. ;)


Ja hoor, ik dacht al, waar blijft-ie: de Canal Parade?
Nog blote konten gezien? Ik niet...
Wel op het zomercarnaval, even daarvoor.
Maar ja, dat waren vrouwen...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 13 aug 2019 14:20

JeeWee schreef:Ja hoor, ik dacht al, waar blijft-ie: de Canal Parade?
Nog blote konten gezien? Ik niet...
Wel op het zomercarnaval, even daarvoor.
Maar ja, dat waren vrouwen...


Ik denk dat de meeste mensen die moeite hebben met de canal parade, ook moeite hebben met het zomercarnaval ;-) Er zullen vast wat kortzichtige mannen zijn die moeite hebben met de canal parade omdat het mannen zijn en niet met zomercarnaval omdat het vrouwen zijn maar dat is duidelijk niet waar het in die reactie van K80 om ging.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 24 aug 2019 10:48

... er zullen vast wat kortzichtige mannen zijn die moeite hebben met ...


Ja hoor, ik dacht al, waar blijft-ie: de Canal Parade? Nog blote konten gezien? Ik niet...Wel op het zomercarnaval, even daarvoor.
Maar ja, dat waren vrouwen...

'kortzichtige' Judas schreef:
Hij heeft engelen, die eerst met Hem over het heelal regeerden, maar Hem ontrouw werden, gevangen gezet in de eeuwige duisternis; daar houdt Hij hen tot de dag van het grote oordeel. En denk eens aan Sodom en Gomorra en de steden daar in de buurt. Hun inwoners werden ook ontrouw en gingen zich aan allerlei onnatuurlijke praktijken te buiten. De steden en hun inwoners werden door het vuur vernietigd. Door de straf die ze kregen, zijn ze een blijvende waarschuwing voor ons.
Maar de figuren over wie ik het net had, trekken zich daar niets van aan. Ze laten hun fantasie de vrije loop en doen schandalige dingen met hun lichaam. Ze aanvaarden geen enkel gezag en spotten met de hemelse machten.
no comment

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2019 11:57

Sodom en Gomorra zijn al besproken. Daar gaat eht om
lust en niet om liefde en daarop volgende seksuele uitspattingen, zowel heteroseksueel als homoseksueel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 25 aug 2019 13:51

Marnix schreef:Ik denk dat de meeste mensen die moeite hebben met de canal parade, ook moeite hebben met het zomercarnaval ;-) Er zullen vast wat kortzichtige mannen zijn die moeite hebben met de canal parade omdat het mannen zijn en niet met zomercarnaval omdat het vrouwen zijn maar dat is duidelijk niet waar het in die reactie van K80 om ging.


Mijn fijne collega is homoseksueel en is getrouwd met een leuke man. Zijn een leuk stel. Hij heeft alleen een hekel aan overdreven nichten gedrag, zoals hij dat noemt.
Dat bedoelde ik met mijn opmerking.
Vandaag is het gisteren van morgen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 25 aug 2019 17:16

mijnheer K80, uw bedoeling ontging ons niet hoor.
Ach het is niet uw fijne collega, waar onze maatschappij bezig is om door naar de verdoemenis te gaan.
Er woonden bij ons op het dorp ooit 2 homo's, zo onderhand de aardigste, sociaalste mensen van heel het dorp. Soms stapte ik gelijk met een van hen op de bus. Als ze invloed hadden op het sociale leven in het dorp, kan dat alleen maar als positief worden geduid.

Maar het zullen niet mensen zoals uw fijne collega zijn, welke bezig zijn om - en ook zullen bereiken dat de rollen straks totaal omgedraaid zullen zijn in onze maatschappij, maar de wat hij noemt 'overdreven nichten'. Er zal geen rem op die glijbaan meer zijn. Daar heeft de duivel nu al zijn klauwen achter en dat zal hij nooit meer loslaten, totdat de Heere Jezus helemaal gelijk krijgt met Zijn voorzegging.
Uw collega en zijn vriend zouden nimmer bij Lot op de deur bonken, 'doe eens open en lever die twee vreemde kerels eens aan ons uit, om ze te kunnen verkrachten'. Maar dat zullen de overdreven nichten ooit wel gaan doen als ze met 100 zijn.

Is dat reeds dichtbij? Nee, maar het kan wel heel hard gaan lees ik net van René Malgo (zoon van dr.Wim) in de laatste Middernachtsroep.
Dat artikel, dat de toekomst keihard aantoont, mede op grond van de geschiedenis, heb ik niet kunnen lezen zonder in-verdrietig te worden.
Kunt u zich voorstellen dat er geen 10 mensen meer in Sodom waren, welke niet aan de verderfelijke cultuur meededen? Zo was het wél !

In datzelfde blad lees ik van een congres van leidende 'geneesheren', waar men het o.a. volkomen met elkaar eens was dat een baby geen enkele menselijke beschermwaardigheid heeft vóór het geboortekanaal gepasseerd is. En mensen welke toch nog vrouwen op straat, onderweg naar de abortuskliniek aan durven spreken, worden toch inmiddels ook al strafrechtelijk vervolgd? En openbare islamkritiek is reeds Europees strafbaar. (met waanzinnig hoge boetes). En krankzinnige boetes op 'nepnieuws', bestaan er ook reeds, lees ik. En door Kajsa Ollongren aangewezen ambtenaren met instructie en macht aangaande de gewenste 'waarheid', moeten dan bepalen of wij (populisten genaamd) ons wel politiek correct genoeg uitspreken, om niet strafbaar te zijn. (dat is in Turkije en China en zo toch al lang zo ?!)

Ja, als ik mij ook lekker met de malle maalstroom liet meevoeren, dagelijks gevoed door de al lang niet meer vrije mainstreammedia, (zelfs journalisten bij de Elsevier zie ik regelmatig 'bijgesteld' worden) zou ik deze voor de meesten van ons volkomen doorgeslagen visie hier echt niet uitdragen hoor. Want populairder worden onheilsprofeten nooit.

Het zijn dus niet maar een paar honderd 'overdreven nichten', (welke overigens van duizenden grote belangstelling ondervinden) maar een m.i. algeheel ontstellende cultuuromslag waar we tegenaan kijken. Daar is haat tegen de Nashville-verklaring slechts een splintertje van ...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten