Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2019 14:46

Chaya schreef:Ik moet ook een kruis dragen Mortlach, zij het om een andere reden. Ik weet wat het is!


Ik hoop oprecht dat je aan je geloof kracht en steun kunt ontlenen. En toch vind ik niet dat je anderen vervolgens onnodig kruizen kunt gaan opleggen. Dan krijg je geheid mensen die (terecht in mijn ogen) bedanken en het geloof de rug toekeren.

Dat slaat hier niet op.
Er zijn verschillende manier om met onrecht om te gaan en het te bestrijden. Eén daarvan, met de botte bijl, is niet bijbels.


Ik vraag me oprecht af hoeveel mensen er destijds niet tegen vrouwen hebben gezegd dat ze maar lijdzaam moesten zijn en zichzelf moesten verloochenen met hun wens om rechten omdat dat was wat God van hen verlangde.

Gelukkig kent de Bijbel ook legitieme redenen om te scheiden.
Je kunt ook stikongelukkig en eenzaam zijn in een huwelijk waarin niet overmatig gedronken of geslagen wordt.


Dat klopt. En dan gewoon blijven zitten omdat je wordt verteld dat je niet weg MAG, dat vind ik onverteerbaar. Dan had mijn vrouw nog steeds bij haar ex gezeten, met alle gevolgen, ook voor mijn stiefdochter, van dien!

Twee mensen zijn met elkaar getrouwd, één daarvan komt tot bekering, de ander wil daar niets over horen, of spot er zelfs mee.
Dan is diegene ook eenzaam, vanwege het geloof.
Praat eens met moslims die bekeerd zijn tot christen. Ze moeten vaak zelfs vrezen voor hun leven!


Geen idee wat het laatste hiermee te maken heeft.

Maar we raken off topic, ik gaf een paar voorbeelden van kruis dragen.
Ik heb een neefje die nog niet zo lang geleden uit de kast kwam, de hele familie gaat nog steeds liefdevol met hem om.
Hij heeft nu wel een relatie, zijn vriend komt ook wel bij hem thuis, maar ze hebben beiden gezegd dat ze niet gaan samenwonen.
Vriend heeft al een appartement en mijn neefje gaat een eigen appartement zoeken.


Ik ben benieuwd hoe lang ze dat gaan volhouden en wat de familie dan doet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 25 mei 2019 16:20

Chaya schreef:(...)Ik heb een neefje die nog niet zo lang geleden uit de kast kwam, de hele familie gaat nog steeds liefdevol met hem om.
Hij heeft nu wel een relatie, zijn vriend komt ook wel bij hem thuis, maar ze hebben beiden gezegd dat ze niet gaan samenwonen.
Vriend heeft al een appartement en mijn neefje gaat een eigen appartement zoeken.

Je gaat nu heel hard "dat weet jij helemaal niet" roepen, maar ik ga het toch zeggen.

Dat neefje van je gaat binnenkort uit huis, naar z'n nieuwe appartement. Daar zal hij zijn vriend ook ontmoeten. En daar, of in het appartement van zijn vriend, zullen zij gewoon het bed delen. Daar ben ik zeker van.

Tot nu toe kan hij een beetje spreken en handelen als zijn familie. Dat zal ook wel moeten nu hij, nog thuiswonend, zo zichtbaar is. Hij zal zijn ouders ook vast willen sparen en zijn relatie niet te openlijk etaleren. Misschien kunnen ze later ook nog gewoon volhouden dat ze niet samenwonen. Immers, twee appartementen!

Maar hij heeft een relatie en is daarmee niet van de school die zichzelf ten koste van alles de liefde ontzegt, denk ik.
Het zou beter zijn om niet langer in een naïeve, romantisch christelijke schijnwereld te blijven leven en gewoon te erkennen dat een relatie, uit huis vertrekken en een eigen appartement betrekken betekent dat je zelfstandigheid zoekt, ook om seks te hebben.
Daar kan geen welwillendheid, geen theologie, geen strikte overtuiging, geen geloof, geen orthodoxie tegenop.

Als je wilt dat dit niet gebeurt, heb je nog maar één optie: denken dat het niet gebeurt of niet willen weten dat het wel gebeurt.
Maar dat houden we niet vol. En daarom is een strikte toepassing van onthouding voor liefdes tussen mensen van gelijk geslacht ook zo'n farce.

Dit is geen toekomstvoorspelling. Dit is ook geen roddel. Bovenstaand scenario is voor mij zeker en zonneklaar. Onvermijdelijk.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 26 mei 2019 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2019 16:48

Ik ben wel benieuwd of ze beide appartementen aanhouden nadat ze (voor de wet) zijn getrouwd. En wat ze dan bij de belastingdienst opgeven. En hoe ze het kind dat ze liefdevol gaan adopteren gaan opvoeden. Best lastig allemaal, met twee appartementen. Maar misschien zetten ze er gewoon eentje op Airbnb. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 25 mei 2019 19:44

Mortlach schreef:Ik hoop oprecht dat je aan je geloof kracht en steun kunt ontlenen. En toch vind ik niet dat je anderen vervolgens onnodig kruizen kunt gaan opleggen. Dan krijg je geheid mensen die (terecht in mijn ogen) bedanken en het geloof de rug toekeren.

Het is een Zegen als je ervaren mag dat je kracht naar kruis ontvangt.
Nee, als je hierin niet gelooft, gaat dit je niet lukken, dat is waar.
Mortlach schreef:k ben wel benieuwd of ze beide appartementen aanhouden nadat ze (voor de wet) zijn getrouwd. En wat ze dan bij de belastingdienst opgeven. En hoe ze het kind dat ze liefdevol gaan adopteren gaan opvoeden. Best lastig allemaal, met twee appartementen. Maar misschien zetten ze er gewoon eentje op Airbnb

Mijn neefje zou zo in kunnen trekken in zijn riante appartement, echter, hij doet het niet. Ze gaan ook niet trouwen. En geen kind adopteren.
Ze voelen zich tot elkaar aangetrokken en houden van elkaar. Dat is het.
Dat is kennelijk onbegrijpelijk in deze tijd, seks schijnt te MOETEN, omdat je niet zonder kunt of zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 mei 2019 06:25

Ik hoop van harte dat je neefje een vorm van leven vindt waarin hij gelukkig is en hij trouw is aan zichzelf en zijn geloofsopvatting.

Ik vind dat gravo zijn boekje te buiten gaat. Ik zie de stap van de neef van chaya als een stap naar zelfstandigheid en oprecht zoeken naar een geschikte levensvorm. Het is niet nodig dat een olifant in de porseleinkast wordt gestuurd.

Chaya, Je hebt het over een kruis dragen. Wat ik achteraf vooral als het kruis zie dat wij refo-homo's moeten dragen is het taboe op homoseksualiteit. De onkunde. Het idee dat over homo's leeft in sommige kringen. Het idee dat je eigen familie denkt je te moeten uitsluiten om wie je bent.
Dat je er niet mag zijn van je familie. Dat is een kruis, en ik denk dat veel vrome reformatorische mensen dat nooit zullen erkennen. Omdat ze niet willen zien wat hun aandeel in de ellende is die de homo's in hun omgeving is aangedaan.

Ik weet gelukkig dat er intussen verbetering is, althans in een deel van de refowereld. Maar ik hoor nog steeds schrijnende verhalen. En ik maak dagelijks mee hoe het is als je er niet mag zijn van je familie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2019 09:10

Goed. Mijn opmerking was inderdaad wat misplaatst en onnodig lollig qua toon. Mijn excuses daarvoor. Ik hoop uiteraard ook dat die persoon zijn leven weet in te richten naar hoe hij het goed acht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 26 mei 2019 16:10

Chaya schreef:
Zoals de dominee laatst zei: vroeger bestond homoseksualiteit ook, net als transgenders, maar in de laatste jaren is de kurk volledig uit de fles geploft. Er lijkt nergens meer schaamte voor te zijn, of terughoudendheid, of behoedzaamheid.
Je moet authentiek zijn, jezelf zijn, alles uit het leven halen, want het duurt maar kort.

Dat is wat ik ook heel voorzichtig als toekomstbeeld heb willen schetsen, gravo
En ja, volgens mijn Bijbel gaat dat eindigen in een volkomen losgeslagen zedeloosheid. Welke volgens mij zéér onverdraagzaam zal zijn!
Maar laat ik eens even dom 'uit de kast komen' inzake mijn schoonfamilie, omdat mijn schoonzusje mijn stelling zojuist nog bevestigde.

Mijn vrouw heeft 3 zussen, waarvan een getrouwd was met een schunnig schoft, welke overigens vroegtijdig geëindigd is d.m.v. met een dronken kop van de trap af te kletteren. Die schunnigerd probeerde al zijn schoonzusjes ook te verkrachten. Mijn vrouw was te onnozel om het te snappen, geloof ik, en gaf hem keurig op tijd een harde klap in zijn bek. De andere twee sneuvelden en zijn geestelijk zwaar beschadigd.
Als gevolg, zegt mijn schoonzusje nu, werden ze allebei lesbisch van gevoelen. (met afkeer van mannen). Haar andere zus praktiseert dat (met toevallig ? ook een leven vol pure ellende), maar zij zelf heeft dat net als een goede kennis van ons, met behulp van de Heere Jezus, waar zij een innige relatie mee heeft, volkomen overwonnen en heeft nu een gezegend huwelijk met 2 kinderen. (dat bijna laatste is ook voor mij nieuw).
Tot Zijn eer en dank wil ik dit toch even gezegd hebben.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 26 mei 2019 19:07

Ja, iedereen kan hier wel met zijn (schoon)familie voor de dag komen om zijn punt te maken, ik lees vooral veel voorbeelden die de eigen overtuiging bevestigen en illustreren, maar misschien moeten we het wat algemener houden dan al die voorbeeld-neven en nichten. Het laatste wat we moeten doen is dit onderwerp bespreken in het licht van gruwelijke toestanden die op het punt van uitbreken zouden staan. Zoals bijvoorbeeld volkomen losgeslagen zedeloosheid of kurken die volledig uit de fles ploffen. Drama-queens!

Mij gaat het er om dat er erkenning komt voor het feit dat sommige mensen, ook in onze eigen kring, met een homofiele geaardheid geboren worden.

De eerst zorg die ik heb is dat homofilie als afwijking, als ziekte wordt gezien. Mensen met een geaardheid (en wie is er die geen geaardheid heeft) beseffen zelf heel goed dat een geaardheid een aangeboren en geen aangeleerde zaak is. En al helemaal geen ziekte. Iedereen kan wat dat betreft bij zichzelf te rade gaan en zich een voorstelling maken van de ongerijmdheid als iemand zegt dat zijn heterofiele gerichtheid eigenlijk behandeld dient te worden in een kliniek.

Jongens die verliefd worden of meisjes die verliefd worden, die moet je gaan vertellen dat dit een ziekelijke zaak is? Dat gaat tegen alle gevoel in. Los van de seksuele aantrekkingskracht is verliefdheid nog meer. Je vindt alles aan hem of haar leuk. Je kunt met iemand lachen, huilen. Je kunt praten, je begrijpt elkaar, je hebt behoefte om iemand te waarderen, complimenten te geven, achterna te lopen, niet bij zo iemand weg te willen. Je hebt er alles voor over om altijd bij elkaar te blijven. Je bent verliefd tot over je oren en dat gaat juist in eerste instantie niet om seksualiteit, denk ik.
Deze verliefdheid die velen van ons hopelijk kennen, vindt ook plaats bij mensen die een homofiele geaardheid hebben. Het is als christen erg ongepast om iemand dan af te remmen met het stigma 'ziekte'. Het grote gebod geldt altijd, dus ook hier: behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Verliefdheid is geen ziekte. Verliefdheid is een gewoon, behoorlijk ontregelende menselijke fenomeen en het neemt de vorm aan van de gerichtheid, geaardheid die iemand met zich meedraagt. Hoeveel homofiele mensen zijn juist niet tot hun eigen verrassing verliefd geworden op iemand van hetzelfde geslacht en hebben op die manier pas goed begrepen dat zij homo zijn? Ik denk velen; je hoort dat vrij vaak.

Een andere zorg die ik heb is dat religieuze overtuigingen zo sterk en bepalend zijn voor sommige mensen, dat zij zich geroepen voelen om anderen in hun omgeving direct of indirect te sturen in de gewenste richting.
Voor een deel is er natuurlijk de gewone opvoeding, waarin het niet zo vreemd is dat kinderen de opvattingen van hun ouders mee krijgen via opvoeding en religieus onderricht in de gemeenschap. Je kunt hoog of laag springen, maar als daar het adagium geldt dat homofilie een ziekte is en dat homoseksualiteit een meervoudige zonde is (1. Je hebt je niet laten behandelen, 2. Je geeft je over aan ontuchtige handelingen), dan wordt dat de boodschap waarmee jonge mensen hun leven starten.
Maar het wordt erger als mensen volwassen zijn en door anderen op allerlei manieren binnen de perken gehouden worden. Zelf zijn zij hun eigen weg en opvattingen aan het vormen, maar met zachte dwang kunnen sommige wegen dan toch afgesloten worden.
Dat kan door emotionele chantage die wordt gerechtvaardigd vanuit religieuze overtuigingen.
Familie en vrienden dreigen dan de band te verminderen of zelfs te beëindigen. Ziekte wordt zonde. Zonder wordt oordeel en voor je het weet voelt men zich genoodzaakt om de deuren te sluiten (alles voor de bestwil van de betreffende persoon, natuurlijk).
Het kan ook door krampachtig een beeld naar de buitenwereld in stand te houden, waarin iemand die homofiel is moet blijven passen. Dat kan met de code "mondje dicht". Het uit de kast komen wordt dan toch buiten het zicht gehouden. Of, als het niet anders meer kan, wordt de angel uit de zaak gehaald door iedereen te laten geloven dat hij of zij "het wel is, maar niet doet". Men spreekt dan voor de ander. En legt zo de druk direct op die persoon. Of hij of zij er maar even voor wil zorgen dat hij of zij ook inderdaad voldoet aan het beeld dat men van hem of haar naar buiten brengt. Anders zou men beschaamd worden. Daar is maar één woord voor: onvrijheid.

Ik sluit echt niet uit dat gelovige homo's zich strikt aan de behoudende opvatting houden en beslist geen homoseksuele handelingen willen verrichten. Ik kan dat bewonderen. Ik ben er ook niet tegen. Maar ik schat in dat die praktijk in de werkelijkheid zeer zeldzaam is. Het celibaat wordt in de religie vaker als een belangrijke en hoog te waarderen opoffering gezien. Maar net zo vaak zien we de praktijk op ontluisterende wijze ontsporen. Het is een bijna onbegaanbare weg. Die weg kan alleen door een zeer strikte zelfdiscipline en met een zeer toegewijd (geloofs)leven, waarin men alle voldoening en vrede vindt.
Maar wees nou eerlijk: de meeste mensen zijn toch gewone doorsnee mensen, met normale wensen, verlangens en behoeften?

Een andere manier om toch weg te blijven bij seksualiteit als je homo bent is wanneer er een vernietigende straf in het vooruitzicht wordt gesteld. In dat laatste geval regeert de angst. Als je denkt dat je voor eeuwig gescheiden zal zijn van God indien je ook maar één homoseksuele handeling verricht (of daar zelfs maar aan denkt), dan schrikt dat mensen misschien voldoende af om het te laten. Met de nadruk op: misschien. Want dat werkt in veel gevallen toch ook niet.

Van beide wegen ben ik geen voorstander.

De eerste lijkt me te hoog gegrepen (en daarmee niet zo wijs).
De ander is ronduit manipulatief (en daarmee kwalijk).

ik pleit er voor om volwassen gelovigen hun weg in liefde en seksualiteit zelf te laten vormgeven. Het is iets dat zó verweven is met ons zelf, zó bepalend voor ons hele leven en ook zó verwant aan de diepste lagen van de religie (ik heb het over de liefde), dat volwassenen elkaar daarin vrij moeten laten, zonder geaardheden te diskwalificeren, te ontkennen of te problematiseren. Besef eens welke worstelingen iemand moet doorstaan bij de ontdekking van homofilie en bij het verwerken daarvan. Het laatste wat iemand dan kan gebruiken is luidruchtige mensen langs de weg die hem van alles en nog wat toeroepen of hem of haar van alles en nog wat willen laten denken, zeggen, of doen.
Dan zal blijken dat er meer dan één manieren zijn om tot een goede, stabiele en gepaste manier met zichzelf, met homofilie en met anderen te leven.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 26 mei 2019 21:35

Wat een klets Gravo. Je hebt je wel verdiept zo te lezen, maar je mist toch nog een paar essentiele dingen.
En wederom, je persoonlijke aanvallen op een ander zijn verschrikkelijk. Kan dat nou echt niet anders? Of vind je het gewoon leuk om een ander neer te halen ofzo? :(

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2019 08:28

ben db bd schreef: Als gevolg, zegt mijn schoonzusje nu, werden ze allebei lesbisch van gevoelen.



ze werden niet lesbisch, ze raakten zwaar getraumatiseerd en konden geen man verdragen, dat is iets heel anders. Ze zijn dan ook niet "genezen"van hun homosexualiteit maar van hun geestelijk trauma vanwege het misbruik.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2019 08:32

irmo schreef: persoonlijke aanvallen op een ander zijn verschrikkelijk. Kan dat nou echt niet anders?


ieder verschil van mening is in feite een aanval op de ander, iedereen die hier andersdenkenen en andersgeaarden weg wil stoppen en limiteren zegt in feite "jij mag niet zo zijn, jij moet weg"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2019 08:55

mona schreef:Hij heeft man en vrouw daarom anatomisch zó geschapen dat ze ook daadwerkelijk één vlees kúnnen worden.


dit is kul natuurlijk... vanaf nu zijn we alleen nog maar tegen lesbiennes?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2019 09:00

gravo schreef:Ja, iedereen kan hier wel met zijn (schoon)familie voor de dag komen om zijn punt te maken, ik lees vooral veel voorbeelden die de eigen overtuiging bevestigen en illustreren, maar misschien moeten we het wat algemener houden dan al die voorbeeld-neven en nichten. Het laatste wat we moeten doen is dit onderwerp bespreken in het licht van gruwelijke toestanden die op het punt van uitbreken zouden staan. Zoals bijvoorbeeld volkomen losgeslagen zedeloosheid of kurken die volledig uit de fles ploffen. Drama-queens!

Mij gaat het er om dat er erkenning komt voor het feit dat sommige mensen, ook in onze eigen kring, met een homofiele geaardheid geboren worden.

De eerst zorg die ik heb is dat homofilie als afwijking, als ziekte wordt gezien. Mensen met een geaardheid (en wie is er die geen geaardheid heeft) beseffen zelf heel goed dat een geaardheid een aangeboren en geen aangeleerde zaak is. En al helemaal geen ziekte. Iedereen kan wat dat betreft bij zichzelf te rade gaan en zich een voorstelling maken van de ongerijmdheid als iemand zegt dat zijn heterofiele gerichtheid eigenlijk behandeld dient te worden in een kliniek.

Jongens die verliefd worden of meisjes die verliefd worden, die moet je gaan vertellen dat dit een ziekelijke zaak is? Dat gaat tegen alle gevoel in. Los van de seksuele aantrekkingskracht is verliefdheid nog meer. Je vindt alles aan hem of haar leuk. Je kunt met iemand lachen, huilen. Je kunt praten, je begrijpt elkaar, je hebt behoefte om iemand te waarderen, complimenten te geven, achterna te lopen, niet bij zo iemand weg te willen. Je hebt er alles voor over om altijd bij elkaar te blijven. Je bent verliefd tot over je oren en dat gaat juist in eerste instantie niet om seksualiteit, denk ik.
Deze verliefdheid die velen van ons hopelijk kennen, vindt ook plaats bij mensen die een homofiele geaardheid hebben. Het is als christen erg ongepast om iemand dan af te remmen met het stigma 'ziekte'. Het grote gebod geldt altijd, dus ook hier: behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Verliefdheid is geen ziekte. Verliefdheid is een gewoon, behoorlijk ontregelende menselijke fenomeen en het neemt de vorm aan van de gerichtheid, geaardheid die iemand met zich meedraagt. Hoeveel homofiele mensen zijn juist niet tot hun eigen verrassing verliefd geworden op iemand van hetzelfde geslacht en hebben op die manier pas goed begrepen dat zij homo zijn? Ik denk velen; je hoort dat vrij vaak.

Een andere zorg die ik heb is dat religieuze overtuigingen zo sterk en bepalend zijn voor sommige mensen, dat zij zich geroepen voelen om anderen in hun omgeving direct of indirect te sturen in de gewenste richting.
Voor een deel is er natuurlijk de gewone opvoeding, waarin het niet zo vreemd is dat kinderen de opvattingen van hun ouders mee krijgen via opvoeding en religieus onderricht in de gemeenschap. Je kunt hoog of laag springen, maar als daar het adagium geldt dat homofilie een ziekte is en dat homoseksualiteit een meervoudige zonde is (1. Je hebt je niet laten behandelen, 2. Je geeft je over aan ontuchtige handelingen), dan wordt dat de boodschap waarmee jonge mensen hun leven starten.
Maar het wordt erger als mensen volwassen zijn en door anderen op allerlei manieren binnen de perken gehouden worden. Zelf zijn zij hun eigen weg en opvattingen aan het vormen, maar met zachte dwang kunnen sommige wegen dan toch afgesloten worden.
Dat kan door emotionele chantage die wordt gerechtvaardigd vanuit religieuze overtuigingen.
Familie en vrienden dreigen dan de band te verminderen of zelfs te beëindigen. Ziekte wordt zonde. Zonder wordt oordeel en voor je het weet voelt men zich genoodzaakt om de deuren te sluiten (alles voor de bestwil van de betreffende persoon, natuurlijk).
Het kan ook door krampachtig een beeld naar de buitenwereld in stand te houden, waarin iemand die homofiel is moet blijven passen. Dat kan met de code "mondje dicht". Het uit de kast komen wordt dan toch buiten het zicht gehouden. Of, als het niet anders meer kan, wordt de angel uit de zaak gehaald door iedereen te laten geloven dat hij of zij "het wel is, maar niet doet". Men spreekt dan voor de ander. En legt zo de druk direct op die persoon. Of hij of zij er maar even voor wil zorgen dat hij of zij ook inderdaad voldoet aan het beeld dat men van hem of haar naar buiten brengt. Anders zou men beschaamd worden. Daar is maar één woord voor: onvrijheid.

Ik sluit echt niet uit dat gelovige homo's zich strikt aan de behoudende opvatting houden en beslist geen homoseksuele handelingen willen verrichten. Ik kan dat bewonderen. Ik ben er ook niet tegen. Maar ik schat in dat die praktijk in de werkelijkheid zeer zeldzaam is. Het celibaat wordt in de religie vaker als een belangrijke en hoog te waarderen opoffering gezien. Maar net zo vaak zien we de praktijk op ontluisterende wijze ontsporen. Het is een bijna onbegaanbare weg. Die weg kan alleen door een zeer strikte zelfdiscipline en met een zeer toegewijd (geloofs)leven, waarin men alle voldoening en vrede vindt.
Maar wees nou eerlijk: de meeste mensen zijn toch gewone doorsnee mensen, met normale wensen, verlangens en behoeften?

Een andere manier om toch weg te blijven bij seksualiteit als je homo bent is wanneer er een vernietigende straf in het vooruitzicht wordt gesteld. In dat laatste geval regeert de angst. Als je denkt dat je voor eeuwig gescheiden zal zijn van God indien je ook maar één homoseksuele handeling verricht (of daar zelfs maar aan denkt), dan schrikt dat mensen misschien voldoende af om het te laten. Met de nadruk op: misschien. Want dat werkt in veel gevallen toch ook niet.

Van beide wegen ben ik geen voorstander.

De eerste lijkt me te hoog gegrepen (en daarmee niet zo wijs).
De ander is ronduit manipulatief (en daarmee kwalijk).

ik pleit er voor om volwassen gelovigen hun weg in liefde en seksualiteit zelf te laten vormgeven. Het is iets dat zó verweven is met ons zelf, zó bepalend voor ons hele leven en ook zó verwant aan de diepste lagen van de religie (ik heb het over de liefde), dat volwassenen elkaar daarin vrij moeten laten, zonder geaardheden te diskwalificeren, te ontkennen of te problematiseren. Besef eens welke worstelingen iemand moet doorstaan bij de ontdekking van homofilie en bij het verwerken daarvan. Het laatste wat iemand dan kan gebruiken is luidruchtige mensen langs de weg die hem van alles en nog wat toeroepen of hem of haar van alles en nog wat willen laten denken, zeggen, of doen.
Dan zal blijken dat er meer dan één manieren zijn om tot een goede, stabiele en gepaste manier met zichzelf, met homofilie en met anderen te leven.

gravo

Goed doordacht stuk gravo =D> :jaknikken:

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 27 mei 2019 10:34

Ja, iedereen kan hier wel met zijn (schoon)familie voor de dag komen om zijn punt te maken, ik lees vooral veel voorbeelden die de eigen overtuiging bevestigen en illustreren, maar misschien moeten we het wat algemener houden dan al die voorbeeld-neven en nichten.

ik weet niet of ik daar nou zo hard voor moet klappen hoor benefietdiner.
Ook weet ik niet waarom we het zo algemeen moeten houden als het over zo'n openlijk eerlijke zaak gaat. Toch hier niet echt uit de kast?
Uiteraard ontken ik niet dat gravo verreweg de gloedvolste betogen kan houden van heel het forum; ik lees hem altijd keurig, maar binnen het christendom is liefde wel het hoogste goed, maar niet het enige.
gravo schrijft:
Mij gaat het er om dat er erkenning komt voor het feit dat sommige mensen, ook in onze eigen kring, met een homofiele geaardheid geboren worden.
Nou heb ik dat nog nooit tegengesproken als mogelijkheid,- ik verbeeld me dat ik trouwens nog nooit mijn eigen mening te kennen heb gegeven, alleen die uit Gods Woord (dat ga ik hier weer doen) - maar er is ook zoveel méér over te zeggen, vind ik:
vers 24: Daarom ook heeft God hen in de begeertenvan hun hart overgegeven aan de onreinheid om hun lichamen onder elkaar te onteren. Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, enz.

Kijk, nou zal gravo wetenschappelijk zo hoog verheven zijn geworden dat hij dit anders leest als wat er staat - (en mij daar vaak over uitgescholden heeft. :( [hij leest hier ook wel mee hoor] :) ) Maar het is voor mij wel mogelijk dat het woord 'daarom' op het voorgaande slaat, wat m.i. echt niet mals is! Lees dat zelf maar eens. (heette dat niet een oorzakelijk gevolg?)
En het woord 'begeerten' doet mij eerder denken aan lust, dan aan liefde!
En het woord 'overgegeven' doet mij eerder denken aan laten vallen dan aan zo geboren worden.
Ja, het is bekrompen, maar op mijn niveau ben ik nog gebonden aan het woordenboek der Nederlandse taal.
En voor hen 'met een plaat voor zijn kop' zoals ik, zei ........? (een der deelnemers eens) ten overvloede nog eens:
vers 28: En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor irmo » 27 mei 2019 15:45

hans0166 schreef:dit is kul natuurlijk... vanaf nu zijn we alleen nog maar tegen lesbiennes?



Gatver…. I have seen it. I want to unsee it again.... :shock:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten