Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor henkie » 30 jul 2020 10:18

Goed dat de kerkenraad en dominee Visser niet zijn gezwicht voor een paar boeroepers. Hij stond nota bene klaar voor een gesprek met hen. Goed om te zien dat er nog jongens van stavast zijn. |:)|

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 30 jul 2020 11:12

Marnix schreef:Nee. Omdat het totaal niet pastoraal was. Dat is een heel andere reden. Daarom kwam er niet alleen van buiten de kerken kritiek maar ook van in de kerken. Zelfs van redelijk orthodoxe kerken.

Achteraf hebben sommige ondertekenaars ook toegegeven dat ze het niet volledig konden onderschrijven.
Hier is een man die een vrouw geworden is, hij heeft 3 jonge kindertjes die nu volledig in de war zijn.
Toen iemand tegen hem zei: hoe kun je je kindertjes dit aandoen? ontvlamde hij volledig.
En dat hoor ik vaker.
Iedereen mag doen wat hij/zij wil, zelfs als onzijdig door het leven gaan, maar zodra je er maar 1 kritische vraag over stelt, word je liefdeloos of gebrek aan respect verweten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2020 14:16

Chaya schreef:Achteraf hebben sommige ondertekenaars ook toegegeven dat ze het niet volledig konden onderschrijven.
Hier is een man die een vrouw geworden is, hij heeft 3 jonge kindertjes die nu volledig in de war zijn.
Toen iemand tegen hem zei: hoe kun je je kindertjes dit aandoen? ontvlamde hij volledig.
En dat hoor ik vaker.
Iedereen mag doen wat hij/zij wil, zelfs als onzijdig door het leven gaan, maar zodra je er maar 1 kritische vraag over stelt, word je liefdeloos of gebrek aan respect verweten.


Misschien had die persoon dan ook iets neutraler en minder veroordelend die vraag moeten stellen. Ik denk dat als hij had gevraagd: "Hoe beleven je kinderen dit veranderproces" had je allicht ook een goed antwoord gekregen. Die persoon is er nu al van beschuldigd dat ze haar kinderen van alles heeft aangedaan en tussen de regels door zit ook een verwijt van egoïsme. Je denkt wel aan jezelf maar niet aan je kinderen. Denk je dat het voor zo iemand een makkelijke keuze was? Zo van: Ach dat vind ik gewoon leuk en dat mijn omgeving daar last van heeft laat me koud? Of dat het allemaal koek en ei was geweest als die persoon niets had gedaan en had geprobeerd haar gevoelens weg te stoppen? Je kan doorgaans prima met dit soort mensen praten als je dat op een geïnteresseerde en subtiele manier doet. Maar dit soort mensen worstelen vaak al jaren met onbegrip, het niet durven uiten wat ze voelen, met onzekerheid, afwijzing waardoor ze het lang hebben weggestopt. Dat is vaak een jarenlange strijd voordat men zo'n stap neemt en als iemand dan ziet dat de kinderen wat moeite hebben met die verandering en als vraag stelt: "Hoe kun je je kinderen dit aandoen?!" kan ik me voorstellen dat dat iemand dan boos maakt. Het is een vraag zonder enige vorm van empathie. Het is ook een vraag waar zo iemand totaal geen eerlijk antwoord op kan geven omdat de veroordeling er al in zit. Het is alleen een beschuldiging. Tja, zo krijg je natuurlijk nooit een inhoudelijk gesprek met iemand.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Dogar » 30 jul 2020 16:17

henkie schreef:Goed dat de kerkenraad en dominee Visser niet zijn gezwicht voor een paar boeroepers. Hij stond nota bene klaar voor een gesprek met hen. Goed om te zien dat er nog jongens van stavast zijn. |:)|


Zal nog wel meevallen met die standvastigheid.

kdamhof1

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor kdamhof1 » 31 jul 2020 10:20

Nog nooit heeft iemand mij een echt antwoord gegeven op de vraag waarom vooral de laatste tijd de gereformeerde bevindelijkheid zo enorm gefixeerd is op seksualiteit en sekse. Alsof er niets anders bestaat op de wereld.

De ondertekenaars van de Nashville-verklaring zouden zich de komende jaren eens met twee dingen moeten bezighouden:
1. De noden (honger, onderdak, veiligheid) van een significant deel van de wereldbevolking.
2. Het uitbuiten van de door God aan ons toevertrouwde aarde (klimaat, uitsterven van soorten, energie-uitputting).

Volgens mij hebben de heren (want dames zijn er niet onder het gezelschap) daar de handen meer dan vol aan.
Dit leidt ook de aandacht wat af van andermans slaapkamer.

K. Damhof, PKN-lidmaat te Maastricht

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor johannes1 » 31 jul 2020 10:49

Ik geloof niet dat men zo gefixeerd hierop is, maar dat vooral de media dit heel groot hebben gebracht. Grote kans dat als de media hierover niets vermeldt hadden dat niemand er nu over gepiept zou hebben.

De heren maken zich ook druk over milieu, economie, corona, etc etc. Volg het nieuws maar eens
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 22 jul 2021 13:35

Het gerechtshof van Amsterdam oordeelde dinsdag dat de Nashvilleverklaring die begin 2019 in de publiciteit kwam, niet aanzet tot discriminatie. Volgens het hof hebben de opstellers en ondertekenaars als doel een geloofsovertuiging uit te dragen over seksualiteit. Van het aanzetten tot discriminatie kan alleen sprake zijn als tot handelen wordt opgeroepen.

bron: https://www.rd.nl/artikel/936755-nashvilleverklaring

d:)b

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Haaibaai » 22 jul 2021 17:30

Het gerechtshof van Amsterdam oordeelde dinsdag dat de Nashvilleverklaring die begin 2019 in de publiciteit kwam, niet aanzet tot discriminatie.


PROFICIAT :!: :)bezem :8>
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2021 17:43

Ik begrijp de feestvreugde niet zo. "Hoera, we kunnen niet door de overheid worden gestraft voor onze intolerante uitlatingen!"

Nou, poe, gefeliciteerd hoor. De kerkbankjes zullen zondag a.s. wel volstromen met alle homo's en transgenders die zich nu wettelijk gezien niet meer beledigd zullen voelen en die weten dat ze juridisch gezien van harte welkom zijn!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Haaibaai » 22 jul 2021 17:53

Mortlach schreef:Ik begrijp de feestvreugde niet zo. "Hoera, we kunnen niet door de overheid worden gestraft voor onze intolerante uitlatingen!"

Nou, poe, gefeliciteerd hoor. De kerkbankjes zullen zondag a.s. wel volstromen met alle homo's en transgenders die zich nu wettelijk gezien niet meer beledigd zullen voelen en die weten dat ze juridisch gezien van harte welkom zijn!


Kom is onder je steen vandaan homo,s zijn altijd al welkom geweest in de Kerk de eeuwen door. En wij kennen er heel wat,en hebben er geen moeite mee wat de Kerk zegt of leert.Maar als men ziczelf niet accepteerd tja dan krijg je verwrongen toestanden.

Maar als een persoon homo,s of chinezen niet leuk vindt mag de persoon dat vinden;heet vrije meningsuiting..... :-oo .gek he
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Lydia63 » 22 jul 2021 19:08

Mortlach schreef:Ik begrijp de feestvreugde niet zo. "Hoera, we kunnen niet door de overheid worden gestraft voor onze intolerante uitlatingen!"

Nou, poe, gefeliciteerd hoor. De kerkbankjes zullen zondag a.s. wel volstromen met alle homo's en transgenders die zich nu wettelijk gezien niet meer beledigd zullen voelen en die weten dat ze juridisch gezien van harte welkom zijn!


Ik begrijp niet waarom des betreffende zich zo druk maken, want er bestaan "roze" kerken, maar wat wil men dat elke christelijke fundamentalistisch /stroming zich aan gaat passen aan hen? dat gaat nooit gebeuren, en dat mag je niet afdwingen maar waarom ga je niet posten op 'n moslim forum betreft?
Wat wil jij bereiken met jou niet gemeende felicitaties?
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2021 20:39

Lydia63 schreef:Ik begrijp niet waarom des betreffende zich zo druk maken, want er bestaan "roze" kerken, maar wat wil men dat elke christelijke fundamentalistisch /stroming zich aan gaat passen aan hen? dat gaat nooit gebeuren, en dat mag je niet afdwingen maar waarom ga je niet posten op 'n moslim forum betreft?


Altijd een bijzondere redenatie: "Wij? Intolerant? Moet je eens naar de moslims kijken, die zijn nog veel intoleranter dan wij!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 23 jul 2021 07:43

Haaibaai schreef:Kom is onder je steen vandaan homo,s zijn altijd al welkom geweest in de Kerk de eeuwen door. En wij kennen er heel wat,en hebben er geen moeite mee wat de Kerk zegt of leert.Maar als men ziczelf niet accepteerd tja dan krijg je verwrongen toestanden.

Maar als een persoon homo,s of chinezen niet leuk vindt mag de persoon dat vinden;heet vrije meningsuiting..... :-oo .gek he

LOL, heb je een roze bril op?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2021 08:44

Haaibaai schreef:Kom is onder je steen vandaan homo,s zijn altijd al welkom geweest in de Kerk de eeuwen door. En wij kennen er heel wat,en hebben er geen moeite mee wat de Kerk zegt of leert.Maar als men ziczelf niet accepteerd tja dan krijg je verwrongen toestanden.

Maar als een persoon homo,s of chinezen niet leuk vindt mag de persoon dat vinden;heet vrije meningsuiting..... :-oo .gek he


Heb je je wel eens in de grondwet verdiept en wat daar nog meer staat… (gelijkheidsbeginsel)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Lydia63 » 23 jul 2021 13:53

Mortlach schreef:Altijd een bijzondere redenatie: "Wij? Intolerant? Moet je eens naar de moslims kijken, die zijn nog veel intoleranter dan wij!"


Goh zeg, wat zijn christenen toch intolerante mensen omdat ze soms fundamentalistisch vast willen houden aan Gods woord de Bijbel.
Maar geen christen roept op tot moord en dood slag, zoals sommige moslim fundamentalisten doen, met dat verschil.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten