Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cornelis95
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 okt 2019 08:57

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cornelis95 » 12 okt 2019 20:54

Mortlach schreef: O, haha, wat grappig. Ja, dit geeft goed aan dat je deze mensen serieus neemt en 'naast hen wilt staan'.


Grappig dat je me steeds verkeerd begrijpt. Hiermee geef ik aan dat tegenwoordig iedereen in een hokje wordt geduwd. Je noemde LGBT, maar daar zetten sommigen zelfs nog 'Q+' achter. Als we nog een geval tegenkomen, maken we toch gewoon een nieuw hokje?
Wat je hier leest is diepe aversie tegen de tendens van onze tijd. Dit wil niet zeggen dat ik geen oog heb voor hun problemen.
Echter, alle nuances van deze tijd, kan ik op grond van Gods Woord niet in mee.


Mortlach schreef: ALLES gaat toch in tegen de scheppingsordening sinds de zondeval? Maar homoseksualiteit dus een beetje meer dan de rest. "alles wat hier tegenin gaat..." Oké, dus onvruchtbare stellen mogen in de toekomst ook niet meer trouwen? Ook hetero-relaties voldoen sinds de zondeval echt niet meer aan Gods plan, maar omdat de vorm, de schone schijn, tenminste nog een beetje lijkt, maken hetero's zich maar niet te druk om de inhoud.


Ok, sorry dit is een theologische term. Laat me een definitie geven van de scheppingsordeningen wb. man en vrouw. Hiermee worden biologische geslachtskenmerken bedoeld. Waaraan je kunt zien (!) dat het 'gewoon zo is'.

Mortlach schreef: En nou ja, die vrouw is eigenlijk maar een beetje een nagedachte. God hoopte blijkbaar eerst dat Adam onder de dieren een metgezel zou tegenkomen. Pas toen dat niet bleek te werken (had God natuurlijk kunnen zien aankomen) werd er eindelijk een mannin geschapen.


Wel gelijkwaardig, niet gelijk.

Mortlach schreef: Ongetwijfeld, en ik vind het bijzonder triest dat je zo kunt worden geconditioneerd dat je je hele leven een essentieel deel van je persoon probeert te ontkennen. Maar goed, dat is mensen hun eigen zaak.


Dit is moeilijk, zeker.
Laatst gewijzigd door Cornelis95 op 12 okt 2019 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Cornelis95
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 okt 2019 08:57

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cornelis95 » 12 okt 2019 21:10

DeLange schreef:Beste Cornelis, ik kan een eind hierin mee gaan, maar ik zie toch iets wat volgens mij niet vergelijkbaar is. In de bijbelse tijd werd puur door heidenen voor homo seksueel geslachtsverkeer gekozen uit pure lust, binnen wat ik begreep een zetting van afgoderij. Mannen die geloofden dat dit in de plaats is gekomen voor heteroseksualiteit kwamen erbij. Ze deden het vanuit een nieuwe ideaal. Had totaal ook niks met liefde te maken. Dit alles (Die hele heidense begeerte) is werkelijk een gruwel in Gods ogen. Demonen hitsten deze mannen op om brandend van begeerte zich aan elkaar en aan jonge knapen te vergrijpen. Naast de andere perversie fantasieën die tegenwoordig ook weer terug gekomen is.

Maar dat is toch niet het zelfde als homoseksuele christenen die gewoon verliefd op elkaar zijn geworden en voor God elkaar trouw willen zijn? Hoewel ik mij ook afvraag of dit helemaal wel Gods wil is en ik me kan indenken dat er een soort tussenweg kan zijn (niet trouwen, geen sex, maar ook weer niet elkaar in de steek laten), kan ik me heel goed indenken dat zo'n stel toch verder gaat. Om nu te stellen dat God dat een gruwel vindt en dat ze voor eeuwig verloren gaan, kan ik eigenlijk niet geloven. Want hoe zouden ze dan immers Jezus als hun Heer kunnen aangenomen hebben, als ze geheel door de duivel in zijn bezit zijn genomen?
In het rijtje staat ook gierigaards, afgodendienaars en dronkaards. Vele christenen zijn gierig, alcoholisten en hebben hun afgoden. Ook dit zou onder de loep moeten genomen worden, want dat wordt weer veel te weinig gedaan. Veel christenen leven in 7 sloten te gelijk.

Ik heb moeite om een christelijke praktiserende homo voor te stellen als iemand die voor eeuwig verloren gaat. Ik schat zo in dat God best wel begrijpt wat het verschil is tussen een homo seksuele geaarde man die uit liefde geloofd te handelen en een seksist die zich uit lust vanuit perverse ideeën aan iemand van het zelfde geslacht zich vergrijpt, en het liefst met meerderen. Brrr.. de gedachte alleen al kan mij onrein maken. Laten we daar maar niet te veel over hebben. :-&


Beste de Lange,
Ik begrijp wat je bedoelt, en ja, dit is een heel moeilijk punt.
Echter, homoseksuele relaties gaan terug op Gods scheppingsordeningen. Man en vrouw schiep Hij hen. Man en vrouw zijn bestemd voor elkaar. Als je de biologische geslachtskenmerken ziet, zie je snel genoeg, wat wel, en wat niet bij elkaar hoort.
Dit is Gods wil.
Ik begrijp je gedachten, en je wil om dingen te nuanceren.
Toch is het heel gevaarlijk om de zonde te gaan nuanceren. Dat wordt in feite namelijk bagatelliseren.
Nouja, God zal het toch wel begrijpen, is wel lekker strelend voor ons vlees natuurlijk, en strookt prachtig met de geest van deze tijd.
Überhaupt spreek ik liever niet over liefde en trouw in een homoseksuele relatie. Liefde en trouw in een huwelijk tussen man en vrouw zijn uit God. Daarom is het beter te spreken over een stabiele homoseksuele relatie.

Die Bijbeltekst blijft overeind. Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven."
Hoe pijnlijk ook voor het vlees.

Kun je verloren gaan als je zegt Jezus als je Heer aangenomen te hebben?
Ja... Jezus zegt het zelf: "Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt." (Matth. 7:21-23)

Je zegt dat veel christenen in zeven sloten tegelijk leven. Zeker! Helaas is dat waar. ik wil ook niet beweren dat de rest van de christenen volmaakt is o.i.d.. Echter, de Bijbel is helder, glashelder als het over homoseksualiteit gaat.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 12 okt 2019 21:28

Cornelis95 schreef:Beste de Lange,
Ik begrijp wat je bedoelt, en ja, dit is een heel moeilijk punt.
Echter, homoseksuele relaties gaan terug op Gods scheppingsordeningen. Man en vrouw schiep Hij hen. Man en vrouw zijn bestemd voor elkaar. Als je de biologische geslachtskenmerken ziet, zie je snel genoeg, wat wel, en wat niet bij elkaar hoort.
Dit is Gods wil.
Ik begrijp je gedachten, en je wil om dingen te nuanceren.
Toch is het heel gevaarlijk om de zonde te gaan nuanceren. Dat wordt in feite namelijk bagatelliseren.
Nouja, God zal het toch wel begrijpen, is wel lekker strelend voor ons vlees natuurlijk, en strookt prachtig met de geest van deze tijd.
Überhaupt spreek ik liever niet over liefde en trouw in een homoseksuele relatie. Liefde en trouw in een huwelijk tussen man en vrouw zijn uit God. Daarom is het beter te spreken over een stabiele homoseksuele relatie.

Die Bijbeltekst blijft overeind. Dwaalt niet: noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven."
Hoe pijnlijk ook voor het vlees.

Kun je verloren gaan als je zegt Jezus als je Heer aangenomen te hebben?
Ja... Jezus zegt het zelf: "Niet een iegelijk die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt." (Matth. 7:21-23)

Je zegt dat veel christenen in zeven sloten tegelijk leven. Zeker! Helaas is dat waar. ik wil ook niet beweren dat de rest van de christenen volmaakt is o.i.d.. Echter, de Bijbel is helder, glashelder als het over homoseksualiteit gaat.

Klopt, glashelder gezien de situatie van die tijd, maar eerlijk gezegd zie ik nu 5 kampen op zijn minst.
Twee staan lijnrecht tegen over elkaar.
Namelijk het kamp dat zegt dat homoseksualiteit geen geaardheid is en dat iedereen heteroseksueel is en dus dat elk homo zich moet bekeren naar heteroseksualiteit en daar lijnrecht tegen over die christelijke homo's die deze teksten uit de bijbel schrapt onder mom van "houden wij ons ook aan de wetten van Mozus dan?" En niet geloofd dat die teksten echt van God komen

Jouw overtuiging is een groep,
Mijn overtuiging is een groep en die van mijn voormalige dominees die homoseksuelen en "zegen over de relatie geven, maar niet over het huwelijk" is een groep. Het is verdeeld tot op het bot.

Om op jouw liefde dan in te gaan. Mijn vrouw en ik hebben vanwege trauma's en enkele aandoeningen tijdelijk hulpverlening en als ondersteuning heb je ook een groep "meeleefgezinnen" vanuit Veenendaal die gezinnen zoals wij ondersteunen. We gaven ons daar voor op en nu zijn al die meeleefgezinnen hier in Veenendaal christenen (Het kan verkeren hier). Maar ze vroegen of wij met dit echtpaar wat ze ons graag toe wilden wijzen bezwaar hadden. Namelijk twee samen wonende vrouwen. Of ze seksueel actief zij weten we niet. Ze zijn bewust niet getrouwd, en gaan trouw naar de hervormde kerk en zijn er in actief. Ze leven nu mee door ter ondersteuning aan ons soms een weekend, meestal een dagdeel in de week ons dochtertje van bijna 3 op te vangen. Ter ontlasting van ons. Ze lezen ook met haar uit de kinderbijbel, bidden en danken bij het eten. Hoort er allemaal bij. Zouden ze dit niet uit Gods liefde kunnen doen?
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Cornelis95
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 okt 2019 08:57

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cornelis95 » 12 okt 2019 21:44

DeLange schreef:Klopt, glashelder gezien de situatie van die tijd, maar eerlijk gezegd zie ik nu 5 kampen op zijn minst.
Twee staan lijnrecht tegen over elkaar.
Namelijk het kamp dat zegt dat homoseksualiteit geen geaardheid is en dat iedereen heteroseksueel is en dus dat elk homo zich moet bekeren naar heteroseksualiteit en daar lijnrecht tegen over die christelijke homo's die deze teksten uit de bijbel schrapt onder mom van "houden wij ons ook aan de wetten van Mozus dan?" En niet geloofd dat die teksten echt van God komen

Jouw overtuiging is een groep,
Mijn overtuiging is een groep en die van mijn voormalige dominees die homoseksuelen en "zegen over de relatie geven, maar niet over het huwelijk" is een groep. Het is verdeeld tot op het bot.


Goed gezien die kampen. Dank. Inderdaad is het erg verdeeld. De vraag blijft: is Gods Woord uitgangspunt voor ons? En hoe zien we homoseksualiteit. Hoe ik het zie is het een gevolg van de zondeval. Iemand is dus homoseksueel geaard. Echter, er zijn ook voorbeelden van mensen die wel weer heteroseksueel gericht zijn geworden.

DeLange schreef: Om op jouw liefde dan in te gaan. Mijn vrouw en ik hebben vanwege trauma's en enkele aandoeningen tijdelijk hulpverlening en als ondersteuning heb je ook een groep "meeleefgezinnen" vanuit Veenendaal die gezinnen zoals wij ondersteunen. We gaven ons daar voor op en nu zijn al die meeleefgezinnen hier in Veenendaal christenen (Het kan verkeren hier). Maar ze vroegen of wij met dit echtpaar wat ze ons graag toe wilden wijzen bezwaar hadden. Namelijk twee samen wonende vrouwen. Of ze seksueel actief zij weten we niet. Ze zijn bewust niet getrouwd, en gaan trouw naar de hervormde kerk en zijn er in actief. Ze leven nu mee door ter ondersteuning aan ons soms een weekend, meestal een dagdeel in de week ons dochtertje van bijna 3 op te vangen. Ter ontlasting van ons. Ze lezen ook met haar uit de kinderbijbel, bidden en danken bij het eten. Hoort er allemaal bij. Zouden ze dit niet uit Gods liefde kunnen doen?


Dank dat je dit wilt delen. (Sterkte en kracht toegewenst!)
Dit is een moeilijke casus.
Zeker kunnen ze het wel uit liefde doen.
Maar uit Gods liefde? Echt een moeilijke vraag. Ik weet het niet.
Wat ik zojuist citeerde uit Matth. 7:21-23 blijft tegelijk staan, hoe moeilijk ook.
We moeten de zonde afwijzen. Geen compromis sluiten met de zonde.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2019 21:58

Cornelis95 schreef:Grappig dat je me steeds verkeerd begrijpt. Hiermee geef ik aan dat tegenwoordig iedereen in een hokje wordt geduwd. Je noemde LGBT, maar daar zetten sommigen zelfs nog 'Q+' achter. Als we nog een geval tegenkomen, maken we toch gewoon een nieuw hokje?
Wat je hier leest is diepe aversie tegen de tendens van onze tijd. Dit wil niet zeggen dat ik geen oog heb voor hun problemen.
Echter, alle nuances van deze tijd, kan ik op grond van Gods Woord niet in mee.


Ik las het echt als spotten met - en blijkbaar heb je die 'diepe aversie', dus helemaal naast zat ik er ook niet mee. En mensen worden niet in een hokje geduwd; mensen claimen hun bestaansrecht op. Een label kan ontzettend bevrijdend werken omdat je eindelijk weet wat er met je IS; vergelijk het een beetje met een ziek iemand* die na jaren sleuren eindelijk een duidelijke diagnose krijgt. Die zijn vaak dolgelukkig, zelfs als de diagnose echt geen pretje is.

*Begrijp me niet verkeerd, het laatste wat ik met deze vergelijking wil zeggen is dat homoseksualiteit een ziekte is. Dat is het niet.

Het is een besef dat je de enige niet bent, dat je gevoelens niet vreemd of verkeerd zijn en dat er zo veel anderen dezelfde gevoelens hebben dat je je kunt verenigen onder zo'n 'Letter'. Het gaat om opgenomen worden en welkom zijn. En het feit dat je het dus nodig vindt om daarmee te spotten, geeft voor mij wel weer aan dat de LGBTQ+-gemeenschap een heel stuk warmer is dan de christelijke waar je wordt opgelegd dat je fout bent, je gevoelen zondig zijn en dat je je hele leven alleen en ongelukkig moet zijn Om Gods Wil!

Ok, sorry dit is een theologische term. Laat me een definitie geven van de scheppingsordeningen wb. man en vrouw. Hiermee worden biologische geslachtskenmerken bedoeld. Waaraan je kunt zien (!) dat het 'gewoon zo is'.


Ware het niet dat transgenderisme bestaat en dat genderpsychologen en -artsen ondertussen gewoon zeggen dat er net zo veel verschillende genders zijn als mensen. XY, XX, YY, XXY, XXXY, XXYY, XYYY, XXXXXXY, aan chromosomen komt allemaal voor.


Wel gelijkwaardig, niet gelijk.


Ja, weer zo'n 'nuance' dat alleen door christenen kan worden verzonnen. Sorry, ik heb daar niks mee.

Dit is moeilijk, zeker.


Maar gelukkig niet voor jou, dus hoef je er ook niks aan te doen, nietwaar?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2019 22:01

Cornelis95 schreef:Echter, er zijn ook voorbeelden van mensen die wel weer heteroseksueel gericht zijn geworden.


Biseksuelen, bedoel je?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cornelis95
Verkenner
Verkenner
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 okt 2019 08:57

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cornelis95 » 12 okt 2019 22:37

Mortlach schreef: Het is een besef dat je de enige niet bent, dat je gevoelens niet vreemd of verkeerd zijn en dat er zo veel anderen dezelfde gevoelens hebben dat je je kunt verenigen onder zo'n 'Letter'. Het gaat om opgenomen worden en welkom zijn. En het feit dat je het dus nodig vindt om daarmee te spotten, geeft voor mij wel weer aan dat de LGBTQ+-gemeenschap een heel stuk warmer is dan de christelijke waar je wordt opgelegd dat je fout bent, je gevoelen zondig zijn en dat je je hele leven alleen en ongelukkig moet zijn Om Gods Wil!


Sorry, dit vind ik echt heel erg. Meen je die laatste opmerking, of is dit gewoon om een enorme trap te geven?
Het doet pijn.
Je weet waar de gevoelige plekken liggen. Ook durf je het aan om blasfemische uitspraken te doen, ook eerder deze dag.
Als dit het resultaat is van mijn, op de Bijbel gebaseerde opmerkingen, is het reageren op dit forum niet tot Gods eer. Dan kan ik er maar beter mee stoppen. Mijn voornemen was om een account aan te maken, omdat ik zoveel dwalingen en zoveel onkunde las hier, zodat ik kon getuigen van de waarheid van Gods Woord.
Reageren op dit forum is echter tijdverspilling, er wordt niet gebogen voor het Woord.
Je wilt het gewoon niet begrijpen.
Je wilt niet buigen voor het Woord.
Bekeer je, en buig voor het Woord van God, voor het vleesgeworden Woord Jezus. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2019 23:08

Cornelis95 schreef:Sorry, dit vind ik echt heel erg. Meen je die laatste opmerking, of is dit gewoon om een enorme trap te geven?
Het doet pijn.
Je weet waar de gevoelige plekken liggen. Ook durf je het aan om blasfemische uitspraken te doen, ook eerder deze dag.


Weet je wat mij pijn doet? Mensen die 1 leven hebben, hier en nu, die zichzelf diep ongelukkig maken omdat ze door een sociale groep in hun omgeving niet worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een sociale groep die na eeuwen dominantie eindelijk aan de haren zo ver is gesleept dat mensen met een andere seksualiteitsbeleving dan enkel hetero mogen bestaan.

Ik zag laatst een docu over een lesbische vrouw die omdat ze dacht dat het moest toch maar met een man was getrouwd. Zij wil geen seks met een man, maar omdat het anders voor hem zo zwaar was, liet ze het zo nu en dan toch maar gebeuren. DAT vind ik vreselijk, dat je zo geconditioneerd bent dat je je een keer per maand moet laten verkrachten om je man gelukkig te houden. En dat je dat dan als man accepteert en doet. Twee mensen dus in een situatie gebracht waar mij de haren van te berge rijzen, enkel en alleen omdat ze denken dat ze daar God een plezier mee doen, Ieder mens richt zijn/haar leven in zoals ze dat het beste lijkt, maar ik vind het onuitstaanbaar dat deze optie door sommigen als "het beste" wordt gezien.

Als dit het resultaat is van mijn, op de Bijbel gebaseerde opmerkingen, is het reageren op dit forum niet tot Gods eer. Dan kan ik er maar beter mee stoppen. Mijn voornemen was om een account aan te maken, omdat ik zoveel dwalingen en zoveel onkunde las hier, zodat ik kon getuigen van de waarheid van Gods Woord.


Man, wat een arrogantie. Geen interesse in de denkbeelden en weloverwogen posities van anderen. Ik ga wel even vertellen hoe de waarheid van God in elkaar steekt en dan zal iedereen mij toejuichen!

Reageren op dit forum is echter tijdverspilling, er wordt niet gebogen voor het Woord.
Je wilt het gewoon niet begrijpen.
Je wilt niet buigen voor het Woord.
Bekeer je, en buig voor het Woord van God, voor het vleesgeworden Woord Jezus. Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven.


Dat heb je goed gezien. Ik heb weinig behoefte om dat te begrijpen en dat buigen hoef je van mij ook echt niet te verwachten. Toedels!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 13 okt 2019 07:10

Cornelis95 schreef:Goed gezien die kampen. Dank. Inderdaad is het erg verdeeld. De vraag blijft: is Gods Woord uitgangspunt voor ons? En hoe zien we homoseksualiteit. Hoe ik het zie is het een gevolg van de zondeval. Iemand is dus homoseksueel geaard. Echter, er zijn ook voorbeelden van mensen die wel weer heteroseksueel gericht zijn geworden.

Graag gedaan. Het serieus nemen van Gods Woord, is mijn redding geweest. Kan ik lang en breed over zijn, maar dat is het. Homoseksualiteit is denk ik ook een afwijking in de natuur, net als mijn ASS wat ik heb. Het is er vanwege de gevolgen van de zondeval. Bij ASS las ik eens dat het zelfs in relatie staat tot overmatig alcoholgebruik in families, van waaruit mensen met ASS (Autistisch Spectrum Stoornis) zijn voortgekomen. Dat is aannemelijk, want ik kom uit een tekstielarbeiders familie (mijn moeders kant, waar ook ASS en ADHD voor komt) en de tekstielarbeiders dronken zich destijds doorgaans klem in de kroegen. Ons dorp (waar ik uit kom) kent een opwekkingsgeschiedenis door een evangelist die de kroeg binnen stapte en ging evangeliseren. Vandaar uit is ook mijn geboortekerk ontstaan. Destijds nog een Vrije Zendings beweging, wat later uitmonde in een gereformeerde kerk en vanuit een scheuring plaatselijk onder de kerkbezoekers ontstond nog zo'n beweging, van waaruit weer een vrij evangelische en hervormde gemeente ontstond. Kortom, ik ben nog een product van het overmatig alcohol gebruik van het einde van de 19de eeuw :( . Je kan er niks aan doen (gelukkig behoor ik tot het randspectrumgebied), maar je hebt er wel mee te leven.

Ik ken ook iemand die inderdaad weer heteroseksueel is geworden. Volgens hem is veel homoseksualiteit bij mensen eerder een gevolg van een traumatische ervaring vanuit het verleden, dan een geaardheid. Hij had zelf een vader die hem mishandelde en zo zocht hij die gemiste vaderliefde op bij andere mannen, tot hij Jezus leerde kennen in zijn leven. Uiteindelijk is hij nu getrouwd en is zijn vrouw nu in blijde verwachting. Maar hij zegt ook mensen te kennen bij wie hij constateert dat het iets blijvends is. Ook zegt hij dat wetenschappelijk niks vast staat, dus dat de wetenschap er geen uitsluitsel over kan geven, wat dat dan is. Maar ook ik ga er van uit dat los van deze traumatische verhalen waar Jezus hen kennelijk van geneest, er ook echt homoseksueel geaarde mensen zijn, bij wie dat een afwijking in de natuur is.
ps: mijn vrouw heeft ook tijdelijk gevoelens voor een vrouw gehad, vanwege haar trauma's, ze dacht toen lesbisch te zijn, maar is toch met mij getrouwd :D


Dank dat je dit wilt delen. (Sterkte en kracht toegewenst!)
Dit is een moeilijke casus.
Zeker kunnen ze het wel uit liefde doen.
Maar uit Gods liefde? Echt een moeilijke vraag. Ik weet het niet.
Wat ik zojuist citeerde uit Matth. 7:21-23 blijft tegelijk staan, hoe moeilijk ook.
We moeten de zonde afwijzen. Geen compromis sluiten met de zonde.

Dat zie ik als een belangrijke taak van de gemeente om hier goed mee om te gaan. Het valt mij op dat veel homoseksuele mensen best wel aardige mensen zijn, in mijn milieu. Eén die ik kende was actief bij de muziekvereniging waar ik zat. drie anderen kende ik van een andere muziekvereniging waar ik zat, waarvan één heel actief was in het bestuur ervan. Weer een andere was mijn bijbelkringleidster bij de YFC, waar ik als tiener bij zat. Is later getrouwd met een andere vrouw van mijn eerste muziekvereniging en is nu actief betrokken bij de Lutherse kerk te Zwolle. Ze kon zich overigens boos maken om tegenstanders van het homohuwelijk in de kerk die haar niet vermaanden, maar lief en vriendelijk in de kerk aanspraken. Ze vond dat die tegenstanders hun taak verzuimden. 8-[
Verder was er bij ons een gospelshop in het dorp, waarvan de eigenaar ontdekte dat hij homo was, nadat hij bij de vol evangelie was weg gegaan en een gereformeerde bonder was geworden. Hij ging scheiden van zijn vrouw en leefde een tijd niet praktiserend. Maar de laatste tijd zie ik hem op facebook toch steeds met een man verschijnen. Hij hield dat kennelijk dus niet zo vol... Hoewel ik dat trouwens een apart verhaal vind, maar ik moet eerlijk zijn dat ik hem ook wel een beetje een homotype vind.

Maar het mooiste blijft dat ik eens van mijn buurvrouw die ook gescheiden was omdat ze ontdekte lesbisch te zijn, in een tijd van nood dat ik had precies dat van haar aan spullen ontving, wat ik toen nodig had. Zonder dat ze het wist. Twee kasten voor in mijn schuur, twee boekenplanken en nieuwe onderbroeken die haar zoon niet wilde hebben, want het zou het verkeerde soort volgens hem zijn. Ik zelf was totaal door mijn geld heen en kon het wel erg goed gebruiken, want mijn ondergoed raakte versleten, mijn boeken kon ik niet allemaal bergen en mijn schuur was een rommel, vanwege een gebrek aan opslagkasten. Daarin werd ik door haar voorzien, waarvoor ik God dankte, want ik kon nu alles bergen en liep er weer voorzien bij, door niet letterlijk in mijn hemd te hoeven blijven staan.
Dus God maakt gebruik van ook deze mensen (barmhartige lebischen enzo), wat niet wil zeggen dat ze daarmee nu direct gered is, want ze was ook nog eens geen christen, maar wel weer ernaast actief voor de voedselbank en in contactavonden voor mensen met een beperking.

Ik denk zelf dat als God ons allemaal direct moet afschrijven of moet meiden om zonden, dat deze aarde wel eens leeg kon worden zonder Hem. Leeg in de mensen, want dan is de "weerhouder" weg.
Want terug naar die tekst, hoe staat het met al die christenen die vroom zondags in de kerk zitten, zingen, zelfs misschien die mensen in charismatische kringen mogelijk de handen opleggen (ik ben zelf evangelisch trouwens), waarna God een wonder bij die gene doet die de handen opgelegd krijgt, maar die zelf al zijn bezit voor zichzelf houdt en niks ervan in de handen van de Heer kan leggen, om het zo te delen met anderen naar Gods welbevinden?

Mensen die wel Godsdienstig doen, maar de kern waar het om draait verdraaien "tot hun eigen verderf?"
Laatst gewijzigd door DeLange op 13 okt 2019 07:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 13 okt 2019 07:54

Cornelis95 schreef: omdat ik zoveel dwalingen en zoveel onkunde las hier, zodat ik kon getuigen van de waarheid van Gods Woord.


en als jouw getuigenis voor anderen nou eens de de dwaling en onkunde is ? Er zijn zoveel opvattingen en meningen over "waarheid" er is er niet één maar vele, en allemaal "waar".
Als je er met een gestrekt been ingaat, ga je er ook met een gestrekt been uit en bereik je niets.

met je bekeringsoproep ga je zowieso niemand overtuigen of bereiken. Mensen zullen minder en minder op je gaan reageren.
Zeker in een discussie onderwerp als dit zul je je heel wat subtieler op moeten stellen, en zelfs misschien jezelf afvragen of je in dit onderwerp wel moet posten.

Wees niet te bang voor mensen die het openlijk met je oneens zijn, dan zie je duidelijk waarom en wie. Veel gevaarlijker zijn de slangen die je stroop om de mond smeren, maar je daarna onderuit proberen te schoffelen met halve listige waarheden en leugens.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 okt 2019 09:39

@Cornelish95, heb je überhaupt wel eens met LHBTI+ mensen gesproken? En dan bedoel ik ook mensen die jouw mening niet delen.

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 13 okt 2019 10:03

Begin 2019 heb ik dit topic geopend nav een verklaring van een groep gelovigen die zich uitspraken tegen homo emancipatie (mijn samenvatting).
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat dit enkel positief heeft uitgepakt voor de homo emancipatie binnen Nederland en verder enkel een negatieve afstraling heeft gehad op de ondertekenaars.
Hoe zouden ze er nu zelf op terugkijken?

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 13 okt 2019 11:48

Yoshi schreef:Begin 2019 heb ik dit topic geopend nav een verklaring van een groep gelovigen die zich uitspraken tegen homo emancipatie (mijn samenvatting).
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat dit enkel positief heeft uitgepakt voor de homo emancipatie binnen Nederland en verder enkel een negatieve afstraling heeft gehad op de ondertekenaars.
Hoe zouden ze er nu zelf op terugkijken?

Ik krijg de indruk dat zij het als een aanval van een seculariserend Nederland en lichtzinnigheid in de kerken zien.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 13 okt 2019 13:12

DeLange schreef:Ik krijg de indruk dat zij het als een aanval van een seculariserend Nederland en lichtzinnigheid in de kerken zien.

Volgens mij zijn het de ondertekenaars die de aanval openen.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeLange » 13 okt 2019 13:28

Yoshi schreef:Volgens mij zijn het de ondertekenaars die de aanval openen.

Ja, dat doen ze. Ik zelf merk dat hierdoor ook telkens op Facebook tot in onze kerk het er over gaat en om eerlijk te zijn meer dan me lief is. #-o
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten