Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 04 mar 2019 13:47

En jawel hoor, ze gaan door en hebben niks geleerd van de schade die is aangericht na de eerste verklaring:

"De opstellers van de Nederlandse Nashville-verklaring komen later dit jaar met een jongerenvariant. Die aangepaste tekst is bedoeld voor gebruik in het onderwijs en in kerken."

Hebben ze nou echt een bord voor hun kop, dat dit niet de manier is?

Ds. Klaassen toetert er op los in Trouw. Ja ja, ze hebben de afgelopen tijd gemerkt dat daar behoefte aan is.
Het is hard nodig volgens Klaassen om nog een keer keihard te zeggen "dat het niet Gods bedoeling is dat ‘mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit’.

Die zin laat zich lezen als een oproep aan lhbt’ers om niet uit de kast te komen. Maar ja, zegt Klaassen dan: zo is die zin niet bedoeld. En lhbt’ers kunnen toch gewoon van hun geaardheid genezen worden? Het staat er gewoon en ook de jongeren moet dat in hun eigen taal lezen.
Nee de Bijbel niet, die vertalen we niet, want iedereen begrijpt wat staat staat.

Enne... Gaat Klaassen nog wat nieuws zeggen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2019 14:36

JeeWee schreef:En jawel hoor, ze gaan door en hebben niks geleerd van de schade die is aangericht na de eerste verklaring:

"De opstellers van de Nederlandse Nashville-verklaring komen later dit jaar met een jongerenvariant. Die aangepaste tekst is bedoeld voor gebruik in het onderwijs en in kerken."

Hebben ze nou echt een bord voor hun kop, dat dit niet de manier is?

Ds. Klaassen toetert er op los in Trouw. Ja ja, ze hebben de afgelopen tijd gemerkt dat daar behoefte aan is.
Het is hard nodig volgens Klaassen om nog een keer keihard te zeggen "dat het niet Gods bedoeling is dat ‘mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit’.

Die zin laat zich lezen als een oproep aan lhbt’ers om niet uit de kast te komen. Maar ja, zegt Klaassen dan: zo is die zin niet bedoeld. En lhbt’ers kunnen toch gewoon van hun geaardheid genezen worden? Het staat er gewoon en ook de jongeren moet dat in hun eigen taal lezen.
Nee de Bijbel niet, die vertalen we niet, want iedereen begrijpt wat staat staat.

Enne... Gaat Klaassen nog wat nieuws zeggen?

Wie weet is het inderdaad geen gek idee om bepaalde figuren achter dit Nashville-vod eens een Bijbel in begrijpelijke taal te laten lezen. Grote kans dat daarmee het hele vertalen van dat stuk uit Amerika geimporteerde onverdraagzaamheid niet meer was door gegaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 04 mar 2019 15:09

Hoezo deze verontwaardiging?
“De afgelopen tijd merkten we dat daar behoefte aan is”, zegt dominee Maarten Klaassen, een van de initiatiefnemers. “Ik sprak een collega-predikant die vertelde dat hij de Nashville-verklaring gebruikt bij catechisatie. Er is eindelijk een tekst die me daar bij helpt, zei hij. En ook op reformatorische scholen is de verklaring veelbesproken. Door met een op jongeren gerichte variant van de tekst te komen, sluiten we daarbij aan.”

staat in Trouw te lezen.

Er is kennelijk behoefte aan en ik vermoed dat men echt wel iets zorgvuldiger met de tekst zal omgaan.
ds Klaassen foetert er niet op los, dat doe jij nu zonder dat je het A4tje nog maar gezien hebt!
Wacht het eerst eens rustig af en kom dan met je kritiek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 mar 2019 20:49

Ik begrijp niet dat de initiatiefnemers die hele verklaring en alles wat erbij hoort niet terug in de kast stoppen 8) en het voor altijd laten liggen.
De eerste versie was geen succes, als er geen grondige wijzigingen in de inhoud komen, wordt de tweede dat ook niet.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 04 mar 2019 22:56

MoesTuin schreef:Ze geloven er blijkbaar nog in.....
:lol:


Het heeft niets met geloven te maken. Het is marketing. Verloren terrein terugwinnen. Op de golven van de verwarring en onzekerheid in de Westerse kerk en in de Westerse wereld proberen weer voet aan land te krijgen met behulp van een agressief, aan Amerika ontleend fundamentalisme.

Ik denk overigens dat ze er wel succes mee zullen hebben.
Het succes zit 'm hoogstwaarschijnlijk in de bevestiging en de bestendiging van de fundamentalistische beweging. Die wordt sterker gemaakt door openlijke stellingname, onbuigzaamheid, ferme taal en tegenstand die als een nobel martelaarschap kan worden omarmd (het vermeende gevolg van een zogenaamde Bijbelgetrouwe en consequente houding).
Het succes is ook het persoonlijk succes van voorgangers die op het schild kunnen worden gehesen vanwege "godsvrucht" en "strijd om des geloofs wille".
Maar het is hunkering naar bewondering. De zucht om overwinningen te boeken, daarvoor de eer te ontvangen en vooraanstaande plaatsen te bezetten bij de zegetocht van het geloof tegen de wereld, de duivel en het eigen vlees. Naïef, maar menselijk.
Het is succes, maar succes in eigen oog. Want voor een fundamentalist telt alleen het eigen profijt.
Wie en wat er allemaal mee kapotgemaakt wordt is niet van belang.
De ander is compleet buiten beeld geraakt. Sterker nog: iedereen die anders is is reeds veroordeeld.

Dat 'ziende blind zijn' vind ik nu net het beangstigende.

Want terwijl men slachtoffers maakt, meent men zelf juist een slachtoffer te zijn ! (die arme, onderdrukte, rechtgeaarde christen).
Niets is minder waar: door deze houding wil men juist macht en aanhang vergaren om (kerk)politieke doelen na te streven. Voor veel voorgangers die zo driftig Nashville linksom of rechtsom willen introduceren, is het een kwestie van broodwinning, profilering, "aan de weg timmeren" en daarmee ook van persoonlijk gewin. Ik kan geen hogere, geestelijke doelstelling bespeuren in het krampachtig blijven leuren met de Nashville-verklaring.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 05 mar 2019 06:39

Tante Pollewop schreef:Ik begrijp niet dat de initiatiefnemers die hele verklaring en alles wat erbij hoort niet terug in de kast stoppen 8) en het voor altijd laten liggen.
De eerste versie was geen succes, als er geen grondige wijzigingen in de inhoud komen, wordt de tweede dat ook niet.


Het is een diepgeworteld denken dat wanneer er een grote tegenstand komt, ze het gelijk aan hun kant hebben en zijn ervan overtuigt dat satan die onderdrukking veroorzaakt. En ze snáppen het gewoon niet waar die tegengeluiden vandaan komen.
Een beetje eng soort van religieus masochisme.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 05 mar 2019 07:22

Ziende blind zijn wat Gravo aangeeft.....
Dat is met dit en meer dingen zo en inderdaad erg gevaarlijk.....ziende denkt men, maar in werkelijkheid zich blind projecteren op iets......
Zie slechts op Hem, meer is niet nodig en je ontvangt Eeuwige Hemelse Rust.
Het oordeel is aan de Heer alleen ( heeft Hij ons echt niet voor nodig)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 05 mar 2019 09:51

Laten we ondertussen de leerlingen die hier straks mee om de oren worden geslagen niet vergeten. Wanneer stukken worden herschreven voor jongeren, betekent dat meestal niet dat de nuance - als die er al is - goed bewaard blijft. En iedere onzeker puber die toch al met zijn of haar identiteit worstelt is natuurlijk niet bepaald geholpen als ze horen dat ze zich niet zowel als christen als in lijn met hun geaardheid mogen identificeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 05 mar 2019 10:18

Mortlach schreef:Laten we ondertussen de leerlingen die hier straks mee om de oren worden geslagen niet vergeten. Wanneer stukken worden herschreven voor jongeren, betekent dat meestal niet dat de nuance - als die er al is - goed bewaard blijft. En iedere onzeker puber die toch al met zijn of haar identiteit worstelt is natuurlijk niet bepaald geholpen als ze horen dat ze zich niet zowel als christen als in lijn met hun geaardheid mogen identificeren.

Het gaat er maar om welk grondbeginsel je wil leggen voor lhbt’ers
Ik vind niet dat je om je oren wordt geslagen als je van Bijbelse beginselen wilt uitgaan en welke nuance je er in wilt leggen.
lhbt’ers blijven altijd, ook als niet christelijk, afwijkend.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 05 mar 2019 10:24

Me dunkt dat het nogal wat uitmaakt wat je te horen krijgt: dat je mag bestaan of niet. Laten we niet net doen alsof het buiten bepaalde orthodoxe Christelijke stromingen net zo erg is als erbinnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2019 10:48

Tante Pollewop schreef:Ik begrijp niet dat de initiatiefnemers die hele verklaring en alles wat erbij hoort niet terug in de kast stoppen

:mrgreen:
Mortlach schreef:Wanneer stukken worden herschreven voor jongeren, betekent dat meestal niet dat de nuance - als die er al is - goed bewaard blijft. En iedere onzeker puber die toch al met zijn of haar identiteit worstelt is natuurlijk niet bepaald geholpen als ze horen dat ze zich niet zowel als christen als in lijn met hun geaardheid mogen identificeren.

Daar wordt echt wel op gelet. Sommigen houden graag een karikatuur in stand, hoe het eraan toegaat op een reformatorische middelbare e/of Hogeschool. De scholen staan uitstekend bekend. Dat zie je als de kinderen op een vervolgopleiding gaan of solliciteren. In veel gevallen is het een pré.

Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die hier helemaal niet mee om kunnen gaan. Docenten, ouders.
Maar die heb je binnen de kerken en daarbuiten.
Vandaar dat er nog steeds homostellen worden mishandeld. De daders zijn heus niet allemaal refo's die in een steegje staan te wachten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 05 mar 2019 10:59

Chaya schreef::mrgreen:

Daar wordt echt wel op gelet. Sommigen houden graag een karikatuur in stand, hoe het eraan toegaat op een reformatorische middelbare e/of Hogeschool. De scholen staan uitstekend bekend. Dat zie je als de kinderen op een vervolgopleiding gaan of solliciteren. In veel gevallen is het een pré.


Dat is goed om te weten, maar mijn stelling is dat versimpeling en nuancering vaak tegenovergestelde doelen zijn. Dat zegt verder niks over de kwaliteit van bijzonder onderwijs.

Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die hier helemaal niet mee om kunnen gaan. Docenten, ouders.
Maar die heb je binnen de kerken en daarbuiten.
Vandaar dat er nog steeds homostellen worden mishandeld. De daders zijn heus niet allemaal refo's die in een steegje staan te wachten.


Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat het voor de homoseksuele leerling(e) of de trans-leerling(e) ongetwijfeld niet behulpzaam is om te horen dat je je niet tegelijkertijd christen en niet-cis-hetero mag noemen. Ik vraag me oprecht af of je je dan welkom en veilig genoeg voelt om in die klas te zeggen "dit gaat over mij!"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 05 mar 2019 11:09

Chaya schreef:Vandaar dat er nog steeds homostellen worden mishandeld. De daders zijn heus niet allemaal refo's die in een steegje staan te wachten.


De mishandelingen van lhbt'ers zijn veel erger!
Van een paar meppen, tanden uit je mond en blauwe plekken kom je nog wel bij.
Maar de geestelijke mishandeling in sommige kerkgemeenschappen laten voor veel lhbt'ers blijvende littekens achter.
Velen gaan er aan kapot.
Ze worden met farizeeërswetten om de oren geslagen, genegeerd, in hun ziel gestompt.
En waarom?
Omdat figuren als ds. Klaassen hun eigen Jezus hebben gecreëerd.

Het is treffend zoals Gravo dat eerder verwoordde:

"Het heeft niets met geloven te maken. Het is marketing. Verloren terrein terugwinnen. (...)

Want terwijl men slachtoffers maakt, meent men zelf juist een slachtoffer te zijn ! (die arme, onderdrukte, rechtgeaarde christen).
Niets is minder waar: door deze houding wil men juist macht en aanhang vergaren om (kerk)politieke doelen na te streven. Voor veel voorgangers die zo driftig Nashville linksom of rechtsom willen introduceren, is het een kwestie van broodwinning, profilering, "aan de weg timmeren" en daarmee ook van persoonlijk gewin. "


Ik ben er totaal klaar mee.
Heel lang heb ik rekening gehouden met en begrip gehad voor het onbegrip van anderen.
Maar hier gaan vóórgangers (!) over lijken.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 05 mar 2019 16:19

is het nog wel verantwoord op dit christelijk Refo-forum om mee te willen praten over wat onze Schepper bedoelt inzake onze seksualiteit?
Eerder erkende ik dat ik nooit de Nashville-verklaring zou hebben ondertekend, ... omdat de tijd inmiddels ver achter ons ligt dat openlijk op Gods heilig Woord kan worden terug gevallen, zonder schromelijke verdraaiingen en 'interpretaties' :(

Me dunkt dat het nogal wat uitmaakt wat je te horen krijgt: dat je mag bestaan of niet. Laten we niet net doen alsof het buiten bepaalde orthodoxe Christelijke stromingen net zo erg is als erbinnen.


ik ben van mening dat dit zicht op een achterhaald stukje geschiedenis is, en verneem juist wel inzake zeer duidelijke instructies aan het onderwijzend personeel, dat onze tieners op hun daarvoor zo kwetsbare leeftijd, krachtig moet worden geleerd zich vooral te richten op de vraag of ze eigenlijk niet liever (ook) homo, lesbisch of gender willen zijn. Dat kan het beste proefondervindelijk worden uitgeprobeerd, begrijp ik.
De druk daarachter is net zo agressief als de postings van velen op dit topic, vind ik... (de tijd gaat snel...)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2019 17:01

ben db bd schreef:ik ben van mening dat dit zicht op een achterhaald stukje geschiedenis is, en verneem juist wel inzake zeer duidelijke instructies aan het onderwijzend personeel, dat onze tieners op hun daarvoor zo kwetsbare leeftijd, krachtig moet worden geleerd zich vooral te richten op de vraag of ze eigenlijk niet liever (ook) homo, lesbisch of gender willen zijn. Dat kan het beste proefondervindelijk worden uitgeprobeerd, begrijp ik.
De druk daarachter is net zo agressief als de postings van velen op dit topic, vind ik... (de tijd gaat snel...)

Dat geloof je zelf neem ik aan?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten